Черните дни в историята на моторните спортове

Фаталният удар на Аертон Сена в бетонната стена на завоя "Тамбурело" на "Имола" на 1 май 1994 г. На тази дата цяла Бразилия и светът на моторните спортове потъват в  траур<br />

© Associated Press

Фаталният удар на Аертон Сена в бетонната стена на завоя "Тамбурело" на "Имола" на 1 май 1994 г. На тази дата цяла Бразилия и светът на моторните спортове потъват в траур



Британският пилот в Индикар Дан Уелдън, който в неделя загина на 33-годишна възраст в жестока масова катастрофа на овала в Лас Вегас, стана последната жертва от дългия черен списък на състезателите, намерили смъртта зад волана на своите автомобили.


Стотици пилоти от различни шампионати и дисциплини са загинали при инциденти в състезания или тренировки, а в тях жертви са ставали зрители и служители по трасетата.


В последните 10-20 години управителните тела внедриха в моторните спортове много и значими подобрения в сигурността на автомобилите. Те помогнаха за значителното намаляване и свеждане до минимум на смъртните случаи по световните трасета, но за съжаление няма как напълно да ги предотвратят.




Най-черният ден в историята на моторните спортове е 11 юни 1955 г. по време на "24-те часа на Льо Ман". Тогава французинът Пиер Левег удря отзад Ланс Маклин на старт-финалната права и неговият "Мерцедес 300 SLR" излита в публиката. Пилотът загива, а летящите възпламенени отломки от автомобила убиват 83 зрители.


Формула 1 е най-авторитетния шампионат, но през 50-те, 60-те и 70-те години на миналия век отнема живота на много състезатели и някои от най-успешните си и популярни герои. Шотландецът Джим Кларк печели титлата през 1963 и 1965 г., но загива при катастрофа от Формула 2 в Германия през 1968 г.


През 1982 г. канадецът Жил Вилньов загива в квалификация за Гран при на Белгия. Той застига по-бавен болид и го удря отзад, излита в предпазната ограда и умира на място.


Последният загинал пилот във Формула 1 е трикратният световен шампион Аертон Сена, чиято гибел предизвика най-силен тласък в развитието на мерките за безопасност на пилотите. Бразилската легенда катастрофира фатално със своя "Уилямс" в Гран при на Сан Марино на 1 май 1994 г. Само ден преди това австриецът Роланд Раценбергер загина в квалификациите на същата писта "Имола".


В неделя Дан Уелдън не излезе от болида си след свирепа катастрофа с общо 15 автомобила. Последният загинал пилот в Индикар бе Пол Дана в загрявката преди откриващото сезона състезание в Маями през 2006 г.


В САЩ феновете все още скърбят за един от най-големите герои в историята на НАСКАР - Дейл Ърнхард. През 2001 г. легендарният пилот удря стената в последната обиколка от "Дейтона 500" и умира на място.

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Майстор Балкански (00:00–24:00)
    Рейтинг: 1441 Любопитно

    Може би трябва да се въведат по-високи стандарти за безопасност на трасетата и пистите - сега в тях все още има доста опасни участъци?

    "И ний сме европейци, ама не чак дотам..."
  2. 2 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 582 Неутрално

    До коментар [#1] от "Майстор Балкански (00:00–24:00)":

    Американските серии все още са далеч от сигурността на формула 1 - погледни как се изпозапалиха колите в този удар в неделя. Да не говорим, че на тези овални писти скоростите са почти постоянно над 300 км/ч, а при тези скорости е доста трудно да се обезопаси пилота - дори и болида да остане цял самото сътресение от удара е достатъчно, за да убие човека вътре.

  3. 3 Профил на zapoznat
    zapoznat
    Рейтинг: 422 Разстроено

    Оф, да бяха само Джим Кларк, Вилньов и Сена...Никой май вече не се сеща за Йохен Риндт, който през 1970 печели дори шампионата във Формула 1 посмъртно...ами Рони Петерсон през 1978. Лауда си носи последиците от Нюрбургринг вече 35 години...Много са.

  4. 4 Профил на Момчил89
    Момчил89
    Рейтинг: 596 Любопитно

    При най-смъртоносния инцидент загиват към 80 души между другото... Един пилот и останалите са само зрители май. Цели семейства. Но преди много години е станало.

    Драконови закони ще оправят държавата!
  5. 5 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3569 Неутрално

    До коментар [#4] от "Момчил89":

    Льо Ман 1955 г. Хубаво е, че знаеш случая, но го пише по-горе, което означава, че пишеш, без да четеш.

    Gunter glieben glauchen globen
  6. 6 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2490 Неутрално

    Индикар и НАСКАР са лудост. Това не е надпревара с пилотски умения, а кой е по-по-най-откачен.

    Що за състезание е тоя овал, в който се кара само на пълна газ и се завива само в една посока?

    Иронията е, че на тоя шампионат зрелищното му са точно катастрофите. Другото е пълна скука.

  7. 7 Профил на Момчил89
    Момчил89
    Рейтинг: 596 Любопитно

    До коментар [#5] от "g_t":

    А може би чета и статията е редактирана (допълнена)? Не намерих инфо за него в статията, а точно него търсех. Освен това мерцедеса не хвърчи в публиката ами двигателя хвръква и минава над главите на много зрители като явно той убива най-много хора.

    Драконови закони ще оправят държавата!
  8. 8 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3569 Неутрално

    Е, извинявай тогава.

    Gunter glieben glauchen globen
  9. 9 Профил на Момчил89
    Момчил89
    Рейтинг: 596 Любопитно

    До коментар [#8] от "g_t":

    Няма нищо . На клипче го има инцидента в вибокс и ми е много странно как се получава такава сила вдигаща двигателя на няколко метра височина вместо просто да отиде на пред. Другата кола е експлодирала и горяла много силно от алуминия и там също е имало жертви.

    Драконови закони ще оправят държавата!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK