Полската любов - изкуството да превърнеш волейбола в много повече от спорт

Усмихнатите лица - във всички волейболни зали в Полша



Разхождаш се" из Facebook и изведнъж изскача реклама: "Полша е перфектното място, където да развиеш кариерата си".


Интересно. И продължаваш да четеш: "Малко са страните в света, където волейболът привлича толкова много запалянковци. Полша спечели световната титла вчера (на 21 септември), което доказва, че полската лига е на най-високо ниво." Рекламата е на мениджърската агенция "Олимпия спортс мениджмънт".


Това се казва впечатляваща реакция! Часове след триумфа на "дружина полска" рекламата вече е в социалната мрежа. Впечатляваща, също колкото и световната титла на Полша.




Осем години поляците чакаха, за да видят любимия си национален отбор във финала на световното първенство в нов опит да прекъснат хегемонията на Бразилия. Този път успяха. "Дружина полска" се представи много силно и влезе в своята приказка по мечтания начин - пред хиляди привърженици у дома.


Но този триумф срещу световния шампион от последните три първенства никак не е случаен. Той е изграден върху много добре обмислена стратегия, целенасочена работа, талант и много, много любов.


Стъпка по стъпка


Преди осем години тъкмо поляците застанаха на пътя на устремения отбор на България и постигнаха драматична победа с 3:1 в полуфинала на световното в Япония. След това във финала Бразилия им изнесе урок за 70 минути.


След него поляците поставиха основата на нещо значимо, плодовете от което вече берат. "Тогава те си дадоха сметка какво са постигнали и че могат да интегрират в отбора млади състезатели. Дали, защото футболът им не е толкова силен, или поради друга причина, но те избраха да се насочат към волейбола. И много целенасочено, с ясна стратегия започнаха да го развиват", каза бившият български национал Евгени Иванов за "Дневник". Точно по това време той изигра два сезона в полското първенство - за "Ястжембски" (Вигел) и "Скра" (Белхатов).


"Процесът се разви поетапно - без гръмки имена, без големи бюджети. Най-напред започнаха да привличат чужденци - играчи и треньори. Към треньорите прикрепяха свои кадри да се обучават, които след време станаха специалисти и започнаха да водят местните отбори", разказва Иванов.


Думата, която вероятно най-точно описва целия процес на израстване на волейбола в Полша, е професионализъм. Така смята и управителят на мениджърската агенция "Олимпия спортс мениджмънт" Якуб Пиетрашик, според когото с течение на годините вътрешното първенство е вдигнало нивото си.


По думите му ключов момент е и договорът с "Полсат". "Една от най-големите телевизии в страната стана основен спонсор на волейбола и предприе мащабни маркетингови кампании", каза мениджърът за "Дневник". Иванов допълва, че по това време по телевизията са вървели образователни клипове, с които са разяснявани основните правила във волейбола и публиката е станала компетентна.


Вижте операторите...

© fivb.org

Вижте операторите...


"Така волейболът се превърна в нещо повече от спорт - той стана завършен и отличен продукт", обяснява Пиетрашик. В общата картина се включват и големи фирми, които се възползват от облекченията в страната, за да инвестират в спорта. Клубовете, от своя страна, не чакат само федерацията или държавата, а сами развиват кампании, за да привличат привържениците. "Имаше десет отбора в първенството. Във федерацията си бяха дали сметка, че е по-добре да имат равностойни клубове на добро ниво, вместо да участват повече отбори", заяви Иванов.


Най-добрите са при нас


Целенасочената политика постепенно започва да дава резултати и се стига до там, че почти всички звезди от полския национален отбор се връщат да играят в местното първенство, тъй като им се предлагат достатъчно добри условия. Така е и сега - 13 от 14-те състезатели от състава на Стефан Антига играят в родината си, а единствено Михал Кубяк е в Турция. Това вдига нивото, привлича още фенове, още спонсори... И кръгът продължава да се върти в правилната посока.


Общо 13 от всичките 14 волейболни национали на Полша се състезават в местното първенство

© fivb.org

Общо 13 от всичките 14 волейболни национали на Полша се състезават в местното първенство


"Трудно е да се каже каква е средната заплата в момента. Най-добрите играчи в "Плюс лигата", които са на ниво национален отбор, получават десетки хиляди злоти. Най-добрите волейболисти в Първа дивизия (второто ниво на полското първенство) взимат до 8000 злоти (около 3750 лева), а останалите - по-малко", разкрива Пиетрашик. Мениджърът признава, че почти всеки ден получава съобщения от състезатели от целия свят, които искат да играят в Полша.


Усмивки от новите ленти


Вследствие на упоритата работа и маркетинговите кампании се променя разбирането за това да си привърженик на волейбола. "Това стана социален статус", каза Иванов. Според Пиетрашик хората са се запалили да гледат мачовете не само по телевизията, а и в залите. "Те имат голяма сигурност. Хората могат да отидат в залата с цялото си семейство, където получават истинско забавление", добавя мениджърът.


Иванов отбелязва, че през 2006-2007 г. е започнал бум в строежа на модерни зали в страната, което допълнително привлича запалянковците. Още тогава залите са били пълни дори в мачовете от вътрешното първенство.


Миналия сезон в "Политехника" (Варшава) се състезава Иван Колев. Българският посрещач потвърждава впечатленията за властващ професионализъм и отношение към почитателите. "Всички отбори по време на сезона организират много мероприятия с цел популяризиране на волейбола и привличане на още публика в залите. Почти всека седмица имахме срещи с ученици, с които играехме волейбол и им подарявахме подараци - шалчета, снимки и топки с автографи от отбора, фланелки, билети за мачовете. Имахме съвмесни тренировки, на които идваха деца, които вече тренират волейбол. Участвахме в няколко благотворителни кампании. Имаше афиши из целият град, които анонсираха предстоящите мачове и полуляризираха отбора и играчите", заяви Колев пред "Дневник".


Като състезател той твърди, че едно от големите предимства на полското първенство е атмосферата по време на мачовете. "Истинско удоволствие е да се играе пред такава публика и това е нещото, което прави "Плюс лигата" по-специална от другите първенства. Нашите фенове не идваха на мач просто да се разтоварят или да погледат хубав волейбол. Те живееха с отбора, немалка част пътуваше навсякъде при гостуванията из цяла Полша. Те бяха част от самия отбор. Често ни канеха на събирания, които те организираха. Интересното за мен беше как при тежки моменти за отбора след загуби те бяха първите, които вдъхваха увереност на играчите и целият щаб", добави българският волейболист.


Волейболните мачове в Полша се превръщат в истинско зрелище

© fivb.org

Волейболните мачове в Полша се превръщат в истинско зрелище


В случая става дума за "Политехника", който по думите му е бил единственият отбор без генерален спонсор. Парите са идвали от общината и от телевизионните права от лигата. "Бюджетът се допълваше и от продадените билети. Те струваха около 20-30 злоти, което е 10-15 лева, като средно имаше около 1000-1500 човека на мач. Когато играехме мачове с някой от първите отбори, имаше повече публика около 3000-4000 души", каза Колев.


Световното в Полша започна пред над 70 хиляди зрители на националния стадион във Варшава. И завърши с нов рекорд по посещаемост спрямо всички световни първенства по волейбол - над 550 хиляди души присъстваха на живо на мачовете (с близо 200 хиляди повече спрямо Италия 2010). "Това, което ми направи много силно впечатление, е, че камерите при всеки удобен момент даваха усмихнати лица по трибуните. Не знам дали е целенасочено, но като го гледаш и ти се иска и ти да си там", каза Иванов.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK