Как Аертон Сена привлече вниманието на Формула 1

Сена има шест победи в Монако. На снимката - с "Лотус" по време на тренировките през 1986 г.

© Архив, Associated Press

Сена има шест победи в Монако. На снимката - с "Лотус" по време на тренировките през 1986 г.



Докато Формула 1 си припомня Аертон Сена около 20-ата годишнина от смъртта му на "Имола", по-щастливи спомени от едно състезание десет години по-рано подчертават защо легендарният бразилец липсва толкова много на феновете.


През 1984 г. Гран при на Монако се провежда под проливен дъжд, а тогава дори и най-отегченият зрител е станал, за да види какъв талант си пробива път към върха.


Сена стартира от 13-а позиция в първото улично състезание от дебютния си сезон във Формула 1. С болид, с който не е успял да преодолее квалификациите на "Имола" два кръга по-рано, той завършва втори зад макларъна на Ален Прост и печели първия си подиум.




Колкото повече се усилва дъждът, толкова по-бърз става бразилецът. Той записва най-бързата обиколка и уверено се движи към първото място, когато надпреварата е прекратена по доста спорен начин и точките са разделени.


Откритието


В онзи ден Пат Саймъндс, настоящ технически директор на "Уилямс" след работата му с Михаел Шумахер в "Бенетон" и Фернандо Алонсо в "Рено", е състезателен инженер на Сена в непретенциозния тим на "Толеман". Английският специалист се връща назад към почти нереалното си преживяване от Монако.


"Въобще не го очаквахме. Съвсем не бяхме в ситуация, в която да си мислим "Да, напредваме, скоро ще спечелим Гран при", а по-скоро "Уау!" Всичко се подреди и бяхме много близо до победата".


"Беше нереално, а след финала ни налегнаха много смесени емоции. Записахме резултат, който никой от нас не бе постигал досега и в същото време изпуснахме голямата награда. Два часа по-късно първоначалната еуфория от второто място беше заменена от мисълта, че всъщност това трябваше да бъде победа. Трудно е да се примириш с такива чувства", обяснява Саймъндс пред "Ройтерс".


Сена се радва след победата си в Монако на 12 май 1990 г., негова 30-а във Формула 1

© Архив, Associated Press

Сена се радва след победата си в Монако на 12 май 1990 г., негова 30-а във Формула 1



Серията материали за 20-годишнината от смъртта на легендарния бразилец следете в метатемата "Спомен за Сена"

Сена е сензация в по-малките серии, като печели шампионата Формула Форд с 12 победи от 17 старта още в първия си сезон в Англия през 1981 г. В следващия доминира Формула Форд 2000, а през 1983 г. триумфира с титлата в Британската Формула 3 след битка с Мартин Брандъл в Гран при на Макао.


Бразилецът провежда тестове с различни отбори от Формула 1, включително "Уилямс" и "Макларън", с който по-късно ще спечели три световни титли. Той обаче подписва с "Толеман", но Монако е мястото, където изправя хората на крака и всички започват да му обръщат внимание.


"Може би за първи път го забелязах с карането му на мокро, когато беше зад волана на онзи ужасно изглеждащ болид на "Толеман" в Монте Карло", обясни главният изпълнителен директор на "Макларън" Рон Денис пред репортери.


"Ако състезанието бе завършило (нормално), никой не знае дали Прост щеше да позволи на Аертон да го изпревари, но направеното от него беше нещо грандиозно. При това с онзи скапан автомобил".


Дори Саймъндс, който е видял със собствените си очи впечатляващото представяне на Сена във Формула Форд, остава изненадан от подвига му в Княжеството.


"Знаех, че момчето е добро. Когато пристигна в "Толеман" си помислих, че ще се справи много добре. Но нито за миг не бих се преструвал, че имах представа точно колко добре ще се справи и какво истинско съкровище притежавахме", обясни инженерът.


"Когато започнеш работа с някой и забравиш колко е неопитен, това е отличен знак за добър пилот. Точно такъв бе случаят с Аертон. Той се чувстваше като у дома си във Формула 1 и просто забравяш, че е дебютант".


Триумфът на Сена в Княжеството през 1991 г.

© Архив, Associated Press

Триумфът на Сена в Княжеството през 1991 г.


Големият въпрос


Дали Сена щеше да спечели в онзи следобед в Монако, ако състезанието бе довършено, остава един от многото липсващи отговори във Формула 1. Въпреки че след финала става ясно, че болидът на бразилеца е бил повреден, според Саймъндс той е имал възможност да запише първата си победа.


"Вярно е, че една от кобилиците на предното окачване беше пукната. Смятаме, че е станало при минаване през бордюрите на шикана. Имаше сериозна цепнатина, но според мен нямаше да поддаде. Никога няма да разберем дали автомобилът би могъл да финишира или не", каза Саймъндс.


Единственото сигурно е, че в онзи ден Сена показа част от качествата, които го превърнаха в толкова страхотен състезател – пълна увереност в себе си и невероятни възможности да поглъща информация.


Сена замени "Толеман" с "Лотус" след края на сезона и спечели първата си победа в Португалия през 1985 г. Неговият талант, а също и недостатъци, ще се проявяват все повече. Както в една от най-великите му победи под дъжда на "Донингтън парк" през 1993 г., въпреки че Монако си остава любимото му трасе с общо шест победи.


"Има толкова много пилоти, които трябва да използват 100% от умствения си капацитет, за да карат бързо. При Аертон не беше така. Той можеше да кара по-бързо от всеки друг и запазваше способността си да запомни дори най-малкия детайл от всяка обиколка", спомня си Саймъндс.


"В онези дни още не събирахме данни, нито имахме телеметрия в реално време. Всичко се свеждаше до пилота. А той беше много, много добър в описването на болида и помнеше дори най-малката промяна".


"Аертон беше много борбен по природа, той имаше тази огромна вяра в себе си, но без никаква арогантност. Истинска вяра в себе си. Затова и не се съобразяваше с установените пилоти от своето време. За него те просто бяха там, за да бъдат победени".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Веселин Николов
    Веселин Николов
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Поклон пред най-големия във Ф1!

  2. 2 Профил на free_willy
    free_willy
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Ех, хубави времена си бяха тогава! Караш болид с над 1200 к.с. 5 степенна ръчна скоростна кутия и никакви системи за сигурност. Тогава си личеше кой е добър пилот и кой не.

  3. 3 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 798 Неутрално

    Донигтън 1993-та. Дъжд. Сена стартира 5-ти, на старта губи една позиция която си връща веднага- изпреварва останалите пред него в рамките на половин обиколка. На финиша на първата обиколка вече е първи и на дистанция пред втория Хил.
    Половин обиколка- толкова му беше нужна.
    А дебюта му е без коментар- просто не му позволиха да спечели още тогава- формулата се командваше от французи и най котиращия се пилот беше такъв... от тогава май започна и антагонизма между двамата...

  4. 4 Профил на purple_rain
    purple_rain
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Никога няма да забравя онова състезание на Имола,преследващия го Шумахер,удара в стената и надеждата да се размине най-лошото.Сена е легенда,уникален на мокро.Но Формулата отдавна вече не е онзи романтичен спорт в който пилота прави разликата.

  5. 5 Профил на The Stig
    The Stig
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    [quote#3:"diegos"]от тогава май започна и антагонизма между двамата... [/quote]
    Всъщност Прост винаги е бил целта на Сена, просто защото е бил най-добрият, до неговата поява.

  6. 6 Профил на xymax
    xymax
    Рейтинг: 589 Неутрално

    Настръхвам. Ф1 вече не е спорта, който помним. Парите и интересите надделяха над страста за съжаление :-(

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  7. 7 Профил на Гита Ог
    Гита Ог
    Рейтинг: 740 Неутрално

    [quote#6:"xymax"]Настръхвам. Ф1 вече не е спорта, който помним. Парите и интересите надделяха над страста за съжаление [/quote]
    И техниката. Тогава за платени пилоти никой не смееше да си помисли. На пистата бяха тези, които го имат вътре в себе си.

    Вещица от Овнерог
  8. 8 Профил на Olga
    Olga
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Сега като чета коментарите имам бегъл спомен, каква емоция беше това...Бях дете по онова време

  9. 9 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 798 Неутрално

    До коментар [#5] от "The Stig":

    Всъщност 1984-та той все още не е шампион и е трудно да се каже, че е бил най добрия. По това време шампиони и активни пилоти бяха Пикет, Лауда и Кеке Розберг

  10. 10 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    До коментар [#4] от "purple_rain":

    +++++++++++++++

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  11. 11 Профил на angelboy8008
    angelboy8008
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Легенда.
    Формула 1 никога не беше същата след неговата смърт.
    Като бяхме малки, половината деца в квартала искахме да сме като Сена, другата половина като Марадона.

  12. 12 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3856 Неутрално

    "Огромна вяра в себе си но без никаква арогантност"
    Това обяснява много за Аертон Сена и голямата разлика между него и всички останали!

    klimentm
  13. 13 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1907 Неутрално

    Просто легенда! Няма класация на най-добрите пилоти, която да не е водена от Сена.

    http://vimeo.com/20741801

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  14. 14 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2235 Неутрално

    Сена е един от най великите ,той и Шумахер остават в историята като най великите на този спорт

  15. 15 Профил на popovski31
    popovski31
    Рейтинг: 1147 Неутрално

    Помня едно състезание в Монако.Менсъл му беше дръпнал с 10-тина секунди.И в един момент,Сена започна да му сваля по 2 секунди на обиколка...докато го изпревари....


    [quote#6:"xymax"]Настръхвам. Ф1 вече не е спорта, който помним. Парите и интересите надделяха над страста за съжаление[/quote]


    Особено с двигателите този сезон.Все едно слушам съседа да си реже дървата...

  16. 16 Профил на opinionated
    opinionated
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Донингтън 1993 беше наистина велико състезание. Ако не беше гаргарата да мине през бокса, за да поздрави тима си по време на състезанието, щеше да задмине и Хил с 1 обиколка както всички останали.
    Няма друг пилот с толкова доминиращо представяне с посредствена кола. Сега поглеждам резултатите от квалификацията и виждам че е бил 1.6 секунди по-бавен, а това е най-бързия пилот в квалификации в историята на Ф1. Поклон пред паметта му.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK