Люлката на германския моторспорт "Нюрбургринг" очаква спасителите си

Холандска любителка на моторните спортове гледа как сервизната помощ изнася повредено "Ферари" от трасето на "Нюрбургринг"

© Reuters

Холандска любителка на моторните спортове гледа как сервизната помощ изнася повредено "Ферари" от трасето на "Нюрбургринг"



От деня, в който ферарито на Ники Лауда избухна в пламъци на "Нюрбургринг" през 1976 г., пистата си спечели славата на твърде опасна. Днес трасето се използва предимно от производителите на автомобили за тестване на новите модели и аматьори, които се опитват да поставят рекорди и да изразходват излишния адреналин.


Но след като дълговете й надхвърлиха половин милиард долара и се наложи местното правителство на Райнланд-Пфалц да гарантира 312 милиона долара за покриването на задълженията по облигационния заем, известната и плашеща писта влезе в процедура по несъстоятелност. Сега се оглежда за нов собственик.


Активите включват пистата и намиращия се в непосредствена близост увеселителен парк, където една от атракциите е скоростно влакче във формата на кокпит на болид от Формула 1. Първоначално обявената цена е 165 милиона долара.




"Нюрбургринг" или популярната само като "Ринга" писта е завършена през 1927 г. като демонстрация на инженерната и автомобилна мощ на Германия. Намиращите се в отлично финансово състояние производители на автомобили се смятат за потенциални купувачи на "най-трудната и изискваща писта в света", по думите на бившия пилот от Формула 1 Джеки Стюърт.


В подобен интерес от автомобилните производители има логика. "Порше" от групата на "Фолксваген" купи "Нардо ринг" в Италия през май 2012 г., докато английската писта "Силвърстоун" е притежавана от група от над 800 пилоти.


Надпис, който свидетелства за катастрофата на Ники Лауда през 1976 г., върху стената на намиращия се под мост исторически падок на пистата

© Reuters

Надпис, който свидетелства за катастрофата на Ники Лауда през 1976 г., върху стената на намиращия се под мост исторически падок на пистата


В момента се приемат индикативни предложения за пистата и парка, който обикновено прави оборот от по 50-60 милиона евро на годината и регистрира 6-8 милиона печалба. Според изискванията на закона купувачите трябва да оставят пистата отворена за ползване от гражданите и автомобилната индустрия. Синдикът Томас Шмид заяви, че разполага с "достатъчно сериозни предложения за всички активи и се надява в началото на следващата година да има сделка.


"Нюрбургринг" без съмнение е люлката на германските моторни спортове. Това е автомобилно културно съкровище", заяви Петер Майер, президент на Германският автомобилен клуб (ADAC), който също беше споменаван като възможен кандидат купувач. 


Германските производители на автомобили имат дългогодишни традиции на пистата. "Сребърните стрели" на "Даймлер" водят началото си от състезанието "Айфел" през 1934 г. по "Нордшлайфе" (Северният кръг). Тогава за да спестят тегло от екипа на "Мерцедес" свалят бялата боя и колите излизат само с металната си основа.


Острият завой, известен като Зеления ад, е един от най-емблематичните пасажи на дългата почти 21 километра писта

© Reuters

Острият завой, известен като Зеления ад, е един от най-емблематичните пасажи на дългата почти 21 километра писта


Производителите все още използват легендарната "Нордшлайфе" за тестове на новите модели, заради натоварването, което трасето оказва върху шаситата и окачването. Поставянето на нов рекорд за обиколка също е сред основните предизвикателства и е подплатено с много престиж сред автомобилните ентусиасти.


Това също така носи и рискове - над 230 инцидента и три смъртни случая са регистрирани в последните две години. Жертвите са предимно ентусиасти, които се изсипват на трасето в дните, когато е отворено за непрофесионалисти срещу заплащане. Това са обикновено уикендите и вечерите в работните дни.


Пистата се затваря за дълги периоди между април и октомври за ремонтни дейности или от мерки за сигурност. Тогава е и царството за секретни тестове на производителите, а папараци се крият между дърветата в опит да хванат кадър с дизайна на прототипите.


В останалата част от годината "Ринга" остава отворен за маниаците на аматьорските състезания, които плащат по 26 евро за обиколка. Германската полиция дори подкрепя практиката, тъй като любителите на високите скорости могат да си начешат крастата на "Нордшлайфе" вместо по пътищата.


Професионалистите обаче съветват да се внимава. "Това е най-трудната писта. Ако направиш грешка тук, разбиваш и колата, и себе си", коментира белгийският пилот Венсан Радермекер, който е участвал в Световния шампионат за туристически автомобили (WTCC).


Пистата е отворена всеки уикенд за аматьорски състезания и вечерите през работните дни

© Reuters

Пистата е отворена всеки уикенд за аматьорски състезания и вечерите през работните дни


"Нордшлайфе" е най-дългата писта от този род - 20.8 километра със 154 завоя - твърде много да бъдат запомнени от някой новобранец. Някои остри завои могат да изхвърлят колата във въздуха при бясна скорост. За да могат да запомнят трасето, пилотите през годините са кръщавали с прякори отделните отсечки - Бергверк е мястото, където катастрофира Лауда, Карусел или Галоус Хед, където според легендата са се провеждали публични екзекуции преди векове. 


В рамките на една обиколка пилотите и колите преминават през денивелация, сходна на небостъргача "Шард" в Лондон (около 300 метра). Заради голямото разстояние някои части могат да бъдат мокри заради дъжд, а други абсолютно сухи. Другото изпитание е за гумите и е свързано с преминаването от груби към по-меки настилки в резултат на по-ново или по-отдавнашно реновиране на асфалта.


Заради множеството неравности по трасето професионалният тест пилот Дирк Шойзман съветва новаците първо да го изучат виртуално на видеоигри като например "Гран Туризмо" на "Сони", преди да се качат на асфалта. "Тази област е вулканична и въпреки че не е активна... земята все още се движи", заяви Шойзман, който след 16 хиляди обиколки на трасето твърди, че не може да се сравни с нищо.


Митичният елемент на "Нюрбургринг" се засилва от катастрофата на Лауда през 1976 г., малко след като е призовал останалите пилоти за бойкот заради притеснения за безопасността. Заради тази слава трасето е много привлекателно за азиатските производители, където са и някои от най-запалените фенове на Формула 1.


Стикер с надпис "По-добре "Нюрбургринг", отколкото халка" се продава за 6.90 евро в един от ресторантите край трасето

© Reuters

Стикер с надпис "По-добре "Нюрбургринг", отколкото халка" се продава за 6.90 евро в един от ресторантите край трасето

Южнокорейският производител "Хюндай" похарчи почти 7 милиона евро, за да изгради тест център край пистата в желанието си да намали изоставането в технологично отношение от европейските си конкуренти по отношение на возията. "Всичко, което може да се направи на това съоръжение и връзката между "Нюрбургринг" и "Хюндай", е фантастично полезно", заяви маркетинг директорът на "Хюндай" за Европа Марк Хол.


Шефът по стратегиите на "Нисан" Анди Палмър вярва, че славата на "Нордшлайфе" може да помогне за продажбите на струващия около 100 хиляди долара модел GT-R. Той иска колата да бие рекордите за обиколка, поставени от конкурентните автомобили, някои от които струват десет пъти повече. "Да се надяваме, че ще бъде най-бързата четириместна кола в историята на "Нюрбургринг", каза Палмър, който лично е тествал GT-R на трасето. 


В навечерието на пускането на хибридния "981 Спайдър" "Порше" покани свидетели, за да видят как струващата 1 милион долара кола може да завърти една обиколка за рекордно бързо време при използването на редови гуми. В другия край на ценовата листа - "Хонда" се опитва да постави рекорд за обиколка с кола с предно задвижване чрез очаквания през 2015 г. "Сивик Тайп R" с 280 конски сили.


"Японците и корейците определено виждат "Нюрбургринг" като върхов център за изпробване на потенциала на своите разработки", заяви Хол, който преди това е работил в "Тойота".


Стените и асфалтът около и върху завоя "Зеления ад" са изрисувани с графити

© Reuters

Стените и асфалтът около и върху завоя "Зеления ад" са изрисувани с графити


Намиращата се на 60 км белгийска писта "Спа Франкоршан" разполага със същата хълмиста топография и променливо време. Тя е с около 2/3 по-къса от "Нюрбургринг" и много по-лесно се обезопасява с пожарникари и парамедици. Белгийците все още домакинстват едно от най-класическите състезания в календара на Формула 1. Въпреки това славата на "Нордшлайфе" е ненадмината.


"Формула 1 вече не използва такива дълги дистанции, защото е много трудно да се контролира", казва босът на "Ламборгини" Стефан Винкелман, който е загубил приятел на "Нюрбургринг" през 2001 г.


Кристиан Перуци, който оглавява германското подразделение на "Фиат", почина от рани в главата, след като неговата "Алфа Ромео" 147 се преобърна няколко пъти на пасажа Шведския кръст. "Той загуби контрол на завоя", казва Винкелман.


Лауда имаше по-добър късмет. Въпреки че беше обезобразен през 1976 г., той спечели още две титли във Формула 1 преди да стане предприемач в сферата на авиацията. Днес евентуалните купувачи на "Ринга" се надяват, че ще успеят да й върнат старата слава, а любителите на автомобилните спортове - че ще й вдъхнат нов живот.



Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2142 Неутрално

    Печалба $6-8М на година, дългове $500М. Ще се изплати за около 70 години. Ако не бяха настроили тези хотели, увеселителни и конферентни комплекси нямаше да имат толкова дългове.

    California Über Alles
  2. 2 Профил на the_lone_rider
    the_lone_rider
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Класика, истинско удоволствие е да се гледат състезания на нея. Класика, заедно със Силвърстоун

    Днес е лесно да изфабрикуваш истината и манипулираш действителността, но будните хора винаги усещат лъжата...
  3. 3 Профил на 993
    993
    Рейтинг: 541 Любопитно

    Маниакална писта! Присъства в моя списък с пожелания

    911,959,964,993
  4. 4 Профил на Svetko
    Svetko
    Рейтинг: 389 Неутрално

    Няма завой “зеленият ад“. Това е прякорът на цялата писта. Объркали сте при превода.
    Три смъртни случая в последните две години също е някъв кофти виц. Починалите са в пъти повече, просто ги пишат умрели в линейката или в болницата, за да не влошават статистиката на пистата. Тия трима са били с отхвърчали глави просто, и някак си не е било удобно да ги реанимират качвайки ги в линейката...

  5. 5 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1536 Неутрално

    До коментар [#1] от "Pontif":

    С построяването на увеселителния парк, хотели, паркинги и т.н. правителството на провинция Райнланд-Пфалц си мислеше, че така ще направи пистата по привлекателна и ще открие нови работни места. Това обаче се оказа далеч от реалността.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  6. 6 Профил на LAZARIVS
    LAZARIVS
    Рейтинг: 381 Любопитно

    Седем минути на обиколка! Бахти кефа! Представам си го с турбо, без ограничение на оборотите и с ground ефект...

    Think Different...
  7. 7 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2142 Неутрално

    До коментар [#5] от "Jessika":

    Няма съмнение че са имали най-добри намерения. Но не са само те които сгрешиха с големи стролителни проекти. Нали така започна цялата тази криза дето ни тресе вече 5 години.

    California Über Alles
  8. 8 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2142 Неутрално

    До коментар [#6] от "LAZARIVS":

    Не е само Нюрбургринг. Виж това видео на високопланинското състезание Пайкс Пийк в Колорадо. 19км и се качват на 4,300 метра височина. Тази година за първи път е асфалтирано до върха.
    https://www.youtube.com/watch?v=xxa8d0YM_10
    Себ с Пежо 900кс го изкачи за 9мин. Като го изгледаш и като свърши няма да повярваш че са минали 9 минути.

    California Über Alles
  9. 9 Профил на Ламинат Латексов
    Ламинат Латексов
    Рейтинг: 328 Неутрално

    От много време насам си мечтая Формула 1 да кара по дългия маршрут, а не по късия. Естествено всичко е спряно от съображение за сигурност, защото доста пилоти, обикновени хора и всякакъв тип ентусиасти си загубиха живота на тази писта през годините.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK