Крум Дончев: Рали спортът губи от скандала в рали "Сливен"

Крум Дончев и Петър Йорданов все още имат шанс за титлата

© Георги Павлов

Крум Дончев и Петър Йорданов все още имат шанс за титлата



Контестацията срещу победата ми в рали "Сливен" не беше само срещу мен, а срещу целия спорт и феновете и от подобни неща губим всички, заяви пилотът на "Глобул рали тим" Крум Дончев.


Той беше потвърден за победител в състезанието от Националния спортен трибунал на БФАС след обжалването на неговата дисквалификация.


Тя му беше наложена от техническите комисари в Сливен заради "непозволено от правилата охлаждане на предните спирачки – отвеждане на въздух чрез тръби към спирачките" на неговия "Форд Фиеста R5".




Става въпрос за отворите, в които при серийния модел "Фиеста ST" са разположени фаровете за мъгла.


Аргументацията на "Глобул рали тим" в жалбата към БФАС е, че "допълнителната въздуховодна система е монтирана при спазване на правилата, за да насочи въздухопотока към подпомагащия дейността на предния амортисьор "допълнителен съд" (компенсатора)".


В официалния документ, публикуван на страницата на федерацията след консултация с ФИА пише изрично, че въпросната система по никакъв начин не засяга спирачките на автомобила. Въз основа на това "Глобул рали тим" си връща победата в състезанието.


Спорният въпрос са отворите, в които при серийния модел "Фиеста ST" са разположени фаровете за мъгла

© Георги Павлов

Спорният въпрос са отворите, в които при серийния модел "Фиеста ST" са разположени фаровете за мъгла


Независимо от решението обаче противопоставянето в рали средите дали екипът на Дончев е в нарушение или не продължава с пълна сила. Конспиративните теории са напълно в духа на българския автомобилен спорт и разглеждат голямата близост между компенсатора и спирачния апарат, поставянето и свалянето на въпросния въздуховод в отделни моменти от надпреварата, залепването на тръбата откъм подкалника, сравнения с други автомобили "Фиеста R5", при които там напълно липсва дупка, както и изпращането на само една снимка от страна на БФАС до ФИА.


Самият Дончев разполага с най-силния коз - консултираното с ФИА решение, след което въпросът се счита за приключен и не подлежи на обжалване.


"Рали спортът е професионален спорт. Той е изключително логичен. Становището на ФИА не се тълкува по никакъв начин. То е категорично становище. Доколкото зная, решението на Националния спортен трибунал е взето 100% единодушно - че трябва да се премахне наказанието ни", каза Дончев, който опита да обори един по един спорните моменти по казуса.


Една от теориите срещу Дончев е, че механиците му са свалили въпросните тръби преди финалния преглед. "На финалния преглед нямаше такъв въздуховод. Махнахме го преди предпоследния сервис, защото това са лепенки, които са алуминиево фолио и от голямата струя те така или иначе се разлепват. Регламентът дава правото да си махаме и да си ги слагаме, когато пожелаем", каза пилотът, като се позоваваше на международния спортен кодекс.


Снимката на един от въпросните отвори, прикачена към жалбата на "Глобул рали тим"

© БФАС

Снимката на един от въпросните отвори, прикачена към жалбата на "Глобул рали тим"

Той допълни, че се е наслаждавал на битката в шампионата с Димитър Илиев, който подаде контестацията срещу него и трябваше да получи победата и титлата при потвърждаване на дисквалификацията.


"За мен е абсолютно необяснимо защо се стигна дотук, но искам да продължа този двубой, защото той ни е необходим като състезател и е един достоен конкурент да развива както нас, така и целия ни отбор. Преди да влезем на пресконференцията (след ралито и при вече подадена контестация от екипа на Илиев - бел. авт.), човекът ме прегръщаше и ме поздравяваше за победата и страхотното представяне. Какво да ви кажа повече", допълни Дончев.


Титлата в националния рали шампионат ще бъде решена в шуменското рали "Стари столици" на 5 и 6 октомври, а преди него пилотът на "Глобул рали тим" изостава с 16 точки зад лидера Илиев.


"Всяко подобно действие категорично води до своите последствия и негативи. Ако в момента има обществен спор сред феновете, това означава, че те няма да посещават тези състезания. Ако ги няма феновете, ни няма и нас, няма ги и хората, които стоят зад нас като партньори и спонсори", каза Дончев.


Само че и малкото останали мазохистично настроени фенове отдавна напуснаха отсечките, а изредените последствия са вече факт за много от състезателите в последните години.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK