Наистина

Магическо театрално представление без думи

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

Наистина

© Яна Лозева

Режисьор: Алесандра Вентрела

Сценография: Роко Манфреди

в ролите: Франческо Наполи и Роко Манфреди


За постановката

Съвместен проект с Културна асоциация Carrozzerie N.O.T (Рим, Италия) и Театрална работилница "Сфумато" (София, България)


Международният партньорски проект "Наистина" е най-новата проява на базисната цел на ТР "Сфумато" да работи като активен европейски център за театрално новаторство. За нас компания DispensaBarzotti е откритие на уникална артистична инициация със свой поглед и глас в действие, а оригиналната идея на настоящия проект и етапите на досегашното му развитие са гаранция за работен диалог, сериозен процес и постигане на творба с висока художествена стойност върху универсалната тема за човека в битието, отворена за взискателната млада българска аудитория.


"Наистина" е международен проект от "ново поколение". През идеята да изследва магичното в реалността той обединява партньори-съмишленици в едно общо артистично пътуване през пространства, етапи на създаване и срещи с публики; отваря за достъп самия процес за съ-участие на много хора; вдига бариерата между "правим" и "показваме", отглежда спектакъла в непрекъснат открит диалог. "Наистина" е среща от нов тип съзидателно съвместно живеене, което трае и настоява за продължение.
Маргарита Младенова


Представлението изследва механизмите на магия в театъра: илюзията и омагьосването, чудото и измамата, танца и цирка.


На сцената е млад човек, който изследва Вселената и ни споделя размишленията си за нея. Той е едновременно там и не е. В своята нищожност той губи себе си и скита – като космонавт, като пътник, като моряк, като сомнамбул, като всеки, който не знае точно накъде върви, но продължава.


"Двойното" пространство е изградено от няколко повтарящи се елементи. Сцената се възпроизвежда вътре в себе си в миниатюра – пространство в пространството. Малки изчезвания на реалността се получават от тази конкретна магия. Тъмнината е основна част от тази сцена на появявания и изчезвания. Предметите се движат сами. Обектите се трансформират. През това време зрителят наблюдава образите на тиха илюзия.


Целият замисъл се върти около крехкостта на възприятието и тихата сила на преображението. Неуспешни опити за дефиниране на реалността:
Сънувам ли реалността?
Това, което си представям, не е ли реално?
А моите мисли?
Ние често имаме усещането, че нещо е реално, когато то не е. Усещането, че нещо е познато и в същото време е непознато. Особеното чувство, че нещо вече е преживяно. Убедеността, че си спомняме нещо, което никога не се е случило.


***
Предизвикателството е да се придаде плът на публична илюзия в театъра.
Предизвикателството е да започнем с илюзия, с която всички са съгласни, за да стигнем до нова реалност.
Една илюзия е съгласувана, когато играем с открити карти: ние "казваме" на публиката, че играем, искаме от нея да сключи договор с нас и да приеме някои особени правила на играта.
Това е крехката начална точка, за да започнем пътешествието: започвайки от играта, публиката е пренесена в друго измерение. На сцената има нова реалност.


Система от китайски кутии: Образи, струпани един върху друг като стари прашни книги - Едно нещо се превръща в друго, един предмет се приближава към друг и една малка история се вмества в друга. Фрагментите личен живот са смесени с неща, прочетени кой знае къде и кога, с истории и случки, за които някой му е казал, че ги е живял, че ги е сънувал, че си ги е представял.


Тези фрагменти създават малък съгласуван свят, може би изцяло лична космология, в която всеки може да се разпознае.
И целият този невидим свят, който е между образа, изгледа и нещо друго - целият този свят става все по-ясен, създава прекрасен каталог на реалността. На това, което съществува, но е невидимо. На това, за което е казано, че е невъзможно.


С публиката. С магията. С тялото. С пространството, което се преобразява и в което всяко нещо сменя цвета си.
Нашето въображение се захранва от разказите на двама велики писатели: Хорхе Лиус Борхес, по-конкретно сборника "Измислици" и Итало Калвино, сборника "Космически комедии".


"Историята е изградена като система от влизащи една в друга китайски кутии, което оставя впечатлението, че създаването чрез съня е потенциално безкраен процес. Авторът плъзга читателя в магически свят с неопределени контури и го принуждава да си зададе въпроси, които не могат да намерят отговор, поне не в този свят ".
(Франческа Равиола за късия разказ " Кръглите руини" от Хорхе Луис Борхес.)
Компания DispensaBarzotti


Маршрути на проекта: Идеята за проекта се заражда в творческата лаборатория "Представете си невъзможното" на Културния център "Ex Asilo Filangeri", Неапол, която изследва въпроса за преображението на реалността. Обменът на личните търсения на членовете на компанията с другите участници става генератор на идеи и енергия за новия проект.


Първата стъпка на проекта е работна сесия по Програмата "Резиденция за артисти" на FAP Фондация "Aurelio Petroni" в Сан Чиприано Пичентино. Компанията се съсредоточава върху създаването на магии в нетеатрални пространства. Паралелно провеждат и допитване до хората от града на тема "Какво е магическо", което ще продължи и в градовете на другите партньори.
На 19.08.2018 г. компанията представя пред публика резултатите от работата по проекта.


Втората стъпка на проекта е резиденция за създаване на спектакъла в Carrozzerie N.O.T в Рим, която DispensaBarzotti получава в резултат на спечеления измежду 160 кандидати конкурс за млади творци "Оdiolestate 2018" на Асоциацията. Компанията работи върху атмосферата и правилата на новата реалност, която искат да създадат в театъра. Изследват областта на магията в спектакъла, с особено внимание към манипулацията и одушевяването на обектите.
На 08 и 09.09.2018 г. представят пред публика резултатите от работата по проекта.


Следващата стъпка на проекта е Творческата резиденция на компанията в Театрална работилница "Сфумато". В течение на 10 дни компанията продължава работата си по проекта, която на 18, 19 и 20.01. ще завърши с 3 представления пред публика на постигнатите резултати.


Компания DispensaBarzotti продължава да търси нови партньори на проекта. Премиерата на спектакъла се очаква да бъде през лятото на 2019 г.


Компания DISPENSABARZOTTI от Италия е създадена през 2014 г. от Алесандра Вентрела и Роко Манфреди, възпитаници на Националната академия "Паоло Граси" в Милано (2010-2013 г.). Първият им спектакъл "Смъртта приветства Барби" е финалист на наградата "Джани Дамяно" за улични изкуства 2015 г. Следват "Хомология" (Специална Награда за сценарий 2015 г.), site-specific пърформанс "Възхвала на манекена" за фестивала "Insolito" 2015 г. и пътуващият спектакъл "Какво представляват светулките" за същия фестивал 2016. От 2015 г. ръководят ателиета за възрастни и за деца.


В рамките на Малък сезон 2018 представи спектакъла "Виктор", създаден през 2017 г. за фестивала "Режисура под 30" и носител на Специалната награда на журито. Проектът беше препоръчан от Асоциация "Dominio Pubblico" в сътрудничество с Teatro di Roma – National Theatre и спечели номинацията "Малък сезон 2018", която се изразява в подкрепа и представяне на нов проект на компанията през новия сезон 2018 – 2019 на Театрална работилница "Сфумато".


Последният им проект "Наистина" е в процес на създаване, премиерата му се очаква да бъде през лятото на 2019 г.
Алесандра Вентрела – режисьор.Завършва специалност "Драма" в Националната академия "Паоло Граси" в Милано, курс по актьорство в "PimOff Theatre" в Милано и посещава танцовата изследователска лаборатория "Артишок". През 2014 г. основава компания "DispensaBarzotti", заедно с актьора Роко Манфреди. През 2016 г. е избрана за режисьор на магистърски клас в "Teatro Due" в Парма. През 2018 посещава стаж за напреднали "Магическо писане" в CNAC – Национален център за цирково изкуство в Шалон-ан-Шампан.


Роко Манфреди – актьор. Завършва специалност "Драма" в Националната академия "Паоло Граси" в Милано. Стажува в компанията за съвременен куклен театър "Riserva Canini". Завършва магистратура за актьори "Maestrale", после продължава обучението си при световноизвестни творци като Деклан Донелан, Ж.Ж. Льометр в "Théâtre du Soleil", Оскарас Коршуновас, и др. Като актьор работи в различни италиански театри, между които "Teatro alla Scala" в Милано. Сътрудничеството му с фестивала "Tutti Matti per Colorno" захранва интереса му към съвременния цирк. През 2014 г. основава компания "DispensaBarzotti", заедно с Алесандра Вентрела.


Франческо Наполи – танцьор. Завършва специалност "Танц" в Националната академия "Паоло Граси" в Милано. Участва като танцьор и пърформър в големи международни фестивали. Работи също за артистични и модни събития като "Повредени линии" на Фондация "Никола Трусарди", "Граничен проект" от Вирджиния Фюрстенберг и "Кръстопът на танца за мода и дизайн" от Антонио Марас. През 2016 г. е селекциониран за XXVI издание на "Училище за майстори" на белгийския колектив "Transquinquennal".

Повече

Angry Birds: Филмът 2

Angry Birds: Филмът 2

Виж видеото
Имало едно време... в Холивуд

Имало едно време... в Холивуд

Виж видеото
Момчета за пример

Момчета за пример

Виж видеото
Бързи и яростни: Хобс и Шоу

Бързи и яростни: Хобс и Шоу

Виж видеото
Цар Лъв

Цар Лъв

Виж видеото
Вчера си е за вчера

Вчера си е за вчера

Виж видеото
Спайдър-мен:Далече от дома

Спайдър-мен:Далече от дома

Виж видеото
Анабел 3

Анабел 3

Виж видеото
Аладин

Аладин

Виж видеото
Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK