Ще се изправи ли рали "България"?

Пламен Стайков ще бъде един от българските асове по трасетата на рали "България"

© LAP.bg

Пламен Стайков ще бъде един от българските асове по трасетата на рали "България"



Организаторите на автомобилните състезания имат различни проблеми, освен набирането на пари. Тези, които сега поставят началото на едно рали трябва да накарат феновете и пилотите да им повярват и да решат, че си струва да бият път и да харчат пари, за да гледат отсечките и респективно да участват в надпреварата.


А тези, които организират състезания с по-дълга история, които обаче са позападнали с времето, трябва да намерят начин, за да ги вдигнат до някогашното им високо ниво и да спечелят обратно публиката и състезателите.


Организаторите на 47-ото издание на рали "България" трябва да се справят и с двата типа проблеми, при това едновременно. За последно най-голямото ни рали, но под името "Албена" беше на брега на Черно море през 2001 г., след това се премести в другия край на България, където негов център последователно бяха Боровец и Самоков. Сега, 15 години по-късно състезанието се връща при най-вярната си публика от региона Сливен-Шумен-Варна, а в дългосрочен план преместването на състезанието се отчита като грешка.




В първите няколко години публиката по етапите около Боровец беше на прилично ниво, но след това, със западането на целия европейски рали шампионат, силните имена започнаха да изчезват от стартовия списък, а заедно с тях започнаха да намаляват и феновете.


С тежката задача да изправи рали "България" на крака се е нагърбил Слави Славов, директор досега на възстановеното рали "Варна", върху чийто формат се гради състезанието тази година и по-познат като баща на трагично загиналия миналата година Тодор Славов – най-успешният български състезател в световния рали шампионат с третото си място в група JWRC през 2010 година.


Точно Тодор и навигаторът му Добри Филипов бяха тези, които по време на върховото издание като кръг от световния шампионат през 2010 г. ентусиазираха феновете по отсечките, дори повече от Себастиен Льоб и Кими Райконен. Или поне колкото тях.


Възраждането на рали "България" трябваше да е доста по-бляскаво от варианта, който ще получи публиката този уикенд. Сервизната зона трябваше да е до Морската гара, а крайбрежното разположение на боксовете и състезателните автомобили е отлично решение в световен мащаб – от Австралия, когато ралито беше в Пърт до Сан Ремо. Но силните дъждове и избилите тръби под крайбрежната зона, както и наложилият се спешен ремонт, върнаха състезанието в Техническия университет Варна, където не е толкова бляскаво, но пък има достатъчно място за сервизите и публиката.


Същото донякъде се получи и с екипажите, решили да участват в рали "България" – началото на сезон 2016 г. отбеляза 20 български коли на старта на румънското рали "Сибиу", а участниците за надпреварата във Варна с лекота стигнаха 35. Това се случва година след последните издания на рали "България", където стартовият списък не успяваше да изпълни и една страница.


Разделянето на европейския рали трофей (ERT) – континенталният шампионат, от който е част рали "България" на зони – ние сме в Балканската, се оказа поредното грешно решение на FIA относно европейските ралита. До миналата година рали "България" можеше да привлича участници с по-сериозен бюджет, който стартират в повече ралита на Стария континент, но нямат достатъчно скорост и пари, за да са в европейския шампионат. Сега с "районирането" тази възможност отпадна.


И кратък преглед на нивото на спорта на балканските страни около нас показва, че няма кой знае какви надежди. Румънските екипажи не върнаха жеста от "Сибиу", където Пламен Стайков и компания рязко вдигнаха нивото на местното им състезание, в Сърбия спортът е десетилетия назад, кризата в Гърция ограничава местните пилоти и фенове до малки локални надпревари, а тази година турските екипажи карат само у дома и нито един не е излязъл навън.


Въпреки това рали "България" ще предложи интересна битка на феновете – на старт ще застане вторият от миналата година Рашид Ал Кетби с автомобил "Шкода Фабия" R5, т.е с топавтомобил за нивото на ралитата в Европа. Пилотът от Дубай обаче не е сред най-бързите на асфалт, а ако вали скоростта му пада още, поне по неговите думи. Срещу него се изправят бившия шампион на България и лидер в шампионата след победата си в Румъния Пламен Стайков, който завърши на второ място в генералното класиране в "Сибиу", преследвачът му Мартин Сурилов и Йордан Атанасов, който след участия в рали "Варна" с "Шкода Фабия" WRC купи колата на Стайков преди настоящия сезон и се вля в групата на пилотите, каращи "Мицубиши".


Освен тях, в списъка с тези, заради които публиката се събира по етапите включваме и бившият шампион на рали спринт Калин Бенчев, чийто нов автомобил дефектира на първия тест преди състезанието и се наложи пилотът спешно да наема друга кола, за да стартира във Варна и Костадин Щерев, който пък отбелязва завръщането си в ралитата. Носителят на европейския трофей в планинските състезания за 2014 година Николай Златков се отказа от участие в хода на опознаването на етапите и си замина от Варна.


Освен отсечките, познати на феновете от миналата година, включително и легендарния етап "Аладжа манастир", организаторите са предвидили нови изпитания, както и два етапа в рамките на град Варна. Миналата година единствената такава отсечка събра над 10 хиляди зрители по данни на полицията.


Стартът на състезанието е днес в 20 часа пред Катедралата във Варна, а етапите стартират утре сутрин.
Може би пък рали "България" ще се възроди успешно в стария си дом, а догодина ще бъде още по-бляскаво със сервизната си зона до Морската гара.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK