Боян Петров е притиснат от лошо време под Манаслу

Боян Петров в лагер 2 под Манаслу на 6300 метра

© Боян Петров

Боян Петров може да започне атаката си на Манаслу (8156 м) най-рано на 24 септември заради очакваното лошо време под върха в следващите няколко дни, съобщи той за "Дневник".

Валежи от дъжд и сняг засега спират алпинистите да правят каквито и да опити за изкачване на осмия по височина връх в света и единствения недостиган от българин осемхилядник.

В промеждутъците между валежите Петров е успял да качи багаж до лагер 2 на 6300 метра, а веднъж е стигнал до около 6700 метра с италианеца Джампаоло Корона.

Периодите на слънчево и хубаво време се редуват с валежи на сняг и дори гръмотевични бури. Петров обаче вече е направил своите аклиматизационни изкачвания и е готов да атакува при отваряне на прозорец от хубаво време.

Предлагаме ми неговият разказ за изминалите дни в базовия лагер:

"На 12 септември цяла нощ валя дъжд. След закуска участвах в състезание по скок от място и станах втори с 2.65 метра. Първи стана един от шерпите с 2.70 м, но беше с маратонки и в четирите си опита правеше фалстарт. Дъждът продължи през целия ден, като на моменти се превръщаше в суграшица.

На следващия ден с 14 кг раница стигнах до лагер 1 (5600 м) за 2.55 ч. Малко след пристигането започна да снежи и скоро си започна да вали сняг. Подравних площадка и бързо си опънах палатката. Целият следобед си почивах, а след 16.30 ч. небето се отвори, долините бяха в мъгли и въобще приказни гледки. В 20 ч. беше минус 6 градуса.

Пътят между лагер 1 и лагер 2 е осеян с огромни цепнатини, които се преминават на зигзаг

© Боян Петров

След приказно слънчево утро на 14 септември си събрах палатката и целия багаж и продължих нагоре към лагер 2 (6300 м). Огромни цепнатини се преминават на зигзаг, като дори има ледено катерене по 15 метрова почти отвесна стена. До лагер 2 стигнах за по-малко от 4 часа, подравних място за палатка и целия следобед си почивах. Към полунощ започна да святка и гърми. За първи път виждах гръмотевична буря на такава височина. В просъница си спомних, че един от партньорите на Райнхолд Меснер беше загинал от гръмотевица именно на Манаслу. Беше красиво да гледаш нощните светлини, от които се осветяваше цялата палатка. Около полунощ температурата беше минус 10 градуса.

Целия 15 септември прекарахме в почивка в лагер 2, като с италианецa Джампаоло Корона направихме излизане до 6700 м. Почти през цялото време бяхме в мъгла и облаци (пълен white-out) и така и не разбрахме докъде точно сме стигнали. Небето се изчисти чак след 18 ч и рязко застудя. Заспивайки, термосензорът на Garmin показа, че навън е минус 14 градуса.

Отново имахме прекрасно слънчево утро и шестимата, които бяхме в лагер 2 решихме да слизаме към базовия лагер за възстановяване. Надолу всичко е лесно и въпреки, че на най-техничните места засякох няколко групи, изкачващи се нагоре. Стигнах до базовия лагер за 1.30 ч. След 11 ч отново заваля, но за почивка дъждът е идеален.

В лагер 1 е имало над 40 палатки на алпинисти, които се готвят да изкачат Манаслу

© Боян Петров

На 17 септември валя през по-голямата част от деня, но така или иначе като си почиваш е все тая какво точно става извън палатката. Целият ден четох книги.

Цяла нощ след това валя сняг и сутринта имахме към 20 см в базовия лагер. С Джампаоло Корона решихме да се раздвижим и в 7 ч. тръгнахме към лагер 2 с почти празни раници. Колкото по-нагоре отивахме, толкова по-светло и слънчево ставаше. В лагер 1 имаше над 40 човека. Сложихме котките и седалките и с доста бавно темпо се качихме до лагер 2. Сякаш не се бяхме възстановили достатъчно, за да правим бързи изкачвания. Над 5500 м грееше слънце и беше сравнително топло. В лагера хвърлихме малко храна и газ и поехме надолу. До базовия лагер слязохме само за 1.30 ч. През целия ден там е било облачно и студено.

Прогнозата за времето показва, че от 20 до 23 септември ще имаме лошо време с голям сняг. Това означава, че най-ранна атака на върха ще има между 24 и 27 септември".

Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на BIKER
    BIKER
    Рейтинг: 437 Неутрално

много късмет му пожелавам

БСП и ДПС вън от политиката
  2. 2 Профил на manu_chao

4. 4 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1417 Неутрално

Успех и да си направи селфи на върха и да го постне във ФБ и разбира се да се върне жив и здрав.

Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  5. 5 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1148 Неутрално

Хубаво разказва! Дано дойде хубавото време, тогава няма съмнение, че ще си постигне целта. А и ще направи хубави снимки!

6. 6 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 915 Неутрално

Завиждам му благородно Най-вече заради гледките!
    Успех и от мен!

7. 7 Профил на franklin
    franklin
    Рейтинг: 1444 Неутрално

Успех!

"На света има само едно нещо по-лошо от насилието - това е капитулацията пред него." Амос Оз
  8. 8 Профил на aytep
    aytep
    Рейтинг: 445 Любопитно

Защо има минуси на плюсовете по-горе?!

Яба-даба-ду
  9. 9 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 326 Неутрално

Освен височината и терена Съни ще трябва да де бори явно и с времето. Температурите, които съобщава са много високи за тези височини - това означава нестабилен сняг, може би повишена лавинна опасност, както и много проблеми при биенето на партина в участъците с по-дълбока снежна покривка.
    Много е хубаво, че е намерил и партньор в лицето на този италианец.
    Пожелавам му късмет и трезва преценка, в случай, че времето тази година направи върха недостъпен. Подготовката и желанието му иначе са невероятни.

За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK