Финансовата криза може да откаже банките от Формула 1

Екипите се притесняват спонсорите да не се оттеглят

Световната финансова криза достига и до спорта - нещо, което беше неизбежно при огромните мащаби на глобалните проблеми. Отборите във Формула 1 вече се страхуват от опасността спонсорите им да не ги напуснат, посочва германският в. "Франкфуртер алгемайне цайтунг".


"Много скоро повечето тимове ще усетят кредитната криза върху себе си. Пазарната капитализация намалява, инвеститорите се страхуват за парите си. Няма как някои компании да не се оттеглят от спорта, включително и от Формула 1", коментира пред изданието индийският милиардер Виджай Малия.


Собственикът на "Форс Индия" посочва, че разходите на екипите ще трябва драстично да се намалят. "Нещата изглеждат по следния начин - ако давам средно по 120-130 млн. долара за отбора, ще искам да получавам като възвращаемост 300 милиона. В тези тежки времена това много трудно ще се получи", твърди той.




Герхард Бергер, съсобственикът на "Торо росо", е съгласен с предупрежденията. "Няма съмнение, че в следващите две години ситуацията ни много ще се усложни. Вече дори се наблюдава тенденцията големите компании да избягват да се обвързват с Формула 1", казва Бергер.


Сред банките, които са финансови партньори на отбори от световния автомобилен шампионат, са "Креди Сюис" (Credit Suisse) - на "БМВ Заубер", Роял банк ъф Скотланд (RBS) - "Уилямс", испанската Банко Сантандер (Santander) - "Макларън Мерцедес" и холандската "Ай Ен Джи" (ING) - "Рено".


Все още отборите не са много засегнати от кризата до голяма степен, защото някои от тях принадлежат на автомобилни концерни, които използват Формула 1, за да развиват автомобилите си. "Това обаче не означава, че те са застраховани", пише "Франкфуртер алгемайне цайтунг". "Икономиката се развива лошо. Това засяга и горивото. Тимовете трябва стриктно да контролират разходите си", обяснява Кристиан Хорнер, директор на "Ред бул".


Не всички обаче искат да намалят разходите си. Някои банки обмислят дали просто да не се оттеглят от Формула 1. Договорът на "Ай Ен Джи" с "Рено" например изтича през 2009 г. и още не се знае дали ще бъде продължен. Холандската финансова групировка инвестира по 65 млн. долара на година в тима, за който се състезава двукратният световен шампион Фернандо Алонсо. "Винаги, когато един контракт изтича, ние преглеждаме всички останали варианти за реклама", коментира пред вестника директорът на банката Михаел Тилмат.


Положението на "Уилямс" е още по-сложно, тъй като договорът им с RBS изтича през тази година. От 2006 г. насам шотландската компания влага по 29 млн. долара в тима. "Креди Сюис" също може да поиска много скоро да напусне автомобилния шампионат.


Ситуацията с напускането на банките е идентична с оттеглянето от Формула 1 на големите производители на цигари, след като преди няколко години бяха забранени техните реклами. Тогава именно финансовите групировки навлязоха смело в този спорт.


Според шефовете на големите отбори ситуацията не е толкова драматична. "Колкото повече една фирма е под натиск, толкова по-голям става натискът върху нея да продава продуктите си. За тази цел тя се нуждае от реклама. Мисля, че Формула 1 може да си позволи това", смята спортният директор на "Макларън Мерцедес" Норберт Хауг.


"Уилямс" намали загубите си, но увеличи дълга си


"Уилямс" отчете загуби в размер на 21.4 млн. паунда (38.76 млн. долара) за 2007 г. За сравнение - загубите от предишната година възлизат на 27.7 млн. паунда (50.17 млн. долара). Създаденият през 1979 г. "Уилямс" е единственият тим в световния шампионат, който все още не е изцяло продаден на някой милиардер или автомобилен производител. За съпоставка с цифрите от 2007 и 2006 г. може да послужи отчетената печалба от 36 млн. паунда (65.2 млн. долара) за 2005 г. Тези показатели обаче са изкуствено завишени заради закъснялото облагане с данъци и средствата от преминаването на британеца Дженсън Бътън в "Хонда". Изпълнителният директор на "Уилямс" Адам Пар заяви пред "Ройтерс", че резултатите за 2005 и 2006 г. трябва да се вземат заедно, за да дадат нормална картина на периода.


"Даваме по-големи средства от нашите съперници и се стремим да увеличим максимално приходите си и тогава повече бюджет от това количество. Точно сега не можем да запишем по-голяма печалба, отколкото загуба", заяви той. "Уилямс" отчита оборот от 66.8 млн. паунда (121 млн. долара) и увеличение с 15% спрямо 2006 г., което според тях е дължимо до голяма степен на подобрени спонсорски договори. Оборотът включва и спечеленото от наградния фонд на състезанията. С потъването на отбора в класиранията при пилотите и конструкторите през последните години се увеличиха и банковите задължения на собствениците сър Франк Уилямс и Патрик Хед.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на хм
    *****
    Неутрално

    В Подмосковье началось строительство первой в России трассы "Формулы-1", сообщили РБК в правительстве Московской области. Проект Moscow Raceway планируется завершить в 2010г. Инвестиции составят около 5,5 млрд руб.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK