Черните дни в историята на моторните спортове

Фаталният удар на Аертон Сена в бетонната стена на завоя "Тамбурело" на "Имола" на 1 май 1994 г. На тази дата цяла Бразилия и светът на моторните спортове потъват в  траур<br />

© Associated Press

Фаталният удар на Аертон Сена в бетонната стена на завоя "Тамбурело" на "Имола" на 1 май 1994 г. На тази дата цяла Бразилия и светът на моторните спортове потъват в траур



Британският пилот в Индикар Дан Уелдън, който в неделя загина на 33-годишна възраст в жестока масова катастрофа на овала в Лас Вегас, стана последната жертва от дългия черен списък на състезателите, намерили смъртта зад волана на своите автомобили.


Стотици пилоти от различни шампионати и дисциплини са загинали при инциденти в състезания или тренировки, а в тях жертви са ставали зрители и служители по трасетата.


В последните 10-20 години управителните тела внедриха в моторните спортове много и значими подобрения в сигурността на автомобилите. Те помогнаха за значителното намаляване и свеждане до минимум на смъртните случаи по световните трасета, но за съжаление няма как напълно да ги предотвратят.




Най-черният ден в историята на моторните спортове е 11 юни 1955 г. по време на "24-те часа на Льо Ман". Тогава французинът Пиер Левег удря отзад Ланс Маклин на старт-финалната права и неговият "Мерцедес 300 SLR" излита в публиката. Пилотът загива, а летящите възпламенени отломки от автомобила убиват 83 зрители.


Формула 1 е най-авторитетния шампионат, но през 50-те, 60-те и 70-те години на миналия век отнема живота на много състезатели и някои от най-успешните си и популярни герои. Шотландецът Джим Кларк печели титлата през 1963 и 1965 г., но загива при катастрофа от Формула 2 в Германия през 1968 г.


През 1982 г. канадецът Жил Вилньов загива в квалификация за Гран при на Белгия. Той застига по-бавен болид и го удря отзад, излита в предпазната ограда и умира на място.


Последният загинал пилот във Формула 1 е трикратният световен шампион Аертон Сена, чиято гибел предизвика най-силен тласък в развитието на мерките за безопасност на пилотите. Бразилската легенда катастрофира фатално със своя "Уилямс" в Гран при на Сан Марино на 1 май 1994 г. Само ден преди това австриецът Роланд Раценбергер загина в квалификациите на същата писта "Имола".


В неделя Дан Уелдън не излезе от болида си след свирепа катастрофа с общо 15 автомобила. Последният загинал пилот в Индикар бе Пол Дана в загрявката преди откриващото сезона състезание в Маями през 2006 г.


В САЩ феновете все още скърбят за един от най-големите герои в историята на НАСКАР - Дейл Ърнхард. През 2001 г. легендарният пилот удря стената в последната обиколка от "Дейтона 500" и умира на място.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK