25 години по-късно: С електрически велосипед по границата на Желязната завеса

Финалът на експедицията на българския бряг на Черно море

© "Фолксваген"

Финалът на експедицията на българския бряг на Черно море



Какво свързва норвежкия град Хиркенес и Резово? Не, не са побратимени градове или села. Преди 25 години двете населени места маркират северната и южната граница на Желязната завеса, разделяща Изтока от Запада. Днес тази начупена линия от 9000 км вече е свързвана от германците Йоахим Франц и Кристиан Рот.


В понеделник двамата завършиха 31-дневната си Е-експедиция "По пътя на Желязната завеса", която изпълниха с електрически велосипеди.


"Тръгнахме на 23 юни от Волфсбург и откарахме поддържащите автомобили на 3000 км в Норвегия. От този момент нататък оставяш всичко лично настрана, не можеш да слезеш или да избягаш, вече всички сте заедно на едно място. На 27 юни стартирахме от брега на Баренцово море. Оттогава ритъмът е един и същ: в 6.00 часа ставане, мюсли за закуска и тръгване в 7.00, вечеря около 20-21.00 часа, масаж, спане. И така 31 пъти", обяснява Йоахим Франц след официалния финал в София.




Целта на дългия пробег, подкрепен от автомобилния концерн "Фолксваген", е да напомни за падането на Желязната завеса и да провери по свой начин доколко хората от двете й страни се чувстват обединени.


"Няма я вече 25 години, но сега е по-важно от всякога младите хора да научат за съществувалото разделение Изток - Запад. Искахме да разпространим европейското мислене, както и да изпълним със съдържание електромобилността с поглед към бъдещето", каза Франц.


Фотогалерия: 9000 км по границата на Желязната завеса >


За него това е 15-а голяма експедиция от 2001 г. насам, докато за неговия партньор и собственик на магазин за електрически велосипеди Кристиан Рот това е своеобразен дебют. През цялото пътуване двамата са съпътствани от екип от девет души с пет автомобила, които се грижат за всичко.


"Едва ли си представяте, че просто се качваме на велосипедите и тръгваме", казва Франц и допълва, че екипът отговаря за медийното отразяване, снабдяването с провизии и намирането на места за нощуване. Последното буквално става от врата на врата.


"Хората ни даваха подслон. Представете си как се звъни на вратата ви и 11 души с 5 автомобила поискат да спят в задния ви двор. Въпреки това на много места хората директно ни канеха в домовете си, даваха ни храна, вода, подслон, да използваме банята им. Дори само по това как си намирахме места за спане си личи, че хората вече имат европейски дух", смята Франц.


Йоахим Франц (вдясно) и Кристиан Рот са се придижвали с 9-членен екип

© "Фолксваген"

Йоахим Франц (вдясно) и Кристиан Рот са се придижвали с 9-членен екип


Въпреки натрупания опит с преминаването по маршрути като Париж - Дакар, връх Аконкагуа в Южна Америка и връх Победа между Киргизстан и Китай без асистенция, германецът се готви цяла година за Желязната завеса заедно с Рот.


"Съвсем умишлено тръгнахме с електрически велосипеди. Те са напълно стандартни – с рамка на маунтинбайк, но с по-тънки гуми. Карахме 31 дни по 300 - 350 км дневно през много планински райони с големи денивелации. Точно за тези предизвикателства много помага електрическата енергия. Цикълът на зареждане на батериите им е бил до 6 пъти за общо 370 км. Единствените ни проблеми бяха две скъсани спици", разказва опитният колоездач.


Липсата на технически проблеми не означава, че всичко е било песен. "Физическите проблеми логично бяха свързани най-вече със седалището (смее се), но на четвъртия ден просто трябва да свикнеш с болката. Най-важното за нас беше мазният крем, който втриваме заради триенето. Големият проблем обаче бяха шофьорите. В Германия бяха най-отвратителни, а в България – може би дори най-търпеливите. Това бе доста изненадващо, защото предварителната информация ни предупреждаваше за обратното", споделя Франц.


Целият екип на експедицията за пръв път пристига в България и признава изненадата си от разнообразната природа. "Имате толкова красиви места, които се виждат дори само от пътя, а какво ли има скрито извън него. България е най-живописна сред страните, през които минахме. Навярно трябва да заложите на повече и по-добра реклама, за да чуят по света за прекрасната ви природа", смята германецът.


25 години по-късно: С електрически велосипед по границата на Желязната завеса

© "Фолксваген"


Той отчита, че страната има доста да наваксва и по отношение използването на електроенергията за транспорт.


"В Норвегия например са много напред заради огромните облекчения към собствениците на електрически автомобили. Други държави обаче имат други по-големи и важни проблеми и не са стигнали дотам. Но е важно да започнем заедно разговора за електрическата мобилност и да се почерпи успешния опит. Избрахме електрически велосипеди, защото с тях лично си ангажиран. Може би няма да настъпи толкова скоро, колкото ни се иска, но това е бъдещето на чистата и устойчива мобилност", категоричен е германецът.


За него експедицията е успешна, защото е намерила доказателства за "европейски дух" сред хората от малки и по-големи населени места и от различни държави.


"Разбира се, някои още търсят разделение, но те са малцина. Усетихме колко отворени са хората навсякъде и колко са заинтересовани, ако им предложиш информация за нещо ново. Усеща се духът на хората. В тази връзка не ми харесва това, че по-успешните европейски страни и най-вече Германия е голям длъжник на по-малките държави. Трябва да им помагаме повече с опит, който да използват за своето развитие. След края на експедицията най-голямата ми гордост не са изминатите 9000 км, а че съм европеец. Къде ще спим довечера? За пръв път от месец ще нощуваме в хотел. Нека видим дали сме отвикнали да спим на меко", завършва Франц.

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 482 Неутрално

    Целият екип на експедицията за първи път пристига в България и признава изненадата си от разнообразната природа.

    "Имате толкова красиви места, които се виждат дори само от пътя, а какво ли има скрито извън него. България е най-живописна сред страните, през които минахме. Навярно трябва да заложите на повече и по-добра реклама, за да чуят по света за прекрасната ви природа"

  2. 2 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 675 Неутрално

    "На 27 юни стартирахме от брега на Баренцово море. Оттогава ритъмът е един и същ: в 6.00 часа ставане, мюсли за закуска и тръгване в 7.00, вечеря около 20-21.00 часа, масаж, спане. И така 31 пъти"

    хе хе тия са се "сцепили" от каране.... с електробайк.

    Ми 100 км на ден се правят за 4 часа..без масаж.

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  3. 3 Профил на The Stig
    The Stig
    Рейтинг: 1039 Неутрално

    [quote#1:"12345"]Навярно трябва да заложите на повече и по-добра реклама, за да чуят по света за прекрасната ви природа[/quote]
    Явен резултат от ските на Цеко Минев и моторите на Богдан Николов, гледани от "милиард и половина души по цялата планета".

  4. 4 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 630 Весело

    историята е следната, истинска: през септември 2005 посрещам един френд, енглиш, с костюм на летището в София. качваме кола и тръгваме към Смолян. по пътя маха костюма и слага пуловер и дънки. в Пловдивско ги съблича и остава по тениска. и къси гащи. около Асеновград навлича спортен екип. около Хвойна слага яке. Около Чепеларе се оглежда за кожух. в Смолян е по шорти, тениска, маратонки.
    и въпроса му накрая е - ти знаеш ли къде живееш, мадър.....

  5. 5 Профил на Весо
    Весо
    Рейтинг: 424 Неутрално

    До коментар [#2] от "Dimitar Stoyanov":

    >>Карахме 31 дни по 300 - 350 км дневно

    Няма начин да не са въртяли педалите по нанагорнището. Електричката едва ли може да го избута нагоре. Дори и с 30-35 км/ч да са карали това са 10 часа дневно и е ужасно много.
    Ходил съм до Берлин и обратно до наше село (150-160 дневно за 23 дни) и беше истинско изпитание.

  6. 6 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2173 Неутрално

    много добър поход , с много впечатления,радвам се за оценката,която са ни дали ,винаги съм смятал ,че ако бутнем малко България ,ще стане най доброто място за живот на планетата

  7. 7 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1506 Неутрално

    [quote#2:"Dimitar Stoyanov"]тия[/quote]

    Акцентът не е върху това, колко километра са навъртяли, а върху идеята, защо са го направили - " целта на пробега е да напомни за падането на Желязната завеса и да провери по свой начин доколко хората от двете й страни се чувстват обединени."

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  8. 8 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Хиркенес, по-точно Киркенес. От кирке - църква.

  9. 9 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1959 Неутрално

    Аз пожелавам на младите поколения да се движат по света без проблеми и преодоляване на каквито и да е завеси. Вижда се кой организира и осъществява този поход и от коя страна на завесата е бил. Чакай някой соцнаследник на комуните да се сети да организира изявата. Естествено Фолксваген, не завод Толиати.

  10. 10 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    Желязната завеса-вече по-желязна!

  11. 11 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1050 Неутрално

    "С електрически велосипед по границата на Желязната завеса"

    Много навременно пътешествие. Тъкмо са решили да я възстановяват.






За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK