Да си носиш училището в джоба

Това е съдържание, създадено от маркетинг студио Storio по задание на партньор на "Икономедиа".

Снимка: Център за творческо обучение

© Виктория Райкова

Снимка: Център за творческо обучение



Вече си нося училището в джоба, усмихва се Таня Николова.


Тя е директор на Средното училище "Св. Св. Кирил и Методий" в Пловдив от години и казва, че работата й значително се е променила откакто всички файлове на училището, уроци и ресурси се съхраняват в "облачна" платформа в интернет. Там са в защитена среда и не тежат на личните устройства на потребителите. В същото време всички в училището могат да разменят необходимата за работата информация по всяко време и отвсякъде, а учители, ученици и родители намират споделеното за секунди.


Идеята за училището в облака е на образователния специалист Сугата Митра, който създава през 2013 г. платформата School in the Cloud с цел всеки - където и да се намира - да може да експериментира със самоорганизирано обучение. Макар да тръгва във Великобритания, платформата бързо се насочва към Индия и в представянето си на TED2013 Митра я описва като "образователна лаборатория, където децата могат да изследват и учат един от друг, използвайки източници и наставничество от облака".




Седем години по-късно Татяна Николова обобщава опита си с облачното училище пред "Дневник": "Това е най-добрият начин за трансформация на образователния процес, при който уроците по различните предмети не просто се изучават, а се преживяват".


България в облака


Днес облачните платформи са стотици, използвани от милиони училища в целия свят. В България навлизат отскоро и все още не са достигнали всички училища, макар принудителното онлайн обучение заради коронавирусната пандемия да доказа безапелационно ползата от тях.


Google G Suite за образованието, "Сиела Дневник", Microsoft Teams, One book, Shkolo.bg вече са масово използвани.


Достъпни са онлайн през браузър или чрез мобилно приложение, като не е нужно да се инсталира програма на компютъра, а се влиза с потребителско име и парола. Удобно средство са за директна комуникация и обмен на файлове между потребителите, всички имат възможност за виртуални класни стаи и дистанционно обучение, както и допълнителни ресурси. Немалко училища комбинират в работата си няколко платформи, използвайки различни техни функционалности.


Три платформи и два дневника


Microsoft Teams, който е част от пакета дигитални технологии за подобряване на учебния процес MS 365, включва Office 365, най-новите версии на Windows и Office пакет, Minecraft education (образователната версия на популярната компютърна игра), както и допълнителни инструменти за управление и защита. Те се предоставят безплатно на училищата по корпоративен договор между "Майкрософт" и Министерството на образованието. По данни на компанията платформата се използва от близо 183 хил. образователни институции в 175 държави.


Във виртуалната класна стая учителите могат да създават и оценяват онлайн тестове, след което да дават обратна връзка и бележки на учениците. Всички могат да създават интерактивни презентации и отчети, да обменят информация и идеи, да работят съвместно по проекти. При дистанционно обучение учителите могат да изнасят уроци на живо онлайн, да показват презентации и да споделят екрана на своя компютър, а учениците да виждат през устройствата си. В час се участва чрез говорене или чат. Уроците могат да бъдат записвани и са достъпни онлайн, за да са на разположение по всяко време. Учениците разполагат и със своеобразна социална мрежа на класа или училището, където да се забавляват или да работят заедно.


Microsoft 365 е внедрен във всички училища в България, като всички учители и ученици имат създадена служебна електронна поща, собствено пространство за организиране, съхраняване и споделяне на файлове, възможност за онлайн създаване, редактиране и споделяне на Word, Excel, PowerPoint и OneNote документи.
Ползването става чрез акаунт към домейна на МОН edu.mon.bg. По данни на "Майкрософт" от платформата до момента са се възползвали 40% от учителите и ученицитe.


"Сиела Дневник" е предназначена за използване от директори, учители, родители и административен персонал в училищата. Всички те могат да използват служебно създадените им профили в платформата Microsoft Teams за бърз и удобен вход. Достъпна е през всички браузъри и е оптимизирана за работа през мобилни устройства чрез progressive web application технология, която позволява достъп до пълните функционалности на системата.


Различните нива на достъп до платформата улесняват потребителите, като им дават вход само до неговата дейност, обясни пред "Дневник" Елена Кулева, маркетинг мениджър на "Сиела Норма". Както във всеки електронен дневник родителите във всеки момент могат да следят как се справят децата им с учебния процес. Те получават информация също и за закъснения и отсъствия, текущи, срочни и годишни оценки, забележки и похвали, за събития и др.


Google G Suite за образованието обединява множество образователни приложения и функционалности като онлайн уроци, споделяне на файлове, управление на виртуална класна стая, Google Classroom, Jamboard и други. Тя осигурява и неограничено пространство за съхранение на учебни материали в "облака", а някои от приложенията работят и офлайн. Платформата е безплатна за отделните училища и е вече достъпна през централизираните профили на министерството на образованието.


Организацията на учебния процес се осъществява чрез модела 1:1 (един ученик - едно устройство), при който на всеки ученик в училище се предоставя лаптоп, таблет или друго мобилно устройство, на което работи в класната стая и извън нея. Скорошно изследване, възложено от министерството на образованието, го определя като успешен за организиране на учебния процес, изграден върху смислено използване на информационните технологии в училищата.

Снимка: Център за творческо обучение

© Виктория Райкова

Снимка: Център за творческо обучение


В момента над 500 училища в страната използват платформата на "Гугъл", а 110 училища са в процес на внедряването й, съобщи за "Дневник" Александър Ангелов, управител на Центъра за творческо обучение, който е официален партньор на Google Cloud със специализация "Образование" за България. По негови данни над 100 милиона ученици и учители в 50 държави в света използват платформата.


Shkolo.bg се използва от 1700 училища, каза пред "Дневник" търговският директор на платформата Симеон Предов. Тя придоби популярност в последните няколко години чрез функционалните си електронни дневници, които позволяват на учителите и учениците да обменят лесно съобщения, а на родителите - да следят в реално време резултатите и присъствието на децата в час, да научават навреме за уроците и предстоящи изпитвания, да контактуват лично с преподавателите.


Платформата дава още възможности за обучение, изпитване, достъп до допълнителни учебни материали. За ползването й училищата плащат абонамент.


OneBook е електронен дневник, който предлага огромен брой модули, позволяващи работа и с административната документация на училищата, както и възможности за ученическо и учителско портфолио.


Предимствата на платформата са опростения интерфейс, лесна и интуитивна работа с модулите й. Интеграцията с Microsoft Teams позволява много по-лесен достъп на учители и ученици в платформите. Предимствата и за родителите са важни, защото всеки може да вижда цялата информация, свързана с неговото дете. Те могат директно да комуникират с учители и директор, имат достъп до ресурси, видимост за темите, оценки и отсъствия и много други. Всеки родител получава имейл с новата информация от деня.


"Повишаването на информираността на родителите рефлектира положително върху ангажираността им с децата", смята Симеон Предов. Мнението му потвърждава Янита Цанова, родител на две деца от в 31 СУЧЕМ "Иван Вазов" в София. "Информирани сме винаги за развитието на децата си", каза тя. Вили Рангелов, баща на второкласник, пък е доволен от е-дневника, в който следи оценките и съобщенията от класния ръководител.


С мишка, вместо с тежка чанта


СУ "Св. св. Кирил и Методий" в Пловдив е едно от първите училища в България, които внедряват платформата на "Гугъл" през 2017 г. Първоначално идеята е да се оптимизира работния процес и да се облекчи административната работа, впоследствие обаче "облакът" навлиза и в учебния процес. Днес цялото ръководство и почти половината педагогически специалисти са сертифицирани по програмите на Google, споделят опита и резултатите си с колеги от други училища, каза директорът Таня Николова. Според нея най-голямото предимство на "облака" е, че е само на един клик разстояние, а освен това пести хартия.


"Учебният процес във виртуалната класна стая е ориентиран към потребностите на различните ученици. Развиват се междупредметните връзки, както и дигиталните компетентности на учениците. Чрез различни приложения ученето излиза извън учебника и се превръща в преживяване. Не без значение е и възможността за изграждане на умения за работа в екип - и за учителите, и за учениците. Потребителите на облачната платформа могат да се комбинират по различни критерии, за да работят по-ползотворно", казва тя.


СУ "Черноризец Храбър" в Пловдив от 2018 г. използва платформата на "Гугъл". По думите на директора му Елена Кисьова тя редуцира административната ангажираност на учителите и улеснява учебния процес. Родителите пък могат да следят активността на децата си, по-лесна е обратната връзка на учителите към тях. Предизвикателство остават времето, което учениците прекарват пред екраните на устройствата и нерегламентираното използване на ресурси при проверка на знания.


Снимка: Център за творческо обучение

© Виктория Райкова

Снимка: Център за творческо обучение


"Ученето е много по-лесно "в облака." Дъщеря ми има достъп от различни точки на страната, та дори и извън нея. Ако се наложи да остане вкъщи, може паралелно да участва в учебния процес. Всичко, което й е нужно, се намира на едно място, подредено и прегледно. Не се налага да носи килограми с учебници на гръб", каза пред "Дневник" Елена Зъмчева, майка на десетокласничка в Езиковата гимназия "Иван Вазов" в Пловдив, която също използва "Гугъл".


"Аз от своя страна получавам ежедневно обобщение за предадени или непредадени домашни работи или задания от Google classroom, учителите, предметите и още преди да съм се прибрала у дома след работния ден, вече знам какво се случва в училището на детето ми. Това е голямо улеснение. Децата няма как да прикрият умишлено или не дадена информация за изминалия ден", добавя тя.


Ходи ли се в дигиталното училище


Дигитализирането на едно училище не отменя физическото присъствие на учениците в него. Просто в училището в облака всички получават по-бързо и качествено информация. По думите на Александър Ангелов от Центъра за творческо обучение във виртуалната класна стая дори се ходи повече и най-вече - повече се участва.


Учениците вече нямат ролята на послушни слушатели. Те са активни участници - създават текстове, сайтове, мултимедийни продукти и разговарят помежду си, както биха разговаряли когато са на работното си място


Александър Ангелов,

Център за творческо обучение


На сходно мнение са и директорите на училищата. "В нашето училище дигитализацията върви ръка за ръка с традицията и никоя съвременна технология не може да замени живия контакт, човешкото отношение и пример", казва Таня Николова. Според Велина Георгиева "училището в облака не замества присъственото обучение, а го допълва и подпомага", а за Елена Кисьова "дигитализирането подпомага превключването към пълноценно обучение в електронна среда".


Още интересни теми, свързани с дигиталното образование, може да следите в групата Образование 4.0.


Снимка: Център за творческо обучение

© Виктория Райкова

Снимка: Център за творческо обучение


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1475 Неутрално

    Ако искате децата ви да учат философство, кифладжийство, празноговорене прочетете статията няколко пъти.
    Ако искате децата ви да учат математика, докторство или друга сложна наука подритнете статийката...

  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  3. 3 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3054 Весело

    Малко реклама на лаптопи Ейзър!
    През тази (и следващата година) училището отиде на кино! В преносен и в буквален смисъл!

  4. 4 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    Малко реклама на лаптопи Ейзър! През тази (и следващата година) училището отиде на кино! В преносен и в буквален смисъл!
    —цитат от коментар 3 на deaf


    Що да е отишло на кино?
    В селото на баща ми в момента са на площада, пускат си по телефоните музика , явно това им е зададено.

    Така ще е веч!

  5. 5 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1016 Неутрално

    "Учениците вече нямат ролята на послушни слушатели. Те са активни участници - създават текстове, сайтове, мултимедийни продукти и разговарят помежду си"
    Да, учениците вече са послушни консуматори. Колкото и да се гениален, не може да създаваш, ако не си прочел няколко вагона книги и не си сбъркал поне 3 пъти, преди да научиш правилния начин.

  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3054 Неутрално

    До коментар [#4] от "simChо":

    Целта на училището не е да учи децата,а да ги възпита в социални умения като ред и дисциплина,например. Това не може да стане "дистанционно".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK