Трагичният уикенд на "Имола", който покруси Формула 1 и Бразилия

Медицинските лица оказват първа помощ на Аертон Сена, който в кокпита си носи австрийското знаме в памет на загиналия ден по-рано на пистата Роланд Ратценбергер

© Associated Press

Медицинските лица оказват първа помощ на Аертон Сена, който в кокпита си носи австрийското знаме в памет на загиналия ден по-рано на пистата Роланд Ратценбергер



За бразилците от определено поколение датата 1 май не е по-различна от 11 септември или денят на покушението срещу Джон Кенеди за САЩ. За тях това е ден, който няма да забравят. Нито тези, които бяха на "Имола" преди 20 години, нито от останалите, научили новината за смъртта на Аертон Сена. Всеки свързан дори само фенски с моторните спортове си спомня ясно какво точно е правил в онзи конкретен ден и час. Гран при на Сан Марино е връхлетяна от серия тежки инциденти, които изправят Формула 1 пред най-голямото й изпитание до момента. В петък Рубенс Барикело оцелява след жестока катастрофа. В събота Роланд Ратценбергер загива, след като при скорост около 300 км/ч предното крило на неговия "Симтек" се чупи преди завоя "Вилньов". Само ден по-късно смъртта обгръща и най-великия пилот на своето време – Аертон Сена. Припомняме тягостното развитие на уикенда на "Имола".


Гран при на Сан Марино е трети кръг от календара. Трикратният световен шампион Сена е стартирал от полпозишън в Бразилия и Япония, но все оше няма спечелена точка с "Уилямс". В същото време германският младок Михаел Шумахер с "Бенетон" триумфира в първите два старта от едва третия си пълен сезон във Формула 1.


Серията тежки инциденти започва още в петък, 29 април, в първата квалификация. Тогава бразилецът Рубенс Барикело, който прави своя втори сезон с "Джордан", излита от пистата и удря предпазната ограда на "Варианте Баса", след което болидът му спира преобърнат. Младият пилот е в безсъзнание и веднага е откаран в болница. Той е със счупен нос и получава забрана да участва в надпреварата.




"Когато хеликоптерът отлетя с Рубенс към болницата, всички се успокоихме и бяхме уверени, че той ще се оправи. Настроението отново бе високо, а медицинският екип приемаше поздравления. Системата бе проработила и резултатът бе чудесен", разказва в книгата си Life at the Limit вече покойният професор Сид Уоткинс, главен лекар на Формула 1 по това време и близък приятел на Сена.


В събота, 30 април, се провежда финалната квалификация за място. Австриецът Ратценбергер, който тъкмо е оползотворил упоритите си усилия и си е осигурил участие във Формула 1, губи контрол над своя "Симтек" и удря бетонната стена на "Вилньов". Дебютантът е повредил предното крило на своя болид при минаване през високите бордюри в предишната обиколка, а в тази то напълно се откача при скорост около 300 км/ч.


Сена, който вижда инцидента на екран в бокса, отива на мястото на катастрофата, след което пристига в медицинския център на пистата и е съкрушен. Ратценбергер е мъртъв. Това е първият смъртен случай във Формула 1 от 12 години.


Фотогалерия: 50 години от рождението на Аертон Сена >



Серията материали за 20-годишнината от смъртта на легендарния бразилец следете в метатемата "Спомен за Сена"

"Аертон не беше на себе си. Досега не е бил близо до смъртта на пистата... Толкова много инциденти в последните 12 години, толкова много тежки наранявания, но никой не бе загубен безвъзвратно... Аертон се срина и заплака на рамото ми", споделя Уоткинс.


Бившият лекар, отговорен по-късно за голяма част от мерките за безопасност във Формула 1, си спомня разговора със Сена след смъртта на Ратценбергер. "Аертон, защо не се оттеглиш от състезанието утре? Не мисля, че трябва да караш. Всъщност, защо не се откажеш от всичко? Какво повече ти трябва? Откажи се и да отидем заедно за риба".


Бразилецът отговаря: "Има определени неща, върху които нямаме контрол. Няма да се откажа. Трябва да продължа."


На 1 май, преди състезанието, Сена се помирява със своя стар и вече оттеглил се съперник Ален Прост. "Липсваш ми", казва му бразилецът. След което за трети пореден път заема първата позиция на стартовата решетка, до него се нарежда Шумахер.


Стартът е даден, а финландецът Джей Джей Лехто остава неподвижен със своя "Бенетон". Пилотите непосредствено зад него успяват да го избегнат, но Педро Лами се забива в него. И двамата са невредими, но девет души са ранени от разхвърчалите се отломки.


Автомобилът за сигурност - "Опел Вектра", върнат във Формула 1 предишната година, излиза на пистата и води колоната в продължение на пет обиколки. Температурата на гумите вече е паднала, когато състезанието е подновено и Сена е начело.


Аертон Сена позира при представянето на "Уилямс" през 1994 г. на португалската писта "Ещорил"

© Associated Press

Аертон Сена позира при представянето на "Уилямс" през 1994 г. на португалската писта "Ещорил"

Във втората обиколка след рестарта уилямсът на Сена продължава направо в завоя "Тамбурело" и се удря в бетонната стена.


Бразилецът катастрофира на живо пред 500 милиона телевизионни зрители. Случващото се е шок за целия свят. "Все едно гледаш разпъването на Христос на живо", казва тогава промотърът на Формула 1 Бърни Екълстоун.


Когато Сена осъзнава, че не може да вземе завоя, той се движи с 321 км/ч. Натиска спирачките, но резултатът от това е минимален. Автомобилът му се разбива в бетонната стена и се преобръща във въздуха.


Телеметричните данни показват, че Сена се е ударил в стената с 214 км/ч под относително малък ъгъл. Шасито е разбито от едната страна, но остава цяло.


Състезанието веднага е спряно, а автомобилите са върнати в питлейна. Бразилецът е изваден от болида и откаран в болницата. Тридесет и седем минути след катастрофата състезанието е подновено и спечелено от Шумахер. На подиума не гръмва шампанско.


В 18.40 часа италианско време, близо четири часа и половина след инцидента, Сена е обявен за мъртъв.


Австриецът Ники Лауда обобщава черния уикенд. "Господ дълго време бе разпрострял ръката си над Формула 1. През този уикенд Той си я прибра".


Аертон Сена е погребан с почести в Бразилия, а на погребението му пристигат около един милион души. До ковчега на пилота са неговите приятели на пистата Емерсон Фитипалди (вляво) и Герхард Бергер

© Associated Press

Аертон Сена е погребан с почести в Бразилия, а на погребението му пристигат около един милион души. До ковчега на пилота са неговите приятели на пистата Емерсон Фитипалди (вляво) и Герхард Бергер


Семейството на Сена не иска обичаният им син да започне последното си пътуване в багажното отделение и авиокомпанията уважава решението им. Местата в бизнес класата са разместени, а по средата на салона е ковчегът на трикратния световен шампион, придружен от няколко негови приятели. Пътниците в другия салон не знаят, че на метри от тях лежи покойния национален герой.


С навлизането във въздушното пространство на Бразилия, самолетът е ескортиран от изтребители на военновъздушните сили на страната. След приземяването в Сао Пауло, ковчегът с тялото на пилота е качено на пожарникарски автомобил. Целият път от летището до дома на пилота е превърнат в жално море от хора – млади, стари, бедни и богати.


Мостовете са препълнени с хора и навсякъде се виждат плакати с неговото име. Поклонението пред Сена е в огромна зала, така че всеки да може да си вземе сбогом с него. Два дни по-късно на погребението зрелището се повтаря. Цяла Бразилия е в траур.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Wizard
    Wizard
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Да почива в мир! Велик!

    Never underestimate the power of stupid people in large groups!
  2. 2 Профил на popovski31
    popovski31
    Рейтинг: 1344 Неутрално

    "На подиума няма шампанско."


    Шампанско има,но не го докосват....

    http://www.youtube.com/watch?v=t2mqzX0-4ck

  3. 3 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    Бог да го прости, голям пилот и човек

  4. 4 Профил на Γαλλα
    Γαλλα
    Рейтинг: 1341 Разстроено

    Преди този ден ходех на ралита като навигатор...след това спрях да гледам Формулата...

    Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...
  5. 5 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3770 Неутрално

    Мир на праха му!
    Състезанието продължи въпреки всичко и съобщиха за смъртта му по новините. Спомням си го като днес!

    klimentm
  6. 6 Профил на emilm13
    emilm13
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Виновни са ръководителите на Ф1 - непрекъснато правят тъпи промени на правилника! Една такава промяна - забраната на АБС, беше основната причина за случката!

  7. 7 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    Добре си спомням това състезание и тази трагедия ...
    След тази загуба формулата не е същата.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  8. 8 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    До коментар [#5] от "klimentm":

    Той почина по-късно, на пистата все още имаше надежда...

    Предразсъдъците са за ограничените.
  9. 9 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1074 Разстроено

    Никога няма да забравя този ден.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  10. 10 Профил на LAZARIVS
    LAZARIVS
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Демонстрираше на моменти отвратителен характер, извъртя два гадни номера на Прост, но БЕШЕ, Е И ЩЕ БЪДЕ НАЙ-ВЕЛИКИЯ ПИЛОТ, сядал в кокпита на кола от Формула 1!!! Нещата, които съм го гледал да прави на пистата са непостижими за никой друг! Само си споменат какви времена даваше по улиците на Монако!
    Поклон, Шампионе!

    Think Different...
  11. 11 Профил на Bumbaka
    Bumbaka
    Рейтинг: 431 Неутрално

    Доколкото си спомням причина за трагичния край е едната гума, която след удара се откача и удря с висока скорост главата на Сена.
    Почивай в мир!

  12. 12 Профил на BarBQ
    BarBQ
    Рейтинг: 861 Неутрално

    Докато има Формула 1, ще е жив и споменът за Сена.

  13. 13 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 543 Неутрално

    Още го помня тоя ден... Тогава за пъври път някак си се питах ще успеят ли да го извадят жив след удара. Изключих телевизора и излязох навън.
    А след това, повече никога не гледах F1, не беше същото.
    Почивай в мир!

  14. 14 Профил на Камен Сл.
    Камен Сл.
    Рейтинг: 381 Неутрално

    "За бразилците от определено поколение датата 1 май не е по-различна от 11 септември или денят на покушението срещу Джон Кенеди..."
    ========
    Пълна глупост.
    На бразилците изобщо не им дреме нито за Кенеди, нито за 11 септември.

  15. 15 Профил на kraskal
    kraskal
    Рейтинг: 8 Неутрално

    аз също съм един от онези, които вече не гледат формула 1 заради смъртта на сена. тогава осъзнах, че вече просто няма какво да гледам и всички останали пилоти не могат за ме развълнуват. вече нямаше какво да обсъждаме с моите приятели, нямаше за какво да спорим. просто за мен нещата приключиха. дори не знам какво стана след епохата на шумахер. да, понякога чета новините за някой кръг, но...вече за мен нищо не е същото. беше прекалено добър и затова Бог си го прибра рано

    kraskal
  16. 16 Профил на kozhouharov
    kozhouharov
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#6] от "emilm13":

    Нито АБС-а, нито правилата са виновни. Колата на сигурността е била прекалено бавна. Все пак Опел Вектра във Ф1! Температурата и налягането на гумите са спаднали страшно много, колата на Сена в резултат на това е била прекалено ниско на пистата, ударила е бабуна и ...
    Затова сега има специално подготвени АМГ Мерцедеси за сейфти кар, а не Вектри, Голфове или Лагуни.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK