Дигиталното образование в България тръгна за дни

Това е съдържание, създадено от маркетинг студио Storio по задание на партньор на "Икономедиа".

Дигиталното образование в България тръгна за дни

© Георги Кожухаров



Сряда, 25 март 2020г., 10 ч. Стоян е качил крака върху бюрото си с тетрадка в скута си, пред него е лаптопът, до ръката - мобилния телефон, от микрофона се лее решението на задачата по математика. За десет години в училище никога не му е било толкова добре - никакви забележки как седи, защо телефонът не е в раницата, как пише в тетрадката си. От другия края на града учителката завършва обяснението и дава задача за упражнение, като обещава бонус за правилно решение. Четири гласа се смесват с неговия. Всъщност, в празната стая, където няма кого да закачиш, решаването на задачи не е толкова зле. Е, не е като урока по китара по "Вайбър", но става, особено като се има предвид, че излизането с приятели е далечен спомен, а напускането на стаята води към компанията на изнервени родители, работещи от вкъщи.


"В нормална ситуация въвеждането на електронно образование в България щеше да струва няколко десетки милиона лева и да отнеме поне година. Сега се случи за седмица". Така вицепремиерът Томислав Дончев обобщи накратко една от малкото добри новини в България във времето на извънредно положение и страх от коронавируса COVID-19 - че макар и по неизбежност, по спешност и не по най-добрия начин, образованието у нас безвъзвратно прекрачи в дигиталната ера и вече нищо няма да е както преди.


Първите опити за дигитализиране на образованието в България идват с първите компютри в края на миналия век, но едва от 2007 г. Министерството на науката и образованието (МОН) инвестира целенасочено в оборудването на училищата с техника. Плановете на ведомството са през 2023 г. 1940 училища (от общо около 2400), 25 хил. учители (от 50 хил.), както и 220 хиляди ученици (от 700 хил.) и техните родители да са въвлечени в дигитализацията на учебния процес.




Ситуацията обаче наложи форсиране на програмата и вече трета седмица учебните занятия се провеждат онлайн. Разбира се, обучението, което се осъществява в момента заради наложената от властите социална изолация, е далеч от дигиталното, но направи първата стъпка към него - почти всички учители и ученици имат персонално електронно устройство и достъп до интернет, чрез които по един или друг начин комуникират.


Нов начин на учене и обучение


Дигитално образование, просто казано, е преподаване, учене и общуване между учители, ученици и родители с помощта на дигитални устройства. То, изглежда, дава много и на трите страни в образователния процес: на учителите - време за повече обсъждане и преподаване на новите знания, за учениците - разнообразие на възможностите да усвояват материала и достъпност по всяко време и на всяко място, за родителите - да участват активно в учебния процес, а не просто да помагат на децата си с домашните.


И докато в България все още се спори дали е допустимо учениците да използват мобилните си телефони в час, децата в много държави по света като САЩ, Финландия, Швеция, Великобритания, Австралия учат по дигитални учебници, училищната база е в облака и всички могат да използват готовите ресурси, за да ги надграждат с творчеството си.


Родителите и децата в България изглежда отдавна вече са узрели за внедряването на технологиите в учебния процес, училището и учителите все още изостават. За новаторство се смята ползването на електронно четими версии на хартиения учебник, чието безспорно предимство е, че облекчават тежестта на ученическите раници. Те обаче са далеч от дигиталните учебници, които биха могли истински да заинтригуват децата, давайки възможност за допълнителни знания и упражнения. За реформатори се смятат учителите, които позволяват и поощряват ползването на мобилни телефони с учебна цел в час.


Колко може да е трудно


Реално дигитални технологии има във всички училища в България, както и обучение по дигитална грамотност на учениците, но само 300 от тях са в облака. "Смислено внедряване на дигитални технологии в образованието обаче има при едва 2-3% от българските училища - между 50 и 100. Смислено означава, че технологиите се разбират като хоризонтална платформа, която обхваща всички училищни дейности и се внедряват с план и ясни цели", посочи пред "Дневник" Александър Ангелов, член на комисията за иновативни училища към МОН и управител на Центъра за творческо обучение. Сдружението работи за позитивна промяна в българската образователна среда чрез внедряване на персонализирани технологични решения за образователни институции и обучение на учители.


По думите на Ангелов инвестициите в училищата са основно на ниво хардуер и това, че се подменя един хардуер с друг, не означава, че се прави системна промяна или има стремеж към ясна крайна цел. "Хардуерът и дигиталните инструменти не са подкрепени с адекватна методика и развиване на уменията на учители и ученици, за да се използва максимумът на самите технологии. И със старите, и с новите компютри учениците все учат текстообработка и електронни таблици, учителите им работят по приблизително една и съща програма. Дигиталните компетентности днес не са това, което са били преди 20 години и текстообработката, електронните таблици и презентациите, извадени от контекста на живота или истинската задача, са нефункционални знания и умения", казва той.


Допълва, че технологиите се разглеждат като част от учебния процес, но те преди всичко трябва да бъдат внедрени в мениджмънта и функционирането на цялата система. Почти всичко е на хартия и хората нямат достъп до нужните им документи и информация.


В брой и суми


Справка на "Дневник" в сайта на МОН показва, че за 2019 г. над 2300 училища са получили близо 5 млн. лв. за създаване на електронни дневници и за изграждане на безжичен интернет. Общо 106 училища са се сдобили с персонални компютри с монитор, лаптопи и таблети, около 250 училища - с интерактивни дисплеи по националната програма "Информационни и комуникационни технологии в системата на предучилищното и училищното образование" 2019, чийто бюджет е 11 млн. лв.


През 2019 г. едва 38% от училищата имат стационарни компютри в кабинетите си по компютърни технологии, които са купени през последните 5 години и са годни за ползване. Останалите разполагат със стара техника, чиято подмяна е наложителна.


2020 г. изглежда по-обещаваща, след като в края на миналата година МОН получи безвъзмездна финансова помощ за дигитализация в образованието. Проектът на стойност близо 105 млн. лв. се финансира по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж", съфинансирана от Европейския социален фонд, и трябва да приключи в края на 2022 г.


Общата цел на проекта е отварянето на образованието към дигиталните технологии, чрез които учителите да могат да повишат мотивацията на всеки ученик чрез насърчаване на самостоятелното обучение и самооценка. Все още МОН не разполага с данни колко училища до момента е обхванало дигиталното образование, за колко е купено оборудване, кога ще бъде готова предвидената платформа с дигиталното образователно съдържание, подготвена ли е вече облачната среда, чиито ресурси ще са на разположение на всички ученици, родители и учители, колко учители са преминали обучения. Оперативната програма е в ход едва от няколко месеца а дейностите по нея са разчетени до края на 2022 г.


Как се дигитализира училище


Според Александър Ангелов за дигитализиране на обучението в едно училище са необходими не пари и добри намерения, а стратегия, план, ясни цели, отговорности и знание.


"Ние съветваме училищата да направят екип по внедряване на дигитални технологии, да определят образователни и организационни цели и да ползват експерти и консултанти, за да изградят смислен проект. Давам за пример ЕГ "Иван Вазов" в Пловдив как с подкрепата на общината за около 18 месеца може да се постигне повсеместна дигитализация, на едно училище. Те нямат проблем с организирането на неприсъствени форми на обучение. Там дигиталните технологии във всеки учебен предмет са стандарт, а не изключение и "иновация", посочва Ангелов.


Той дава две лесни стъпки: да се премахнат компютърните кабинети и да се премине на лаптопи, така че да могат да се използват в различни класни стаи и да бъде осигурен лаптоп за всеки учител, а не стационарен компютър във всяка класна стая.


По един мотивиран учител с неговия смартфон във всяка класна стая е напълно достатъчен, за да започне дигитализацията на учебния процес, е мнението на Иван Господинов, председател на сдружение "Образование без раници", което работи за дигитализацията на българските училища и разпространява в България безплатните материали на най-голямата платформа за общообразователни предмети в света Кан Академия (Khan Academy). Сдружението също обучава учители на дигитални умения, консултира училищни директори и МОН.


"Живеем в дигитален свят. Недостатъци има само ако не успеем да приложим по адекватен за съвремието начин технологиите. Да искаме от учениците да набират текст, вместо да използват различни достъпни онлайн източници на съдържание е такъв пример. Учителите да водят видеоуроци по 5-6 часа на ден, вместо да планират учебни проекти, които се решават в сътрудничество и от разстояние, е друг пример", казва Ангелов.


Според Господинов най-големият недостатък на дигиталното образование е, че не всеки е способен да се възползва от предимствата му.


Добри новини и невидими спънки


Платформата, която беше планирана за пробно внедряване в образователната система през март 2021 г., вече се подготвя и скоро ще е достъпна за ползване, съобщиха пред "Дневник" от образователното министерство. В нея ще има освободени от авторски права снимки, видеоматериали, електронни помагала по учебни предмети, интерактивни и мултимедийни уроци, образователни приложения и игри, тестове. Всеки преподавател ще може да ги полза, както и да разработва свои и да ги качва в облака.


В първия ден от наложилото се електронно обучение МОН изпрати на всички училища указания за работа с платформата на Microsoft - Teams, в която ударно създаде профили на всички учители и ученици - което също беше предвиждано занапред във времето. Наложи се и самите учители бързо да усвоят дигитални умения, като в момента десетки организации са предоставили безплатно уебинари и обучения за тях.


"Учителите и училищата се справиха с това да "настроят" онлайн връзки и общуване с родители и ученици, но основно се репликира учебният процес от последните 30 и повече години - преподаваме уроци, но онлайн", казва Александър Ангелов. Добавя, че неприсъственото образование дава много възможности за обучение, като например учениците да бъдат включени в социални и проектни дейности, в който те реално сътрудничат и създават продукт, а процесът през който преминават, да покрива учебното съдържание, да развия знанията и уменията, които те трябва да притежават в съответната възраст.


"Много учители в момента правят компромиси със собствените си педагогически практики и за тях мигрирането към онлайн среда със съвсем различна динамика оставя чувството за неефективност и липса на контрол над обучението. Това е наистина така, защото дистанционното образование на ученици се подготвя първо на терен - в класната стая се изграждат навиците и се настройват платформите. В момента адаптацията на учителите е въпрос на професионален дълг", смята Иван Господинов.


По думите му много от учителите се лутат из всички възможности и не разполагат със списък от добри практики. "Освен това неотъпканият път към дистанционно образование позволява на някои ученици да го бойкотират по най-различни начини. Отделно, учителите в момента не разполагат с времето, нужно да разучат най-ефективните за тях инструменти. Някои от тях карат учениците да изпращат снимки на попълнени тетрадки например, вместо да се възползват от платформите, в които могат да задават самостоятелна работа и да получават автоматизирано резултатите на децата", посочва той.


Още интересни теми, свързани с дигиталното образование, може да следите в групата Образование 4.0.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8107 Неутрално

    Както гласи източната мъдрост, ако ученикът е готов, учител ще се появи.

  2. 2 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1429 Неутрално

    на баба ви хвърчилото е тръгнало... в САЩ, Финландия, Швеция, Великобритания, Австралия се четат дигитални учебници по вайбър или скайп, така ли... пък реформаторите даже позволяват четене през телефона хахах, за да мое подопечните да сложат два пръста лупи преди да са стигнали и 4 кл., нали така... и децата ви се смеят вече на глупостите бе, мърльовци нещастни

  3. 3 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1429 Неутрално

    "...В първия ден от наложилото се електронно обучение МОН изпрати на всички училища указания за работа с платформата на Microsoft - Teams, в която ударно създаде профили на всички учители и ученици - което също беше предвиждано занапред във времето. Наложи се и самите учители бързо да усвоят дигитални умения, като в момента десетки организации са предоставили безплатно уебинари и обучения за тях..."


    мдам, и затова в петък получихме съобщения "Ето ви юзъра и паролата за тиймс, регистрирацията е задължителна. Можете да го ползвате в случай, че детето ви посещава курсове или обучения в други у-ща/ школи. Ние продължаваме по одобрената от у-щето схема във Вайбър"

    дали пък да не почнем да пускаме галерийки със скрийншотчета от дигиталното ви образование хахах?

  4. 4 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1126 Неутрално


    "Учителите и училищата се справиха с това да "настроят" онлайн връзки и общуване с родители и ученици, но основно се репликира учебният процес от последните 30 и повече години - преподаваме уроци, но онлайн", казва Александър Ангелов. Добавя, че неприсъственото образование дава много възможности за обучение, ..."

    Приемам го като упрек, но ДА.... преподаваме уроци онлайн! Ако това е проблем, то той си има дълбоки корени.
    1. Голямата част от учителите са в пред пенсионна възраст. Едно е млад 25-30-40 годишен учител да се ориентира в дигиталната среда, съвсем друго е 50-62 годишните да поемат толкова много и нова информация на един път....
    А, защо няма млади учители?
    2. Само преди 2-3 години бяхме превърнати в администратори - безумни изисквания за тематични разпределения с 9 (девет) графи, невъзможност за каквото и да било мърдане от плана, нещо като приставка на учебник. Ако искаш свобода - трябва да я опишеш. Началните учителки мъкнеха по 400 страници разпределения. Е, това беше премахнато, но белезите останаха. Голямата част от по-възрастните, и не само, учители и сега предпочитат да предават уроци, за да нямат неприятности с ръководство и проверяващи. И ще бъде така, докато учителите са в стреса на бързите, наложителни промени.
    С уважение

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  5. 5 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2736 Неутрално

    "В нормална ситуация въвеждането на електронно образование в България щеше да струва няколко десетки милиона лева и да отнеме поне година. Сега се случи за седмица".
    Леле колко комисионни са изтървали калинките! Ако беше министър Милен Велчев щеше да им прати 6 месечни ревизии на всички тези платформи, както постъпи с фармацевтичните фирми.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  6. 6 Профил на gwe49620445
    gwe49620445
    Рейтинг: 184 Неутрално

    Дневник, хайде сега един казус от практиката:
    Имам две деца, едното е първи клас, другото е в градината. И двамата с майка им сме на работа от 9 до 17.30 ч., което ще рече от 8,30 до 18 ч. са сами в къщи /за последното в белите държави се отнемат родителски права/. Баби и дядовци няма под ръка, а и те са напълно безполезни в съвременните технологии. Разполагаме с необходимите компютри и скоростен интернет. Въпросът ми е:

    И КВО ????

  7. 7 Профил на gwe49620445
    gwe49620445
    Рейтинг: 184 Неутрално

    "В нормална ситуация въвеждането на електронно образование в България щеше да струва няколко десетки милиона лева и да отнеме поне година. Сега се случи за седмица".Леле колко комисионни са изтървали калинките! Ако беше министър Милен Велчев щеше да им прати 6 месечни ревизии на всички тези платформи, както постъпи с фармацевтичните фирми.
    —цитат от коментар 5 на Корки


    Случило се е, ама друг път. При по-големите може нещо и да се случва, но не и при всички. Както и в училище.
    При по-малките обаче, нищо не се случва. Бъдете сигурни в това.

  8. 8 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5568 Неутрално

    До коментар [#3] от "extraCACA":

    "...Ние продължаваме по одобрената от у-щето схема във Вайбър"

    Преобладаващо действат във Вайбър". Много учители не се справят с компютрите

  9. 9 Профил на Daria
    Daria
    Рейтинг: 1113 Неутрално

    Това дигитално образование е общо взето миже да те лаже. То нито програнмите са пригодени за него, нито учитевлите са обучени. Общо взето да се отбива номера.

  10. 10 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 2057 Неутрално

    А някой от родния щаб, нали са лекари, няма ли да се изкаже как се отразява висенето на децата всеки ден по 8-9 часа пред компютър? И това скоро ще стане един месец а очакваме да продължи. И отгоре на всичко не трябва много да излизат навън.

  11. 11 Профил на Барба-Ганьос-Тулуп
    Барба-Ганьос-Тулуп
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#4] от "the_flea":

    Наблюденията ми, че уменията и на млади и стари е трагедия. Старите са извинени, тъй като аналогово поколение но за младите никаква прошка.

  12. 12 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1429 Неутрално

    До коментар [#4] от "the_flea":

    какво не можете... да висите 24/7 във Вайбър, Скайп и ФБ можете... да копате фейкове по всякакви странни сайтчета можете, ама да разцъкате 5 менюта в елементарен интерфейс, проектиран като за дебили не можете, така ли... знаеш ли защо не можете - щото там при добро желание всеки може да провери какво сте правили и номерата за по 12 ч./дн. копане с пот и кърви трудно ще минат... съжалявам да го кажа, но това е единственото смислено обяснение... а наглостта вместо преподаване да се изисква от всички ученици абонамент в уча.се за какво да я броим... и това ли е от не можене

  13. 13 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1126 Неутрално

    До коментар [#11] от "Иво Станчев":

    За 2 денонощия съм се регистрирал и изпробвал 2-3 платформи, 2-3 "дигитални" учебника, научих думички и действия от които изпитвам ужас.... след първите 5 онлайн дни спах ден и половина. Сега нещата улягат, но няма да влезем в крачка поне още седмица.
    Друг проблем е, че вече има оплаквания от ученици и родители в министерството, че материала бил много, домашните - дълги, децата се изморявали......ами, като не знаем как се променя мярката.... та млади, стари... всички сме в кюпа, но при старите наистина е трудно.
    Чета зя ЕГ "Иван Вазов" в Пловдив...., а какво да кажем ние от училищата, дето са на края на кавала....? А, училищата в гетата?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  14. 14 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1126 Любопитно

    До коментар [#4] от "the_flea":какво не можете... да висите 24/7 във Вайбър, Скайп и ФБ можете... да копате фейкове по всякакви странни сайтчета можете, ама да разцъкате 5 менюта в елементарен интерфейс, проектиран като за дебили не можете, така ли... знаеш ли защо не можете - щото там при добро желание всеки може да провери какво сте правили и номерата за по 12 ч./дн. копане с пот и кърви трудно ще минат... съжалявам да го кажа, но това е единственото смислено обяснение... а наглостта вместо преподаване да се изисква от всички ученици абонамент в уча.се за какво да я броим... и това ли е от не можене
    —цитат от коментар 12 на extraCACA


    1. Искам да ми покажеш къде съм висял....
    2.Дебил .... казваш? Ми да ти(без уважение) кажа, че съм избирал платформи няколко пъти не, защото не мога да се справя..... а, защото като пробвам да накарам родителите да се регистрират и се почва.... това как се пише, онова за какво е? Как да обясниш на детето, което не разбира, как да обясниш на изучавалите някога немски, руски или френски, и вече позабравили го, родители, термини на английски.
    В тази Държава не всички са с по 2-3 магистратури и специалисти по ИТ и английски език..... това което, обаче, се случва е СКОК! С претенции към учителите най-много да го прекъснете....Знаете ли, колко е лесно 50 000 учители да си пуснат отпуск и ..... какво правите тогава вие - родителите?

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  15. 15 Профил на Барба-Ганьос-Тулуп
    Барба-Ганьос-Тулуп
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#5] от "Корки":

    Грешка! Знаеш ли колко пари се потрошиха за ел. правителство и онлайн обучения през годините? Милиони изтекоха натам без реално да е направено нещо. Просто казано - бяха откраднати. Затова и настъпи пълен хаос първата седмица - вайбър, гугъл класрум и т.н неща, които нямат нищо общо с парите които бяха дадени преди 6-7 години.

  16. 16 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Нашето училище се похвали, че имало акаунти в Майкрософт Офис от 2010г. Ползвало ги, за да си четат учителите мейлите от директорката. 10 години! Сетих се за лекарите, дето се хвалиха, че извадили няколко килотрама тумор от пациентка, без да се усетят, че операцията може да е успех, ама система, която го допуска, е провал.
    Та нашите учители налучкваха функциите няколко дни, а от децата се очакваше да стоят чинно пред компютрите от 8 сутринта и да ги чакат. И това нямаше да е вбесяващо, ако бяха пуснали поне един мейл с информация, някак изобщо да се бяха опитали да комуникират какво ще правят. А родителите бяхме напълно изключени от процеса.
    Толкова за успешния старт на дистанционното обучение. Успех е за министъра, иначе години нямаше да преодолее учителската съпротива. В това учителите още веднъж показаха познатото си лице - арогантност, безхаберност, егоцентризъм.

  17. 17 Профил на Данчо
    Данчо
    Рейтинг: 49 Неутрално

    Дигиталното образование при нас върви от първия ден. Има училища, които се справят още от началото.

  18. 18 Профил на velvoofell
    velvoofell
    Рейтинг: 705 Неутрално

    До коментар [#3] от "extraCACA":

    Аз си правя колекция. Мисля, че с нея мога да освидетелствам учителя.

  19. 19 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1779 Любопитно

    По мое мнение нищо не може да замести живия контакт на децата едно с друго и живия контакт с учителя. Поне до 5 - ти клас е необходимо присъствено обучение. Обучението не е само тъпчене със знания, а е преди всичко социализация, начин да се държиш в общество, изграждане на лидерски умения и т.н.
    Колкото до платформата, преобладаващата част от смартфоните използват Андроид на Гугъл. Така че гугъл класрум много по-леко се интегрира със съществуващите устройства и е по-лека от майкрософтската платформа.

    Живеем във времена на суши, фондю и жулиен, а аз продължавам да обичам кюфтенца с пържени картофки и баничка с боза. Моята простотия край няма!
  20. 20 Профил на M
    M
    Рейтинг: 347 Неутрално

    Нашето училище започна още преди 3 седмици с Тимс-а, на детето (3 клас) му трябваха точно два часа, за да се научи да работи с програмата. В 8.30 си затваря вратата на детската и сяда пред компютъра, ние само леко подслушваме :-))) Имат часове и междучасия, влизат различни учителки по различните предмети, даже и физическо имаха - на йога-килимчето :-))) Разбира се това не може да замести истинската класна стая и игрите с приятелчетата, но смея да кажа, че се получи много добре дистанционното обучение.

  21. 21 Профил на crq18506084
    crq18506084
    Рейтинг: 393 Неутрално

    Преди 4 години във вестник Гардиън публикуваха статията „Ученици, които ползват цифрови устройства в клас, се представят по-зле на изпити“
    https://www.theguardian.com/education/2016/may/11/students-who-use-digital-devices-in-class-perform-worse-in-exams
    На запад, особено зад Океана, се написаха, достатъчно и за вредата върху здравето на децата от дигитализацията в училище. У нас преди година се преведе и издаде книга от американска авторка на тази тема.
    Усетил златната мина, която се откри в образованието, бизнесът продаващ хардуер, софтуер и социални мрежи, успя да замъгли опасността, която грози обществото.

  22. 22 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 923 Неутрално

    До коментар [#6] от "gwe49620445":

    Принтирате една обява, лепите я, интервюирате 8 бабички, от тея с 200 лева пенсия, от съседни входове да гледат децата за 15 лева на ден; избирате най-добрата и печелите всички. Бъдете с жената и децста докато говорите с баничките, разпитайте по квартала, и пенсионирана педагожка може да намерите, частен учител за 7 евро на ден; 80 цента на час; Даже и 15 лева на ден за 22 работни дни в месеца може да са много; сигурно ще има навити и за 190 кинта твърдо на месец. Опция 2 - карате децата в прованса и там има нет;

  23. 23 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 1859 Неутрално

    Остана и електронно правителството да въведат най-накрая.

  24. 24 Профил на cch48545894
    cch48545894
    Рейтинг: 11 Неутрално

    Аз съм един от тези наивни романтици,които в движение за една едмица се самообучиха за работа в платформа.
    Сега мога да кажа,че моите третокласници в селско уìлище, на втория ден се адаптираха за работа в ел.среда.Но дали всички директори и експерти не пропуснаха шанса да преформатирфат екипите.Оказва се , че болшинството млади и дигитално компетентни хора по щат са в занималните.Затова и не могат да бъдат пълноценно използвани.Точно класните са тези,които се съпротивлявят срещу он-лайн обучението и не искат да използват идеалната възможност да направят малката крачка към гокямата цел- модерно образование.Лошото е.è решиха да намесят отново никому ненужните експерти от инспекторатите за да им намерят работа.Повечето от тях са продукт на соц.системата.Няма как да си търсил партийност в чàса по физиèско ввъзпитание и да си адекватен на днешния ден.И ние учителте грешим ,но по- добре нещо да правим, отколкото да се занимаваме с лаладжийство като социолози и сталинчета журналюги ала Волгин или Гочето Любенов.
    И си припонете приказката за неволята,върши работа, а не е дълга!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK