Защо малките отбори не могат да си позволят Формула 1

Жан Тод се отказа да въвежда таван на разходите в началото на годината

© Reuters

Жан Тод се отказа да въвежда таван на разходите в началото на годината



Изпадането на един отбор по финансови причини може да се смята за изолиран случай, но наличието на два отбора в процедура по несъстоятелност само в рамките на няколко дни вече е признак за криза.


Още в началото на сезона имаше предупреждения, че разходите на отборите във Формула 1 ще излязат от контрол. Притесненията се засилиха, след като президентът на ФИА Жан Тод се отказа от въвеждането на таван на заплатите заради нежеланието на големите отбори. 


Разходите за малките отбори останаха в тежка ситуация заради намаляващите приходи от спонсорство и увеличаващите се разходи, най-вече за новите шестцилиндрови двигатели.




Някои от малките отбори като "Кейтъръм" и "Маруся" просто не издържаха. Анализите показват, че ножицата между това, което отборите могат да съберат като бюджет и минималните разходи, никога не е била по-голяма.


В опит да убедят Тод в необходимостта от таван на разходите, малките отбори извадиха реалните разходи за участие във Формула 1. "Кейтъръм", "Маруся", "Заубер" и "Форс Индия" са изпратили писмо до Тод, което е стигнало и до "Аутоспорт".


Техните изчисления показват колко струва участието на един отбор от долните части или средата на класирането, като се изключат заплатите за пилоти, сграден фонд, маркетинг, медийни разходи и гостоприемство.


По-големите отбори харчат повече, в някои случаи много повече, докато "Кейтъръм" и "Маоруся" се придържат към санитарния минимум. 


Разходите изглеждат така (в долари):
Задвижваща система - 28 милиона
Скоростна кутия и хидравлика - 5 милиона
Гориво и масла - 1.5 милиона 
Гуми - 1.8 милиона
Електроника - 1.95 милиона
IT - 3 милиона
Заплати - 20 милиона 
Пътувания и съоръжения на пистите - 12 милиона
Производство на шаси - 20 милиона
Въздушен тунел - 18.5 милиона
Техника и поддържане на фабриката - 2 милиона
HR и професионални услуги - 1.5 милиона
Логистика - 5 милиона
Общо 120.25 милиона


Тези разходи са проблем само когато приходите не могат да ги покрият, какъвто е масовият случай в момента във Формула 1. Приходите от търговските права на Формула 1 са около 88.5 милиона долара, което покрива половина от разходите за участие на отбори като "Заубер" и "Торо росо".


Но приходите от спонсорство не могат да покрият остатъка в условията на сложна икономическа обстановка. По този начин икономиката на Формула 1 просто не функционира.


"Уилямс" отчете загуби от 32 милиона долара за първата половина на годината, а само драстичното съкращаване на разходите в "Лотус" ги спаси от подобно нещо.

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на anona
    anona
    Рейтинг: 483 Неутрално

    Накрая ще останат два-три отбора с по няколко болида, да въртят едни купи за пред публиката и толкова.

  2. 2 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Откакто забраниха реклама на цигари, всеки един отбор крета.

  3. 3 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 644 Любопитно

    Ами така е. Бай Бърни и банките лапат лъвския пай от кинтите, а за отборите, които правят шоуто няма достатъчно. Да видим като фалират и Улямс, Форс Индия, Лотос и Заубер какви ще ги дялка. Може да е решил да разкара тези участници и да ги замени с други, но кой ще е толкова луд, та да гори по 150 млн. годишно?

  4. 4 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 639 Неутрално

    И аз не мога да си позволя Ес класа амг изпълнение,ама никой не е написал статия за това.Два отбора са си тръгнали - нови три ще дойдат.Кандидати има много.

    Горд българин с три години стаж в Испания .
  5. 5 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 704 Неутрално

    Затриха формулата май?

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  6. 6 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman
    Рейтинг: 1022 Неутрално

    Заради Жан Тод.

    Виолетовите боклуци са по-големи боклуци от червените боклуци , на които служат! Гъз е тяхното знаме!
  7. 7 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman
    Рейтинг: 1022 Разстроено

    До коментар [#1] от "anona":

    Ти ако питаш Тото Волф и един отбор е достатъчен...

    Виолетовите боклуци са по-големи боклуци от червените боклуци , на които служат! Гъз е тяхното знаме!
  8. 8 Профил на hill875
    hill875
    Рейтинг: 830 Неутрално

    До коментар [#7] от "Karla Hanneman":

    И с един пилот - Сузи Волф.

  9. 9 Профил на graham
    graham
    Рейтинг: 571 Неутрално

    пак писано-недописано, ма то е така, като изплющиш аутоспортския материал едно към едно без обяснения. само че аутоспорт ката ден пишат за тоя спорт - тук можеше да се направят някои уточнения. за ескалиращите разходи се говори от близо 10 години, не от вчера или от началото на годината. можеше да се обясни също така, че тоя на снимката се опита - също като предшественика си - да въведе ограничение на бюджетите и да се каже кой и защо го блокира. това, че спелчека за нищо не се ползва е ясно - Маоруся, ама тая безмислица - "ножицата между това, което отборите могат да съберат като бюджет и минималните разходи, никога не е била по-голяма"? каква е тая ножица, някой ще обясни ли? или читателите да се досещат самостоятелно, че няма и редактори? disconnect в кой език е ножица по-точно?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK