Петерхансел спечели рекордна десета победа в рали "Дакар", Ценков е 11-и

Петерхансел вече има 6 победи с мотор и 4 с автомобил

© Reuters

Петерхансел вече има 6 победи с мотор и 4 с автомобил



Пилотът на X-Raid Стефан Петерхансел с "Мини All4 Racing" спечели рекордна десета победа в рали "Дакар".


33-ото издание на най-тежката офроуд надпревара завърши с четвъртия успех на Сирил Депре (KTM) при мотоциклетистите и първия триумф за Джерард де Рой ("Ивеко") при камионите.


Въпреки всички трудности и технически проблеми българинът Петър Ценков с Can-Am стигна до финала при четириколките, където за втора поредна година най-бърз беше аржентинецът Алехандро Патронели ("Ямаха").




Ценков завърши 11-и в крайното класиране от 25 стартирали участници и подобри резултата от дебютното си участие в "Дакар" през 2011 г., когато беше 12-и.


Финалният 14-и етап в надпреварата беше с дължина от едва 29 км и не предостави никакви шансове на изостаналите екипажи да наваксат пасива си. Лидерите в отделните класове изкараха отсечката без технически проблеми и местата на подиумите повториха резултатите след съботния етап.


При автомобилите "Мини" се възползва максимално от отсъствието на южноамериканския доминант "Фолксваген" и постигна двойна победа. Стефан Петерхансел следва старата философия на "Дакар" за постоянството, която го изведе до рекорден десети успех.


Най-сериозният конкурент на французина беше Роби Гордън с "Хамър", който смазваше конкурентите си с чиста скорост. Силното му темпо обаче беше саботирано от преследвалите го технически проблеми. Те извадиха американеца от битката за подиума още в четвъртък и така единственият опонент на Петерхансел остана съотборникът му Нани Рома. Ден по-късно обаче вторият пилот на X-Raid допусна серия от грешки и вместо да атакува победата, той се примири с второто място и допълни успеха на "Мини".


Стефан Петерхансел и неговият навигатор Жан-Пол Котре се радват след финала на състезанието

© Reuters

Стефан Петерхансел и неговият навигатор Жан-Пол Котре се радват след финала на състезанието


"Като си помисля колко е трудно да спечелиш "Дакар", не мога да повярвам, че съм го направил десет пъти, заяви Петерхансел след финала в Лима. - Чаках цели пет години, за да успея отново. Победата в Южна Африка е огромно облекчение за мен, а и един от най-големите ми успехи. Битката беше изключително оспорвана през първата седмица и постоянно бяхме под голямо напрежение. Едва ли нещата можеха да се наредят по-добре."


Петерхансел стана четвъртият победител в южноамериканския "Дакар" след завършилият трети днес Жиниел де Вилиърс (2009 г.), Карлос Сайнц (2010) и Насер ал Атия (2011) – и тримата с "Фолксваген Туарег".


През тази година катарецът стартира с "Хамър", но не успя да защити титлата си. Той отпадна в десетия етап, след като три пъти скъса ремък на алтернатора. Само ден по-късно съотборникът му Роби Гордън загуби два часа заради скъсан маншон на полуоска и се раздели с подиума.


Роби Гордън е мотивиран да си върне на "Мини" догодина

© Reuters

Роби Гордън е мотивиран да си върне на "Мини" догодина


В последните дни пилотът от НАСКАР се състезава като обжалващ дисквалификация, последвала контестация от X-Raid срещу системата за регулиране на налягането на гумите в неговия "Хамър". В 12-ия етап американецът демонстративно я изключи и унизи своите съперници с "Мини", като им сложи по над 15 минути в отсечката. Гордън остана пети в генералното класиране, но страхотната скорост и мотивацията след скандала с X-Raid го оставят сред фаворитите за 2013 г.


Изоставането на американеца отвори пътя към подиума за Жинил де Вилиърс, който се състезава с частен "Тойота Хайлукс", подготвен според техническите изисквания за 2013 г. Въпреки по-ниската си мощност и липсата на етапни победи, южноафриканецът се радваше на завидна надеждност и заслужено зае третата позиция в Лима.


Сирил Депре (в средата) и неговият екип показват броя на своите победи в "Дакар" - 4

© Reuters

Сирил Депре (в средата) и неговият екип показват броя на своите победи в "Дакар" - 4


Битката при мотоциклетите беше спечелена от Сирил Депре, който вече води с една победа в "Дакар" пред основния си конкурент в последните години Марк Кома. Французинът дръпна напред още в първите дни след навигационна грешка на неговия опонент, също с KTM.


И този клас не се размина без спорни решения на организаторите. В осмия етап Депре загуби над 15 минути заради затъване в кал, което Кома мистериозно избегна. Миналогодишният победител си върна лидерската позиция, но от ASO коригираха времето на французина и разликата им пак падна под две минути.


Двамата продължиха епичната си битка и често си разменяха водачеството, преди Кома да я загуби с над 10 минути в 13-ия етап заради проблеми със скоростната кутия и навигацията. Забавянето на испанеца беше достатъчно преди финалните 29 км, за да може Депре да триумфира с четвъртата си титла от рали "Дакар".


Португалецът Елдер Родригеш с "Ямаха" се качи на подиума за втора поредна година. През миналия януари той стигна трети в Буенос Айрес заради протеклия амортисьор на Франсиско Лопес-Чалеко едва на 22 км преди финала, но сега сам извоюва позицията си на почетната стълбичка в Лима.


Самият чилиец отпадна след тежко падане в края на първата седмица. Водещата петица в категорията допълниха още двама пилоти с KTM - испанецът Хорхе Виладомс и словакът Стефан Свитко, финиширал въпреки получената медицинска забрана да продължи участието си.


Състезателите в най-опасната категория на "Дакар" дадоха една жертва. Аржентинецът Хорхе Мартинес Боеро загина след падане в 57-километровия първи етап. Той е бил с наранявания по главата и гърдите, преди да получи инфаркт при транспортирането му с хеликоптер към болницата в Мар дел Плата.


Братята Алехандро (вляво) и Маркос Патронели заслужиха двойната си победа

© Reuters

Братята Алехандро (вляво) и Маркос Патронели заслужиха двойната си победа


При четириколките нямаше никакви изненади и братята Патронели очаквано взеха двойна победа. По-големият от тях Алехандро защити титлата си от миналата година, следван на повече от час от Маркос. Само техният сънародник Томас Мафей им оказа известна съпротива, но технически проблеми и забавяне в етапите го оставиха на трета позиция. Първата шестица в категорията беше окупирана от пилоти с ATV-та "Ямаха".


Българинът Петър Ценков изкара само два безпроблемни дни, след което неговият Can-Am постоянно беше преследван от технически проблеми. В това време съотборникът му в "Рали Рейс.БГ" Младен Вачков влезе в десетката с девето място след втората отсечка, но проблемите започнаха и за него.


Дебютантът трябваше да напусне надпреварата след седмия етап заради гръмнал двигател и пропуснати над позволения брой контролни точки по трасето. След почивния ден Ценков продължи сам, като отново беше съпътстван от сериозни повреди.


Още в понеделник той беше пред отпадане заради дефектен акумулатор, но извади невероятен късмет и успя да го замени с такъв от повредено ATV в камиона метла, събиращ отпадналите състезатели. Нещата за българина изглежда започнаха да се подобряват и в десетия етап той записа рекордното шесто време. След него обаче пилотът отново беше налегнат от дребни, но възпрепятстващи придвижването му повреди. До финала Ценков заложи на сигурното каране и успя да преодолее всички трудности. Той записва втори финал в "Дакар" с отличното 11-о място от 25 стартирали участници в Мар дел Плата.


Джерард де Рой повтори успеха на баща си Ян от 1987 г.

© Associated Press

Джерард де Рой повтори успеха на баща си Ян от 1987 г.


При камионите "Ивеко" прекрати господството на "Камаз", който разчита на младите си надежди след оттеглянето на многократните победители Владимир Чагин и Фирдаус Кабиров. Освен незадоволителното представяне, руснаците трябваше да понесат още един тежък удар по авторитета си с дисквалификацията на Едуард Николаев. Соченият за наследник на Царя пилот даде лъжливи показания пред съдиите за катастрофа с автомобил и беше изваден от състезанието след петия етап.


Липсващата руска конкуренция предостави всички шансове за успех на Джерард де Рой с "Ивеко", който не ги изпусна. Холандецът беше най-бързият и постоянен пилот по маршрута през Аржентина, Чили и Перу. Той спечели жадуваната втора победа в семейството си след тази на неговия баща Ян през 1987 г. с ДАФ.


Фамилията имаше още един представител на подиума в лицето на неговия братовчед Ханс Стейси, също с "Ивеко". Производителят се движеше към тройна победа, но забавянето на двукратния рали шампион Мики Биазион в седмия етап изведоха частния "Камаз" на Артур Ардавикус до последното място на подиума.


Това може да бъде твърде малка утеха за руснаците, чиито представители стигнаха до едва три етапни победи. Резултатите от генералното класиране в "Дакар" все пак остават под въпрос заради подадената в събота контестация от "Камаз" срещу по-дългия ход на окачването в камионите на "Ивеко".


"Камаз" се оказа най-изненадващият губещ в "Дакар 2012", поне засега

© Reuters

"Камаз" се оказа най-изненадващият губещ в "Дакар 2012", поне засега


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tomsoier
    tomsoier
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Браво на Петър Ценков!!!

  2. 2 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 914 Неутрално

    За Петър Цанков /и всички, които помагаха/ - ВЪЗХИЩЕНИЕ !!!

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  3. 3 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3324 Неутрално

    Е това е рекорд !
    Браво на победителя но и на всички успяли да завършат състезанието.
    Завършването на този ад по само себе си е подвиг.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  4. 4 Профил на оstavime
    оstavime
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Честито на всички участници.

    Петерхансел не караше ли мотор преди време?

    Съсипахте коментарите в сайта с новата визия!
  5. 5 Профил на ръпончо
    ръпончо
    Рейтинг: 1450 Любопитно

    Наш'то момче 11-и от колко е?

    Много народ тук се е взел насериозно! :)
  6. 6 Профил на mihluzin
    mihluzin
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Браво!

    Когато всички мислят еднакво, значи че никой не мисли достатъчно!
  7. 7 Профил на Вашето име
    Вашето име
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#5:"ръпончо"]Наш'то момче 11-и от колко е? [/quote]
    в началото на състезанието бяха 25 сега са 11 в това състезание няма първи или последен в дакар е важно да си финиширал

  8. 8 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    Създавам вечността
    моторите загряват и се прокашлят звънко,
    тялото напрегнато:
    Дали далечното е надалече.
    Хоризонта в облак,планини от пясък
    умората надвива, но мисълта грубо я отблъсква
    с трескаво движение, проправяш коридори,
    участник във парад си
    а пустинята ревнува,
    защото се обръщат подир тебе.

  9. 9 Профил на Джон Доу
    Джон Доу
    Рейтинг: 434 Весело

    Евала на нашия. С толкова технически проблеми успя да завърши. Дано се увеличи българското присъствие на следващия Дакар.

    ПП: Много грозно тва мини бе.... да бяха влезли с Х5 или поне Х3... айде и на Х6 съм съгласен , ама мини....

    All I'm gonna do is just go on and do what I feel. Jimi Hendrix
  10. 10 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    До коментар [#7] от "Повелителя":

    Първи има
    Виж последен наистина няма.

  11. 11 Профил на Тишо
    Тишо
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Достойно представяне, поздравления и пожелания за по-голям успех догодина!

  12. 12 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5405 Неутрално

    ДОСТОЙНО представяне за нашите !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  13. 13 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4373 Любопитно

    Петър е последен в класирането, но важното е, че успя да стигне до финала! Това си е голям успех в толкова трудно и тежко състезание!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  14. 14 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4266 Неутрално

    Браво на нашият състезател П.Ценков!Иначе победите на фаворитите при автомобилистите и мотоциклетистите не ни изненадват-рутината си каза думата!

  15. 15 Профил на nakataetuk
    nakataetuk
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Браво и брависимо на нашите пилоти,
    този подвиг е върха.
    Нека все тъй побеждават,
    да поддържат жив духа.

  16. 16 Профил на ANAGOR
    ANAGOR
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#4] от "оstavime":

    Да.

  17. 17 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3712 Неутрално

    Велико състезание. Браво на Ценков, че се пребори докрай в този ад!

    Gunter glieben glauchen globen
  18. 18 Профил на kimba3
    kimba3
    Рейтинг: 1181 Весело

    Да са ни живи и здрави авто-мото туристите.Таз година двама-догодина трима...

  19. 19 Профил на ivanko001
    ivanko001
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Ще се върна на покойния Сена за които има само първо място всичко друго не е приемливо. Дано някой ден на най-високото стъпало се качат и нашите момчета, все пак тази надпревара е за бързина издържливост психологическа мотивация и много други компоненти. А и е много скъпа надпревара, все пак за да търсим по предно класиране трябва и да спонсорираме нашите момчета а не да искаме ама без пари и техника, така че Браво на Петър Ценков не се предаде до края, въпреки че техниката се опита да го остави

  20. 20 Профил на onq_s_konq
    onq_s_konq
    Рейтинг: 381 Неутрално

    браво, Стоев!
    за поредна година отлично отразихте Ралито !!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK