Южноамериканският "Дакар" става все по-нерентабилен

Участниците за 2011 г. ще са с 20% повече, но отдалечеността от Европа остава основен проблем

&quot;Фолксваген&quot; ще стартира в &quot;Дакар&quot; с новия &quot;Рейс Туарег&quot;<br />

© "Фолксваген"

"Фолксваген" ще стартира в "Дакар" с новия "Рейс Туарег"



Аржентина и Чили ще приютят рали "Дакар" за трета поредна година, но отдалечеността на най-тежката и мащабна автомобилна надпревара от традиционния й африкански дом и Европа продължава да обременява финансово организаторите от ASO, коментира "Блумбърг".


През 2007 г. компанията, която държи и правата за "Тур дьо Франс", отчете рекордни постъпления от всички свои дейности в размер на 227.2 милиона щатски долара. През следващия сезон тя трябваше да отмени юбилейното 30-о издание на "Дакар" заради опасност от терористични нападения в Мавритания, поради което отчете спад с 56.4 млн. долара до 170.8 млн.


През 2009 г. с първото си издание в Аржентина и Чили ралито възвърна част от доходността си и ASO регистрира 37.3 млн. долара постъпления от него. Така с 208.1 млн. долара компанията отново се доближи до рекордните си приходи.
Въпреки че още не са представили официално данните си за 2010 г., французите отчитат спад в печалбата от "Дакар".




"След трудната 2008 г. и отмененото състезание 2009 г. позволи на ASO да си възвърне доходността от "Дакар". Заради увеличаващите се разходи по организацията на състезанието, макар и частично компенсирани от страните домакини, рентабилността на "Дакар" намалява", казват от ASO.
Основните проблеми пред компанията с провеждането на състезанието в Южна Америка е отдалечеността от Европа, откъдето идват и основната група участници.


Разстоянието между Африка и новия дом на рали "Дакар" увеличава в пъти разходите за транспортирането на автомобилите и екипажите, което възпира някои от тях. През миналата година пък от надпреварата се оказа японският производител "Мицубиши", който постигна големи успехи в традиционния маршрут до сенегалската столица.


Въпреки това предстоящото издание бележи близо 20% ръст на състезателите спрямо 2010 г. На 1 януари в аржентинската столица Буенос Айрес трябва да стартират общо 430 участници (146 автомобила, 183 мотора, 33 четириколки и 68 камиона) в сравнение с 362 през тази година.
136 пилоти ще стартират за първи път в "Дакар", като сред тях са и двамата най-добри родни състезатели с ATV Петър Ценков и Тодор Христов.


"След 17 състезания и 11 подиума за една година мисля, че е време да стигнем и до върха на офроуда, обясни Христов за "Дневник" преди заминаването за Аржентина. Пясъците на Атакама донякъде ме притесняват, но Петър ще води в пустинята в първите дни, а после се свиква с техниката и управлението."
Българите ще стартират с чисто нови машини Can-Am с най-големия частен офроуд отбор в Европа MD Rallye Sport.


"Бюджетът ни за надпреварата е 100 000 евро. Най-трудно беше събирането на парите, откликнаха няколко големи фирми, и то повече на приятелска основа. Нямаше разбиране, молехме се като просяци, но за тази ситуация в България е нормално. Не ни стигнаха и сме със заеми и кредити от приятели, за да наберем сумата", обясни Христов.


За нарастващия интерес към третото издание на южноамериканския "Дакар" говори и най-масираното участие на БМВ в надпреварата. Заводският екип X-Raid ще стартира цели седем автомобила от обновения X3CC, като в допълнение представи и изцяло новия "Мини All4 Racing". Битката на германския отбор срещу победителя в последните две издания "Фолксваген" и новия му "Туарег" ще води най-успешният участник в "Дакар" Стефан Петерханзел. Той засвидетелства предаността си към X-Raid и отказа да премине в противниковия лагер.


"Договорът на "Фолксваген" стоеше на масата ми и чакаше само подписа ми, обясни французинът пред "Европсорт". Тогава нямах повече ангажименти към BMW и бях свободен да си тръгна. Но отказах заради предизвикателството! За мен е по-интересно да спечеля "Дакар" с БМВ, отколкото във "Фолксваген". Oтказът ми бе и в интерес на самото състезание. В един момент си казах: ако всички водещи пилоти са в един отбор, състезанието няма да е толкова интересно, което би било тъжно за "Дакар".


Срещу Петерханзел ще се изправи заводският взвод от Волфсбург, воден от миналогодишния победител Карлос Сайнц, Насер ал Атиях, Марк Милър и Жилиел де Вилиер.

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на yu22
    yu22
    Рейтинг: 1212 Любопитно

    Човекът е ЕДИНСТВЕНОТО животно,което НИКОГА няма да се наяде на ПАРИ...!!!

    мнoгoниковият турист, имам 3-4 акаунта и 22 НИКА...
  2. 2 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 581 Гневно

    А за Тошо Христов никакво разбиране, докато просел, се молел като просяк, горкия, вместо да вика като овчар или да се разписва като министър...

  3. 3 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 645 Неутрално

    "Дакар" и логото изглеждат абсурдно в Чили и Аржентина....

    На нашите и пожелавам успех... пари за такова състезание се събират трудно, но още по трудно е на тези които ги изкарват





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK