Рали шампионатът загуби още пилоти и фенове през 2013 г.

Димитър Илиев загатна за края на кариерата си като рали пилот

© Борислав Петров

Димитър Илиев загатна за края на кариерата си като рали пилот



Рали "Стари столици" постави края на националния шампионат, който през тази година предложи доста разнородни емоции на фенове и пилоти, но в крайна сметка успя да доизгони и двете групи от състезателните отсечки.


Постоянните участници през сезона можеха да бъдат изброени на пръстите на двете ръце, а намаляването им беше стимулирано от неадекватните решения и скандали около рали "България" и "Сливен".


В абсолютната крайност на всичко негативно беше Крум Дончев, който докара последния писък в рали технологията "Форд Фиеста R5" срещу огромната за родния стандарт и качество инвестиция от 180 хиляди евро.




Въпреки това титлата отново отиде при Димитър Илиев, който закри сезона със загатване за отказване и края на цяла ера в българския рали спорт.


"Много съм щастлив от успеха, тъй като това сигурно е последното ми състезание", заяви 38-годишният пилот по време на награждаването в "Стари столици". За Илиев това е осма титла в последните 13 сезона и трета поредна от 2011 г. насам.


Оттеглянето на може би най-дисциплинирания и целенасочен пилот в последните години не е толкова неочаквано, а слуховете за бъдещето му варират от заемането на ръководна позиция в Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС) до прехвърляне в офроуда и постъпки за участие в рали "Дакар".


Не трябва да се забравя и максимата, че в бизнеса на българския автомобилен спорт бивш пилот няма. Илиев отказа коментар пред "Дневник".


Осмата му титла след успехите през 2000, 2001, 2006, 2007, 2008, 2011 и 2012 г. дойде без преки сблъсъци с единствения му реален конкурент Дончев и при моментни включвания на Мартин Сурилов с архаичния "Мицубиши Лансър Ево 9".


В началото Илиев контролираше шампионата, а след новата придобивка на Дончев само поддържаше аванса си. Липсата на атрактивните претенденти от последните години като Петър Гьошев, Пламен Стайков и Игнат Исаев изпразни шампионата откъм съдържание и това може да бъде потвърдено от почти тоталния отлив на публиката.


Пикът беше рали "Средна гора", където малцина зрители си позволиха лукса да висят по отсечките в очакване на няколкото автомобила, изредили се за около десетина минути. Новият автомобил на Дончев също не се оказа достатъчно привлекателен и етапите в решаващото титлата "Стари столици" също бяха почти безлюдни, въпреки че са на броени минути от Шумен.


Крум Дончев може да се състезава сам със себе си догодина

© Борислав Петров

Крум Дончев може да се състезава сам със себе си догодина


Претендентът за титлата от последните няколко години Петър Гьошев оправда отдръпването на фенове и участници с краткото "няма смисъл".


"Не беше лесно да гледам отстрани, но не съжалявам, че не взех участие в България през тази година. Шампионатът за мен беше слаб. Когато няма конкуренция, няма как един състезател да се развива. Битката между Митко и Крум винаги е интересна. Но феновете няма как да са доволни. Те отиват по трасетата да гледат пилоти, които се състезават, а в момента пилотите липсват", заяви пред "Дневник" Гьошев.


Самият Дончев, завършил на второ място в крайното класиране, определи изминалия сезон като страхотен. "Предвид икономическата ситуация в държавата смятам, че можем да се поздравим с изключително успешен сезон. Имаше от всичко – и много радост, и много тъга. Сезонът наистина беше страхотен, но като всяка година има какво да се желае повече. Икономическата ситуация се отрази върху нашия спорт", каза той.


"Автомобилът, с който разполагаме, е страхотен и той не би трябвало да отказва хората, а напротив, да ги мотивира да се борят да се снабдят с подобни автомобили. Искрено се надявам всички пилоти да се завърнат през следващия сезон", сподели още Дончев.


След куриозите в "България" около отмяната на етапа "Белмекен" и отнетата заради дисквалификация и по-късно върната победа на Крум Дончев в "Сливен" за догодина се очаква още по-сериозен отлив на участници.


В последните си изказвания председателят на БФАС Радослав Козлеков отчита ниското качество на шампионата и липсата на продаваем продукт, но продължава да използва и дежурното извинение "икономическата криза".


"Не виждам да се взимат адекватни мерки. Проблемът не е само в БФАС, но там се крие основата. Моята кола ("Пежо 207 S2000") си е ревизирана и седи в гаража, готова за каране. Но не виждам смисъл. Крум демонстрира голямо надмощие с новия си автомобил. Догодина, за да може някой да се бори с него, ще трябва да извади много пари за автомобил", смята Гьошев, който вижда следващия шампионат като състезание с един кон.


През този сезон единствено организаторите на рали "Твърдица-Елена" показаха известен напредък с по-голяма насоченост към зрителите, докато получилото 300 хиляди лева от спортното министерство "България" отново разочарова и не беше припознато от феновете.


Ситуацията в останалите дисциплини също не е особено обнадеждаваща. Планинското "Пещера" произведе редица нарушения, а в шампионата на затворен маршрут махленските изпълнения на и извън трасето отново взеха превес.


"За следващата година нещата тук отиват на по-зле. В планинския шампионат например има участие, защото разходите са по-малко, но като цяло и там не виждам развитие. Организацията си остава слаба. Затова и Ники Златков не кара, а неговото "Ауди" също си стои в гаража", каза Гьошев, който е съсредоточен в набирането на средства за международна програма догодина.


"На много места по света все още има криза, но хората взеха правилните мерки и си решиха проблемите. В Англия например са разрешени само автомобилите с един двигателен мост. Работата на БФАС е да следи какво се случва по света и да взима пример, който да прилага тук. Никой не иска от тях да измислят топлата вода", каза Гьошев.


Тодор Славов спечели Балканската рали купа, но като цяло изпраща поредна нулева година откъм развитие заради липсата на средства

© Борислав Петров

Тодор Славов спечели Балканската рали купа, но като цяло изпраща поредна нулева година откъм развитие заради липсата на средства


В същото време Дончев, който беше потърпевш около дисквалификацията му в "Сливен", вижда малко по-оптимистично ситуацията в момента.


"Работата на федерацията я оценявам като цяло положителна, защото изминалата година беше много трудна за администрирането на спорта. Развитие не зная дали бих могъл да кажа, че има, по-скоро запазване и отстояване на идеите в тези трудни времена", смята Дончев, който иска да използва потенциала на своя автомобил за участие в Европейския рали шампионат догодина.


"Фактът, че имахме възможността да се снабдим с този автомобил, означава, че той ни е даден заради дадена атмосфера, заради дадена работа, която е свършена от нас. Спонсорите повярваха в нас и в нашия спорт, че той дава много на обществото. Тази среда е жива", добави той.


В сянката на всичко това Тодор Славов спечели възродената Балканска рали купа – най-обнадеждаващата и похвална идея на БФАС в началото на сезона, провалена от липсата на интерес от страна на чуждестранни пилоти и организатори.


Варненецът обаче показа, че въпреки скромната си програма и продължаващото с години кърпене на бюджета не е загубил от темпото си. Край Шумен пилотът на "Булбет рали тим" не върна газта нито за миг и с познатия "Рено Клио R3" изоставаше само със секунда на километър от победителя Дончев.


По това време във Франция победеният от Славов през 2010 г. в J-WRC Тиери Нювил водеше битка със Себастиен Льоб и Себастиен Ожие. И докато белгиецът прогресира активно и се радва на второто си място в класирането на Световния рали шампионат с шест подиума от десет старта, българският пилот продължава да тъпче на едно място заради липсата на средства. Годините си минават, а отличното му представяне край Шумен за пореден път остави феновете с въпроса какви ли чудеса би сътворил, ако можеше да се качи на модерен автомобил.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на alexan1234
    alexan1234
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Ще е много интересно да видим Митко Илиев в Рали "Дакар" наистина. Пожелавам му успех занапред!

  2. 2 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1525 Разстроено

    Крайно време е рали България да се махне от неудачния терен около Боровец , избран поради комерсиални лични цели от Георги Янакиев !
    Нищо не пречи и ще е най-добре Сливен , Шумен , Твърдица , Елена да се обединят и тогава ще имаме пробив и към по-високите по значимост първенства !
    Да не забравяме , че на времето рали Златни бе на най-високо място в Европа , провалено от Георги Янакиев !
    Но Самоков го направи почетен гражданин и му подари място на Боровец та си направи хотел !
    А той трябва да се пълни . . .

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  3. 3 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Последния абзац, за Тошко...тъжно наистина, 2010 нашето момче победи Нювил със същото това Ренде, което кара и днес. А Нювил кара ВРЦ кола и е втори в шампионата. Показателно как таланта нищо не значи, ако нямаш финансов гръб.

  4. 4 Профил на kozhouharov
    kozhouharov
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Ако оставят само автомобилите с предно предаване, тогава абсолютно никой няма да ходи по ралитата! По-скоро трябва да промотират повече задното предаване, а не предното защото е скучно за гледане.
    Дано Димитър Илиев се пробва на Дакар, досега пилотите които ходеха бяха аматьори с коремчета и няма как да покажат каквито и да е сериозни резултати.

  5. 5 Профил на graham
    graham
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Толкова е тъжно, че чак е страшно вече. Но и това ще остане само написано. Догодина пак ще направят някое измъчено изпълнение, когато може и деветте коли от Средна гора да ни се видят като прилично участие. Дано не стане, но не виждам някой да работи за особена промяна...
    ("Дневник", сложете, моля, едно настроение "тъжно" - не ми е нито разстроено, нито гневно. Необходима е по-мека версия.)

  6. 6 Профил на BarBQ
    BarBQ
    Рейтинг: 909 Неутрално

    Този спорт е на изчезване в България, участниците и интересът към ралитата все повече намаляват.

  7. 7 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 838 Неутрално

    До коментар [#4] от "kozhouharov":

    Какво задно на рали бе човек, ти май бъркаш рали спорта с дрифтинг

  8. 8 Профил на p911
    p911
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Въпросът е, къде са десетките хиляди фенове, които само до преди 10-20 години се тълпяха по родните отсечки и техни герои бяха пилотите от най-истинския автомобилен спорт. Този въпрос няма еднозначен отговор, а истинта е, че светът се развива, хората са залети от всякакви възможности за забавление, а спортът неизбежно се комерсиализира и без добър маркетинг, медийно отразяване и стратегия за развитие, рали шампионатът може да остане в спомените ни. От друга страна, самоцелното провеждане на състезание, за да се усвои някаква сума пари, категорично е в ущърб на спорта!

    На практика трендът може много бързо да се обърне, стига БФАС да има концепция, как рали спорта отново да се популяризира сред участниците и да стане по-атрактивен за публиката. Хубавото е, че няма нужда да откриваме „топлата вода“, стига да погледнем как се случват нещата из Европата …, е, ако и самите ние се чувстваме европейци

    Ще кажете, че няма пари за този изключително скъп спорт … да мащабът на страната е малък, но ако има интерес към стартовете, пари също ще има, а спонсорите току виж забравили за злоупотребите на някои от „най-големите“ имена в спорта. Ограничаването на разходите, създаването на конкурентни купи в малките класове, строго спазване на правилата – все прости стъпки, които обаче се оказват много трудно осъществими.

    "Фамилиите" са често упреквани за състояноето на спорта в България, но дали той съвсем няма да изчезне, ако те се оттеглят ... или пък ще се възроди?

  9. 9 Профил на kozhouharov
    kozhouharov
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#7] от "niakoi_si":

    Ами аз си спомням ралитата от малко по-далечно време. Допитай се до легендите на спорта(особено г-н Ватанен) и виж какво мислят. Дали предпочитат ФИАТ 131 Абарт или ФИАТ Пунто С1600 Има хора с много победи които дори смятат, че със забраната на гр. Б трябваше да се премахне и 4х4! Не случайно стар Ескорт Мк3 струва колкото Ево и всичките все още се състезават по историческите ралита. Ама ние в БГ сме все гъзари и затова нямаме и исторически ралита, само с хомологирани караме!

    И междудругото, дрифта произлиза от рали спорта. Той е нещо като спорт за бавни рали пилоти.

  10. 10 Профил на The Stig
    The Stig
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    [quote#9:"kozhouharov"]И междудругото, дрифта произлиза от рали спорта. Той е нещо като спорт за бавни рали пилоти. [/quote]
    Грънци. Дрифтът тръгва от пистовите състезания.

  11. 11 Профил на p911
    p911
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Дрифтът си е рали техмика, както и да го погледнеш. Дълги години имено с тази техника скандинавските пилоти доминират на макадам и сняг.

    В Япония също нещата започват през 60-те на планински пътища и едва по-късно слизат на пистите. Съвременният дриф спорт с хореография е по-скоро шоу и е далче от първообраза си, но е факт че привлича много публика.

    Автомобилите с предно предаване също могат да са изключително атрактивни, дори и на асфалт. Само си спомнете за Жан Раньоти ... Но спортът се разви и хронометрите и ГПСите показват, че бързите ВРЦ пилоти пързалят все по-малко дори на сняг и маадам. В Европа карат доста Поршета, Нисани и БМВ-та със задно и много радко може да ги видите да пързалят излишно. Красотата и тръпката е да минеш на ръба на сцеплението, много често пързалянето е дефанзивна тактика.

    Та много по-добре би било в България да има макадамови и снежни ралита / рали спринтове при силна конкуренция, е тогава атракцията ще е на лице, без значение на автомобилите!

  12. 12 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Митко е много голям професионалист. Познавам го лично и знам как тренира и каква диета има и колко е сериозен в това, с което се е захванал. Така, че ако реши да пробва в Дакар, напълно съм сигурен, че има по-сериозен успех от десагашните ни опити. Може би това ще е първият истински спортист, който ще отиде там. Извинявам се предварително, ако греша, защото не съм на 100% запознат с предишните ни участия.

  13. 13 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 838 Неутрално

    До коментар [#9] от "kozhouharov":

    И аз си спомням много неща, но нека оставим носталгията за мезе на бирата.

  14. 14 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 838 Неутрално

    До коментар [#8] от "p911":

    Ами това с фамилиите е много смислен въпрос. Защото ако фамилиите и хората с пари в Европа са носители на традиции, то в БГ фамилиите в тоя спорт произхождат от бившата номенклатура. И се опитват да управляват спорта както Тато управляваше държавата.

    Понякога това носи откъслечни успехи (България като кръг от ВРЦ), ама крайния резултат е точно това което се случи и със самата държава като цяло - крах.

  15. 15 Профил на kozhouharov
    kozhouharov
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#10] от "The Stig":

    Тръгва точно от един японски рали пилот. А Стиг Бломквист е бил дрифтър без да го знае много преди всичките дрифт младежи сега да са били замислени

    До коментар [#11] от "p911":

    Не си гледал това:
    https://www.youtube.com/watch?v=1KdElLOCeTs
    Баварийте са създадени за рали, но само малко време в края на 80-те участват Имат 1 победа на Корсика с М3.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK