
© Associated Press
Трябва ли тракторите да се намесват с изнасянето на болидите и кога?
Двадесет години след смъртта на Аертон Сена Формула 1 се събуди в понеделник от една безсънна нощ на "Сузука", за да се изправи пред позабравени въпроси за сигурността в шампионата.
До инцидента с пилота на "Маруся" Жул Бианки състезанията бяха смятани за относително безопасни, а редица катастрофи завършваха без сериозни последствия. Мерките след смъртните случаи със Сена и австриеца Роланд Ратценбергер за Гран при на Сан Марино през 1994 г. сякаш вършеха работа.
Но в неделя се оказа, че в защитните мрежи край пистата има "дупки". Катастрофата на Бианки, който получи тежка контузия на главата, повдига въпросите какво се обърка и какво можеше да се направи по-различно.
Мнозина вече питат защо организаторите на Гран при на Япония не изтегли състезанието по-рано, след като беше ясно, че се задава тайфун, който ще усложни условията на пистата. Или защо състезанието беше спряно при значително намалената видимост.
Други се питат дали спортът може да продължи да се развива като формула с открит кокпит, който излага главата на пилота на опасност. Нелогично изглежда и излизането на репатриращата машина в зоната за сигурност, където при тези условия рискът от инцидент е висок. Още повече, че състезанието не беше спряно, а можеше още след катастрофата на Адриан Сутил на същото място.
© Reuters Жул Бианки е в тежко състояние в болницата след инцидента на "Сузука"
Всички любители на Формула 1 се надяват Бианки да избегне най-тежкото развитие, както направи Фелипе Маса в Унгария през 2009 г., когато парче от друг болид се удари в каската му.
Когато обаче нещата се объркат се повдигат въпроси и отговорите не са лесни. Въпреки постоянните опити да се повиши сигурността винаги е възможно да се получи трагична комбинация от обстоятелства.
Бившият президент на Международната федерация по автомобилизъм Макс Моузли беше водещата фигура в повишаването на мерките за безопасност във Формула 1 след смъртта на Сена. А това, което се случи на "Сузука" по-скоро попада в категорията на необичайните ситуации.
"Наистина не мога да назова виновни. Нито маршалите, нито директорът на състезанието, нито някой друг. Мисля, че всичко беше направено както трябва", заяви той пред телевизия "Скай спортс".
"За да се получи травма в съвременната Формула 1 трябва много неща да е объркат. Нещо като в авиационната индустрия", добави той.
ФИА обяви в неделя, че маршалите на "Сузука" са размахвали двойни жълти предупредителни флагове преди фаталния завой, тъй като там вече се правеше опит да се премести болида на Сутил. Този сигнал означава, че пилотът трябва да намали и да е готов да спре.
Дали Бианки е видял тези флагове в дъжда при ниската видимост не е ясно. Фактът е, че той загуби контрол върху болида, изпусна завоя и удари репатриращата машина странично. Телевизионните камери не показаха какво се случва, но любителско показва странна ситуация - след удара на Бианки изведнъж маршалът започва да размахва зелен флаг.
"След смъртта на Сена и Ратценбергер и няколко други инцидента ние стартирахме програма за систематично изследване на всички аспекти на сигурността. Каски, защита на пилота в колата, ролбари, защита от пожар и т.н. Това са неща, които се развиват", каза Моузли.
"В този случай не мисля, че някоя от тези предпазни мерки би помогнала, защото както разбирам той се е заврял под трактора. И точно това е създало опасността", коментира той.
От дълго време във Формула 1 има притеснения дали тези трактори и кранове трябва да се намесват, докато състезанието тече с пълна сила.
© Reuters Макс Моузли защити решението французинът да бъде откаран в болницата с линейка
Седемкратният световен шампион Михаел Шумахер извади късмет през 2003 г., когато един такъв кран се появи в дъждовната Гран при на Бразилия. Ферарито на германеца почти се удари в него, като за късмет се заби в предпазната стена.
Алтернативата е пилотът да напуска болида в една потенциално опасна обстановка с всички налични рискове или да влиза кола за сигурност преди намесата на трактора.
"Това е общо взето автоматична процедура - когато една кола излети от трасето тя става опасна за останалите коли. Ако друга кола излети на същото място и се удари в нея, резултатите ще са непредвидими. Затова искаме да преместим колата възможно най-бързо", добави Моузли.
Той защити и решението на организаторите да закарат Бианки о болницата с линейка, а не с медицинския хеликоптер. "Това е медицинско решение... когато имаш травма в главата понякога е опасно да вдигнеш някой във въздуха, където налягането намалява и нещата се усложняват", каза той.
"Винаги сме смятали, че американецът Марк Донохю през 1975 г. почина, защото беше откаран в болница с хеликоптер. Затова лекарите трябва да преценят дали да се използва", добави Моузли.
оstavime
Рейтинг: 521 НеутралноИ след като изчетеш статията разбираш, че отговор просто няма. Лошо стечение на обстоятелствата и съвкупоност от каръшки факти.
Съсипахте коментарите в сайта с новата визия!Дано се възстанови и пак се състезава Бианки. Дано.
Читателят
Рейтинг: 436 НеутралноМоже би не трябваше да ограничават радиовръзката на пилотите.
Попътен вятър в главите!О бокса ги е страх да предупредят пилота за проблеми за да не ги накажат.
graham
Рейтинг: 521 НеутралноАйде пак търсене на виновни. Прав е Лауда - свикваме нищо да не се случва и накрая всички сме изненадани. А някой брои ли останалите, дето загиват по пистите? На мотори, в 24 часа на Льо Ман? Съвсем скоро в Щатите един (макар че този там слезе на пистата по време на състезание). Процедурата беше същата като при безброй такива случаи преди това.
До коментар [#2] от "Читателят":
Точно този тип съобщения са напълно разрешени. Няма да ги забранят дори след влизане на пълната забрана догодина.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
Jean-Luc Picard
Рейтинг: 367 НеутралноБеше просто лошо стечение на обстоятелствата. За високите скорости и ускорения, които се развиват, Формула 1 е страшно сигурен спорт през последните 20 години - малкото инциденти го доказват. Едни и същи хора, които се оплакват "стига с тая прекалена сигурност, оставете ги да се състезават" сега казват "много е опасен този спорт".
Стискаме палци за Жул.
skrita_sila_m
Рейтинг: 418 НеутралноАбсолютно безмислена статия. Ф1 е един от най-сигурните автомобилни спортове, да не кажа най-сигурния. Да се твърди, че трябва да се прави още за сигурността е безумно. Все пак едни хора се въртят с 300кмч нормално е веднъж на десет години да стане сакътлък, те затова им плащат и такива заплати.
Читателят
Рейтинг: 436 НеутралноДо коментар [#3] от "graham":
Попътен вятър в главите!Списъка на забранените съобщения стана толкова голям, че инженерите от екипа ги е страх вече да се обаждат по какъвто и да е повод.
Само като пример един от пилотите се обърна директно към ръководството на състезанието знаейки че се слуша плътно целия трафик.
dimitroff
Рейтинг: 213 РазстроеноПрепоръчваме на в.Дневник да гледа видеото отново и да коригира текста на статията в частта: "ФИА обяви в неделя, че маршалите на "Сузука" са размахвали двойни жълти предупредителни флагове преди фаталния завой, тъй като там вече се правеше опит да се премести болида на Сутил. Този сигнал означава, че пилотът трябва да намали и да е готов да спре.
Дали Бианки е видял тези флагове в дъжда при ниската видимост не е ясно. Фактът е, че той загуби контрол върху болида, изпусна завоя и удари репатриращата машина странично. Телевизионните камери не показаха какво се случва, но любителско показва странна ситуация - след удара на Бианки изведнъж маршалът започва да размахва зелен флаг."
Обръщаме внимание на следното:
1. Зеленият флаг бе развян ПРЕДИ Бианки да се вреже в трактора-кран. (ФАКТ)
2. Няма как Бианки да е видял двойни жълти флагове, защото маршалът вееше зелен флаг преди и по време на инцидента.(ФАКТ)
3. Да не се опитваме по български за размиваме вината за инцидента. (МОЛБА)
В много по-безопасни на пръв поглед ситуации и при сухо време на трасетата за Формула 1 Чарли Уайтинг е пускал на кола на сигурността. Това, че в неделя след инцидента на Сутил не бе пусната такава Е ГРЕШКА на Директора на състезанието Чарли Уайтинг. Не е ли ясно кой носи отговорността!? Или е трудно да се артикулира...
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
voxy
Рейтинг: 778 НеутралноДо коментар [#8] от "dimitroff":
twitter.com/voxybgтози зелен флаг е за пистата след катастрофата, за мястото където беше сблъсъка флагове се развяват по-напред
Чичи (Ice Man's fan)
Рейтинг: 675 РазстроеноАко не сте видели инцидента - страховит удар!!! Нелепо стечение на обстоятелства... Дано ви тръгне линка.
Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένειhttps://www.youtube.com/watch?v=ZoinAuyjLDA
2.5
Рейтинг: 1490 НеутралноНяма как човешкото тяло за секунда да спре от 250km/h до 0 и то под фадрома без последствия! Дано момчето се оправи!
I Want To Believedidco
Рейтинг: 418 Разстроеноhttp://www.dailymail.co.uk/sport/formulaone/articl e-2782638/Footage-emerges-Jules-Bianchi-s-Japanese -Grand-Prix-crash-left-F1-star-severe-head-injury. html
Брутален удар!
voxy
Рейтинг: 778 НеутралноДо коментар [#11] от "Чичи (Ice Man's fan)":
twitter.com/voxybgкое точно е нелепо стечение на обстоятелствата, това нямаше да се случи ако не беше изваден този трактор там без кола за сигурност, стига сте повтаряли като папагали нелепо стечение та нелепо стечение, грешка на организаторите е
voxy
Рейтинг: 778 Неутралнода добавя и пропуска в правилника на Ф1 е, трябва изрично да се забранят такива дейности защото май и в Германия направиха подобна простотия само и само Хамилтън да не застигне техния Розберг не извадиха кола за сигурност
twitter.com/voxybgdeutschwagen
Рейтинг: 1926 НеутралноМозли продължават да го представят като борец за сигунростта, което е пълни глупости. Мозли оглавява ФИА 1993-та, която е сравинтелно доста безинцидентна година. С големите му идеи за 1994 умират двама пилоти, стават мниожество сериозни инциденти, и мисля двама пилоти изпадат в кома (Фретцен е един от тях). 1995-та за малко не губиме и Хакинен. ЧАК ТОГАВА на нацистчето му светва, че така не може да се продължава.
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningdeutschwagen
Рейтинг: 1926 НеутралноДо коментар [#3] от "graham":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningНаистина се лсучват смъртни случаи на Льо Ман, но сега последният случай беше с пилот от ГТ (и веднага бяха направени промени в тази част на трасето) Катастрофите на Жене от 2008-ма, МакНиш и Рокенфелър от 2011-та, както и Дувал от тази година показват, че специализираните високотехнологични болиди дават изключително много сигурност. Трябва да се замислим дали случая с Бианки не е доста нелеп, причинен от грешки и пропуски от организаторите.
deutschwagen
Рейтинг: 1926 НеутралноДо коментар [#5] от "Jean-Luc Picard":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningДо коментар [#6] от "skrita_sila_m":
До коментар [#3] от "graham":
Съчетанието от модерен болид от Ф1 и тежкотоварно превозно средство (камион, багер, фадрома, трактор) не е добро. Последният инцидент на Марусия стана по подобен начин. Всичко в този псорт е изчислено за ниските болиди - стените предпазните огради, гумените предградия, поведението на самите болиди при контакт. Наличието на тежкотоварни превозни средства, с масивни железни ръбове разположени високо, позволявайки болидите да минат под тях, но на нивото на главата на пилотите може да бъде наречено лоша идея. Какво би се случило, ако Бианки беше ударил болида на Сутил? Според мен, най-вероятно нищо. Поне да ги вадят тези болиди от външната страна на оградите, с паяци и кранове.
dimitroff
Рейтинг: 213 НеутралноДо коментар [#10] от "voxy":
Много е важно да се вникне в детайлите. В случая те са много важни. 1. Зеленият флаг се появи малко преди местото на инцидента, а не след него. 2. Маршалът започна да го развява още в секундата, в която болидът на Сутил бе закачен на крана. Това не променя обстановката в точно тази зона за сигурност - тя си остава опасна, защото в трасето има външен опасен елемент.
Това е очевидно. Инцидента е подробно коментиран във Фейсбук страницата Формула 1 е страст.
Молбата ми беше Дневник да си коригират текста, но горе все още стои невярното:
"ФИА обяви в неделя, че маршалите на "Сузука" са размахвали двойни жълти предупредителни флагове преди фаталния завой, тъй като там вече се правеше опит да се премести болида на Сутил. Този сигнал означава, че пилотът трябва да намали и да е готов да спре.
Дали Бианки е видял тези флагове в дъжда при ниската видимост не е ясно. Фактът е, че той загуби контрол върху болида, изпусна завоя и удари репатриращата машина странично. Телевизионните камери не показаха какво се случва, но любителско показва странна ситуация - след удара на Бианки изведнъж маршалът започва да размахва зелен флаг. "
Няма как Биянки да види двойни жълти флагове, след като му показват зелен цели 12 секунди ПРЕДИ инцидента.
graham
Рейтинг: 521 НеутралноДо коментар [#7] от "Читателят":
Абсолютно разрешени са съобщения, отнасящи се до безопасността на пилотите и никой няма да накаже инженер, който е съобщил на състезател, че на еди кой си завой има инцидент. Списъкът със забрани включва инструкции от типа на температура/състояние на спирачки и гуми, където могат да подобрят времето си, сравнение с времето на друг пилот и т.н. Няма инженер, който да го е страх да каже на състезателя си, че има катастрофа на трасето. Така че радио комуникацията няма съвършено нищо общо със станалото с Бианки.
graham
Рейтинг: 521 НеутралноДо коментар [#18] от "deutschwagen":
Телеметрията на Бианки показва, че е изхвърчал от трасето с над 210 км/ч. Удар в Заубера на Сутил вероятно също щеше да е зверска катастрофа. На пистата следваха обичайната за такива случаи процедура. Не е ясно защо Бианки не е намалил.
Що се отнася до идеята за паяци и кранове - те по уличните трасета точно така ги вадят, щото там хептен няма място. Не знам какви пари би струвало да се промени оборудването. Организаторите сами инвестират в инфраструктура и оборудване на пистите, които трябва да отговарят на условията на ФИА, следователно въпросните трактори/багери са приети.
Димитров
Рейтинг: 880 НеутралноБог да му е на помощ на Бианки. Тежка катастрофа.
alfonso
Рейтинг: 213 НеутралноЗверски удар. Дано се пребори.
deutschwagen
Рейтинг: 1926 НеутралноДо коментар [#21] от "graham":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningБианки може да не е намалил поради грешна или недостатъчна за условията сигнализация от страна на организаторите.
В случая мисля, че тежките наранявания са нанесени от удара в ръба на трактора. Това няма как да стане, освен при удар в тежкотоварно превозно средство с високио шаси. Ако ударът беше просто в болид или в стената, нямаше да е директен удар в главата. Имало е доста случаи на удари с висока скорост в стената (и във Ф1, и на Льо Ман) когато пилотът става на крака и е напълно невредим.
Jean-Luc Picard
Рейтинг: 367 Неутрално[quote#14:"voxy"]кое точно е нелепо стечение на обстоятелствата, това нямаше да се случи ако не беше изваден този трактор там без кола за сигурност, стига сте повтаряли като папагали нелепо стечение та нелепо стечение, грешка на организаторите е [/quote]
Айде малко по-културно да се държиш. Не си си "у блога" ...
chichka
Рейтинг: 2032 НеутралноГрешка на организатори, маршали.... зеления флаг до трактора и аз го видях.
Русия- проказата на планетата Земя.krasi_kara
Рейтинг: 436 НеутралноАбе, аз ли съм тъп, ама да попитам наличието на опасност от инцидент не е ли значителна част от "магнетизма" на този спорт, както и на всички други моторни и високо-скоростни начинания?
Ясно, е че трябва да се търсят начини за подобряване на безопасността, ама да се правят някакви вселенски трагедии след катастрофа на систезателна писта ми се струва като да се тръшкаш, че си се опарил докато жонглираш с факли!
beatles
Рейтинг: 778 Любопитно[quote#14:"voxy"]грешка на организаторите е [/quote]
Всички животни са равни, но някои са по-равни от другиа кво, да остават колата на чакъла ли? стига с тва постоянно търсене на виновен бе, все някой трябва да ви е виновен.
или като пръдне някой да вадят кола за сигурност??? имаше си жълти знамена, бианки кат се знае ква каруца кара, да внимава повече, да и жив и здрав човека, дано се оправи, ама да не съм го карал аз да кара за незнам си колко стотин хиляди на година?????
всеки си поема риска, това е опасна работа, кво е тва изкривяване, като горките войници, дето ги ранявали и умирали. ми за тва ви плащат бе, тва ви част от работата. който не му харесва да ходи да кара трактор на полето!
graham
Рейтинг: 521 НеутралноДо коментар [#24] от "deutschwagen":
Сигнализацията е правилна и достатъчна.
Обяснението за зеления флаг:
Let’s clear this up: the original resting position of Sutil’s car after it crashed was after that marshal’s post (identified as number 12) and on the amateur video you can see them waving double yellow flags.
The marshals then began to recover Sutil’s car and moved it towards the escape road before the marshals post. Once the car was no longer after the marshal’s post, they switched to waving green flags. (Note that by “after” I mean relative to the direction of traffic on the circuit.)
This is correct. A yellow flag indicates danger ahead, a green flag indicates it is clear to go racing. Because Sutil’s car had been moved the marshals at that post were correct to switch from yellow to green flags.
If you compare the amateur video to the footage broadcast during the race you can get a better impression of the relative position of the marshal’s post.
deutschwagen
Рейтинг: 1926 НеутралноДо коментар [#29] от "graham":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningToва добре, но тракторът остава. Трябваше да има маршал, който да отиде там и да развее двойни жълти флагове, и няколко преди мястото на инцидента. Може и да е имало такива, но лошата видимост да не е позволила да се виждат.
deutschwagen
Рейтинг: 1926 НеутралноДо коментар [#27] от "krasi_kara":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningДо коментар [#28] от "beatles":
Тук опасният фактор е трактора. Без него нямаше да стане нищо, както не стана нищо със Сутил. Трябва ли да се обяснява защо такива масивни превозни средства нямат място на пистата? Спомнете си какво стана с Де Вийота.
graham
Рейтинг: 521 НеутралноДо коментар [#30] от "deutschwagen":
Бианки не е намалил. Не знам дали не е видял жълтите флагове. Но той не е намалил. И за това не може да се винят всички останали на и около трасето. Преди 20 години по същия начин обвиняваха хората на Имола, че на Тамбурело има бетонна стена.
deutschwagen
Рейтинг: 1926 НеутралноДо коментар [#32] от "graham":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningТРябва да има някакви стандарти за видимост, и ако не се изпълнят състезанието се прекъсва, както не веднъж е ставало.
Имола няма нищо общо. Самият Сена е ходил до стената заедно с тогавашния си съотборник Бергер - един от няколко пилота преживял катастрофа на Тамбурело - и се оказва, че зад нея има река и не може да се премести. Въпросът за Имола 94 е защо състезанието се е състояло, след като Раценбергер загива на място (каквото и да излъжат ФИА) по време на квалификациите и италианските закони изискват разследване преди да може да се продължи със състезанието. И също така защо "сър" Уилямс и свинята Хед дават на Сена болид, негоден да направи и две бързи обиколки на въпросната писта. Така или иначе, стената ямахат още следващата година и си отива и една легендарна писта, заедно с един легендарен пилот и една легендарна ера на този спорт.
hariman
Рейтинг: 418 НеутралноДо коментар [#16] от "deutschwagen":
Само малка поправка в кома изпадна не Френцен, а Карл Вендлингер по време на квалификациите или на свободните тренировки в Монако, което беше следващото състезание в календара след трагедията Имола в гран при на Сан Марино.
deutschwagen
Рейтинг: 1926 НеутралноДо коментар [#34] от "Тома Харизанов":
In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winningДа, прав си!
Petak
Рейтинг: 521 НеутралноПрави ли ви впечатление на какво интелектуално ниво се обсъждат мерките за сигурност в едно спортно състезание. А сега се сетете за споровете за използването на метален чук за разглобяване на мини в България.