
© Associated Press
Разбитият автомобил на Сена миг след трагичния удар в стената на "Тамбурело"
Двадесет години след смъртта на Аертон Сена дизайнерът на неговия "Уилямс" Ейдриън Нюи призна за аеродинамичен проблем в автомобила.
Трикратният световен шампион във Формула 1 загина на 1 май 1994 г. на италианската писта "Имола" и в четвъртък светът на моторните спортове ще почете годишнината от загубата на един от най-ярките си и обичани представители.
В интервю за сайта на германското списание "Ауто мотор унд шпорт" Нюи за първи път призна, че е допуснал грешка в аеродинамиката на злополучния "Уилямс FW16". Официалната причина за инцидента, установена от съда, е счупена кормилна щанга.
Серията материали за 20-годишнината от смъртта на легендарния бразилец следете в метатемата "Спомен за Сена"
"Тогава оглавявах отдела по аеродинамиката. Клиренсът на болида на пистата бе прекалено малък", обясни Нюи, който е с основен принос за четирите поредни титли при пилоти и конструктори на настоящия шампион "Ред бул".
Това е една от теориите за нестабилния болид на Сена на "Имола", който загуби контрол в неравностите на завоя "Тамбурело" и удари смъртоносно стената.
Нюи каза, че е установил проблема още по време на тестовете на автомобила в Ногаро. "Бях на пистата, която има множество неравности като тези на "Имола", и веднага разбрах какъв е проблемът. Радиаторните кутии бяха твърде дълги и влияеха негативно на въздушния поток", каза Нюи.
"От днешна гледна точка това звучи абсурдно, но тогава нямахме необходимите технологии да предвидим проблема във въздушния тунел", обясни британецът. Въпреки установения недостатък адекватната промяна в дизайна на болида е била невъзможна преди старта в Сан Марино.
"Решението бе да скъсим радиаторните кутии, но това нямаше как да стане заради липсата на време преди "Имола". Факт е, че преди това "Уилямс" спечели и трите възможни полпозишъна, което стана единствено благодарение на Сена. Никой друг не би могъл да го постигне с този автомобил", допълни Нюи.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
diegos
Рейтинг: 849 НеутралноФакт е, че преди това "Уилямс" спечели и трите възможни полпозишъна, което стана единствено благодарение на Сена. Никой друг не би могъл да го постигне с този автомобил", допълни Нюи.
* * * * * * * * * * *
Кралят на полпозишъните- често го правеше с болиди които нямаха възможност да са константни като скорост в цяло състезание- с Толеман, Лотус, с Макларън, когато изпаднаха в дупка 92-93-та година, с въпросния болид на Уилямс.
За съжаление в днешното време на технологии, във време в което приноса на пилота е към 10%, дори гений като Сена нямаше да има шанс...
niakoi_si
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#2] от "diegos":
Ами на цялото това нещо може да има и друг прочит - явно е карал на ръба на възможностите на болида и трасето, т.е. вероятността за грешка, чисто статистически нараства неимоверно, реципрочно се случва това непоправимото.
Много е трудно да се сложи границата къде свършват уменията и почва безрасъдността.
diegos
Рейтинг: 849 НеутралноДо коментар [#3] от "niakoi_si":
Конструкторът ти казва, че болидът не е бил изпипан. С такъв болид той е взел полпозишън. Не катастрофира в квалификациите, не бъркай темата. И да, нямаше дълги години да е рекордьор по първи места на решетката, ако не изтискваше болида с каране на ръба. Нямаше да взима първи места с по слаби болиди. Това е човека който при победата си в Бразилия последните 7 обиколки кара на 6 скорост, защото му блокира скоростната кутия. Почти всеки друг би се отказал- а той след състезанието е буквално парализиран и вкоченен и му помагат да излезе от болида носейки го на ръце..., но победител. Самото вдигане на купата му носи физическа болка...
http://www.youtube.com/watch?v=m7e5nVmzTwg
Да, пилот карал на лимита, прекрасно знаейки какво върши... така че, гледната ти точка няма нищо общо с уменията му. Имал е проблеми с машината.
niakoi_si
Рейтинг: 684 НеутралноДо коментар [#4] от "diegos":
Аз да съм твърдял, че няма умения? Мисля, че едва ли има човек, който да поставя под съмнение пилотските му възможности.
Казах просто, че границата между върхово умение и безрасъдство е много тънка. Ако е имало проблем в болида той го е знаел. Т.е. можел е и да кара по-умерено и да не е първи (евентуално). Преценил е, че може да мине по ръба. Не е минал. Умрял е. Прости причинно следствени връзки.
deutschwagen
Рейтинг: 2116 НеутралноНещо не е както трябва с тази статия. Нюи е признавал вече няколко пъти, че болидът не е бил добър. Имало е проблем в предницата. Но това го прави гаден за каране на определени места от пистите, които нямат нищо обшо с инцидента причинил смъртта на Сена.
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningdeutschwagen
Рейтинг: 2116 НеутралноДо коментар [#3] от "niakoi_si":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningГрешиш. Няма да е лошо да проучиш малко стария Тамбурело. Винаги се е взимал с пълна газ, без нужда от ейпекс, и се е излизало от него с пшо-вискока скорост, от колкото тази с която влизаш. Демек, ускоряваш през него.
deutschwagen
Рейтинг: 2116 НеутралноДо коментар [#5] от "niakoi_si":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning[quote#5:"niakoi_si"]Т.е. можел е и да кара по-умерено и да не е първи (евентуално). Преценил е, че може да мине по ръба. Не е минал. Умрял е. Прости причинно следствени връзки[/quote]
Айде сега, защо реши, че това е причината да умре.
deutschwagen
Рейтинг: 2116 НеутралноДо коментар [#4] от "diegos":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning[quote#4:"diegos"] така че, гледната ти точка няма нищо общо с уменията му. Имал е проблеми с машината[/quote]
Проблемът, който е ясен, но за който от Уилиямс мълчат (за което искрено се радвам, че станаха средняци) - лошо скалъпено удължение на кормилния лост.
А Нюи преди няколко месеца каза, че не вярва в официалната теория на Уилиямс, и че той самият смята, че загуба на налягане в една от гумите е причинила инцидента. И после казва как най-вероятно никога нямало да се разбере.
The HunteR
Рейтинг: 405 НеутралноКормилната щанга в болида му е била допълнително удължавана. В тубата има обяснение как се вижда, че точно преди да загуби контрол кормилото му играе по вертикала. Всеки от пилотите тогава е коментирал, че няма как да се направи пилотска грешка в този завой.
Едва след този фатален инцидент ФИА започват наистина да подобряват сигурността, което води до това, че Кубица оцелява невредим при удар значително по-силен от този на Сена.
Pontif New Dnevnik SUCK
Рейтинг: 2303 НеутралноОпределено колата е била проблема. За съжеление - мал шанс за Сена. Ако щангата от окачването е излетяла 10 см по-високо или по-ниско щеше да е жив. Просто малшанс! Това позволи на Шумахер да стане това което стана без сериозна пилотска конкуренция. Ако Сена беше жив ... не е ясно кой щеше да бъде големия шампион в годините когато Шумахер царуваше.
California Über AllesНе може да не видим и черната ирония в това което стана с Шумахер сега - отново глупава, непредсказуема грешка. Отново мал шанс!
Аз не вярвам в такива неща но да се чуди човек ... как стават тези грешки.
Петър Петров
Рейтинг: 902 НеутралноДо коментар [#4] от "diegos":
Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове.Явно не четеш горния коментар.Човека ти обяснява че разликата между умения и безразсъдство в един момент е доста малка.И границата се минава без да разбереш.
Seamus
Рейтинг: 458 НеутралноДа, вероятно Нюи е конструирал болидите на Симтек и Джордан. Уилямс наистина не бяха най-стабилните коли, но това беше заради премахването на активното окачване. След като шампионата се върна в Европа Хил победи в Испания. Теорията за проблем в болида е нелепа, но удобна за италианските власти, които чрез нея се опитваха да загладят бабуните, кръпките, бетона и липсата на организация на Имола. Общо взето всяка година 1 и същи приказки. Сена липсва, Ратценбергер също. Смъртта им спаси животите на много други пилоти след тях. И Имола вече я няма.
diegos
Рейтинг: 849 НеутралноДо коментар [#13] от "Seamus":
Доколкото се сещам, отлагат съобщението за клиничната смърт на Сена, иначе по италианските закони трябва да прекратят състезанието, тъй като Имола става място на престъпление което съответно да се отцепи и прокуратура и следователи да почнат да си вършат работата. Отлагайки новината за смъртта, "факторите" си въртят бизнеса докрай иначе са щели да търпят финансови неблагополучия.
Гнусотия.
До коментар [#12] от "tarikata":
Хех, човекът е карал по същото трасе квалификационни обиколки и печели полпозишън- тоест там е карал много повече на ръба, отколкото в 3-тата обиколка, когато темпото е състезателно, но не и на границата.
Хайде да разбираме формулата повече преди да се изказваме? М?
Петър Петров
Рейтинг: 902 НеутралноДо коментар [#14] от "diegos":
Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове.Хайде не се прави на по умен отколкото си.Това че десет пъти минаваш по ръба на бръснача не значи и че 11-тия път ще минеш.Мненията на разни псевдо анализатори,които само седят пред компютрите и коментират вече свършени състезания не ме интересуват.Ела да тренираш някакъв спорт и тогава ми се обяснявай.
angelboy8008
Рейтинг: 627 НеутралноДо коментар [#15] от "tarikata":
Ти какво тренираш бе?
Само ти ли не разбра, че смърта на Сена е заради проблем в болида, а не зарада грешка на Сена.
Seamus
Рейтинг: 458 НеутралноОтново и отново.. Никой не е разбрал, че няма окончателно заключение каква е причината за фаталната катастрофа. Не е доказано, че е заради болида или че е грешка на Сена. Или друго. Конспирации колкото щеш. Анимации, графики, 'източници'. 20 години се дърдори 1 и също. По-добре да се коментира Атлетико, Ливърпул и Лудогорец. Там виновен е съдията. Или съдбата.. Догодина пак същите приказки да се напишат.
Петър Петров
Рейтинг: 902 НеутралноДо коментар [#16] от "angelboy8008":
Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове.А ти как го разбра - в болида ли беше ???
deutschwagen
Рейтинг: 2116 НеутралноДо коментар [#17] от "Seamus":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningНе си разбрал правилно. През 2007-ма беше доказано окончателно в съда, че повреда в кормилния лост е била причината за инцидента.
deutschwagen
Рейтинг: 2116 НеутралноДо коментар [#15] от "Петър Петров":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningНа теб може да ти изглежда, все едно е "по ръба на бръснача", но стария Тамбурело изобщо няма нищо общо с бръснач. Взимал се е с пълна газ, с колкото се може повече скорост събрана след последния ляв-десен шикан преди старт-финиша, и се е излизало с по-вискока скорост от тази с която се е влизало в завоя. Не е имало и нужда да се апексира, много често са се правили изпреварвания, особено по време на първата обиколка. Едиснтвеното, което е на ръба в Тамбурело е техниката. Но всеки изправен болид от Формула 1 е можел да вземе завоя все едно е права. Изобщо не разбирам хората, които коментират карането на Сена в инцидента. Къде се вижда да е "на ръба"? Къде се вижда болидът да губи контрол. Има само една перфектна обиколка, при която се откъсва малко от МШ, след това в най-лесния сектор болидът леко тръгва надясно и после следва абсолютно права линия, все едно е на релси. И точно това става, когато се изгуби механизмът за завиване в бърз завой. Ти изобщо гледал ли си кадри от инцидента?