Телевизиите продължават да залагат на футбола

Договорът за Евро 2008 в Германия скара обществените и частните канали

Телевизиите продължават да залагат на футбола като на едно от основните средства за привличане на зрителска аудитория и рекламодатели, показва развитието на преговорите за правата на предстоящото европейско първенство в Швейцария и Австрия през 2008 г. Според договора за територията на Германия, подписан в понеделник между агенцията "Спортфайв", представляваща европейската футболна асоциация УЕФА, и обществените телевизии ARD и ZDF, средната цена за мач е по-висока дори от платената за световното първенство през 2006 г., което се проведе именно в Германия.


Двете телевизии, които по традиция излъчват големите футболни първенства на най-важния пазар в Европа, водиха продължителни преговори чрез агенцията си за спортни права "ШпортА", като се опитваха да се договорят за цена от 90 млн. евро.


В крайна сметка те отстъпиха и се съгласиха да платят 115 млн. евро за прякото предаване на 27 от срещи, репортажи всичките 31 мача и отразяване на турнира по радиоканалите на ARD. Това се равнява на средна цена от 4.26 млн. евро на мач спрямо 3.75 млн. евро за Мондиал 2006 (180 млн. евро за 48 срещи). Все пак от ръководството на ARD и ZDF изразиха задоволство от успешното приключване на преговорите, защото договорът ще им позволи да се включат в обсъждането на техническите аспекти около отразяването на шампионата, което ще се проведе във Виена в четвъртък и петък с участието на всички собственици на права.




"Тежките преговори от последната година и половина си струваха: днес успяхме да осигурим на обществените телевизии най-значимото футболно събитие на 2008 г. при приемливи условия", заяви след официалното обявяване на сделката директорът на ZDF Маркус Шехтер. На същото мнение беше и неговият колега от ARD Фриц Раф: "Зрителите ще могат и през 2008 г. да проследят това елитно спортно събитие по ARD и ZDF. Както обикновено, обществените телевизии ще информират изчерпателно и със свободно приеман сигнал за всички важни мачове."


Недоволни от изхода на преговорите обаче са в частния RTL, който също участваше в търга. "С тази сделка спечели истинската платена телевизия, заяви говорител на RTL. Представихме много атрактивно предложение и щяхме да се радваме на бъдем партньор на обществените телевизии, както беше на последното световно първенство. Но тяхното уж внимателно отношение към парите от телевизионни такси отново се оказа пълен фарс. Както много други пъти досега, ARD и ZDF демонстрираха липса на чувство за мярка при придобиването на спортни права, след като вече обявиха поредното повишение на таксите." От RTL твърдят, че не са искали да платят 115 млн. евро, защото тази сума не може да бъде рефинансирана с приходите от реклама.


Според германските медии обаче обществените телевизии са се справили добре, защото са отстъпили по-малко от първоначалните си позиции, отколкото "Спортфайв", а при средна цена на мач от 4.26 млн. евро и очаквана средна аудитория от поне 12 млн. зрители, колкото бяха за Евро 2004, се получават разходи от около 30 цента на зрител. ARD и ZDF блъфираха с фактора време, като наскоро заявиха, че заради сложната организация на преките предавания, за която по принцип са необходими около две години, така или иначе вече е късно да вземат правата. От своя страна агенцията обоснова цената с високото качество на продукта - по-малко и по-атрактивни мачове, отколкото на световно първенство, и с удобните начални часове, които поставят мачовете в най-гледаното време.


----------------


Сключването на договора беше улеснено от практически сигурното участие на германския национален отбор на Евро 2008. Още не е постигнато споразумение на други два големи европейски пазара - Испания и Великобритания, чиито състави имат по-сериозни проблеми в квалификациите. "Спортфайв", която за пръв път беше натоварена със задачата да води преговорите за правата, постави доста високи цени в началото, като специално за Германия искаше първо 160 млн. евро, а след това 150 млн., или средно по 4.83 млн. на мач.


Платените канали "Арена" и "Премиере" не представиха оферти, защото извън пакета на ARD и ZDF има изключителни права само за четирите мача от последния кръг в груповата фаза, които ще останат след избора на обществените телевизии и не представляват особен интерес за тях. Тези четири срещи може да бъдат предложени на друга свободно приемана телевизия, правата на всичките 31 мача за платена телевизия също още не са продадени. По информации в медиите "Спортфайв" трябва да осигури на УЕФА поне 600 млн. евро от продажбата на правата за турнира в цял свят.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK