И в дигиталното училище се ходи

Това е съдържание, създадено от маркетинг студио Storio по задание на партньор на "Икономедиа".

Снимката е архивна

© Цветелина Белутова, Капитал

Снимката е архивна



Април 2021 г. (да се надяваме при малко повече късмет за човечеството), пандемията от коронавируса вече е преминала, а шестокласничките Нина и Ива са се върнали отново в клас, след като са износили по няколко пижами пред екраните на компютрите вкъщи.


Сутрин Ива вдига на гръб 12-килограмовата си раница с учебници и помагала и поема към училище, леко приведена напред за баланс. За беда е забравила тетрадката с домашното си по математика, което написа съвестно вечерта. Получава забележка. След това още една, защото и бележникът, чрез който съобщението за провинението трябва да стигне до родителите й, също е останал вкъщи. По-лесно й е да не забравя, когато трябва да изпрати задачите за работа вкъщи по електронната поща, обаче повечето учители не използват своите.


На другия край на града Нина грабва раницата с лаптопа, на който работи в час, и няколко помагала. Домашните е качила в "облака" още вчера следобeд. После "гледа" под микроскоп микроорганизмите, за които днес ще я изпитват по биология, в електронния си учебник. И понеже онова същество с ресничките й се стори много смешно, пусна допълнителните видеоуроци от виртуалната стая на класа, за да види как се придвижва.




Ива, Нина, както и повечето техни връстници в България се справят безпроблемно с технологиите, показа спешното и дългосрочно преминаване към електронно обучение през 2020 г. Въпросът е как ще продължи образованието им след това - в дигиталния свят или с връщане към седенето на чинове и изпитването на дъската. А краткият отговор на специалистите е, че този въпрос... всъщност изобщо не стои.


Дигитално срещу електронно обучение


Изминалите месеци потвърдиха нещо, над което широката родителска публика досега сякаш не се замисляше - електронно и дигитално обучение съвсем не са едно и също, независимо че децата и в двата случая стоят пред екрана на компютъра.


За разлика от онлайн уроците, при които класната стая функционира по обичайния си ред, преодолявайки чрез интернет пространството между чиновете, дигиталното обучение използва всички възможности на технологиите - интерактивни уроци, аудио- и видеопомагала, програми за 3D-визуализации и др., за да стане учебният материал по-разбираем. В дигиталното училище образователните технологии са неразделна част от учебния ден, а електронната безопасност е в основата на всички технологични решения. Учителите имат увереността да използват съществуващите инструменти и да изпробват нови, за да постигнат педагогическите си цели. А учениците се насърчават да бъдат уверени дигитални граждани.


Така че, ако Нина се разболее или й се наложи да пътува, училището е на лаптопа и телефона й, очаквайки я в удобно време, за да не изостава от уроците на класа. "Резултатът е, че мотивацията за работа нарасна и учениците станаха по-отговорни в индивидуалното си обучение", обобщава Мария Атанасова, зам.-директор на Езиковата гимназия "Иван Вазов" в Пловдив, която през 2019 г. беше отличена като първото референтно училище на Google на Балканския полуостров с достъп до всички нови технологии на компанията. За опита на една езикова гимназия в облака можете да прочетете тук.


Всички в облака


Дигитализацията на едно училище означава всички ученици и целият персонал на училището да имат персонални електронни профили (акаунти), с които да ползват облачна услуга, и през тях да се обменя цялата информация, нужна за работата на училището, обясни за "Дневник" Александър Ангелов, член на комисията за иновативни училища към Министерството на образованието и управител на Центъра за творческо обучение, който е официален партньор на Google Cloud със специализация "Образование" за България.


По този начин всеки член на екипа, ученик или родител да може да намери споделена с него информация за секунди, без да се налага да напуска работното си място или да моли за нея. А всички файлове на училището, учебни занятия, ресурси се съхраняват в защитена среда, но са достъпни отвсякъде и по всяко време.

За дигитализацията са нужни стратегия, план, ясни цели, отговорности и знание


Александър Ангелов,

управител на Центъра за творческо обучение, партньор на Google Cloud


Според Ангелов дигитализацията не се постига само с пари или добри намерения. Неговият съвет е всяко училище да направи екип по внедряването на дигитални технологии, да определи образователните и организационните си цели, както и да ползват експерти и консултанти, за да изградят смислен проект. Google и Microsoft предоставят необходимите услуги за домейните на образователни институции в цял свят, като базовите от тях са безплатни. Още за облачните платформи Google G Suite за образованието, "Сиела Дневник", Microsoft Teams, One book и Shkolo.bg четете тук.


Дигиталният свят и живият живот


Обучението чрез технологии улеснява живота на учители и ученици и прави обучението по-качествено, казват педагозите. Те обаче не препоръчват пълното откъсване от класическата класна стая, защото виждат в нея нещо безценно - общуването очи в очи между децата и с преподавателя, които никоя технология не може да замени.


Ивана Семерджиева, учител по български език и литература във Втора английска езикова гимназия "Томас Джеферсън" в София, с облекчение е загърбила разпечатването на топове хартия с упражнения и безкрайното диктуване в час. Казва, че в дигиталното училище отделя повече време за подготовка и проверка на материали, но това пък й позволява да свърши повече работа с учениците и да направи часовете интересни за тях, включително благодарение на интернет, който за секунди може да те отведе във всяко кътче на планетата: "В момента с осми клас обсъждаме античния театър и драма в древна Елада. Направихме виртуална обиколка на античен театър - нещо, което няма как да стане физически в училище, ако кабинетът не е снабден с компютър, проектор или интерактивна дъска."

Днешните ученици са ново поколение - това на времето на технологиите, и учат по различен начин


Ивана Семерджиева,

учител по български език и литература във Втора АЕГ


Уточнява, че колегите й, които преподават природни науки, използват приложения, чрез които учениците могат "да се докоснат" до необятния свят на науките - 3D модели, виртуални обиколки, виртуални лаборатории и др. "Едно е урок, в който учителят по биология разказва за анатомията на човешкото тяло, друго е, когато имаш възможност "да проникнеш" в тялото на човек - да разгледаш отвътре неговите бели дробове и т.н.", обяснява тя.


Когато възлага работа по групи - например представяне на презентация пред класа, преподавателят по български език и литература във Втора АЕГ "Томас Джеферсън" Зорница Танчева изисква от учениците си да намерят информация както от книгите, които препоръчва, така и от интернет, и да съчетаят двата източника и да подберат най-подходящото. Така те прилагат на практика пред очите й уменията и грамотността, които развиват, разказва тя пред "Дневник".

Снимката е архивна

© Цветелина Ангелова, Капитал

Снимката е архивна


Танчева подчертава, че възлагането на работата по групи развива у учениците важни умения и компетентности като комуникативност, критичното мислене, справяне с проблеми, вземане на решения, инициативност, творчеството, поемане на отговорност, работа в екип, както и дигитални компетентности.


Представянето на вече завършения проект пък връща учениците в реалния свят, когато трябва да се изправят пред други хора и да покажат какво са направили, преодолявайки притесненията от вперените в тях погледи, неочакваните въпроси и винаги дебнещата зад гърба опасност от технически проблеми.


"Когато имаме задача във вид на презентация, лесно подобряваме уменията си за търсене на достоверна и увлекателна информация в интернет. Освен това също се учим как да правим красиви презентации и как да представяме данните и информацията в тях по интересен и привличащ вниманието начин. Научаваме се и как да се справяме със стреса от презентиране пред публика", каза пред "Дневник" осмокласничката във Втора АЕГ Ивана Димитрова.


Истинското общуване не е онлайн


Дигитализацията дава изключителни възможности за учене, потвърждава и психологът Яна Алексиева, директор на асоциация "Родители". Но изрично подчертава, че "дигитализацията подкрепя по най-добрия начин ученето, когато то е присъствено и съпроводено с общуване между децата, между децата и възрастните".


Според психолога присъствието в класната стая не може да бъде заменено от компютърните екрани, защото училището подкрепя израстването на децата, стимулира тяхната самостоятелност и гъвкавост извън семейство, подкрепя ги в това да намерят своята среда с приятели и интереси.

Ученето в група, която те стимулира, която те предизвиква, е незаменимо и безценно


Яна Алексиева,

психолог


На това мнение са и учители и директори, с които "Дневник" разговаря. "Училището е мястото, където учениците придобиват нови знания, усъвършенстват се, но е и мястото, където създават контакти, приятелства. Необходимо да продължат да ходят присъствено на училище за развиването на тяхната емоционална интелигентност - за младите подрастващи е от изключително значение общуването с техните връстници и учители", каза учителят Ивана Семерджиева.


Според нея не по-малко важен е и погледът на учителя върху учениците: "Учителят може само по изражението им да разбере дали новият материал е станал ясен или не." Допълва също, че когато учениците са пред очите на учителя, има по-малък шанс да се разсейват. Семерджиева, както и много други учители в последния месец посочват като един от големите минуси на онлайн обучението възможността "лесно да се бяга от час" - ако камерата е изключена и микрофонът е заглушен, учителят никога не може да бъде сигурен, че физически ученикът е зад устройството си, още по-малко - че е съсредоточен върху работата в часа.


И в дигиталното училище се ходи


Снимката е архивна

© Надежда Чипева, Капитал

Снимката е архивна


Разбира се, че се ходи на училище, когато то е дигитално, отговаря на въпрос на "Дневник" Теодора Николова, директор на Гимназията с преподаване на чужди езици "Ромен Ролан" в Стара Загора. Напомня, че училището е принадлежност - общност, в която трябва да поискаш да отидеш, за да бъдеш истински част от нея. "Не можеш да си ученик, без да положиш усилие да излезеш от зоната си на ежедневен комфорт и да "влезеш в час", обобщава Николова.


Колегата й Велина Георгиева, директор на 31-во училище "Иван Вазов" в София и един от педагозите с вече доста опит в дигиталното обучение, напомня, че училището в облака "не замества присъственото обучение, а само го допълва и подпомага". На подобно мнение е и ръководителят на Средното училище "Св. св. Кирил и Методий" в Пловдив Таня Николова, според която дигитализацията може да е бъдещето, но само ако върви ръка за ръка с традицията, защото никоя съвременна технология не може да замени живия контакт, човешкото отношение и пример.


Още интересни теми, свързани с дигиталното образование, може да следите в групата Образование 4.0.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 530 Весело

    Бравус, бравус! Ох, на дядо дигиталистите! Сичко измъдрили, че даже барабар с гугълджиите. Само едно заборавили, на учулуще не само трябва да се ходи, ами да се търчи. Училището трябва да дава пропорционално умствено и физическо развитие на децата, демек писане, смятане и три часа премятане.

    Хайде сега да ви видим, премятайте се поне един час дигитално, виртуално или както там му викате по модерному! А дядо ви Go Go след като си изпие кахвето отива да прави “go, go” по местния баир и чак след това ще пусне китайското сметало да му пощи бъговете по щуравите програми.

    73! Go Go
  2. 2 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1712 Весело

    До коментар [#1] от "Go Go":

    Недей, че сега ще те ударят с една дигитална трансформация по главата...

    Ако погледнем строго научно в жилите на турските султани тече повече руска кръв, отколкото при руските царе. От 36 султани само 13 са с доказан турски произход...
  3. 3 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 530 Весело

    До коментар [#2] от "mitko11":

    Споко, аз засега съм на ябълката (IPad), след малко на местния баир няма как да ме уцелят, а като включа китайското сметало, то изобщо няма да е вързано в мрежата, че използвам едни специални програми за симулациите.

    Само между другото, това е и трик срещу вируси. Вируси за ябълки рядко се срещат, да не говорим, че няма какво да и повредят на ябълката. А на китайското сметало съм му изхвърлил всички антивирусни програми защото го замотват, а то трябва да смята бързо.

    73! Go Go
  4. 4 Профил на sla30673097
    sla30673097
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Гати тъпата реклама. Без думи.

  5. 5 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3154 Неутрално

    "Сутрин Ива вдига на гръб 12-килограмовата си раница с учебници и помагала и поема към училище, леко приведена напред за баланс."
    =============
    И в хиперболите трябва да има мяра, иначе стават опашати лъжи. Не бяха ли 120 килограма?

    Еретик




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK