
© Associated Press
Медицинските лица оказват първа помощ на Аертон Сена, който в кокпита си носи австрийското знаме в памет на загиналия ден по-рано на пистата Роланд Ратценбергер
За бразилците от определено поколение датата 1 май не е по-различна от 11 септември или денят на покушението срещу Джон Кенеди за САЩ. За тях това е ден, който няма да забравят. Нито тези, които бяха на "Имола" преди 20 години, нито от останалите, научили новината за смъртта на Аертон Сена. Всеки свързан дори само фенски с моторните спортове си спомня ясно какво точно е правил в онзи конкретен ден и час. Гран при на Сан Марино е връхлетяна от серия тежки инциденти, които изправят Формула 1 пред най-голямото й изпитание до момента. В петък Рубенс Барикело оцелява след жестока катастрофа. В събота Роланд Ратценбергер загива, след като при скорост около 300 км/ч предното крило на неговия "Симтек" се чупи преди завоя "Вилньов". Само ден по-късно смъртта обгръща и най-великия пилот на своето време – Аертон Сена. Припомняме тягостното развитие на уикенда на "Имола".
Гран при на Сан Марино е трети кръг от календара. Трикратният световен шампион Сена е стартирал от полпозишън в Бразилия и Япония, но все оше няма спечелена точка с "Уилямс". В същото време германският младок Михаел Шумахер с "Бенетон" триумфира в първите два старта от едва третия си пълен сезон във Формула 1.
Серията тежки инциденти започва още в петък, 29 април, в първата квалификация. Тогава бразилецът Рубенс Барикело, който прави своя втори сезон с "Джордан", излита от пистата и удря предпазната ограда на "Варианте Баса", след което болидът му спира преобърнат. Младият пилот е в безсъзнание и веднага е откаран в болница. Той е със счупен нос и получава забрана да участва в надпреварата.
"Когато хеликоптерът отлетя с Рубенс към болницата, всички се успокоихме и бяхме уверени, че той ще се оправи. Настроението отново бе високо, а медицинският екип приемаше поздравления. Системата бе проработила и резултатът бе чудесен", разказва в книгата си Life at the Limit вече покойният професор Сид Уоткинс, главен лекар на Формула 1 по това време и близък приятел на Сена.
В събота, 30 април, се провежда финалната квалификация за място. Австриецът Ратценбергер, който тъкмо е оползотворил упоритите си усилия и си е осигурил участие във Формула 1, губи контрол над своя "Симтек" и удря бетонната стена на "Вилньов". Дебютантът е повредил предното крило на своя болид при минаване през високите бордюри в предишната обиколка, а в тази то напълно се откача при скорост около 300 км/ч.
Сена, който вижда инцидента на екран в бокса, отива на мястото на катастрофата, след което пристига в медицинския център на пистата и е съкрушен. Ратценбергер е мъртъв. Това е първият смъртен случай във Формула 1 от 12 години.
Фотогалерия: 50 години от рождението на Аертон Сена >
Серията материали за 20-годишнината от смъртта на легендарния бразилец следете в метатемата "Спомен за Сена"
"Аертон не беше на себе си. Досега не е бил близо до смъртта на пистата... Толкова много инциденти в последните 12 години, толкова много тежки наранявания, но никой не бе загубен безвъзвратно... Аертон се срина и заплака на рамото ми", споделя Уоткинс.
Бившият лекар, отговорен по-късно за голяма част от мерките за безопасност във Формула 1, си спомня разговора със Сена след смъртта на Ратценбергер. "Аертон, защо не се оттеглиш от състезанието утре? Не мисля, че трябва да караш. Всъщност, защо не се откажеш от всичко? Какво повече ти трябва? Откажи се и да отидем заедно за риба".
Бразилецът отговаря: "Има определени неща, върху които нямаме контрол. Няма да се откажа. Трябва да продължа."
На 1 май, преди състезанието, Сена се помирява със своя стар и вече оттеглил се съперник Ален Прост. "Липсваш ми", казва му бразилецът. След което за трети пореден път заема първата позиция на стартовата решетка, до него се нарежда Шумахер.
Стартът е даден, а финландецът Джей Джей Лехто остава неподвижен със своя "Бенетон". Пилотите непосредствено зад него успяват да го избегнат, но Педро Лами се забива в него. И двамата са невредими, но девет души са ранени от разхвърчалите се отломки.
Автомобилът за сигурност - "Опел Вектра", върнат във Формула 1 предишната година, излиза на пистата и води колоната в продължение на пет обиколки. Температурата на гумите вече е паднала, когато състезанието е подновено и Сена е начело.

© Associated Press
Аертон Сена позира при представянето на "Уилямс" през 1994 г. на португалската писта "Ещорил"
Във втората обиколка след рестарта уилямсът на Сена продължава направо в завоя "Тамбурело" и се удря в бетонната стена.
Бразилецът катастрофира на живо пред 500 милиона телевизионни зрители. Случващото се е шок за целия свят. "Все едно гледаш разпъването на Христос на живо", казва тогава промотърът на Формула 1 Бърни Екълстоун.
Когато Сена осъзнава, че не може да вземе завоя, той се движи с 321 км/ч. Натиска спирачките, но резултатът от това е минимален. Автомобилът му се разбива в бетонната стена и се преобръща във въздуха.
Телеметричните данни показват, че Сена се е ударил в стената с 214 км/ч под относително малък ъгъл. Шасито е разбито от едната страна, но остава цяло.
Състезанието веднага е спряно, а автомобилите са върнати в питлейна. Бразилецът е изваден от болида и откаран в болницата. Тридесет и седем минути след катастрофата състезанието е подновено и спечелено от Шумахер. На подиума не гръмва шампанско.
В 18.40 часа италианско време, близо четири часа и половина след инцидента, Сена е обявен за мъртъв.
Австриецът Ники Лауда обобщава черния уикенд. "Господ дълго време бе разпрострял ръката си над Формула 1. През този уикенд Той си я прибра".
© Associated Press Аертон Сена е погребан с почести в Бразилия, а на погребението му пристигат около един милион души. До ковчега на пилота са неговите приятели на пистата Емерсон Фитипалди (вляво) и Герхард Бергер
Семейството на Сена не иска обичаният им син да започне последното си пътуване в багажното отделение и авиокомпанията уважава решението им. Местата в бизнес класата са разместени, а по средата на салона е ковчегът на трикратния световен шампион, придружен от няколко негови приятели. Пътниците в другия салон не знаят, че на метри от тях лежи покойния национален герой.
С навлизането във въздушното пространство на Бразилия, самолетът е ескортиран от изтребители на военновъздушните сили на страната. След приземяването в Сао Пауло, ковчегът с тялото на пилота е качено на пожарникарски автомобил. Целият път от летището до дома на пилота е превърнат в жално море от хора – млади, стари, бедни и богати.
Мостовете са препълнени с хора и навсякъде се виждат плакати с неговото име. Поклонението пред Сена е в огромна зала, така че всеки да може да си вземе сбогом с него. Два дни по-късно на погребението зрелището се повтаря. Цяла Бразилия е в траур.
Wizard
Рейтинг: 648 НеутралноДа почива в мир! Велик!
Never underestimate the power of stupid people in large groups!popovski31
Рейтинг: 1344 Неутрално"На подиума няма шампанско."
Шампанско има,но не го докосват....
http://www.youtube.com/watch?v=t2mqzX0-4ck
shileto
Рейтинг: 1074 НеутралноБог да го прости, голям пилот и човек
Γαλλα
Рейтинг: 1341 РазстроеноПреди този ден ходех на ралита като навигатор...след това спрях да гледам Формулата...
Писна ми от цирк, на път съм да умрЪ от смях...klimentm
Рейтинг: 3770 НеутралноМир на праха му!
klimentmСъстезанието продължи въпреки всичко и съобщиха за смъртта му по новините. Спомням си го като днес!
emilm13
Рейтинг: 381 НеутралноВиновни са ръководителите на Ф1 - непрекъснато правят тъпи промени на правилника! Една такава промяна - забраната на АБС, беше основната причина за случката!
Нефертити
Рейтинг: 1562 НеутралноДобре си спомням това състезание и тази трагедия ...
Предразсъдъците са за ограничените.След тази загуба формулата не е същата.
Нефертити
Рейтинг: 1562 НеутралноДо коментар [#5] от "klimentm":
Предразсъдъците са за ограничените.Той почина по-късно, на пистата все още имаше надежда...
grand funk railroad
Рейтинг: 1074 РазстроеноНикога няма да забравя този ден.
Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. ColucheLAZARIVS
Рейтинг: 381 НеутралноДемонстрираше на моменти отвратителен характер, извъртя два гадни номера на Прост, но БЕШЕ, Е И ЩЕ БЪДЕ НАЙ-ВЕЛИКИЯ ПИЛОТ, сядал в кокпита на кола от Формула 1!!! Нещата, които съм го гледал да прави на пистата са непостижими за никой друг! Само си споменат какви времена даваше по улиците на Монако!
Think Different...Поклон, Шампионе!
Bumbaka
Рейтинг: 431 НеутралноДоколкото си спомням причина за трагичния край е едната гума, която след удара се откача и удря с висока скорост главата на Сена.
Почивай в мир!
BarBQ
Рейтинг: 861 НеутралноДокато има Формула 1, ще е жив и споменът за Сена.
slon
Рейтинг: 543 НеутралноОще го помня тоя ден... Тогава за пъври път някак си се питах ще успеят ли да го извадят жив след удара. Изключих телевизора и излязох навън.
А след това, повече никога не гледах F1, не беше същото.
Почивай в мир!
Камен Сл.
Рейтинг: 381 Неутрално"За бразилците от определено поколение датата 1 май не е по-различна от 11 септември или денят на покушението срещу Джон Кенеди..."
========
Пълна глупост.
На бразилците изобщо не им дреме нито за Кенеди, нито за 11 септември.
kraskal
Рейтинг: 8 Неутралноаз също съм един от онези, които вече не гледат формула 1 заради смъртта на сена. тогава осъзнах, че вече просто няма какво да гледам и всички останали пилоти не могат за ме развълнуват. вече нямаше какво да обсъждаме с моите приятели, нямаше за какво да спорим. просто за мен нещата приключиха. дори не знам какво стана след епохата на шумахер. да, понякога чета новините за някой кръг, но...вече за мен нищо не е същото. беше прекалено добър и затова Бог си го прибра рано
kraskalkozhouharov
Рейтинг: 395 НеутралноДо коментар [#6] от "emilm13":
Нито АБС-а, нито правилата са виновни. Колата на сигурността е била прекалено бавна. Все пак Опел Вектра във Ф1! Температурата и налягането на гумите са спаднали страшно много, колата на Сена в резултат на това е била прекалено ниско на пистата, ударила е бабуна и ...
Затова сега има специално подготвени АМГ Мерцедеси за сейфти кар, а не Вектри, Голфове или Лагуни.