Легендарният пилот бе най-обичаната личност във Формула 1 през 80-те и 90-те години на миналия век
Днес Аертон Сена трябваше да навърши 54 години. Трикратният световен шампион във Формула 1 остави ярка следа в света на моторните спортове, а неповторимият му стил все още пленява феновете.
Бразилецът може и да спечели само три титли при пилотите, преди трагично да загине в катастрофа в Гран при на Сан Марино през 1994 г., но неговите мисли и изказвания по време на цялата му кариера остават паметни, по една или друга причина.
Ето и част от най-показателните цитати за личността на легендата:
"През 1978 г. дойдох в Европа, за да се състезавам за първи път извън Бразилия в Световния шампионат (по картинг). Тогава това бе чисто каране, чисто съревнование. Нямаше никаква политика. Без замесени пари, така че това беше истинско състезание."
- Сена за най-хубавия момент в състезателната си кариера.
"В този ден внезапно осъзнах, че вече не управлявам автомобила съзнателно. Сякаш бях в друго измерение. За мен пистата беше като тунел, по който просто продължавах, и продължавах, и продължавах. И осъзнах, че аз съм отвъд съзнателното разбиране на реалността".
- Сена споделя преживяването си да води колоната в Гран при на Монако през 1988 г.
© Associated Press Аертон Сена по време на състезанието за Голямата награда на Монако през май 1991 г.
"Благодарих за възможността да правя тази последна обиколка. Благодарих на Бог. Не можех да повярвам, че действително печеля титлата покрай всичкото напрежение. Тогава почувствах присъствието Му. Визуализирах Го, видях Бог. Това беше специален момент в моя живот. Изключително усещане. Запазих го в паметта си и остава част от мен."
- Сена си спомня финалната обиколка от Гран при на Япония през 1988 г., с която печели първата си пилотска титла във Формула 1.
"Невероятно е, че точно ти задаваш такъв въпрос, Стюърт, защото си много опитен и знаеш много за състезанията, и точно ти трябва да знаеш, че като пилот си подложен на рискове през цялото време. И че да бъдеш пилот означава да се състезаваш с други хора. И ако ти вече не се бориш за отворилата се пролука, тогава вече не си състезателен пилот. Защото ние се борим. Борим се за победата."
- Сена отговаря на въпрос на трикратния световен шампион сър Джеки Стюърт защо участва в толкова много инциденти във Формула 1.
Фотогалерия: 50 години от рождението на Аертон Сена >
"Защото аз вярвам в Бог и имам вяра в Бог не означава, че съм безсмъртен. Това не означава, че съм защитен и неприкосновен, както някои твърдят. И мен ме е страх да не пострадам, колкото и всеки друг, особено при управлението на болид от Формула 1."
- Сена отговаря на обвиненията на Ален Прост, че се счита за безсмъртен заради силната си вяра в Господ.
"Не мога да го понеса. Не мога да търпя това. Това е подигравка. Тази ситуация е подигравка, след случилото се миналата година. Сега го доказвате. Не съм казал нищо, а някой повдига темата и всички се съгласявате. Миналата година бе наистина тежка за мен. Съжалявам. Съжалявам, но трябва да напусна."
- Сена си тръгва от брифинга на пилотите преди Гран при на Япония през 1990 г., след като темата преминава към катастрофата между него и Ален Прост година по-рано.
"Чувството не е никак лошо, а?"
- Сена празнува втората си титла във Формула 1 през 1990 г., спечелена след катастрофата му с Прост.
© Associated Press Аертон Сена преследва своя съотборник в "Макларън" Ален Прост в Гран при на Япония през 1989 г. Няколко обиколки по-късно двамата се сблъскват на същия шикан.
"Благодаря ти, Бразилия, благодаря ви, фенове. Вашата обич през този уикенд беше толкова силна, че този път трябваше да спечелим. Нямаше друг начин. Направихме го."
- Сена празнува победата си в домашната Гран при на Бразилия през 1991 г. със своите сънародници.
"В баланса е. В промяната на баланса. Болидът е ужасен. Има малко повече недозавиване. Леко недозавиване в първата обиколка, а във втората просто променя баланса си. В средата на завоя те изхвърля навън. Когато очакваш това да се случи, те изхвърля дори още повече."
- Сена разговаря с Ейдриън Нюи за продължаващите проблеми с поведението на неговия "Уилямс" в петъка от уикенда за Гран при на Сан Марино през 1994 г.
Професор Сид Уоткинс: "Аертон, ти си трикратен световен шампион. Ти си най-бързият човек на планетата. Защо не се откажеш, тогава и аз ще се откажа и ще отидем за риба?"
Сена: "Сид, не мога да се откажа."
- Бившият главен лекар на Формула 1 Сид Уоткинс си спомня своя последен разговор със Сена в навечерието на фаталната за бразилеца катастрофа в Гран при на Сан Марино на 1 май 1994 г.
© Associated Press Разбитият болид на Аертон Сена
993
Рейтинг: 590 НеутралноВелик! Да почива в мир!
911,959,964,993СССР
Рейтинг: 515 НеутралноВЕЛИК !!!
BarBQ
Рейтинг: 909 Неутралноhttp://www.youtube.com/watch?v=PMNnDiVohn0
Голям.
СССР
Рейтинг: 515 НеутралноГигант, сегашните са шепа лиглювци в сравнение със Сена
СССР
Рейтинг: 515 НеутралноЖалко че такива пилоти вече не се раждат
СССР
Рейтинг: 515 НеутралноПрепоръчвам ви документалния филм "1" за историята на инцидентите и сигурността във форума 1.
Tom Sawyer
Рейтинг: 419 НеутралноКак си отлетяха близо 20 години от онзи злощастен старт. Още помня онзи ден и как де заби в стената.
Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.Вели
Рейтинг: 1132 НеутралноГОЛЯМ ПИЛОТ!!!!
bg_de
Рейтинг: 402 НеутралноТолкова е тъжно,че вече го няма.......Тогава не съм бил роден,но са ми разказвали велики истории за него!!
deutschwagen
Рейтинг: 1864 Неутралноhttp://www.youtube.com/watch?v=VUKgfWQHf7s
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningdeutschwagen
Рейтинг: 1864 НеутралноДо коментар [#6] от "ivt26316017":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningХубав филм. Само дето представят Бърни и Макс Мозли като някакви спасители, ама карай.
InmoInvestments
Рейтинг: 853 НеутралноЛегенда ! Беше култов пилот !
You can get much farther with a kind word and a gun than you can with a kind word alone. Al CaponeСССР
Рейтинг: 515 НеутралноАко може да се говори за нещо полужително от инцидента със Сена, смъртта на Сена е причина сигурността във Формула 1 да се затегне много. От тогава до сега не е имало загинал пилот във Формула 1.
Което е ГОЛЯМ успех !!!
deutschwagen
Рейтинг: 1864 Неутралноhttp://www.youtube.com/watch?v=5jMlCfwNjps
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningdeutschwagen
Рейтинг: 1864 НеутралноМалка корекция:
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning[quote#0:"статията"]- Сена си тръгва от брифинга на пилотите преди Гран при на Япония през 1990 г., след като темата преминава към катастрофата между него и Ален Прост година по-рано.[/quote]
Темата не преминава към катастрофата, а какво да направи един пилот, ако излезе в т.н. " escape route". Един от пилотите (май Нелсън Пике, който мрази Сена) повдига въпроса, че е безумно в такъв случай пилотът да се връща назад към пистата, а би трябвало да продължи напред и от там да излезе на пистата. Гласува се и се приема с пълно мнозинство. А миналата година Сена е дисквалифициран официално именно защото е направил точно това (след като Прост го избутва и напуска състезанието), което в момента се приема за правилното действие.
deutschwagen
Рейтинг: 1864 Неутрално[quote#0:"статията"]"В баланса е. В промяната на баланса. Болидът е ужасен. Има малко повече недозавиване. Леко недозавиване в първата обиколка, а във втората просто променя баланса си. В средата на завоя те изхвърля навън. Когато очакваш това да се случи, те изхвърля дори още повече."
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning- Сена разговаря с Ейдриън Нюи за продължаващите проблеми с поведението на неговия "Уилямс" в петъка от уикенда за Гран при на Сан Марино през 1994 г.[/quote]
И точно тогава оправиха колата. Промени в разположението на предното крило. Сутришната тренировка в неделя преди състезанието е първия път, когато Сена е доволен от болида, и казва на ижинера си Дейвид Браун да не променя нищо.
stanislavdi
Рейтинг: 1406 НеутралноПоследния истински шампион във Формула 1
deutschwagen
Рейтинг: 1864 Неутрално[quote#16:"deutschwagen"]ижинера си[/quote]
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningИнженера са
Васи́лий За́йцев
Рейтинг: 402 НеутралноДвама Пилоти Признавам , Аертон Сена и Михаел Шумахер!
За съжаление единият Почина ,А другият бере Душа!
След тези Велики пилоти спрях да гледам Формула1.
deutschwagen
Рейтинг: 1864 Неутралноhttp://www.youtube.com/watch?v=ivHrg_S86Ts
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winnings_vetlin
Рейтинг: 8 НеутралноЕдна истинска легенда
http://www.youtube.com/watch?v=7kUNTtvMOtQ
deutschwagen
Рейтинг: 1864 НеутралноНай-добрият любителски трибют за Сена:
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winninghttp://vimeo.com/20741801
dearblue
Рейтинг: 564 Неутралноуилямс рено бяха с активно окачване предния сезон и развиха мощен двигател които двигател остана в сезона когатп махнаха активното окачване на рено и колата стана неуправляема след което последва трагедията сьс сена
deutschwagen
Рейтинг: 1864 НеутралноДо коментар [#23] от "dearblue":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningНе чак толкова неуправляема, колко неконкурентна. Поведението е било триково в някои ситуации.
Но те всички са работили по колата през цялото това време. Правят силни подобрения именно на Имола.
А няколко състезания след това идва FW-16B, с който Уилямс са отново с най-добрия болид. Трябваше да им е такъв болида от самото начало.
Сигурно не са подходили достатъчно сериозно - провбали са да вземат болида от предишните години и да махнат активното окачване, и другото е било само някои компонентни промени - по-остър нос, ниска задница, анхидрален компонент на задното крило.
tashko1
Рейтинг: 402 НеутралноИзключително харизматичен... Дори Ален Прост изгуби една голяма част от себе си със смъртта му...
Не чета отговори на коментарите си :)Wizard
Рейтинг: 684 НеутралноЛегенда! Поклон!!!
Never underestimate the power of stupid people in large groups!bat_plamen
Рейтинг: 4391 НеутралноНевероятен пилот беше!Жалко за неговата преждевременна кончина през 1994 год.!
franklin
Рейтинг: 1533 НеутралноДо коментар [#19] от "Избран с Измама":
"На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз+
И аз престанах да гледам Формула 1 след като Сена си отиде...
Мир на праха му!
amnesia_
Рейтинг: 515 НеутралноЕдна истинска легенда!
I never dreamed about success. I worked for it. – Estee Lauderlisteza
Рейтинг: 8 НеутралноГледах го тогава, и ми е пред очите и днес.ВЕЛИК!!!
antequera
Рейтинг: 233 НеутралноВечна му памет! От една страна е жалко, че загина при "трудова злополука", но, пък, от друга - загина правейка това, което обичаше.