Легендарният ултрамаратонец Дийн Карнацис: Вземете си удобни обувки и излезте да побягате

Легендарният ултрамаратонец Дийн Карнацис: Вземете си удобни обувки и излезте да побягате

© Спортен клуб



Американецът от гръцки произход Дийн Карнацис е един от най-известните бегачи на ултрадълги разстояние в света. Сред легендарните му постижения са пробягването на 560 км без прекъсване и сън в продължение на три денонощия и реализирането на проекта "Издръжливост 50: 50 маратона в 50 щата в 50 последователни дни".


Той е завършвал десет пъти на най-трудното състезание в света - "Бедуотър", като дори го е печелил. Правил е маратон на Южния полюс при минус 40 градус, участвал е самостоятелно в щафети от 200 мили, състезавайки се наравно с отбори от по 12 души, а през 2007 г. списания "Тайм" го определя за един от 100-те най-влиятелни хора на планетата.


Карнацис беше водещият лектор на провелия се през месец март семинар "Физкултура", организиран от спортен клуб "Бегач". По време на семинара той разговаря с "Дневник" за своите тайни в преодоляването на ултрамаратони и за необходимостта от бягане в ежедневието на хората.




Ако искате да убедите някого, че ултрамаратоните са нещо добро за него и за тялото му, какво бихте му казали?


- Най-важното нещо в бягането на дълги разстояние е да не забравяте, че не трябва да бързате, а просто да не спирате. Бягането на ултрамаратони е повече способност да контролираш съзнанието си, а не толкова тялото. За да бъдеш силен ултрамаратонец, имаш нужда от силен ум.


По силите ли е това на всеки човек?


- Всеки човек на планетата може да пробяга ултрамаратон. Бягал съм ултрамаратони по целия свят и съм виждал хора с всякаква физика. Не всеки е слаб като мен, има такива, които като ги видиш и си казваш: "Как е възможно този човек да пробяга ултрамаратон?" Но те имат ментална сила. Вярвам, че тя е много по-важна от физическата, защото съм виждал хора, които изобщо не приличат на спортисти, но бягат по сто километра. Това, което правят, е невероятно.


Опасни ли са дългите бягания за тялото?


- Ако се придържаш към собствения си лимит, тогава няма опасност. Мисля, че е доста по-опасно изобщо да не опитваш. Всеки има собствени граници. Улрамаратонът може да е опасен за човек, който не тренира като мен, но е решил да пробяга такива километри. Но ако се бяга разумно, няма опасност.


Кога разбираш, че си достигнал лимита си?


- Само когато се провалиш. Така се учиш и надминаваш своите граници. Много хора изпитват страх да не се провалят. Бих им казал - не се страхувайте, защото когато се провалиш, се научаваш как да се справиш по-добре следващия път.


Провалял ли сте се?


- Всъщност съм се провалял няколко пъти. Хората се фокусират върху всичките ми големи победи и постижения, но съм имал и провали. Би ми се искало някой път да направят интервю за моите провали, би било интересно. Защото съм научил много повече от провалите си, отколкото от успехите.


Легендарният ултрамаратонец Дийн Карнацис: Вземете си удобни обувки и излезте да побягате

© Associated Press


Какво трябва да знае и да направи един човек, ако тепърва е решил да започне бягания на дълги разстояния?


- Добре е да започнеш с едни удобни обувки. Това е много полезно. След това трябва да бягаш дотогава, докато не започнеш да изпитваш болка и на следващия ден да ти е трудно да ходиш. Това означава, че си достигнал своята момента граница. За първо тичане може да са например пет километра, това е добър километраж. Когато стигнеш до момента, в който спреш да изпитваш болка след бягането на пет километра, трябва да опиташ седем. Бавно да увеличаваш натоварването. Другият вариант е да започнеш с 30-минутно бягане, но не да спринтираш и да си броиш километрите, а да се научиш как да поддържаш темпо.


Поддържането на равномерно темпо е голяма трудност за много хора, как могат да се справят с него?


- Може да си вземеш спортен часовник и да го следиш. Другият вариант е да водиш разговор, докато бягаш. Ако успяваш да говориш с някого, без да оплезиш език и да започнеш да се задъхваш силно, значи си в добро темпо.


С какво се храните, за да поддържате форма за толкова дълги бягания?


- Обичам масла от ядки - не толкова фъстъчено масло, а по-скоро от кашу и бадеми. Много са полезни заради енергията, а и са като желе и се усвояват много лесно. Иначе съм опитвал много неща - аминокиселини и т.н., но нямам никаква нужда и полза от тях в момента, защото режимът ми на хранене е много добър. Не използвам никакви добавки. Нито пък имам нужда от глутен, от хляб, от паста, от зърнено-житни храни. Ям всякаква натурална храна, която идва от земята - плодове от дърветата, зеленчуци от градината. Ям и доста риба, добра е заради протеина. Като цяло наблягам на противовъзпалителни храни. Много обичам сьомга, защото студеноводните риби имат Омега-3 мастни киселини. Другото хубавото на рибата е, че предлага огромно разнообразие. В София се храня с риба всяка вечер и е чудесна.



А какво е най-важно за възстановяването?


- Основното е да пиеш много вода. Когато се почувстваш жаден, значи си чакал твърде дълго. Трябва да се пие много вода и когато отидеш до тоалетна, да изкарваш чиста течност, а не жълта. Другото много важно нещо е да възстановяваш активно, а не пасивно. След маратон например е много добре на следващия ден да отидеш да потичаш леко - три-четири километра. Движението помага за доброто възстановяване.


Какво друго е важно освен хранене, възстановяване?


- Дрехите също са доста важни. Добре е да се бяга с трика, които минимизират изпотяването, а не с памучни дрехи. Трябва да се използват правилния тип дрехи и чорапи, защото в противен случай тялото не може да диша добре и няма да се чувства комфортно, както например с т.н. кулмакс дрехи.


Легендарният ултрамаратонец Дийн Карнацис: Вземете си удобни обувки и излезте да побягате

© Associated Press


Възможно ли е да бягаш много километри и в същото време да бъдеш обикновен човек, който работи по 40 часа на седмица?


- Да, разбира се, че можеш. Мисля, че е въпрос на жертва. Много хора казват, че нямат време за бягане, но в същото време средностатистическият човек прекарва два часа на ден пред телевизора. Просто изключете телевизора и отидете да побягате. Всеки може да го направи. Виждал съм хиляди хора, които са корпоративни служители и работят по 40-50 часа на седмица, но в същото време бягат ултрамаратони. Мисля, че хората си намират твърде много извинения.


Защо абсолютно винаги стоите на пръсти?


- Това ме държи в пълна концентрация и кондиция. Аз никога не сядам. Абсолютно никога. Единствените моменти, когато не стоя изправен, са когато спя.


А какво ви държи мотивиран никога да не спирате?


- Страстта. Обничам това, окето правя. Искам да видя колко години още мога да продължа. Това е моето предизвикателство. В бягането има една чистота, то е нещо много просто, но те кара да се чувстваш жив. За себе си знам, че ако не тичам, просто няма да се чувствам жив.


Вече сте на 54 години, опитвате ли да се конкурирате с младите?


- Да, по един забавен начин. Е, понякога и малко опасен. Но, да, обичам да се състезавам с младите, защото те са безстрашни. Когато остарееш, започваш да се страхуваш повече от някои неща. А искам да продължавам да предизвиквам себе си.


Какво най-много обичате в това, което правите?


- Обичам да пътувам. Въпреки че вече в момента съм много уморен, се радвам много на града. Идвам в София, България, и се наслаждавам на един чудесен град, на много фенове и на страхотни хора. Пътувам навсякъде по света и навсякъде бягащите хора са еднакви. Те са уникални и красиви хора, през целия си живот съм се наслаждавал на срещите си с тях и продължавам да го правя.

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2397 Весело

    "Другият вариант е да водиш разговор, докато бягаш. Ако успяваш да говориш с някого, без да оплезиш език и да започнеш да се задъхваш силно, значи си в добро темпо."

    ++++++
    :-)

    I Want To Believe
  2. 2 Профил на ivailosavoff
    ivailosavoff
    Рейтинг: 482 Неутрално

    Евала! А посланието е просто спортувайте....!

    'Защо абсолютно винаги стоите на пръсти?'

    А инак, Дневник да ви имам преводачите!

  3. 3 Профил на Nina Kercheva
    Nina Kercheva
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Трябва да го препоръча на Шиши.....





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK