Александър Александров, председател на БФАС: Старото управление работи срещу рали "Сливен"

До решението на съда Александър Александров остава между властта и изхода в автомобилния спорт

© Красимир Юскеселиев

До решението на съда Александър Александров остава между властта и изхода в автомобилния спорт



Александър Александров беше избран на председателския пост в Българската федерация по автомобилни спортове през октомври 2011 г. и замени задържалия се 32 години на власт Георги Янакиев. Два месеца по-късно 35 клуба събраха подписка и поискаха свалянето на управлението на бизнесмена. Опозицията успя да свика извънредно изборно общо събрание чрез съда, което се проведе на 6 април и беше белязано от серия скандали. На него за нов председател беше избран доскорошният съмишленик на Александров Радослав Козлеков, а самият досегашен председател напусна залата преди гласуването. Бившият пилот все още чака съдебно признаване на изборите, които Александров от своя страна оспори три дни по-късно с нов съдебен иск.


Какво доведе до разрива в отношенията между вас и Радослав Козлеков, с когото бяхте рамо до рамо на изборите през октомври?


Според мен става въпрос за външни фактори, които са повлияли на Ради. Преди изборите той води голяма част от кампанията и може би е почувствал желание той да поеме поста. Разговаряхме и му казах "Ради, мога да отстъпя. Но след като те изберат, знаеш ли какво ще правиш в ден първи?" Той ми отговори, че не. Не зная какво се е променило за толкова малко време от октомври до декември и досега.




След изборите на 6 април заявихте, че повече няма да се занимавате с автомобилния спорт в България, но няколко дни по-късно вашият клуб "Булкар рали тим" внесе в съда иск за обявяване на изборното събрание за нелегитимно. Явно се връщате в битката за властта. Какво следва оттук насетне?


Не, по-скоро след като свърши събранието, имах възможност внимателно да анализирам случилото се и проведох десетки разговори с хората, които напуснаха залата и на практика правят автомобилния спорт в България. Прецених, че толкова лесно отстъпление би било предателство към всички тях, защото те очакваха и наистина виждаха промяната. А този преврат, който стана в петък на Общото събрание, едва ли помага в развитието на спорта.


На Общото събрание имаше много грозни сцени, но предвид важността на решенията, вашето преждевременно напускане на залата не беше ли до известна степен детинска постъпка?


Събранието беше кулминация на това, което аз наричам преврат, започнал още в началото на декември. За никой не е тайна, че преди реално да започне да работи този Управителен съвет, ние бяхме поставени в ситуация да се отбраняваме, без да има за какво. При това от собствените ни хора. Далеч съм от мисълта, че тези собствени хора не са подбудени от външни фактори. За мен е много ясно откъде тръгват атаките и защо се стигна дотук. Постъпката ми не беше детинска, а един морален акт. Казусът с нотариалния акт на Елена Апостолова и Стоян Апостолов беше разглеждан на заседания на УС и имаше ясно условие, което може да бъде спазено и клубът да бъде допуснат до събранието. За нас това не беше някаква тайна, при все че Стоян е от 35-те клуба в опозиция. Морално е да бъде допуснат до гласуване. Още повече, че като пряк наследник на съпругата си притежава всички права върху клуба. Малко в повече ми дойде това, когато неговите хора започнаха да повдигат този въпрос. Детински или не, може би малко по-емоционално и непремерено, това беше спонтанна реакция на случилото се. Може да се борим за много неща, но тук става въпрос за нещо много лично. Приемете го и като оценка на всичко, което се случваше в залата. Там в никакъв случай нямаше настроение за конструктивна работа.


Скандалите започнаха още от сутринта. Дълго време никой от хората, свикали събранието, не работеше по неговата подготовка, след което ние създадохме перфектна организация. Сутринта в последния момент те се появиха с други списъци, с други бюлетини и настана хаос, но успяхме да преодолеем и това. Моят интерес беше да се проведе честен и коректен избор, независимо от резултата за мен. Много преди изборите казах на Ради (Козлеков), че искам изборите да бъдат коректни и честни. Случилото се в залата не беше нито едно от двете. Още с влизането на седемте изключени клуба, за които беше ясно, че не трябва да присъстват, поне докато точката за връщането на правата им не се гласува. Аз също исках тя да мине по-напред. В крайна сметка Общото събрание трябваше да реши какво се случва с тях. Ако е в тяхна полза – нека да присъстват на събранието. Тогава водещият (Камен Михайлов) осуети и това. Той каза, че не може да бъде подложено на гласуване. Интересен е казусът как водещият на събранието определя кое да бъде гласувано и кое не. Много неща се събраха. Обстановката беше излишно напрегната, излишно предизвикана да бъде такава.


Един от доводите на "Булкар рали тим" е, че опозиционните клубове нямат право да отправят иск до съда. Предполага се, че това е било ясно на неговия председател адвокат Красимир Керезов и преди общото събрание на 6 април. Тогава не беше ли всичко постановка?


Искането на "Булкар" към съда третира няколко казуса. Първо – начинът по който е свикано събранието. На 30 декември беше внесена подписка от 35 клуба, които искат Общо събрание. Изгледахме това нещо в УС и на 10 януари се произнесохме, че липсва пълна окомплектовка на документацията. Всеки клуб трябва да предостави решение на своя управителен съвет, актуално състояние, копие от регистрацията и подпис върху самата подписка. С изключение на подписа, нямаше нито един от другите атрибути. Тогава редът е тази документация да бъде доокомплектована и да бъде внесена в УС на БФАС. Когато тя е напълно редовна и ако тогава УС откаже, следва втората стъпка – съдът, който да свика Общо събрание. С известна логистична подкрепа колегите внесоха иска директно в съда и още тогава за всички беше ясно, че на 18 от тези 35 клуба са извадени актуални състояния през януари и началото на февруари. Всеки може да види документите по делото в съда. И ние го знаехме още преди изборите. Второто нарушение на самия избор беше Устава на БФАС, който казва, че членове на УС могат да бъдат само членове на БФАС. А такива могат да бъдат само клубове, не и физически лица.


Но част от членовете на вашия УС също не са членове на БФАС?


Това е въпрос, който на изборите през октомври услужливо беше повдигнат от Камен Михайлов. Тогава с един малък реверанс се прие постановката УС да бъде приет и да бъде променен уставът. Трета точка от дневния ред на Общото събрание беше промяна на устава, а в моя устав имаше промяна физически лица да стават членове на УС. Общото събрание промени дневния ред, не разгледа устава и не го прие, тогава няма причина УС да бъде по друг начин, което също е изключително тежко.
Законът за конфликта на интереси не позволява държавни служители да бъдат членове на УС. Смятам, че човек от ранга на прокурор Емил Денев и с двамата юристи, които имаха в залата, те спокойно можеха да предвидят това нещо. Те имаха и възможност да изберат друг УС, не толкова ретрограден. В момента имат на практика copy-paste на УС, който беше преди две години с малки промени. За какво говорим, каква промяна оттук нататък може да става с тези хора? Нарушенията са много съществени и смятам, че съдът има сериозни основания да се произнесе в наша полза.


На 30 декемви тези клубове внесоха подписка за освобождаване на стария УС и избор на нов УС. Три дни по-късно Валя Пантелеева се върна във федерацията и почти насилвайки счетоводителката, която беше в офиса, и на ръка дописа в техния документ "и председател". Това води последствията след себе си, че те в решенията на съда имат възможност да освободят УС, но не и съществуващия председател, а същевременно имат избор на нов председател. Което отново води до задънена улица във всяко едно отношение.


Кога очаквате решение от съда по иска на "Булкар рали тим"?


Това би трябвало да стане на два етапа. В първия съдът трябва да се произнесе дали трябва да спре вписването на новия УС и респективно тогава да започне дело, с което да се произнесе по всички нарушения, които внесохме.


Ако съдът отсъди във ваша полза, как ще работите с клубовете, които са срещу вас и формират явно мнозинство?


Подкрепата, която водещите пилоти изразиха, означава много за мен. Между въпросните 35 клуба коренът на проблема според мен се свежда до десетина от тях. Всички останали около тях са хора, които в един нормален разговор биха могли да разберат същността на проблема, а тя е много проста. Имаме една малка каста, нека да я наречем номенклатура, която е отглеждана в последните 30 години от нашата федерация, имала е достъп до финансови и властови ресурси в ущърб на всички останали. Това, което изнесох като справка за задълженията на тези клубове и полученото от тях държавно финансиране, ясно показва, че те са били толерирани, при това за сметка на всички останали. Бих призовал колегите да си отворят очите широко и да видят действителността и да я приемат такава, каквато е. Разбирам, че има емоции, че бяха подготвени и гласуваха като на футболен мач, но извън емоциите това са техните пари. Много ме обвиняваха, включително и г-н (Георги) Янакиев, защо не съм затворил страницата. Защото има констатирани вземания от тези клубове, това са пари, които са на всички останали клубове.


Аз мога само открито да поставя проблема на Общо събрание и ако то беше решило да ги оневини – глас народен, глас Божи. Нямам нито моралното, нито юридическото или дори ако искате емоционалното право да оневинявам една част от клубовете за сметка на другите.


В какъв размер са задълженията на клубовете към БФАС?


Всички задължения към БФАС са около 30 000 лева. Тази сума, разделена на миналогодишните 400 лицензирани пилоти, това са по 50-60 лева по-надолу. Ето ги парите, за които всички се сърдят, че лицензите им са по-високи. Те са в техните колеги, не са никъде другаде. Всички смешни плачове как федерацията е плащала за рали "Средна гора" или който и да било пилот навън, истината е, че тя го е плащала, но с пари събрани от клубовете. Това не са пари, получени целево от държавата. Целеви пари от държавата за подпомагане на клубовете отиват директно в клубовете. Минават чисто технически през федерацията, но не тя ги определя и разпределя. Много е тъжно, когато чуете как г-жа Пантелеева трябва да получава пари от федерацията, когато за таксата на своето състезание тя е получила парите си от държавата чрез федерацията и дори не си е направила труда да я плати.


В момента ние, БФАС, заплатихме всички такси към ФИА и все още чакаме от Пантелеева да получим дължимата такса. Таксите са платени както за рали "Средна гора", така и за рали "Сливен" и рали "България", които имат международен лиценз. Крайно неетично е тя да продължава да не се издължава. Ситуацията е била идентична при стария УС. Тогава също е имало предупреждения към нея, но състезанието е било проведено без да има национален лиценз.


Не ви ли изигра лоша шега опита за налагане на управление с по-твърда ръка над хаоса в автомобилния спорт?


До голяма степен да. Навсякъде, където в нашето общество се опитаме да наложим по-строги мерки и по-строг режим, нормална човешка реакция е човек да се съпротивлява срещу това. Втората основна причина е, че хората, които по някакъв начин са били ангажирани в старото управление на федерацията, видяха заплаха за техните интереси. А то не може да бъде по друг начин, защото когато човек постъпва честно и морално, неминуемо всички дребни интриги излизат наяве. Флагманът на автомобилния спорт в страната винаги е било рали "България", а през тази година ще бъде рали "Сливен" като кръг от Intercontinental Rally Challenge (IRC). Част от старото ръководство изпитва остра нужда да провали рали "Сливен" и единственото голямо състезание да остане рали "България". Не е тайна, че това е нещо, по което много сериозно се работи от тесен кръг около бившето ръководство. Навсякъде се разказва, че IRC било частно състезание. То е такова, но това въобще не го прави по-малко атрактивно или интересно. Интересите са на много нива. Има много голяма вероятност подготовката на рали "България" за тази година да покаже, че то е могло да се провежда с много по-малко средства. И това ще извади на бял свят доста интересни факти. Страховете в бившите апаратчици са много и идват от много страни.


Ще се оттеглите ли от рали "България", ако вашият иск в съда не бъде уважен?


Абсолютно. Когато човек е победен или свален, трябва да понесе изцяло последствията. Три дни след изборите имах много интересен разговор с Ради Козлеков, в който той ме помоли да остана директор на рали "България". Отказах му и смятам, че това е правилната позиция. Смятам, че има хора, които биха могли да го направят достатъчно добре и без мен. Първият избран директор на състезанието беше Ради Козлеков. Интересното е, че на следващия УС той подаде оставка. Сега си иска обратното, което няма как да стане и смятам, че не е нормално да бъде по този начин.


Какъв бюджет очаквате за рали "България"?


Държавата е гарантирала 400 хил. лева и вярваме, че съвсем спокойно бихме могли да се поберем в тях. През миналата година само от БФАС са изхарчени около 550 хил. и около допълнително още 50 хил. лева от "Ралипул", което прави 30% повече пари за рали "България". Много съществена разлика и идва логичният въпрос къде и защо са изхарчени тези пари. И това при положение, че ние правим сметка с четири етапа в Боровец.


Какви грешки откривате в управлението си за тези шест месеца?


Нормално е, когато човек работи интензивно, да допуска грешки. Но вярвам, че ако човек сложи ръка на сърцето си и погледне назад за това време, не може да каже една лоша дума за направеното от нас. Вдигнахме лентата толкова високо, че би било трудно за всеки друг да направи нещо различно оттук нататък. Който и да дойде на власт, той винаги ще трябва да се съобразява с това. Постигнахме целта си – макар и за кратко, но да променим нещата в такава посока, че да може поне да ограмотим хората какво може да се постигне в този спорт. Нормално е, когато работиш по този начин и си притиснат от времето, да сгрешиш.


Да, не направихме достатъчно ясна разяснителна кампания за клубовете преди приемането на наредбата. Може би също не бяхме достатъчно категорични във взимането на някои решение от самото начало. Бихме могли да бъдем и малко по-маневрени около подписката на 35-те клуба и т.н. Някои казват, че сме могли да хвърлим пешкира много по-рано, но не съм съгласен с това, защото макар и да знаехме какво ни очаква, поехме по по-трудния път да работим с всичкото олово на краката и с всички разправии, но да покажем, че може да се случи нещо различно. При всички положения сме сбъркали някъде.


Репликата "Автомобилният спорт е само за богатите" ли накара малките клубове да се обърнат срещу вас? Не е ли това най-голямата ви грешка?


Вероятно можем да търсим и други такива реплики, но изваждането им от контекста и тиражирането им не е добър атестат. Да, получи се разделение между богатите и по-скромните клубове. Всеки се стреми да се състезава, да покаже умения и резултат, с който да привлече повече спонсори. Всеки от тези по-скромни клубове се стреми да стане богат клуб. Какъв е техният интерес? Нещата да се случват най-добре в спорта, спонсорите да виждат, че спортът е добре подреден и излъчва удоволствие за публиката, добре е приет от медиите и има интерес към него. Тогава естествената реакция е да станат инвеститори в този спорт. Хората не разбират, че в спорта има няколко категории – хората, които осъществяват спорта, хората, които са инвеститори в спорта, и хората, които са спонсори в спорта. В никакъв случай не може да говорим само за бедни и богати клубове, защото тогава трябва да говорим и за пилоти срещу организатори. Трябва да говорим къде са интересите на спонсорите, кои са инвеститорите в спорта.


Това, което се случи с тези 35 клуба за мен никак не беше изненада. Това, което е добре облицовано, е един чудесен популизъм. Още когато се създаде Асоциацията на действащите автомобилни състезатели (АДАС) очаквах в един момент срещу тях да се появи асоциация на организаторите. Все още очаквам да видя третия елемент – бъдеща асоциация на спонсорите. Имайки интересите на пилотите – групирани и добре структурирани, беше нормално да имаме и интересите на организаторите. И точно това се случи с тези 35 клуба, но те все още не могат да осъзнаят какво всъщност ги подтиква да бъдат в това положение. И вместо да тръгнат към сваляне на управлението, може би много по-разумно щеше да бъде те да се структурират като организатори, които да заявят и предявят своите искания. Тогава федерацията ще е този балансьор между организатори и пилоти, който да намери верния път. Ако погледнем тези 35 клуба и извадим тези 20, които са кухи и увлечени в еуфорията "Дайте сега да бутаме тука, защото еди-какво-си", коренът на тези 35 клуба са организатори.


Работят ли правилно и активно клубовете - богати и по-скромни, в посока за привличане и задържане на спонсорите?


Не. Отново трябва да ги разделим на спортни клубове и организатори. Нито един клуб сам по себе си не би могъл да привлече достатъчно и сериозни спонсори, ако го няма цялостният облик на спорта и на федерацията. И това е другото фундаментално неразбиране. Федерацията не е майка, нито е мащеха, напротив. Тя е структурата, която обединява всички и би могла да положи основите на точно този хубав имидж на спорта, който да създаде предпоставките, да се договори на централно ниво със спонсорите. Ако всеки клуб сам търси спонсорите – виждате какъв е резултатът. Много по-различно би било, ако клубовете се обединят в структура, каквато предлагам да бъдат различните комисии, а това е готова структура, която след това може да бъде предложена на медии и спонсори, много по-лесно се намира финансиране.


Това не е нещо, което тепърва трябва да откриваме. Навсякъде в автомобилния спорт, където има просперитет, нещата са организирани по този начин. Като започнем от Формула 1 и минем през Световния рали шампионат. Имате група състезания, с група пилоти, които участват в това нещо, те са създали един шампионат и той има определен облик и правила. Цялото това нещо върви в пакет пред спонсорите. Ако сам тръгнете да търсите спонсор в Казанлък и Стара Загора, вашите възможности свършват само с хората в Казанлък и Стара Загора. Но ако сте част от една национална структура, тогава спонсорите са всички национални спонсори, плюс тези в Казанлък и Стара Загора. Крумовият принцип – една клечка се чупи лесно.


В частни разговори отделни пилоти и организатори споделят, че мениджърският и управленски опит на вашия УС е дошъл в повече и не сте достатъчно близо до трасетата и спорта като цяло. Приемате ли този упрек?


Това е друга мантра, която чувам и чувах от моите противници много преди изборите. Истината е, че съм бил много близо до трасетата. Може би с различен поглед на нещата, защото зад гърба си имам много опит в бизнеса и мениджмънта. Но пък аз смятам, че точно това беше ценното и може да бъде ценното в промяната на спорта. Ако един хирург е изключително добър хирург, това не значи, че той е добър мениджър и може да управлява болница, която се равнява на едно голямо предприятие. Така е и в спорта. Ако смятаме, че най-добрият пилот в България може да управлява спорта, аз лично се съмнявам. Тук комбинацията от спорт и мениджърски опит определено има много по-голяма тежест. Би могло да се каже, че мениджърският ми опит е по-малко от спортния, но не смятам, че за 30 години съм видял малко в този спорт. Когато говоря, че съм минал през всички етапи, аз съм го направил и знам какви са интересите на спонсора, на клуба и на пилота. Много добре знам за какво става въпрос.


Има нещо много съществено – никой не ми даде време, за да мога да разгърна всичко това, което започнах. А всичко това щеше да започне ефективно едва в края на тази година. От първия ден казах, че уставът трябва да бъде променен и това не беше самоцел. Неговата промяна, освен във всички детайли и недъзи, на които се натъкваме при свикване на събрания, там има едно фундаментално различие между това, което искам да направя и това, което представлява федерацията в момента.


Искам да направя комисии, които да бъдат достатъчно независими и федерацията наистина да работи на федеративния си принцип и да обединява няколко дисциплини под една шапка. Сега имаме съдийска и техническа комисия, но това са помощни комисии. Структурата на федерацията липсва. Под обединението БФАС имаме хора, които карат рали, писта, планинско, рали крос, авто крос, приложни състезания. Всяко едно от тях е толкова различно от другото, че единственият начин това да бъде структурирано и да работи е да функционира нормално, е да бъде заложено в определена комисия. Тя да има достатъчно възможност за самоуправление, за избор на своите управителни органи и решения, които да взима. Промяната на устава, която исках да направя сега беше по-скоро в тази посока. Защото това е фундаментът, на който федерацията оттук нататък можеше да стъпи.

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 931 Неутрално

    Ако и половината неща са така, както ги казва Александров /нямам основание да се съмнявам/, съдът съвсем основателно няма да впише никакви промени, и се задава поредната безсмислена /от която никой не печели/ типично българска тъпня ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  2. 2 Профил на jelezo
    jelezo
    Рейтинг: 512 Неутрално

    Дано съдът отмени преврата.

    Валя Пантелеева да вземе да си плаща таксите, да не се прави на ударена.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK