Германският футбол - бизнес за 5.1 млрд. евро

Бундеслигата създава все повече добавена стойност за икономиката

Доскоро за футбола в Германия се говореше като за второстепенен "ресторантьорски" бизнес. Това не е вярно, доказва първото по рода си изследване на консултантската компания McKinsey в сътрудничество с Германската футболна лига (DFL).


Професионалният футбол е съвсем сериозен бизнес и все по-важен фактор за икономиката на Германия. Той създава добавена стойност за 5.1 милиарда евро всяка година, осигурява 110 хиляди работни места и внася 1.5 милиарда евро в бюджета във вид на данъци и такси.


"Данните са много по-значителни от очакваното и са наистина впечатляващи, заяви Кристиан Зайферт, управляващ директор на DFL. Клубовете могат да са много доволни от това, което правят за националната икономика."




Анализът "Икономическият фактор Бундеслига" отчита, че директните или индиректните влияния, плащания и ефекти върху заетостта от дейността на 36-те клуба в двете топ дивизии на футбола имат изключително позитивно влияние върху икономика.


Този бизнес създава близо 0.2 процента от брутния вътрешен продукт на Германия, като е по-значим фактор, отколкото цялата текстилна промишленост, минната промишленост или бизнесът с пощенски пратки. Като обем приносът е колкото на средно голям германски град, според вестник "Велт".


Любопитното е, че две трети от икономическия ефект не е пряко свързан с футбола. Много други бизнес сфери се хранят от дейността на Бундеслигата. "Има голям радиационен ефект", казва Томас Нетцер от McKinsey.


Всеки 100 евро похарчени във футбола водят след себе си 240 евро за други индустрии. Например в текстилната индустрия футболът създава до три процента от стойността, а в медийния бизнес около два процента. Според анализаторите на McKinsey досега отношението на хората към този вид бизнес е било много консервативно и преднамерено.


Професионалният футбол е важен фактор и за пазара на работна ръка. От общо 110 хиляди работни места 70 хиляди на пълна заетост. Средната годишна заплата е 25 хиляди евро, но едва 10 процента от работещите са пряко свързани с 36-те футболни клуба от първа и втора Бундеслига.


В същото време постоянно заетите в хотелския бизнес и кетъринга заради футбола са 10 хиляди. "Германският професионален футбол създава повече работни места от две-трети от компаниите в индекса DAX", казва Зайферт и сравнява футбола по значимост с компании като "Фолскваген" или "Дойче пост".


Анализът отчита освен директния ефект и индиректните и вторични ефекти. Изследвани са връзките на Бундеслигата с различни сектори на икономиката, като например продажбата на телевизионни права, сувенири, но и ефектът върху бизнеса с хотели, ресторанти и логистични компании.


Изследването обхваща икономиката на първа и втора Бундеслига, международните турнири, в които участва националният отбор, турнира за Купата на Германия, но не и женския футбол.


Направено е на базата на финансовите отчети за сезон 2007/2008 след около 100 интервюта с експерти от лигата, 36-те професионални клуба, компании, носители на лицензи и доставчици, уточняват от McKensey.


В същото време изследването не дава информация за финансовото състояние на германския професионален футбол. "Резултатите за създаването на стойност нямат нищо общо със състоянието на лигите или клубовете, потвърди Нетцер при представянето на доклада.


Също така анализът не обхваща ситуацията в аматьорския футбол, който би могъл да продаде още по-голяма тежест на данните.


"Германският футбол се справя учудващо добре в тази финансова и икономическа криза", обясни Щефан Лудвиг от консултанската компания Deloitte пред "Велт".


За разлика от клубовете в Англия и Испания финансовият баланс на немските клубове не се е влошил", коментира той. Като основна причина се изтъква бумът на зрителите, който представлява сравнително постоянна величина за приходите на всеки клуб.


В същото време председателят на профсъюза на немските полицаи Райнер Венд заяви, че иска лигата да поеме част от разходите за футболните мачове. Според отчетите Бундеслигата харчи минимум 150 милиона евро на година за полицията от общо 200 милиона за охрана.


"Не сме готови да поемем повече разходи. Не виждаме конституционна основа да плащаме разходите на полицията", каза Зайферт, според когото с тези пари могат да се финансират петте най-големи университета в страната.


Проблематичен остава въпросът с телевизионните права, тъй като платеният сателитен канал Sky все още не може да достигне предвидените нива на продажба и печалба.

Ключови думи към статията:

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK