Рали "Дакар": Петерхансел спечели лесна рекордна 11-а победа, българите завършиха

Петерхансел (вдясно) вече държи рекордите по победи на две и четири колела, съответно 6 и 5

© Ройтерс

Петерхансел (вдясно) вече държи рекордите по победи на две и четири колела, съответно 6 и 5



Пилотът на X-Raid Стефан Петерхансел с "Мини ALL4 Racing" спечели лесна и рекордна 11-а победа в рали "Дакар", маркирана със спокойно каране в заключителния етап до финала в Сантяго.


Легендарният състезател почти нямаше проблеми в тежката надпревара и се задържаше на върха, докато основните му конкуренти Роби Гордън, Карлос Сайнц и Насер ал Атия напуснаха битката за челните места.


Той вече има пет победи на четири колела, с което счупи рекорда за най-много победи с автомобил на Ари Ватанен. Петерхансел вече държи и постижението при мотоциклетите, където има шест успеха с "Ямаха" между 1991 и 1998 г.




Французинът защити миналогодишната си титла с аванс от 42 минути пред Жинил де Вилиърс с "Тойота Hilux", който въпреки надеждността на своя автомобил в нито един момент не беше застрашително близо до победителя.


Доминацията на X-Raid в състезанието беше подплатена с четирима пилоти в първата петица. Нани Рома успя да си върне третото място след ранно изоставане в началото, но в предпоследния ден трябваше да окаже подкрепа на Петерхансел и отстъпи позицията на своя съотборник Леонид Новицки. Аржентинецът Орландо Теранова с по-старото "БМВ X3 CC" завърши пети.


Шестото място в крайното класиране при автомобилите зае Карлос Соуса с "Грейт уол", следван от французина Ронан Шабо с SMG бъги. Неговият съекипник Герлен Шишери беше много по-бърз, но различно проблеми му костваха забавяне в повечето етапи и той трябваше да се примири с осмото място.


Ветеранът все пак се справи по-добре от фаворита Роби Гордън, който още в първите дни на състезанието загуби 6 часа и нямаше как да се бори с конкурента си от миналата година Петерхансел. В последните дни американецът буквално летя със своя "Хамър H3", но силите му стигнаха само до 14-о място в крайното подреждане.


България за първия път има завършили състезатели при автомобилите. Орлин Алексиев и Пламен Николов с "БМВ X1" финишираха на 60-а позиция от над 90 участника, достигнали арката в Сантяго. Петър Ценков и Иван Маринов с "Опел Antara RR" се наредиха на 68-о място.


Другият българин Тодор Христов с "Ямаха" не успя да се пребори с "Дакар" и при второто си участие при четириколките. Той отпадна още в петия етап заради проблеми с двигателя. Очаквано в категорията триумфира Маркос Патронели с "Ямаха".


В отсъствието на брат му Алехандро той се състезаваше в собствена лига и не изпусна водачеството от втория етап. Патронели пресече финала с цели 1.50:35 часа пред втория Игнасио Касале от Чили и с над 3.15 часа аванс спрямо третия Рафал Соник от Полша.


При мотоциклетистите Сирил Депрес с КТМ спечели пета победа в "Дакар", което го оставя само на още една от рекордните шест на Петерхансел на две колела. Французинът завърши 17-и в последния 14-и етап, спечелен от Франциско Лопес-Чалеко с "Хонда".


Чилиецът отново доказа своя малшанс, но този път загубата му поне не беше фатална. Любимецът на местната публика остана без четвърта предавка в края на предпоследния 13-и етап и смяната на двигателя му костваше 15-минутно наказание. Това го остави трети и връчи двойна победа на Депре и неговия съотборник Рубен Фариа.


Разликата между тях на финала беше 10:43 мин. Те бяха напълно достатъчно на французина за първа защитена титла в "Дакар" и трета, откакто състезанието се провежда в Южна Америка.


При камионите немислимото се случи и "КамАЗ" постигна тройна победа. Определяният за наследник на Владимир Чагин-Царя – Едуард Николаев, намери пътя как да изведе екипа до жадувания успех. Той спечели първата си победа в "Дакар" с преднина от 37:10 минути пред своя съотборник Айрат Мардеев, изпреварил с 47 секунди третия представител на тима Андрей Каргиров.


Миналогодишният шампион Джерард де Рой с "Ивеко", който беше лидер почти през цялото състезание, остана на едва 4:19 минути от последното място на подиума.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK