ОООО - Сънят на Гогол

от Николай Василиевич Гогол, по /Невски проспект, Иван Фьодорович Шпонка, Женитба, Записки на лудия/

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

ОООО - Сънят на Гогол

© Сфумато

Постановка : Маргарита Младенова

Постановка : Иван Добчев

Сценография и костюми : Даниела Олег-Ляхова

Музика : Асен Аврамов

Участват : Снежина Петрова, Албена Георгиева, Мирослава Гоговска, Елена Димитрова, Христо Петков, Цветан Алексиев, Огнян Голев, Антонио Димитриевски


За постановката

Това не е просто спектакъл по текстове на Гогол, това е поредната експедиция на Сфумато в света на един автор. На хоризонта на нашето търсене се провижда фантасмагоричния гоголев силует, загърнат в прочутия си шинел, боязливо пристъпващ по всемогъщия Невски проспект – гигантската витрина на империята, където всекидневно дефилира Петербург.


Този град-призрак, налуден проект, вдъхновен от образа на небесния Йерусалим, Гогол припознава като свърталището на демоните и дяволите. Всред тях живеят човеците на Гогол – всички до един негови двойници, порождения на неговите страхове, копнежи и разочарования. И те, като своя създател, стоят пред загадката на битието – като Давид срещу Голиат, като Едип срещу Сфинкса, като охлювът срещу планината.


Бълнуват живота си на ръба между двете бездни – космоса и микрокосмоса, видимото и невидимото, съня и будността, опиянението и отчаянието. Зад трогателната сериозност, с която настояват да постигнат предназначението си, да изпълнят дълга си към феномена живот, наднича утробния страх от капаните на същия тоя живот. Женитбата като един от най-древните битийни капани, срещу който човешката мравка панически брани интимното си пространство. В балаганното, ексцентрично извечно движение на "божествения механик", следата от единичното човешко действие произвежда ефекта на светулката през юни: светва и угасва.


Но милиардите просветвания изписват в мрака, може би невнятното за нас изречение на някакъв промисъл. Геният на Гогол освобождава интуицията ни за парадоксални, фантасмагорични прозрения, по-истинни от правата логика. Като догадката, че успехът е форма на смърт, а провалът – шанс за възкресение. Как другояче можем да проумеем човека като същество, което се стреми към щастието – и бяга от него, когато го срещне?


Маргарита Младенова
Иван Добчев

Повече

Господарка на злото 2

Господарка на злото 2

Виж видеото
Близнакът

Близнакът

Виж видеото
Жокера

Жокера

Виж видеото
Загубеният йети

Загубеният йети

Виж видеото
Засукан свят

Засукан свят

Виж видеото
Завръщане

Завръщане

Виж видеото
Да свалиш Уолстрийт

Да свалиш Уолстрийт

Виж видеото
Цар Лъв

Цар Лъв

Виж видеото
Астерикс: Тайната на вълшебната отвара

Астерикс: Тайната на вълшебната отвара

Виж видеото
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK