Аертон Сена имаше това, което все още липсва на Бразилия

В четвъртък светът на моторните спортове ще почете паметта на един от най-обичаните си представители<br />

© Associated Press

В четвъртък светът на моторните спортове ще почете паметта на един от най-обичаните си представители



Един от най-трагичните дни в модерната история на Бразилия е свързан със смъртта на само един човек. Всеки в страната помни къде е бил и какво е правил на 1 май 1994 г., когато Аертон Сена загина в тежката катастрофа на пистата "Имола".


"Интересно е, защото нямам чувството да са минали 20 години оттогава", заяви сестрата на трикратния световен шампион във Формула 1 Вивиан Сена в навечерието на годишнината от загубата на легендарния пилот.


"Изглежда толкова дълго, а в същото време сякаш не е. Няма човек, който съвсем непринудено да не ми е споделил къде е бил и какво е правил в момента на катастрофата. Всеки си го спомня. Невероятно е", каза 55-годишната Вивиан в интервю за "Ройтерс".




Липсващата интрига в бизнеса


Независимо от изминалите две десетиления, Сена все още хвърля своята могъща сянка върху спорта и Бразилия. В момента обаче във Формула 1 страната е представена само от Фелипе Маса, а страстта към надпреварата отдавна е загубила своя плам.


Вивиан е категорична, че ако беше жив, брат й би се възпротивил на модерната "скучна" Формула 1, която "е първо, второ и трето бизнес, след което чак на четвърто, пето или шесто място спорт".


Аертон Сена приема аплаузите на публиката след победата в Монако през 1992 г.

© Associated Press

Аертон Сена приема аплаузите на публиката след победата в Монако през 1992 г.


Серията материали за 20-годишнината от смъртта на легендарния бразилец следете в метатемата "Спомен за Сена"

"И не само той би бил против. Много хора смятат, че спортът вече не е вълнуващ. Днес ролята на автомобила е в пъти по-голяма, отколкото по времето на Аертон. Тогава пилотите правиха голяма част от разликата. Всяко състезание бе спектакъл, винаги имаше неизвестни, винаги се случваше нещо... наелектризиращо", спомня си Вивиан.


"Аертон беше наричан Краля на проблемите, защото около него винаги се случваше нещо. По онова време имаше истинско съревнование, спортът беше вълнуващ. Сега това е изгубено."


Сена смята, че ако брат й не бе загинал на 34-годишна възраст, той все още би се занимавал по някакъв начин с Формула 1. Вероятно бразилецът би тръгнал по пътя на собственик или тим шеф, както направиха други трикратни шампиони Джеки Стюърт и Ники Лауда.


Бразилката признава, че като повечето пилоти и Аертон е имал амбициите някой ден да кара за "Ферари". "Той щеше да се радва да постигне това преди оттеглянето си. Сега вероятно би бил ангажиран със състезанията по един или друг начин, вероятно с отбор или като бизнесмен."


"Също така искаше да е горски в Ангра дош Рейш край Рио де Жанейро. Когато беше в Бразилия винаги отиваше там или във фермата, сред природата. Казваше, че така презарежда батериите си за цялата година, която прекарваше на първа линия по състезанията в Европа".


Вивиан оглавява благотворителния Ayrton Senna Institute, съсредоточил усилията си в подобряване на образованието на бразилските деца

© Reuters

Вивиан оглавява благотворителния Ayrton Senna Institute, съсредоточил усилията си в подобряване на образованието на бразилските деца


За бъдещето


В момента Вивиан оглавява благотворителната фондация Ayrton Senna Institute, набираща средства чрез официален мърчандайзинг с името на легендарния пилот. Организацията е съсредоточила усилията си в подобряване на образованието на бразилските деца с внедряването на различни програми в държавни училища и подготвянето на над 75 хиляди учители и педагогически специалисти всяка година.


"Аертон със сигурност щеше да се занимава и с института, въпреки че не беше особено запознат с материята. Може би нямаше да е тук всеки ден, но щеше да следи процеса", обясни Вивиан. Идеята за създаването на неправителствената организация е на Сена, а сестра му я превръща в реалност няколко месеца след смъртта му.


Приносът от дейността на фондацията е признат от ЮНЕСКО, а нейната ръководителка е сред най-уважаваните лидери в Бразилия. Тя не крие разочарованието си от липсата на достатъчно мечтатели в страната и огромните проблеми покрай домакинството на световното първенство по футбол, което ще започне след по-малко от два месеца.


Примерът на Сена


"Всички бразилци знаем, че можехме да извлечем много повече ползи от тази възможност. Не развихме нашите летища, не изградихме и инфраструктура. Направихме много по-малко, отколкото трябваше. Това не е мое мнение, това е реалността", категорична е Сена.


Според нея хората в Бразилия имат огромен потенциал, който остава неоползотворен. Тя вижда легендарните способности на Аертон в карането на дъжд като точен показател какво все още липсва на нейните сънародници.


Паметникът на Сена зад стената на завоя "Тамбурело"

© Associated Press

Паметникът на Сена зад стената на завоя "Тамбурело"


"Той бе перфектен на мокро, но за да си такъв, първо трябва да се провалиш. Когато беше на 12 години, Аертон водеше в състезание по картинг на "Интерлагос", но загуби контрол на мократа писта, завъртя се и отпадна. Оттогава при всеки дъжд излизаше с карта и караше до тъмно, колкото се може повече, след което се връщаше вкъщи мокър до кости. Така се научи да кара на дъжд."


"Аертон имаше талант и само той бе беше достатъчен, трябваха му дисциплина и постоянство, за да го развие. Точно тази нагласа е важна, колкото и всяка открила се възможност, а Бразилия има огромна нужда от възможности и постоянство, за да се развива".


"Страната напредна много през последните 20 години, а имаме още много талант и потенциал, точно както Аертон. Но талантът и потенциалът се нуждаят на първо място от възможности, а Аертон имаше своите", завършва Сена.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1357 Разстроено

    Сена беше много добър пилот.Жалко за трагично приключилия млад живот.

  2. 2 Профил на dragozow
    dragozow
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Ще го помня цял живот. Беше повече от обикновен шампион, имаше харизма и милиони фенове.

    Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
  3. 3 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 813 Неутрално

    Велик!

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  4. 4 Профил на Гита Ог
    Гита Ог
    Рейтинг: 768 Неутрално

    "Всеки в страната помни къде е бил и какво е правил на 1 май 1994 г., когато Аертон Сена загина..."

    Всеки, който обича Ф1 знае и помни.

    Вещица от Овнерог
  5. 5 Профил на joodi
    joodi
    Рейтинг: 388 Неутрално
  6. 6 Профил на gorodetski
    gorodetski
    Рейтинг: 631 Неутрално

    На 1ви Май 1994-та година, когато разбрах че е починал, излязох на пътя пред удома и плаках със сълзи. Това и до сега беше единственият път когато съм плакал за някой, който не ми е бил близак и си е отишъл.

    Аз ще го запомня с едно интервю на което каза: Аз не се съзтезавам да завърша втори, трети или пети. Състезавам се да завърша първи. Да бъдеш на второ място е като да си пръв от губещите!

  7. 7 Профил на BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!
    BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!
    Рейтинг: 551 Неутрално

    [quote#3:"КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ"]Велик![/quote]

    Само велик? НАЙ-ВЕЛИКИЯТ!!!

    ,,Българите-това е народът,който имаше всичко което е пожелавал. Те никога не се съмняваха в победата си" Енодий 486 г.
  8. 8 Профил на Hristo Athom Yordanov
    Hristo Athom Yordanov
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Плаках като малко дете в деня на смърта му.

    Велик!

    "Being second is being the first one of those who lose" A. Senna
  9. 9 Профил на danielv
    danielv
    Рейтинг: 1387 Разстроено

    Аз лично ще го помня вечно!

  10. 10 Профил на BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!
    BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Бях тийнейджър когато загина Сена, наистина си спомням подробни детайли от този злокобен ден - 1-ви май 1994! Баща ми и негови приятели се бяха събрали в къщи да гледат Ф1, бях се запалил и аз 2-3 години преди това покрай баща ми! Спомням си смътно последната титла на Сена с ,,Макларън'', после възхода на Менсъл с извънземния за времето си ,,Уйлямс'', както и неимоверните усилия на Сена да неутрализира изоставането в технологично отношение на ,,Макларън'' с брилянтното си, граничещо със съвършенството каране ... и точно когато премина в ,,Уйлямс'' и всички очаквахме да спечели четвъртата си шампионска титла - се случи най-лошото! Отговорни за смъртта на Сена са Ейдриан Нюи и всички баламурници около него в екипа на ,,Уйлямс''!

    ,,Българите-това е народът,който имаше всичко което е пожелавал. Те никога не се съмняваха в победата си" Енодий 486 г.
  11. 11 Профил на di.mi.28
    di.mi.28
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Спомням си много добре, че седях и гледах състезанието, което го даваха директно, защото много, много харесвах Сена. И когато колата се завъртя аз разбрах, че той няма да оживее. Защото 01.05 е нещастен ден спрямо Вечния календар и този, който се разболее на такъв ден не оздравява. Беше ми много мъчно. Светла му памет!

  12. 12 Профил на лизард
    лизард
    Рейтинг: 508 Неутрално

    Да, и аз си спомням какво правих във въпросния ден. А иначе - много добър текст

  13. 13 Профил на Milen Haralampiev
    Milen Haralampiev
    Рейтинг: 225 Неутрално

    "Всеки в страната помни къде е бил и какво е правил на 1 май 1994 г., когато Аертон Сена загина..."

    Така е И сега, на работата, ми се насълзяват очите. Всеки път като чета или гледам нещо за него преминавам през цялата палитра на емоциии - радост, възхищение, гордост (че съм бил негов съвременник), тъга, оптимизъм, стремеж да бъда по-добър, по-силен, вяра, възхищение и пак възхищение.
    Винаги е имало само един човек, за който мога да кажа, че ми е кумир и това е Сена. И до ден днешен гледам всеки път формулата, но така и не си избрах фаворит за последните 20 години.
    Сена е изключителен пилот, най-добрият, най-завършеният! Но той и приживе беше не само пилот, а голяма личност, успяла да измени живота на милиони. А такива се помнят завинаги. Такива ни карат да мечтаем, да бъдем по-силни, по-трудолюбиви, по-успешни. И да не забравяме да бъдем човечни. Сигурно всеки си спомня, как тичаше 2 години поред на Спа да помага на колеги в беда. Това са потресаващи истории.
    Може би единственото, за което е бил критикуван през годините, това е прекомерно агресивният му стил на каране. Да, така е. И кво, беше яко. Твърдо и яко. Pure driving. Нали всъщност именно това трябва да е Ф1 - честна, мъжка борба между най-добрите в света. А колко виртуози караха с него. Такива невероятни карачи бяха.
    Ех, дано му добре там горе. И дано и там карат на дъжд)

  14. 14 Профил на BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!
    BulgAryan - пикам ви на жидо-болшевишката цензура!
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Между другото на този ден (един ден преди смъртта на Сена) в съботната квалификация на ,,Имола'' загина австрийският пилот Роланд Ратценбергер! Сена е бил доста силно повлиян от смъртта на Ратценбергер, защото е изключително чувствителна натура! Гледал съм по-късно видео моменти в ,,You Tube'' преди началото на състезанието, изглежда много угрижен и разстроен ... като че ли предчувства, че същото ще се случи и на него, и това са последните минути от живота му!

    ,,Българите-това е народът,който имаше всичко което е пожелавал. Те никога не се съмняваха в победата си" Енодий 486 г.
  15. 15 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Един от най-добрите пилоти на всички времена. Дали е най-добрия - никога няма да разберем - за щастие.

    От друга страна, големия му конкурент за титлата "най-добър" в момента е почти в същото положение....

    Незавидна съдба на най-добрите.

  16. 16 Профил на kozhouharov
    kozhouharov
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Велик пилот и уникален човек! Изключително интелигентен и духовен.

    Поклон пред Аиртон Сена и пред Роланд Раценбергер който загуби живота си в съботната квалификация преди 20 години!

  17. 17 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 2728 Неутрално

    До коментар [#10] от "BulgAryan":

    Нюи не е виновен за смъртта на Сена - той отговаря за дизайна и способностите на болида. Виновен е техническият екип, който е осъществил удължаването на кормилния лост. Техническият отдел е воден от Патрик Хед, съсобственик на отбора и откровено прасе. И до ден днешен е там. Като шеф на отбора, отгворност за всяко едно решение носи и Франк Уилиямс. И двамата лъгаха и премълчават истината и до днес. За мен абсурдните им твърдения за причините за инцидента за голяма подигравка със Сена, феновете му и всички почитатели на Ф1. За това искрено се радвам, че си намериха мястото в спорта.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  18. 18 Профил на raytcho
    raytcho
    Рейтинг: 509 Неутрално

    За съжаление аз съм от тези,които гледаха състезанието по телевизията и катастрофата стана пред очите ми. Беше ужасяващо. Не можех да повярвам.
    От тогава не гледам Ф1.

  19. 19 Профил на stoyanst
    stoyanst
    Рейтинг: 519 Неутрално

    Бразилците имат друга душевност... А Сена беше гигантстка личност. Дори да не беше пилот във Ф1, щеше да блести в която и сфера да бе избрал да се реализира. Преждевременната му смърт го превърна в истинска легенда, каквато заслужаваше да бъде.

  20. 20 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    Беше просто НАЙ-ВЕЛКИЯ.Обожавах го.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK