Сградите в нас

23 септември - 23 октомври 2021 г., Галерия Структура

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

Иво Бистрички. Арка, 2020-21, акрил, платно, 180x180x3 см

Иво Бистрички. Арка, 2020-21, акрил, платно, 180x180x3 см

Иво Бистрички е сред авторите, които назовават нещата с истинските им имена, без да са дидактични или да си служат с плакатни похвати. През последните повече от 10 години произведенията му разглеждат глобални проблеми, свързани с политика, икономика, екология. Художникът създава силни и запомнящи се образи, в които смесва минало и настояще, факти и митологии, реалност и утопии, за да постигне максимален ефект. Често си служи с различни изразни средства, като използване на специални плаки, надупчване и издраскване на повърхността.


В най-новата си серия творби "Сградите в нас", създадени специално за галерия Структура, Иво Бистрички съзнателно остава в полето на чистата живопис. Това, което ни представя, е портретна галерия на сгради на властта: Мавзолеят на Георги Димитров и Партийният дом (сега Министерски съвет) в София, Триумфалната арка и Луксорският обелиск в Париж, Сградата на конгреса във Вашингтон, Портата на небесното спокойствие от площад "Тиенанмън", Бранденбургската врата, Партенона в Атина и други. Използвайки единствено средствата на живописта, художникът премахва декоративните детайли и разголва обектите си до крайност. Така изважда на повърхността символното им значение.


По думите на самия автор, мотивът за създаване на тези картини идва от неговата неудовлетвореност от случващото се в собствената му държавата и в света. Въпреки смяната на ценности и модели през последните 20 години опитите за промяна са безуспешни и надеждата е изчерпана. Все по-малък става шансът индивидът да се противопостави на системата.


В изложбата няма човешко присъствие. С изключение на автопортрета на художника, който е без очи и чийто череп наподобява безлика геометрична постройка. Сградите са проникнали в нас и ние самите сме се превърнали в празни обиталища. В картините духът е изместен от архитектурните изображения на властта, в повечето случаи символи на победи и завоевания, на войни и надмощие, но мъртви по своята същност. Паметници на анти-свободата, на анти-хуманността. Цветовата символика не е търсена нарочно, но подсъзнателно доминира червеното - цвят на триумф, но и на кръв.


Конкретността на сградите няма значение - постройките са изчистени от автентичността на дадения образ. Те са символи на властта и метафори на обезличаването. Някои от обектите са обърнати. Така авторът веднага ни показва, че въпреки изрядния архитектурен модел в системата има нещо нередно. Идеята се подсилва и от изображението на фонтан, чиято вода тече в обратната посока. Станалият еталон за подражание класически ордер се пренася през вековете, но с не по-малък успех се повтарят и тоталитарните практики.


Изложбата в галерия "Структура" е предупреждение, обезлюден свят, обитаван от празни сгради и доминиран от амбиции - гигантско гробище, в което няма място за човеци.


Към изложбата има издаден каталог.


Национален фонд "Култура": "Едногодишна програма за подкрепа на частни организации в сферата на изкуствата".


Иво Бистрички е роден през 1971 в Благоевград. Живее и работи в с. Лъка, Бургаско. Завършва художествената гимназия "Академик Дечко Узунов", Казанлък и университета "Св. Св. Кирил и Методий", Велико Търново, Педагогика на обучението по изобразителното изкуство (живопис). Член на изпълнителното бюро на секция живопис на СБХ. Член на УС на СБХ, 2016 - 2021. Член на УС на ДХБ. Избрани самостоятелни изложби: Над сушата, галерия Пролет, Бургас, 2020; Залив, Дружество на Бургаските художници, Бургас, 2019; Illumination, галерия U-Park, Пловдив, 2019; Платформи, Contemporary Space, Варна, 2018; Масив, галерия "Шипка 6", София, 2016.


Избрани групови изложби: Провинциалисти, СБХ, София, 2021; Минимализъм БГ, Велико Търново, Пловдив, София, 2020; Inside, Регионална библиотека, Бургас, 2020; Contemporary Bulgarian Artists, Палат на Парламента, Букурещ, 2019; Изображението вече не е налично, галерия Credo Bonum, София, 2017. Избрани награди и стипендии: Награда на Община Стара Загора, Квадринале на живописта "Митовете и легендите на моя народ", 2020; Награда за живопис, Регионален конкурс Алианц България, 2019; Награда за живопис, Биенале Приятели на морето, Бургас, 2018; Първа награда Арт Колаж, Пловдив, 2015;
Голяма награда на СБХ, Биенале на малките форми, Плевен, 2010.

Повече

Изложби

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK