Мостът Рио-Антирио - мечтата на Харилаос Трикупис

Рио Антирио е най-големият мост в света, окачен на стоманени въжета с най-много отвори /три отвора между четири бетонни подпори/, издържащ на земетресения над 7-ма степен по скалата на Рихтер, на сблъсък с кораби. Това е мостът-мечта на основоположника на съвременния гръцки парламентаризъм и реформатор на гръцката държава от последните три десетилетия на 19 век Харилаос

Трикупис. Това е осъществяването на една 100-годишна мечта, който

свързва континентална Гърция с полуостров Пелопонес.


Мостът скъсява времето за преминаване от Рио до Антирио, от двете страни на протока, свързващ Коринтския залив със залива на Патра, от 45 минути с ферибот до четири минути по автомагистралата на моста.

Общата дължина на пътната настилка на моста Рио-Антирио достига 2252 метра, превръщайки го в най-дългия висящ мост на света - прочутият мост Голдън Гейт в Сан Франциско има дължина 1966 метра.

Четирите пилона, на които е закачена със стоманени въжета конструкцията на моста, имат височина от 115 до 160 метра от повърхността на морето, докато от дъното му тяхната височина достига 227 метра. Пътното платно с обща ширина 27,2 метра има по две ленти за движение, плюс една спомагателна в двете посоки,

като в най-високата си точка над морската повърхност оставя височина от 52 метра за преминаване на кораби.

Без моста, средният брой на преминаващите дневно коли от единия на другия бряг на пролива беше около 8 500, очаква се с въвеждането на моста в редовна експлоатация от 12 август броят на преминаващите автомобили да достигне 10 000, а в пикови дни той би могъл да надхвърли 25 000.

Мостът Рио-Антирио се нарежда и сред 10-те окачени мостове в света с най-голям отвор /разстояние между две съседни подпори/ - най-голямо е то при моста Татара в Япония- 890 метра и моста Нормандия - 856 метра. При моста Рио-Антирио разстоянието между два пилона е 560 метра.

Още един рекорд представляват и четирите основи на пилоните, които на морското дъно имат диаметър 90 метра.

Мостът е проектиран за среда, която съчетава множество неблагоприятни характеристики. Районът е сеизмичноактивен, дълбочината на морето е голяма - до 65 метра, а морското дъно е нестабилно - съставено от меки седименти, които продължават на дълбочина до 500 метра, докато достигнат до твърда скална

основа.

Според антисеизмичните изисквания, залегнали в указанията за проектирането, мостът трябва да поема ускорения, съответстващи на земетресение с магнитуд над 7,4 по Рихтер и в този смисъл би могъл да послужи за убежище в случай на силно земетресение или друго природно бедствие.

Мостът "Харилаос Трикупис" е проектиран също да издържи на сблъсък в него на 180 000-тонен кораб със скорост 16 възела в час, както и на ветрове със скорост 265 километра в час, тоест - на тайфуни.

Тъй като мостът се опира на неустойчиво седиментно дъно, а не на твърда скала, инженерите са потърсили новаторски техники за усилване на основите му. Това беше и най-голямата трудност при проектирането, пише Ин нюз.

Под всеки фундамент дъното е подсилено с десетки кухи чугунени тръби с диаметър два метра и дължина от 25 до 30 метра. Тази част от тръбите, която се подава над дъното е покрита с изравнен пласт от баластра с дебелина 3 метра, върху който

стъпват фундаментите с диаметър 90 метра.

Мостът може също така да поеме изместване до два метра между които и да е от четирите му фундамента, а платното може да варира еластично до ширина 1,3 метра и скорост на движението до един метър в секунда.

В концерна "Мост" АД, основан през 1995 г. за построяването на Рио- Антирио участваха френският концерн VINCI и гръцките фирми Елиники Технодомики, ТЕВ, АВАКС, Атина, Проодевтики и Пантехники.

В интервю за атинския вестник Катимерини" френският инженер, президент и член на управителния съвет на френско-гръцкия консорциум Жан-Пол Тесандие изтъква, че изграждането на моста може да даде положителен пример за гръцките обществени строежи в няколко насоки: строителството му беше завършено 6 месеца преди предвидения краен срок, окончателната му цена надхвърли незначително първоначалната проектна стойност, въпреки техническите трудности и безпрецедентните технически решения.

Изграждането на моста е осъществено чрез процедура на възлагане от страна на гръцката държава - на френско-гръцкия консорциум. Фирмата ни е отговорна за строителството и поддръжката на съоръжението, така че трябваше да контролираме

разходите, тъй като не можехме да поискаме още пари от държавата, отбелязва Тесандие пред вестник "Катимерини".

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK