Стейси Аластър: Женският тенис вече е глобален продукт

Стейси Аластър смята, че женският тенис е в отлично финансово и имиджово здраве

© Юлия Лазарова

Стейси Аластър смята, че женският тенис е в отлично финансово и имиджово здраве



Стейси Аластър става председател и главен изпълнителен директор на Женската тенис асоциация (WTA) през 2009 г., когато много хора й задават въпроса "Знаеш ли с какво се захващаш". Оттогава в годините на криза 48-годишната американка успява да постигне рекордни за историята на асоциацията финансови резултати. Преди година договорът й беше удължен до 2017 г. Тази есен София беше прибавено към имената на градовете домакини на състезания от веригата. Тя пристигна за Турнира на шампионките и разговаря с "Дневник" за състоянието на женския тенис.


Колко важен е софийският турнир за Женската тенис асоциация (WTA), защото това е нова дестинация в различна част на Европа?
- Турнирът на шампионките е много важен за WTA. Знаем, че този формат в края на годината с осем състезателки и групова фаза е много успешен. Има много пазари, които искат да приемат турнири от WTA, за да изградят своя спорт и марка. Но имаме твърде ограничен брой събития от категорията Premier. Затова, когато направихме структурната реформа през 2007 г. решихме да създадем този нов турнир на шампионките за победителките в различните турнири от сериите "Интернешънъл" през годината. Приятно сме изненадани, че Бали го поиска с награден фонд на добро ниво. След това обявихме търг и за домакинството кандидатстваха много страни, а ние избрахме София.


Защо избрахте София – само въпрос на пари ли е или има и някаква политика?
- Много са факторите, които имат значение при взимането на решение. Финансовият фактор винаги е важен. Трябва да има добро финансово предложение, особено когато се конкурираш с други градове. Харесахме много зала "Арена Армеец". Тя е на световно ниво. Преценихме, че ще е страхотна сцена за женски тенис. И не на последно място е правителствената подкрепа. Това е важно. Особено когато изграждаш нов продукти е необходимо да има правителствена подкрепа и подкрепа на федерацията. Ние вярваме в Стефан (Цветков) и Българската федерация по тенис.




Не е ли странно, че и двата ви финални турнира са на Балканите. Единият е в Истанбул, където на всичкото отгоре няма и силни тенисистки и не е типично място за женски тенис?
- Турция е фантастично място, току-що се връщам от Шампионата на WTA, където 16 400 фенове гледаха финала. Миналата година бяха 13 хиляди. Като цяло имаме увеличение на посещаемостта. Въпреки Байрама идваха цели семейства и постигнахме много добри резултати. Турция е голям пазар за женския тенис, дори без да разполагат с много звезди. България има своята история със сестри Малееви, а Цветана (Пиронкова) е от много, много добрите тенисистки в световен мащаб. Като цяло регионът е страхотен пазар и се надяваме да се постигне дългосрочно развитие на женския тенис тук.


Настоящата номер 1 в света Виктория Азаренка обаче е от Беларус, която не е много голям пазар. Как влияе това на женския тенис?
- В заключителната ранглиста на годината имаме десет състезателки от десет различни страни. Това се случва за първи път в историята и за нас означава десет пазара. Въпреки че Беларус може да е малък пазар, по отношение на географското разпределение в топ 10 имаме САЩ, Русия, Китай, Австралия, Италия или Германия. Разнообразието от топтенисистки ни прави много силни по отношение на покритието на пазарите.


Аластър е доволна от домакинството на Истанбул на Шампионата на WTA, където Серена Уилямс спечели титлата преди дни

© Reuters

Аластър е доволна от домакинството на Истанбул на Шампионата на WTA, където Серена Уилямс спечели титлата преди дни


Какъв тип звезди предпочитате, тъй като в мъжкия тенис има подчертани четири суперзвезди, а в женския често се сменят лидерките на ранглистата и разнообразието е по-голямо?
- Спортът определено преминава през два цикъла. Нашият е микс от утвърдени и изгряващи звезди. Това, което знам е, че имаме най-добрите финансови резултати в историята на WTA. Броят на феновете ни нараства и вярвам, че тези десет различни национални герои увеличават цялостния интерес към спорта. Те осигуряват повече пазари за нашите партньори, които искат да получат повече ефективност от спонсорската си инвестиция. Миналата седмица на шампионата в Истанбул имахме 30% увеличение на часовете за телевизионно излъчване в световен мащаб. Според мен е защото имахме осем тенисистки от осем различни страни. Като цяло мисля, че тази смес е успешна за нас. Няма съмнение, че през 2012 г. имаше доминация на четири състезателки – Вика, Серена, Мария и Агниешка Радванска. Те спечелиха 22 от турнирите и тяхната доминация се доказа и на турнира в Истанбул. Така че на мен ми е интересно как ще изглежда 2013 г. Очаквам да има доминация, съчетана с еволюция на останалите.
Уникалното е, че феновете искат това, което нямат. Когато има доминиращи звезди, си казват: "Всичко е много предвидимо. Това не е интересно, защото едни и същи играят на полуфиналите и финалите". Когато няма конкуренция, искат да я има. Това е човешката природа. Като цяло можем да кажем, че постигнахме огромен успех през последните три години. А 2012 г. е основополагаща, защото наградните фондове на турнирите преминаха границата от 100 милиона долара. Когато в навечерието на своята 40-а годишнина се върнем към 1973 г. ще видим, че тогава WTA стартира с наградни фондове от 300 хиляди долара за 14 турнира, и то предимно в Северна Америка. Сега имаме 100 милиона долара премии, 52 турнира в 32 страни. Това говори за нашето глобално позициониране, което е основата за финансовия ни успех.


Когато миналата година Серена Уилямс изпадна от топ 10 мнозина се питаха какво става с американския тенис и дали не изостава в конкуренцията на други спортове?
- Той печели (смее се). Мисля, че американският тенис е в най-доброто си състояние с наличието на Серена и Винъс Уилямс. Те спечелиха олимпийските титли, а сега Серена спечели и шампионата в Истанбул. Има десет американки в първата стотица и 25 в първите 250. Идват няколко обещаващи тенисистки, които се развиват отлично и някои от тях ще пробият и ще бъдат следващото поколение силни американки. Те ще поемат щафетата. Винаги е имало въпроси кой ще замени Андре Агаси или кой ще замени Щефи. Но винаги идва някой нов. Мисля, че заради това, което се случва в последно време ще е трудно да видим скоро ера, в която тенисът да се доминира от една нация или да имаме четири състезателки в топ 10. Това е като световната икономика. Имаме много повече страни с икономически растеж. Спортът е едно отражение – във все повече страни тенисът има развитие и затова повече страни стават конкурентни на спортния терен.


Преди година договорът й като главен изпълнителен директор на WTA беше удължен до 2017 г.

© Юлия Лазарова

Преди година договорът й като главен изпълнителен директор на WTA беше удължен до 2017 г.


Избрахте да не подновявате договора с "Евроспорт". Женският тенис толкова ли е силен, че да може да си го позволи?
- С "Евроспорт" имахме 14 страхотни години и сме им благодарни за приноса към женския тенис. Преди три години, когато гледаемостта на основните ни турнири се повиши, започнахме продължителни разговори. След осем месеца не стигнахме до задоволителни условия за двете страни. Тогава дойде независима трета страна. Казахме си, че повечето основни спортове, включително сериите Мастърс на АТП, се продават страна по страна. Накрая решихме, че сме пораснали достатъчно, за да се опитаме да се продаваме на отделните пазари. Сега имаме договор с Perfrom за четири години, който е най-големият телевизионен договор в историята ни с увеличение на сумата от 75%. Плюс това Perform ще удвои телевизионното покритие на женския тенис. В миналото имахме само един телевизионен корт, което ни ограничаваше, защото не можехме да покажем например Ли На, Анжелика Кербер или дори Цветана. Perform ще добави още един телевизионен корт и ще можем да задоволим интереса на повече пазари. Така ще можем да покажем повече от националните герои. Ще имаме 45% увеличение на часовете живи предавания. В края на годината Perform ще пусне свой уеб и мобилен сайт, в който денонощно ще върви информация за турнирите на седем различни езика. Perform ще бъдат много агресивни на Tennistv.com, където ще се разпространява т.нар. Video on demand (б.ред. по желание на клиента). Основната ни цел е да разширим дигиталната дистрибуция, за да достигнем до по-младите си консуматори. Така че основните неща в тази сделка са значителното нарастване на приходите, повечето преки предавания на мачовете и използването на новите технологии.


Но ще достига ли вашият продукт и до телевизиите, защото поставяте акцент върху новите технологии?
- Разбира се, даже обещавам на зрителите много повече тенис. До няколко седмици всички договори с телевизиите ще бъдат подписани, така че се дръжте в течение. А колкото до новите технологии, ние сме длъжни да работим за новото поколение. Защото те са хора, които искат да консумират традиционния спорт по различен начин. Това, което в крайна сметка, е важно, е нашите звезди да достигат до колкото се може повече хора. А ние ще постигнем това с гъвкавост и с по-добро обслужване на нашите фенове. Плюс това в договора ни е записано, че по-малко от досегашното телевизионно покритие не може да има. Така че няма какво да губя.


Софийският турнир е последният с генералното спонсорство на "Сони". Може темата да е деликатна, но кой ще ги наследи? 
- (Смее се). Всъщност съм благодарна за въпроса, защото цяла седмица в Истанбул никой не се сети да ми го зададе. Вчера направих равносметка на сезона с дълго обръщение от трибуната в турската столица и дълбоко се поклоних на "Сони". Все пак заедно с тях постигнахме нещо историческо – равните наградни фондове на мъжете и жените в Големия шлем. Когато подписвахме договора, това беше най-мащабната спонсорска сделка в историята на женския тенис и женския спорт въобще. "Сони" ни изстреля до №1 в света и ни оставя в страхотно състояние. Ние обаче вече се опитваме да търсим повече от един спонсор, за да не сме зависими и да не засенчваме останалите партньори. Нормалният цикъл за продажбата на този пакет е 18 до 24 медеца, а ние сме в него с 18-19 месеца. Часовникът тиктака и в момента сме в напреднали преговори с редица компании. Мисля, че в края на годината може би ще имаме един или два нови спонсора, и двата са премиум брандове. Те няма да заменят "Сони", но искат да инвестират в женския тенис по различен начин. 


Но в едно интервю миналата година заявявате, че партньорството със "Сони" ви дава много здрава основа. Сега усещате ли негативен ефект от оттеглянето им?
- Ключът е в диверсификацията на приходите ни, така че да не сме толкова зависими от спонсорството. В миналото ако загубехме спонсор, щяха да ни потънат гемиите. Днес например заключителният турнир на WTA ни носи 40% от оперативните приходи и е ключовият двигател в това перо. Спонсорството е далеч по-малко. Имаме и приходи от телевизионни права. Загубата на един от източниците на приходите не ни прави толкова зависими. Освен това сме заделили резерви, защото знаехме, че този ден може да настъпи. Само не знаехме кога. Но WTA е като всеки друг бизнес - трябва да се управлява с оперативна ефективност, съчетана с разумни резерви за тежки времена.


Стейси Аластър държи тенисистките да изглеждат перфектно

© Юлия Лазарова

Стейси Аластър държи тенисистките да изглеждат перфектно


Някои тенисисти от мъжката верига надигнаха глас по-голям процент от приходите на турнирите от Големия шлем да отиват за наградни фондове. Как е при жените?
- С разрастването на бизнеса, търсим и увеличение на наградните фондове, както в нашата верига, така и в шлема. От 2009 г. насам можем да се похвалим с 35-процентно увеличение, а от догодина парите отново нарастват. Формулата ни е следната: ако топсъстезателките ни играят в турнирите от най-високата категория Premier, приходите на организаторите ще нараснат, съответно и наградните фондове. Стремим се за тенисистките да отиват между 20 и 30% от приходите на домакините, като добрата новина е, че преговаряме за същото и с турнирите от шлема. Другото, върху което работихме през лятото, е тенисистките да изкарват повече пари в първите кръгове на турнирите, за да могат да покриват, както своите разходи, така и тези на треньорите си.


Непрекъснато окуражавате тенисистките да изглеждат добре. В един момент това не взима ли превес над интереса към техните умения на корта?
- Защо? Ние сме водещият женски спорт, притежаваме най-добрата марка и най-добрите спонсори, така че външността на момичетата е част от нашата идентичност. Така че когато имаме турнири като този в София, аз абсолютно държа на тенисистките да изглеждат перфектно, защото те са млади професионалистки. Били Джийн Кинг, например, много харесва инициативата ни "Силата е красота".


След всички успехи, които постигнахте, каква и следващата ви голяма цел?
- Да организираме постоянен турнир в България (смее се).

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5196 Неутрално

    браво на тази жена !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на jubal harshaw
    jubal harshaw
    Рейтинг: 1376 Весело

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА моди мерси за отЛИЧНОТО ти отношение":

    Браво, ами. Така требва - асоциацийка, контролец, правца, допингче под тезгяха, драмичка, телевизийка, рекламки на джънк фууд и ред бул, подкупчета за следващото турнирче...

    А глобалния продукт са зяпачите - най-вече тия пред телевизора.

    http://jubalharshaw.wordpress.com
  3. 3 Профил на acb16
    acb16
    Рейтинг: 882 Весело

    "външността на момичетата е част от нашата идентичност. " - Много са им дрешки. Натруфена работа се получава. => Така е добре => http://gol.bg/photos/upload/sport%20babes/mariq%20-%20tenis.jpg
    http://www.gol.bg/photos/0053/0000053496-article.jpg
    http://img2.sportal.bg/uploads/tinymce/2009/maj/stefi/6/4/armani-new1.jpg

  4. 4 Профил на Ромлянин
    Ромлянин
    Рейтинг: 388 Весело

    [quote#33:"Ст"]Стейси Аластър: Женският тенис вече е глобален продукт[/quote]

    УСА-та може да направи от всеки спорт Глобален продукт

    Бокс , тенис,голф,баскетбол ......

    и който каже чу футболът е цар - да направи сравнение м-у трансферните цифри ........

    в НБА има трансфери по 130 млн долара
    ТАйгър Уудс май биеше рекорди ....

    а "нашенецът" Кристияно Роналдо - 90 млн ако не греша

    http://vbox7.com/play:fdb1815b
  5. 5 Профил на petar_333
    petar_333
    Рейтинг: 443 Неутрално
  6. 6 Профил на shumkar
    shumkar
    Рейтинг: 1259 Неутрално

    Интересна статия !?
    Всъщност Стейси счита големите тенисистки за свой (на Асоцията) продукт, не гледа на тях като на представители на отделни нации. Освен това тенисът е красив, дори малко аристократичен спорт, и тя държи момичетата да изглеждат добре, а че някоя решила да се поразсъблече - нейна си работа, стига да не става дума за порноскандал

  7. 7 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1748 Неутрално

    Добре, ама без Евроспорт закъде сме? Да не стане така че България да остане без тенис

  8. 8 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 827 Весело

    Ако беше дебел чичко с тъмни очила и безизразно "покер" лице, нямаше да е толкова симпатична на публиката. А всъщност тази дама е точно това - поредната несменяема спортнозаета "персона". И да не забравяме все пак, че WTA е с доста силна пристрастеност към Сафо. Направо се чудя как не са си пуснали и мустаци...

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  9. 9 Профил на gabrovski
    gabrovski
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#4] от "Асфалто Риос":

    Ами както и да го нагъват и каквите статистики да показват футболът Е цар. Най-популярният и най-гледаният спорт на планетата. С такава статистика не можеш да спориш.
    Вторият най-популярен спорт на света е крикета, който пак не е американски.
    Волейболът се гледа от приблизително от същият брой зрители колкото бейзболът и баскетболът. Взети заедно.

    Американските спортове ако изобщо някога започнат да доминират в световен мащаб то е само заради агресивният маркетинг.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK