Учители и ученици в облака - опитът на една езикова гимназия

Това е съдържание, създадено от маркетинг студио Storio по задание на партньор на "Икономедиа".

Учители и ученици в облака - опитът на една езикова гимназия

© Associated Press



Езиковата. Така е известна гимназията за преподаване на чужди езици "Ромен Ролан" в Стара Загора. Избираме я, за да разберем как е организирано дигиталното обучение тук (бел.ред. - разговорът е воден преди поредното решение за преминаване към дистанционна форма от 30 ноември). В гимназията използват платформата "Майкрософт Тиймс" от пролетта, когато всички училища много бързо трябваше да се пренастроят за работата в електронна среда.


Необходимостта от бърза и адекватна реакция и нуждата да проведат часовете си възможно най-качествено и с най-близък до заложения в учебната програма резултат, карат ръководството на гимназията да се ориентира към препоръчаната от министерството на образованието платформа.


"Давам си сметка и че точно това ни сплоти много като колектив - изведнъж голяма част от колегите трябваше "да влязат в обувките" на учениците, трябваше да се учат да работят с нещо ново за тях и да го усвоят бързо. Изключително благодарна съм на учителите по информационни технологии, които с много ентусиазъм и търпение към всички останали учители, ни посветиха във възможностите на платформата, неколкократно проведоха обучения и за кратко време всички се почувстваха уверени да ползват платформата за онова, което обичат най-много - да преподават", разказа директорът на гимназията Теодора Николова пред "Дневник".




Неочакван двигател към дигитализация


Няколко години преди това в гимназията са използвали обучителната платформа MOODLE като вариант за допълнителна работа, като това е бил своеобразен опит за внедряване на облачна платформа. Оказало се трудоемко и "нерентабилно" за голяма част от учителите обаче, разказва директорът, като отчита, че става дума за други времена, "когато COVID-19 не съществуваше". "Някак си появата му изведнъж направи приоритетно съществуването и овладяването на този тип общуване и на облачните срещи между учители и ученици", отбеляза тя.


По думите й основен недостатък според колегите й е многото време, което отделят, за да подготвят един-единствен урок. Да, той безспорно е по-интересен за учениците, но е "мисия невъзможна", когато учителят влиза в няколко различни випуска и трябва да подготви по няколко такива урока за деня.


Повече обаче са предимствата на облачното училище - интерактивно, достъпно, интересно за децата, такъв урок може да бъде преподаден по всяко време, от всяка точка на света и от всяко устройство, за което е нужен само и единствено интернет, изборява Николова.


"Нашето училище направи много, за да мотивира своите учители и да осигури условия за ползване на облачна платформа. Изискваха се стабилна интернет връзка, устройства и обучения за използването на платформата. Направили сме всичко по силите си, за да ги осигурим", посочва директорът. През 2018 г. сградата на училището е основно ремонтирана, изградена е вътрешна wi-fi мрежа, като са вложени и много средства за оборудване с необходимите технически устройства.


Децата са гъвкави, а родителите - в час


Родителите имат едно основно предимство при облачното обучение и това е възможността да проследяват учебния процес - задачите, които се поставят, времето, за което децата им ги изпълняват, как се справят в поставените задания и теми, казва директорът. Тя отбелязва, че родителите могат и да помагат за преодоляването на определени дефицити на децата им.


"Учениците лесно усвояват "триковете" в една онлайн платформа и са винаги едни гърди преди своите учители, такива са поколенческите особености. Те свикват да боравят по-лесно с платформата и очакват същото от своите учители. Това налага да сме адекватни, бързи, подготвени.


"А подготвени можем да бъдем само ако се обучаваме непрекъснато. Това е и наш основен приоритет."


Теодора Николова,

директор на ГПЧЕ "Ромен Ролан"


Николова посочва обаче един голям недостатък на електронното обучение по време на коронавируса - липсата на свободно общуване с връстниците. Това тормози децата. А също и липсата на "неформалното общуване с по-възрастен, който не ти е родител, но от когото можеш да поискаш съвет, който ще те наставлява дори без да си го поискал, но след време ще осъзнаеш, че си имал нужда точно от това.


Но този недостатък е само във времето на мерките срещу коронавируса, когато гимназистите преминаха на обучение от разстояние.


Иначе да, ходи се на училище и когато то е дигитално. "Училището е принадлежност и е една различна общност, в която трябва да поискаш да отидеш, за да бъдеш истински част от нея. Не можеш да си ученик без да положиш усилие да излезеш от зоната си на ежедневен комфорт и да "влезеш в час", отбеляза Теодора Николова.


Теодора Николова, директорът на на ГПЧЕ "Ромен Ролан" в Стара Загора.

© Личен архив

Теодора Николова, директорът на на ГПЧЕ "Ромен Ролан" в Стара Загора.

Още интересни теми, свързани с дигиталното образование, може да следите в групата Образование 4.0.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Още от Специален проект

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2233 Весело

    "Децата са гъвкави, а родителите - в час"

    Да, да, децата са толкова гъвкави, че родителят има опцията в реално време да отговори на въпросите на учителя или да реши контролното на детето, докато детето гъвкаво го прикрива "зад кадър".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK