Живот на ръба без застраховка

Веселин Овчаров от години е един от най-добрите състезатели по акробатичен парапланеризъм в света

© Flytheearth.com

Веселин Овчаров от години е един от най-добрите състезатели по акробатичен парапланеризъм в света



Да сме на ръба е начин на живот. Ние сме като наркомани, които трябва да си вземат дозата. Но нямам застраховка – тя е тук (и сочи главата).


Така говори Веселин Овчаров – един от най-добрите състезатели в света по акробатичен парапланеризъм. И в никакъв случай не изглежда като поредния луд, който смята, че може да си играе с живота.


Просто е адски влюбен в летенето, а е толкова добър, че може да си поставя за цел подобряването на най-различни световни рекорди.




От една година е пилот на "Ред бул" и формално е в един отбор с Феликс Баумгартнер, който придоби слава със скока от "ръба на Космоса". И освен това ще доведе някои от колегите си на най-екстремното шоу, правено някога в България, от петък до неделя в Приморско.


Весо Овчаров в никакъв случай не изглежда като маниак. Може би защото в живота си е видял и 2 и 200. Сега е по-скоро в зоната на 200, но допреди година е бил дори под 2. Но такъв е животът на хората, които прекарват по-голямата част от живота си във въздуха и се борят за намирането на средства, с които да следват мечтите си.


Във въздуха е по-сигурно, отколкото да караш автомобил, смята Овчаров

© Flytheearth.com

Във въздуха е по-сигурно, отколкото да караш автомобил, смята Овчаров


Той е летял по 1500 часа на година "допреди седем години, когато спрях да ги броя". Сега работи не за часове във въздуха, а за специални изпълнения. Особеното на акрото, както накратко нарича акробатичния парапланеризъм, е това, че се правят сложни и често главозамайващи фигури във въздуха. В другата популярна дисциплина - "крос кънтри", се лети за разстояние.


"Имал съм безброй много ситуации като на филм. Животът ми е показал, че като си влюбен в нещо и като го правиш независимо дали имаш помощ или не, рано или късно ти се отварят вратите", обяснява своята житейска философия Весо Овчаров.


Така се случило и с него. Преди година съдбата му поднася поредната изненада. Историята как е станал пилот на "Ред бул" е точно като един от неговите филми. "Беше зима, имах проблеми и трябваше да си бъда тук. Тъкмо бях прекратил взаимоотношенията си с бившите ми спонсори, защото един проект в Пакистан пропадна два пъти. Просто не ми дадоха виза. Нямах възможност да изкарвам пари и буквално харчех последните си пет лева, ако искате вярвайте. Оставих рестото на една позната и й казах: "Не ми връщай, че така ми връзва." Тя се прекръсти и ми отговори: "Днес ти е ден." И след малко ми се обадиха от "Ред бул", разказва Овчаров.



Влизането в този клуб на най-добрите в екстремните спортове се оказва изпитание, в много случаи не по-леко от тези, които прави във въздуха. "За да те приемат, преминаваш през нещо като филтър – трябва да се докажеш на многостранно ниво, не само в един аспект. Трябва да се докажеш като личност, като пилот, като постижения, като кариера. Какви неща си правил, къде си ходил, с кои хора", разказва Овчаров.


"На мен това ми отне много време. В първите години не ми беше лесно да повярвам, че мога да обиколя света за скъпи проекти. Първо трябва да те забележи регионалният мениджър, в моя случай Иван Димитров ме предложи. След това започва проучване, което може да трае години. Когато имат одобрение, питат и най-високопоставен атлет в този спорт дали наистина не грешат", обяснява той.


Благодарение на тази финансова подкрепа днес Овчаров може да се опита да осъществи някой от най-смелите си проекти. Наскоро се върна от Пакистан, където не успя да подобри два световни рекорда – за най-високо издигане с парапланер и за най-дълъг полет.


"Това е най-грандиозното място, където може да летиш с парапланер, защото има най-голямото струпване на седем- и осемхилядници. Много е на юг, топло е, сухо е и няма мусони. Това са най-добрите условия в света за безмоторно летене. В Хималаите, които са повече като верига, е доста по-влажно заради мусоните и облаците не могат да се издигнат толкова високо", разказва Овчаров.


"Хванахме планината в много магически момент – цялата беше снежнобяла. Всичко беше бяло отгоре до долу, нещо като Аляска по две. Летяхме хубаво, но нямаше толкова добри термики, за да се вдигнем и да направим рекорд, който е над 7750 метра. Вдигнахме се само на 6500", добавя той.


"Историите, които бяхме чували за планината, бяха тотално различни от това, което ни се случи. Нямаше го хубавия вятър, напротив, беше обратно, беше голяма мъка. Но пък летяхме 199 км в продължение на девет часа. Времето се развали и имаше рекордно ниски облаци, а не рекордно високи", разказва Овчаров.



Една от особеностите на парапланеризма е, че колкото свобода има във въздуха, толкова са сложни административните процедури на земята. В случая с Пакистан освен трудното изваждане на визите притеснителна е била и обстановката в страната. В деня, в който се качвали на самолета, получили съобщение от местния офис на "Ред бул", че заради изборите и опасността от отвличания и бомбени атентати не се препоръчва да пътуват.


"Ние пък си казахме: "Тръгваме." Виждат се райони, в които изтръпваш, но по-голямата част от населението е суперспокойно и са по-морални хора. Моралът е на космическо ниво, защото религията не им позволява друго. Много добри и отзивчиви хора са, всеки те кани и се обиждат, ако не отидеш", казва той.


По негова преценка най-екстремното е, че пътищата са черни и офроуд, на ръба на каньони и "брутални отвеси". Придвижването от място до място отнема над 20 часа.


"За нас рекордът е нещо по-стойностно за спонсорите и медиите, но когато си в тази планина, няма значение на каква височина си. Иначе височинният рекорд не е поставен случайно, а от човека, който ме запозна с това място на теория и по снимки. Той е ходил шест години подред и седи там по четири месеца. Един ден е хванал тези условия, без да очаква", казва Овчаров.


Това, че е пилот на "Ред бул", му позволява да мечтае и за други проекти. Казва, че спонсорството му осигурява около 25% от годишния бюджет по простата причина, че винаги си поставя много по-високи, по-сложни и по-скъпи цели. "Останалите пари ги осигуряват приятели, роднини, от заеми и кредити. Работя като тандемен пилот, шоута, водя курсове. Аз съм като един пристрастен наркоман, който винаги трябва да си вземе дозата", разказва той.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2910 Любопитно
  2. 2 Профил на BlueWater
    BlueWater
    Рейтинг: 1007 Весело

    Летене, адреналин и красиви гледки!

    Този "наркотик" си заслужава!

    Пожелавам успех на Веселин Овчаров във всичките му проекти.

  3. 3 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 725 Неутрално
  4. 4 Профил на adventure
    adventure
    Рейтинг: 217 Весело

    гледахме Веселин с двама приятели на Рилските Езера този уикенд... бяха страхотни!!
    Много късмет и нови летения и рекорди!

  5. 5 Профил на danielv
    danielv
    Рейтинг: 632 Неутрално
  6. 6 Профил на Sioux
    Sioux
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Браво Веско, само така!

  7. 7 Профил на Nach
    Nach
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Браво на момчето, много харесвам такива хора с такъв дух!

  8. 8 Профил на lagwagon
    lagwagon
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Да си беше изтрил порното преди да му снимка компа
    Иначе - браво!

  9. 9 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 672 Неутрално

    На второто видео е Емо Цолов ( робота ) - най-добрият ни състезател по wakeboard.... поне доскоро де.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK