Михаел Шумахер на 45: Как се роди легендата

Шумахер получава неочакван шанс за дебют от "Джордан", след като титулярът Бертран Гашо влиза в затвора седмица преди Гран при на Белгия

© Архив, Reuters

Шумахер получава неочакван шанс за дебют от "Джордан", след като титулярът Бертран Гашо влиза в затвора седмица преди Гран при на Белгия



Днес седемкратният световен шампион във Формула 1 Михаел Шумахер навършва 45-годишна възраст. В момента най-успешният пилот в историята на спорта е в изкуствена кома и се бори за живота си в болницата в Гренобъл. В неделя той претърпя падане със ски във Френските Алпи и удари тежко главата си, след което претърпя две мозъчни операции. Припомняме ви историята на неговия дебют във Формула 1 през далечната 1991 г., представена от бившия главен редактор на GP Week Адам Хей-Никълс в специализираното списание.


"Когато никога досега не си карал болид от Формула 1, а само след две обиколки минаваш с пълна газ през "Червената вода"... Нямаше как да го повярвам", признава потресеният пилот на "Джордан" Андреа де Чезарис.


Италианецът изглежда е понесъл тежък удар по своята чест и самочувствие със 160 старта в Гран при от напълно неизвестен младеж, който има само 20 обиколки на "Силвърстоун" от преди три дни. Резултатите от телеметрията само потвърждават, че младокът е по-бърз от него, а сутрешната петъчна тренировка дори още не е свършила.




Въпреки това Де Чезарис не се чувства засрамен, а се гордее, че присъства на "Спа" в този важен момент. Той е станал първият съотборник на Михаел Шумахер във Формула 1 и това се превръща в историята, която ще разказва до края на живота си.


"Казах на своя инженер: "На това момче му стиска". Веднага разбрах, че той не е поредният новак, а наистина може да кара. Сега е лесно да обясниш, че той бе изключително бърз, но "Спа" не е място за разходка. Това е една от най-тежките писти, много бърза, дълга и невероятно предизвикателна. Накратко, тя не прощава и очаквах новакът да изостава там", споделя Де Чезарис.


До пристигането си на пистата италианецът не е виждал Шумахер. "На правите беше бърз, колкото мен. Инженерът ми Гари Андерсън дойде и каза "Гледай! Михаел мина през "Бланшимон", без да връща газта, а ти не. Трябва да вземеш завоя с пълна газ". За мен уикендът беше много тежък", припомня си италианецът.


В същата тренировка легендарният британски журналист Денис Дженкинсън е застанал над "Червената вода" и засича с хронометъра си за колко време пилотите ще го подминат след излизането си от "Ла Сурс". Ветеранът, прекарал последния половин век в проследяване на най-добрите в спорта, отчита постижението на 22-годишния германец и го записва след тези на Сена, Менсъл, Патрезе и Бергер.


"Автомобилът на "Джордан" изглеждаше невероятно. Дженкс каза, че трябва да следим това момче", обяснява Джеймс Алън от "Файненшъл таймс", който тогава е бил до Дженкинсън.


До този момент Михаел Шумахер е напълно непознат талант и остава незабелязан, освен от най-големите познавачи във Формула 1. Младежът печели титлата в германската Формула 3 през 1990 г. и подписва с "Мерцедес". Концернът го изпраща в световния шампионат Group C Sportscar, където кара за партньорския екип на "Заубер". Там германецът си партнира със сънародниците Карл Вендлингер и Хайнц-Харалд Френцен, но не изпъква особено пред тях. "Има много истории за темпото и съревнованието ни с Михаел тогава. Да го кажем така - Михаел не печелеше винаги", обяснява Френцен.


Фотогалерия - Михаел Шумахер >


Тогавашният съотборник на Сена в "Макларън" Герхард Бергер си спомня първата среща с Шумахер в Group C. "Не мога да кажа, че забелязах някакъв потенциал в него. Когато влезеш във Формула 1, вече не обръщаш особено внимание на подобни шампионати. Всички бяхме много изненадани, когато той дойде на "Спа" и беше много силен. Той просто дойде от нищото."


Шансът


В Гран при на Белгия през 1991 г. Шумахер заменя титуляра на "Джордан" Бертран Гашо, който осем месеца по-рано блъска леко лондонско такси и напръсква в очите със забранен газов спрей нападналия го шофьор. Само седмица преди домашното си състезание белгиецът получава ефективна присъда и влиза в затвора.


Отборът тръгва за "Спа" с един пилот по-малко и собственикът му Еди Джордан обмисля да покани няколко опитни състезатели. "Мерцедес" променя решението му и той подписва с Шумахер срещу 150 хиляди паунда - голяма сума по това време за един старт. Едва през 2006 г. става ясно, че парите всъщност са платени от Петер Заубер.


"Когато Гашо влезе в затвора, Еди подходи стандартно и каза да потърся Дерек Уорик, Кеке Розберг или Стефан Йохансон. В събота вечер преди състезателния уикенд той ми звънна с думите: "Разбрах се с Михаел Шумахер", казва бившият търговски директор на "Джордан" Йън Филипс.


Тогава Джордан е на почивка в Испания и се договоря по телефона със спортния директор на "Мерцедес" Йохен Неерпаш, докато Шумахер кара на "Нюрбургринг". Само ден по-късно всички вече са на "Силвърстоун" за тестове.


"След четвъртата обиколка на Михаел инженерът Тревър Фостър ми каза: "Наредих му да се прибере и да намали. Обадих се на Еди и му казах, че имаме звезда". Тогава и аз звъннах на Еди, а той отговори "Кажи му, че го взимаме", обяснява Филипс. За 20-те си обиколки на "Силвърстоун" в първото си сядане в болид от Формула 1 Шумахер подобрява най-силното постижение на "Джордан" за целия сезон.


Шумахер държи почти всички най-важни рекорди във Формула 1, сред които и този за най-много победи - 91

© Архив, Reuters

Шумахер държи почти всички най-важни рекорди във Формула 1, сред които и този за най-много победи - 91

Лъжата за "Спа"


Отборът вече е на "Спа", но въпреки близостта на родния му Керпен, германецът никога не е карал на пистата. Тогава мениджърът на Шумахер Вили Вебер казва на Джордан, че клиентът му познава трасето, защото също не си представя как може той да не е карал в Ардените.


"Михаел беше много уверен и въобще не се притесняваше", спомня си другият инженер на тима Гари Андерсън. "Попитах го "Карал си спортни автомобили и трябва да познаваш отлично "Спа"? Той призна, че никога не е виждал трасето, а това беше направо шокиращо за мен."


В четвъртък вечер Шумахер взима велосипеда си и с него прави първите си четири обиколки на 7-километровата писта, докато екипът вечеря. На следващата сутрин заменя колелото с красивия "Джордан Форд 191".


Първата бърза обиколка на германеца е прекъсната от червени флагове заради катастрофата на Ерик ван де Поел. "Прибрах се в бокса и остана време само за една бърза обиколка, с която да се класирам напред", спомня си Шумахер. Той записва време 1:53,290 минути - осмо за деня, с което приковава вниманието на целия падок. В събота постига 1:51,212 минути и минава с още една позиция напред, като може да е и по-бърз, но в последния си опит е забавен от Жан Алези на "Автобусната спирка".


"Да, разбира се, щастлив съм", казва Шумахер след квалификацията. "С този болид мога да постигна такъв резултат. Усетих добре автомобила и беше много забавно да го управлявам."


Неговият инженер Гари Андерсън забелязва дисциплинираната работа и надграждане на постиженията от Михаел, непривични за дебютант. "Той знаеше, че в събота ще може да постигне това, което не е свършил в петък. Беше наясно, че разполага с няколко дни. Не се стремеше да направи всичко перфектно още от първия ден и да рискува глупави грешки. Беше дисциплиниран", обяснява Андерсън.


Шумахер спечели първата си титла във Формула 1 с "Бенетон" през 1994 г. и я дублира още през следващия сезон

© Архив, Associated Press

Шумахер спечели първата си титла във Формула 1 с "Бенетон" през 1994 г. и я дублира още през следващия сезон


В същото време другият инженер - Фостър, се притеснява, че Михаел кара отвъд възможностите на болида, а това може да се отрази финансово на отбора. "Имахме затруднения с парите и една грешка преди състезанието можеше да ни коства целия уикенд. Във всички сесии Михаел неизменно беше сред първите осем. В един момент го попитах: "Сигурен ли си, че не преминаваш лимита?". А той ми отговори най-спокойно "Всичко е наред, не се притеснявай. Карам на лимита, но не й отвъд него", обяснява Фостър.


В една от сесиите Шумахер има проблем с двигателя и трябва да се оттегли за остатъка от следобеда. Съотборникът му Андреа де Чезарис също усеща, че нещо не е наред в неговия болид и като по-опитен взима резервния.


"Исках да направим повече обиколки и попитах Гари дали ще има проблем за Михаел да вземе болида на Андреа. Дадохме му го, но нямаше време дори да нагласим педалите за него. Още с излизането на пистата Михаел отново победи Андреа. Беше нереално", казва Фостър.


Той си спомня и разговора с пилотите след квалификацията. "Андреа описваше в най-дребни детайли как с влизането в "Бланшимон" задната част на болида става нестабилна заради неравностите след новото асфалтиране на завоя. Заради това той не можеше да го вземе с пълна газ. Попитах Михаел и при него ли е така, а той отговори "Да, в първите три обиколки, но след това го взех, без да намалявам. Ако задържиш крака си на газта, това стабилизира автомобила и продължаваш."


Според Фостър спокойната нагласа и липсата на големи очаквания към Шумахер са били в негова полза. "Преди да дойде във Формула 1 за Михаел не се говореше като за следващия месия. Хората смятаха, че не е толкова бърз като Хакинен или Френцен. До този момент той не беше звезда", казва Фостър.


В съботния следобед на "Спа" за кратко изниква неочаквана пречка и двата болида на "Джордан" да стартират в състезанието. Белгийският пилот Филип Адамс обвинява отбора, че му дължи 140 хиляди паунда и иска да е сигурен, че ще си ги получи. Така в ранния следобед боксът на "Джордан" е запечатан от полицията със съдия изпълнител.


Инженерите и механиците не могат да пипат нищо, а собственикът на отбора не разполага със сумата. Намесва се промотърът Бърни Екълстоун, който дава парите на Еди Джордан и дългът е покрит. Всичко е уредено и прикрито за по-малко от час и половина, а Шумахер може би дори не разбира за случая.


Германецът спечели рекордните пет поредни титли с "Ферари" в периода 2000-2004 г.

© Архив, Associated Press

Германецът спечели рекордните пет поредни титли с "Ферари" в периода 2000-2004 г.


Състезанието


В неделната последна загрявка на 25 август 1991 г. пилотите на "Джордан" разменят информация помежду си и са още по-напред в подреждането. Шумахер е четвърти, пред Де Чезарис и зад Патрезе, Менсъл и Сена. Германецът застава седми на старта, а съотборникът му е наказан с няколко места назад заради загубата на задната предавка.


"Философията на Михаел беше, че ако всичко е наред с болида, тогава няма причина да не спечели. Това може и да звучи арогантно, но в действията му нямаше нищо подобно. Михаел беше уверен в себе си, което бе напълно оправдано с оглед на начина, по който се контролираше в и извън кокпита", обяснява Фостър.


Стартът е даден, колоната преминава обратния "Ла Сурс" без контакт, а Шумахер вече е пети. Но на изкачването по "Червената вода" той започва да намалява. Досега германецът не е стартирал в тежък болид с пълен резервоар и стопява съединителя. Неговото първо състезание е свършило още преди да започне.


Огромният потенциал на "Джордан" в надпреварата е разкрит от Де Чезарис, който стига до третото място и има шанс да се бори за победата, но три обиколки преди края отпада заради повреда в двигателя.


"Андреа свърши чудесна работа тогава и мисля, че Михаел също можеше да изиграе своите карти. Убеден съм, че ако не беше съединителят, той щеше да се качи на подиума. Не искам да кажа на кое място можеше да стъпи", казва Фостър.


Бертран Гашо, който няма възможност да гледа състезанието в затвора, се запознава по-късно с Шумахер и го описва като "истински джентълмен". "Няколко дни след надпреварата получих писмо от добрия ми приятел Андреа. В него пишеше "Не се притеснявай за новото момче! Ще го взема в следващото състезание", спомня си белгиецът.


Шумахер се оттегли от F1 в края на 2006 г., но се завърна за три разочароващи сезона в "Мерцедес" (2010-2012), в които стигна само веднъж до подиума

© Архив, Associated Press

Шумахер се оттегли от F1 в края на 2006 г., но се завърна за три разочароващи сезона в "Мерцедес" (2010-2012), в които стигна само веднъж до подиума


Раздялата


Шумахер и неговият антураж си тръгват от "Спа" преди края на надпреварата, а следващият път, когато Джордан и Филипс се срещат с него, е в четвъртък вечер преди старта на "Монца". В шестзвездния хотел "Вила д'Есте" край езерото Комо, където е отседнал германецът.


"А на "Спа" бяхме в някакъв къмпинг срещу 5 паунда на нощ. Делях една баня с него", казва Филипс. Само за двете седмици след състезанието Шумахер вече е изминал пътя от неизвестното момче до най-желания пилот във Формула 1.


Филипс и Джордан са поканени във "Вила д'Есте" от Бърни Екълстоун, но само за да се уверят как тяхната звезда се отдалечава. В Белгия талантът на Шумахер е забелязан от "Бенетон", който му обещава да го изведе на върха. Екълстоун вече е разбрал, че германецът е истинска златна мина и посредничи за осъществяването на сделката. За двамата представители на "Джордан" остава само да гледат отвън как Шумахер, Вили Вебер, Флавио Бриаторе, Том Уолкиншоу и армията им от адвокати довършват десерта си.


"Истината е, че по някаква причина Михаел нямаше договор с "Джордан", обяснява преди години вече покойният Уолкиншоу, тогавашен мениджър на "Бенетон". "Не зная как някой може да позволи на талант като този просто да се разхожда из падока. Това си е техен проблем."


Неерпаш убеждава Шумахер да подпише дългогодишен договор с "Бенетон". Кокпитът на германеца в Енстоун го очаква, но два дни по-рано той вече е изпратил на вече бившия си шеф ръчно написан факс. "Скъпи Еди, съжалявам, но не мога да приема предложението ти да карам. Искрено твой, Михаел."


Години по-късно Шумахер признава: "Когато за първи път дойдох във Формула 1, не разбирах за какво е цялата работа. Разбира се, бях бърз, но имах много малка идея за сложността на целия бизнес. Не знаех кое точно малко винтче трябва да завъртиш, за да тръгне всичко както трябва. Всъщност, тогава аз само карах."


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Честит Рожден Ден Шампионе !

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  2. 2 Профил на МM
    МM
    Рейтинг: 442 Любопитно

    Най-големия!!! Шумахер !!!

  3. 3 Профил на Веселин
    Веселин
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Стискаме палци за теб, ти си роден победител!

  4. 4 Профил на the_lone_rider
    the_lone_rider
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Поклон

    Днес е лесно да изфабрикуваш истината и манипулираш действителността, но будните хора винаги усещат лъжата...
  5. 5 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Велик! Честит рожден ден! Скорошно оздравяване!

  6. 6 Профил на МъдиУотърс
    МъдиУотърс
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Честит рожден ден ШАМПИОНЕ !!!
    Още МНОГО рожденни дни ти желая !!!
    Помня всяка твоя титла във Формулата...
    Първата с Бенетон и първата с Ферари... Как плакахте с Жан Тод при първата титла на скудерията от 83-та...
    Ставай и хващай волана Пиле !!!
    Още моного състезания имаш да спечелиш !!!

    ходя по въже, не ми ръкопляскайте - това е моят път. Сложил съм костюм на клоун, за да ми се смеете, когато падна...
  7. 7 Профил на simeonov_
    simeonov_
    Рейтинг: 497 Неутрално

    "За 20-те си обиколки на "Силвърстоун" в първото си сядане в болид от Формула 1 Шумахер подобрява най-силното постижение на "Джордан" за целия сезон"
    _________________________________
    Дръж се шампионе,спечелил си толкова много битки,ще спечелиш и тази!!!

  8. 8 Профил на Zizu
    Zizu
    Рейтинг: 1041 Неутрално

    Честит рожден ден Шампионе!
    Обичам те!

    Машини прости, народ неук.
  9. 9 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2545 Неутрално

    Сега се бори за живота си човека и от сърце му пожелавам да успее.Сега не е момента да обсъждаме как точно стана ''легенда''.....не е редно !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  10. 10 Профил на lz3bupetar
    lz3bupetar
    Рейтинг: 503 Неутрално

    Честит рожден ден , Шуми. Ти си роден Победител.

  11. 11 Профил на vlado1978
    vlado1978
    Рейтинг: 501 Неутрално

    Велик пилот. Дано се оправи.
    Честит рожден ден!

  12. 12 Профил на azyty
    azyty
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Интересното е, че на тези забележителни хора като Шумахер и Сена късметът им прекъсва изведнъж.

  13. 13 Профил на oligarha
    oligarha
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Честит рожден ден, Великане !
    Сигурен съм,че ще спечелиш и тази битка

    Трябва да се стремим към нещо, за да има смисъл да живеем.Само по този начин може да оставим следи върху пясъка на времето.
  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4661 Неутрално

    ЧРД ! Много здраве !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1407 Неутрално

    “За двамата представители на “Джордан” остава само да гледат отвън как Шумахер, Вили Вебер, Флавио Бриаторе, Том Уолкиншоу и армията им от адвокати довършват десерта си."


    Както са казали мъдрите глави: докато атовете се ритат, магаретата теглят...
    ЧРД!
    Стискам му палци да се възстанови!

    I Want To Believe
  16. 16 Профил на eyewitness
    eyewitness
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Честит рожден ден, шампионе и бързо оздравяване!

  17. 17 Профил на eurogi
    eurogi
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Още 45 години поне да е жив.!ЧНГ и честит рожден ден на Михаел..Дано скоро се възстанови..

  18. 18 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1102 Неутрално

    Скорошно оздравяване!

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  19. 19 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 5652 Неутрално

    Честит рожден ден, Шампионе! Оздравявай бързо!

  20. 20 Профил на psgan
    psgan
    Рейтинг: 225 Неутрално

    "Шумахер се оттегли от F1 в края на 2006 г., за изкара три разочароващи сезона в "Мерцедес" (2010-2012), в които дори не стигна до подиума" - До автора , допуснали сте малка неточност в този текст - Шумахер достигна веднъж до подиума в този период - Валенсия 2012 , когато завърши трети.

    Дано да се възстанови бързо Шуми.

  21. 21 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1307 Неутрално

    Да му е честит рожденият ден! Дано успее да се пребори и оживее!

  22. 22 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    Дано да спечели най-важната битка за него до момента!
    Това му пожелавам.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  23. 23 Профил на Бела
    Бела
    Рейтинг: 442 Неутрално

    велик е, честит рожден ден !

  24. 24 Профил на grinda
    grinda
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Честит рожден ден, Шуми! И за много години!

    http://grinda.se/
  25. 25 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1366 Весело

    ЧРД Пиле !
    Стискам ти палци !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  26. 26 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1758 Неутрално

    Мога само до му пожелая скорошно излизане от болница и пълно възстановяване.

    Тук не е моментът, но си има причина Шумахер да е представян като "най-успешния пилот във Ф1", а не като "най-великия". Това е за колегите от форума - да го имат предвид. Защото все пак спортът (бившият) трябва да е по-важен и по-голям, а до голяма степен спортът във Ф1 беше отхвърлен от ФИА при създаването на династията на Ферари и изкуственото създаване на една легенда, от един доста добър пилот (но не най-добрия, и не легенда).

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  27. 27 Профил на king_nothing
    king_nothing
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Признавам си, че не знаех историята с толкова подробности, аз не му бях фен, напротив, симпатизирам на Макларън. Но от сърце му желая да оздравее, защото от днес насетне е остатъка от неговият живот, дано да е по-дълъг





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK