Проектът за писта за Формула 1 в България: предисторията

Така би трябвало да изглежда пистата за Формула 1 край Доброславци

© БФМ

Така би трябвало да изглежда пистата за Формула 1 край Доброславци



Инициатори на идеята за строежа на писта за Формула 1 у нас са бившият вътрешен министър Румен Петков, който стана и председател на организационния комитет за изграждане на трасето, и шефът на Българската федерация по мотоциклетизъм (БФМ) Богдан Николов.


Преди година председателят на федерацията по мотоциклетизъм Богдан Николов твърдеше, че всичко с промоутъра на Формула 1 Бърни Екълстоун вече е договорено и само остава да се подпише договорът. Тогава плановете бяха за строеж на писта около Варна.


Първоначалните варианти за изграждането на трасето бяха край Долна Митрополия, но по-късно организационният комитет за Гран при на България се спря на Варна. Градът беше най-подходящ за целта заради добрата си инфраструктура, хотелите, близкото летище и най-многото слънчеви дни в годината, като през юли Николов заяви, че има договорка с общината да участва в проекта.




"Трасето ще бъде край Варна или Бургас, това са двете ни предложения. Първоначалният вариант край Плевен отпадна на много ранен етап, защото не отговаря на условията за инфраструктура, действащо летище и хотелска база", обясни тогава президентът на БФМ.


Впоследствие обаче плановете се промениха "заради искане на архитекта на пистата" и се премина към варианта Доброславци. Той стана актуален в края на август и началото на септември миналата година.


"Последно остава Доброславци. Промяната беше наложена от желанието на архитекта. Вече има осигурено място. Говорили сме с главния архитект на София Петър Диков и той се е заел с проекта", заяви тогава Николов.


Колкото до таксите, за които сега се иска държавна подкрепа, тогава президентът на федерацията по мотоциклетизъм заяви: "Има си акционери за тази работа. Държавата няма да участва". Ежегодните такси за домакинство за новите организатори варират между 20 и 23 млн. евро.


Преди една година Николов заяви, че страната вече е получила предварителен договор за домакинство на Формула 1 и до финализирането на преговорите "остава само министърът на физическото възпитание и спорта Свилен Нейков да одобри и подпише проекта" за трасето домакин.


Нейков още тогава отрече информацията. "Новият организационен комитет, чийто почетен председател е премиерът Бойко Борисов, трябва да събере акционерите и мениджърски екип, който ще управлява пистата. След това изпращаме подписаните документи и предварителния договор (получен още в началото на септември и чакащ "само подписа на Нейков" - бел. ред.) на Екълстоун. Тогава той ще дойде в България, за да подпишем финалния договор", обясни спортният министър.


Все пак стана ясно, че държавата действително участва в проекта за съоръжението и за целта предоставя терена на военното летище "Доброславци" край София. На него трябва да се изгради бъдещата писта за моторни спортове, която все още чака първа копка. "Това е единственият ангажимент на правителството в проекта," обясни Нейков.


През ноември миналата година на посещение в България дойде новоизбраният президент на ФИА Жан Тод. Тогава той лаконично обяви, че "до този момент (бел. ред. 20 ноември 2009 г.) не е получено нито едно официално запитване в Международната автомобилна федерация за идеята на България да получи кръг от Формула 1".


Тод тогава добави, че изграждането на писта в България би струвало между 220 и 300 млн. долара. Той посочил и необходимостта от сключване на договор с промоутърската компания на Бърни Екълстоун ФОМ, който е "на стойност 25-30 млн. долара годишно". Срокът, за който България цели да получи кръг от световния шампионат, е между 5 и 10 години.


"Страната ви трябва да има безупречна инфраструктура, а пистата да се използва целогодишно, за да се възвърнат инвестициите," каза Тод и добави, че "има фондации, които биха могли да помогнат проекта финансово и разговорът на тази тема да бъде продължен".


"Безупречната инфраструктура" включва добри пътища, по които да се пренася техниката на конструкторите, достатъчен брой хотели, които да приемат целия поток от туристи и също така наличието на сравнително добре развит моторен спорт.


"Важно да има големи хубави пътища. Доколкото разбрах, става въпрос за домакинство през есента на 2012 г., което съвпада с плановете на столичната община за изграждането на северната скоростна тангента и магистрала "Люлин", обясни през януари главният архитект на София Петър Диков. По този начин трасето би имало бърза връзка с четирите основни международни маршрута за влизане в София."


Важно изискване е проектите на почти всички нови писти да се правят от германския архитект Херман Тилке, който е смятан от Екълстоун за гарант за строежа им. Досега обаче не е осъществен контакт с него.


През април Министерският съвет подписа споразумение с Катар, което предвиждаше създаване на дружество между Катарската инвестиционна служба и "Национална компания индустриални зони" ЕАД с капитал най-малко 500 млн. долара, но то така и не беше реализирано.

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xflood
    xflood
    Рейтинг: 1079 Весело

    Хахахах, смях
    То даже и комитет направили
    Ш, ей, министрите, аз имам приятел, дет иска да построи космодрум край София, почвайте да правите комитети, парите ще ви ги пратят друг път

    Fail with honour then succeed by fraud
  2. 2 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2251 Неутрално

    Основни фигури като Жан Тод и Херман Тилке нямат информация, обаче тук вече се правят аха първи копки. Чудна история.

  3. 3 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 571 Весело

    При такива "инициатори" - такива резултати! Лесно е единствено пикането във фонтан!

  4. 4 Профил на stobom
    stobom
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Между другото ,конфигурацията на пистата е страшно банална и скучна. Да не е проектирана от арх.Диков????

  5. 5 Профил на Чингиз Хан
    Чингиз Хан
    Рейтинг: 451 Неутрално

    "архитекта на пистата" - и аз се чудя кое е това анонимно лице... ако пистата не е проектирана от Херман Тилке, няма как да получи лиценз от Екълстоун... само едно не разбчирам АМА НАИСТИНА ЛИ БоБо Е ТОЛКОВА ТЪП или СИА адвъртайзинг просто снимат втора серия на Мисия Лондон в реалити формат

  6. 6 Профил на kirsner
    kirsner
    Рейтинг: 922 Неутрално

    Двамата далавераджии Р.Петков И Б.Николов могат и да искат да построят писта за Ф1, защото те са организационния комитет и те ще избират кой да строи съораженията. Така че далаверата за тях е голяма, особено ако държавата е предоставила безплатно най-скъпото-терена. Но не мислете че те са толкова глупави, за да си вярват, че има икономическа обосновка на целия този проект.

  7. 7 Профил на Ицо
    Ицо
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Пистата на снимката е просто смешна.

  8. 8 Профил на VaKY
    VaKY
    Рейтинг: 684 Неутрално

    На времето им казваха: Гьотферени .......

    Pro bono publicum with a bit more gusto
  9. 9 Профил на русофил=ПРЕДАТЕЛ
    русофил=ПРЕДАТЕЛ
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Онзи ден пътувах два и половина часа с кола от Перник до София!Добра Инфраструктура!

    МИЗЕРИЯТА Е ПРАВОПРОПОРЦИОНАЛНА на РУСОФИЛИСТИЯТА!
  10. 10 Профил на rimohit
    rimohit
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Бе те не могат да напрвят една магистрала в Бг,за каква писта на Ф1 говорят.Ако направят околовръсното на София едно офроуд трасе ще е много по добра инвестиция с по малко разходи

  11. 11 Профил на Димитров
    Димитров
    Рейтинг: 965 Неутрално

    Стига с тая простотия! Бойко се излага! Това се прави, само за да се откраднат държавни пари. За нищо друго не става въпрос.

  12. 12 Профил на sting
    sting
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Двамата са прочути измамници-и Богдан Николов и Руменчо са имали доста дознания пресди ,които учудващо са прекратени от нашите хора.

  13. 13 Профил на powerman
    powerman
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Министър Трайков на Монца: Моя отговорност е да защитя интересите на държавата

    http://www.clubs1.bg/novina.php?n=16255

  14. 14 Профил на kamarinchev53
    kamarinchev53
    Рейтинг: 0 Неутрално

    ПРЕДИ 25 Г. В СЛИВЕН ЗАПОЧНА СТРОИТЕЛСТВО НА ПИСТА ЗА ФОРМУЛА 1. БЛИЗО 4 МИЛИОНА ЛВ. БЯХА ЗАРОВЕНИ ТОГАВА ТАМ.ТРАСЕТО СИ СТОИ ИМА ПОСТРОЕНИ МОСТОВЕ ОТВОДНИТЕЛНИ КАНАЛИ И ДРУГИ. ОЩЕ ТОГАВА СЕ ГОВОРЕШЕ ,ЧЕ НЯМА СМИСЪЛ ДА СЕ НАЛИВАТ ПАРИ ЗА НЕЩО КОЕТО НЯМА ДА ИМА РЕАЛИЗАЦИЯ.СЕГА 25 Г. СЛЕД ЗЛОПОЛУЧНИЯ ПРОЕКТ ИСТОРИЯТА СЕ ПОВТАРЯ.ВСИЧКИ ЗНАЕМ , ЧЕ ФОРМУЛА 1 НЯМА ДА СЕ СЛУЧИ В БГ. САМО ДЕТО ЩЕ СЕ ИЗХААРЧАТ ПАРИ КОИТО ЩЕ БЪДАТ РАЗПРЕДЕЛЕНИ МЕЖДУ БАТКО И .......

  15. 15 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    Като знам кой му е дружката -Р5 няма да е свестен.Помня и за едни глупости за писта Ф-1,а едни стрелби в Кайлъка а едни дознания,а един самоубит човек заради източени банки.Много неща помним.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK