"Дакар" - рали през ада

Когато на 31 декември 2005 г. рали "Дакар" потегли от Лисабон, състезанието изглеждаше повече от обещаващо откъм интрига - предстояха хиляди километри по мъчителни терени през пустинята, в изнурителни горещини и капани по трасето. Може би най-точната оценка принадлежеше на Робърт Блек, мениджър в "Мицубиши", според когото това рали е "нашият шанс да отидем в ада и да се върнем от него". Предстояха 9043 км до финала на брега на Розовото езеро в Дакар на 15 януари след общо 9043 км, от които 4813 км в специалните отсечки през Испания, Мароко, Мавритания, Мали, Гвинея и Сенегал. В тях 574-те екипажа от автомобили, мотоциклети и камиони трябваше да докажат издръжливостта на марките, пилотите и навигаторите си. И по възможност всичко да завърши без тежки произшествия, по-добре от миналата година, когато мотоциклетистът от Италия Фабрицио Меони намери смъртта си в пустинята и стана 22-та жертва на ралито.

Магията "Дакар"

Въпреки високия риск, граничещ с безумието, рали "Дакар" става все по-примамливо за състезателите в моторните спортове. От съображения за сигурност организаторите лимитираха скоростта на мотоциклетистите до 150 км/ч., за камионите пределът стана 110 км/ч., а през населените места е забранено да се минава с повече от 50 км/ч. Екипажите са от общо 40 нации, като 33% е френското присъствие, следвано от състезателите от Испания, Белгия, Холандия, Италия и др. Участват и 23 жени - осем от тях на мотоциклети, а останалите с коли и камиони. За разлика от предишните сезони сега участниците нямат право да използват сателитна навигация (GPS) и трябва да разчитат само на навигаторските си умения, а ориентирите са единствено по профилите на етапа.


София - Ел Рашидия

Впрочем на рали "Дакар" има и българско представяне, макар и не сред екипажите. За поредна година организаторите наемат самолет на "Ер София" в екипа, който обслужва каргото. Участието на българския АН-12 започна в последния ден на старата година в португалския град Фаро, където търбухът на самолета пое 10 тона товар във вид на гуми за мотоциклетите, масла и многобройни контейнери. В съседство товареха още два руски самолета АН-74 на "Газпромавиа", а според организаторите българският и руските екипажи са сред най-предпочитаните партньори и по тази причина имат дългосрочни договори.

Първата задача е да се превози товарът до мароканския град Ер Рашидия, който е на два часа полет от Фаро, а 3.2-километровата писта е разположена в долина без нито едно дръвче, между хълмовете на Атласките планини. Единственият оазис е в района на летището и се състои от 30-тина палми и акации. Бивакът се изгражда направо върху бетона на пистата, където на 2 януари трябваше да пристигне колоната от екипажи, превзели третия етап Надор - Ер Рашидия (672 км, от които 314 км специален участък). Температурите са около 24 градуса, а нощем спадат до нулата.

Баня и кухня в Африка

Изненадващото е, че дори и тук има баня, макар и с вместимост само от по пет литра вода. Това всъщност са прости съоръжения с две найлонови пердета и мях, от който водата се изпуска с връвчица. Точно до бетонната писта са ресторантът и тоалетните. Всъщност табелата "Ресторант" означава комплекс от шатри, залепени една до друга и постлани с персийски килим направо върху чакъла. Няма маси - изборът за хранене е седнал или легнал на килима пред ястията, които включват мароканска салата, кус-кус с телешко, нахут и зеленчуци, плодове и напитки. Храненето се извършва под зоркия поглед на краля на Мароко Мохамед Шести, който се мъдри на единия от билбордовете между червените знамена на кралството.

Една жена към финала

И докато запалянковците от Мароко се тълпят около пистата в очакване на пристигането на колоната, френските журналисти следят с повишено внимание представянето и на една тяхна сънародничка - Еманюел Жанон, дебютантка в ралито, която иска да стане първата жена, достигнала финала в Дакар с куад. Под куад се разбира мотоциклет с четири гуми, нещо като открито бъги. В един от предишните етапи Жанон, за която моторите са хоби, а истинската й професия е отговорник в електронния портал на "Кристиан Диор", е претърпяла авария, след като нейният "Бомбардие 650" се преобръща в една огромна локва, а водата нахлува навсякъде и прекъсва електрониката. В крайна сметка обаче Еманюел Жанон успява да се справи с повредата и завършва етапа, макар и последна. Русокосата 29-годишна французойка е изключително амбициозна, а участието й в миналогодишното "Рали на Газелите", което е от категорията на "Дакар", й дава основание да се надява, че на 15 януари ще завърши наравно с мъжете на брега на Розовото езеро в Сенегал.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK