С велосипед на пътя: Как инцидентите с най-добрите колоездачи повдигнаха въпроса за сигурността по цял свят

В края на април един от най-добрите италиански колоездачи Микеле Скарпони загина, след като беше блъснат от ван по време на тренировка

© Associated Press

В края на април един от най-добрите италиански колоездачи Микеле Скарпони загина, след като беше блъснат от ван по време на тренировка



Щом може да се случи на шампиона в "Тур дьо Франс", значи никой не е в безопасност." Това заяви колоездачът на "Астана" Паоло Тиралонго след инцидента, при който трикратният победител в най-престижното състезание в света Крис Фрум беше блъснат от автомобил по време на тренировка.


Фрум заяви, че е бил ударен нарочно от нетърпелив шофьор в близост до дома си в Монако. Той се размина само с няколко леки охлузвания и един унищожен велосипед. Още на следващия ден британецът получи нов и поднови тренировките.


Един от най-силните италиански състезатели Микеле Скарпони обаче нямаше неговия късмет. На 22 април 37-годишният колоездач на "Астана" беше блъснат от ван - също докато тренира в близост до дома си (във Филотрано), и почина от раните.




В началото на май петима колоездачи от аматьорския клуб Atletic Llebeig бяха блъснати край испанския град Олива, като двама загинаха на място, един беше приет в болница в тежко състояние, а другите двама бяха настанени за лечение с по-леки травми. Полицейската проверка е установила, че шофьорът е карал под влиянието на алкохол и наркотични вещества, съобщи "Ас".


Крис Фрум се размина без сериозни травми, след като беше блъснат от автомобил по време на тренировка

© Associated Press

Крис Фрум се размина без сериозни травми, след като беше блъснат от автомобил по време на тренировка


Трагичен инцидент с велосипедист наскоро имаше и в България. Един от най-добрите шосейни колоездачи у нас - Мартин Гачев, загина на 24 февруари, след като беше блъснат от турски тир на главния път I-8 близо до Божурище.


Време е за промени


Зачестилите инциденти повдигнаха въпроса за сигурността на колоездачите на пътя. Случаите с някои от големите имена в професионалния спорт направи така, че да се привлече вниманието. Нещо, за което любителите велосипедисти се борят отдавна. Въпросът е какво ще последва.


"Не е само във Франция, Италия, Канада или Америка. Това се случва с нас навсякъде по света. Навсякъде има опасност и затова трябва много да внимаваме. Преди всичко обаче шофьорите трябва да уважават колоездачите. Не само професионалните състезатели, а изобщо всички велосипедисти. Просто имайте уважение към законите по пътищата", заяви Тиралонго, който беше съотборник с покойния Скарпони през последните три години и половина.


По последни данни дялът на загиналите велосипедисти при пътно-транспортни произшествия в Европа е 8% и продължава да се увеличава. В България само през 2015 г. са загинали 29 колоездачи, което е изключително тревожна статистика предвид малкия брой велосипедисти в страната.


Равноправни на пътя


"Определено става все по-опасно, защото броят на автомобилите непрекъснато расте. Шофьорите не ни приемат като равноправни водачи, но ние също сме участници в движението. Ясно е, че в днешното ежедневие всички за изнервени, но трябва да има по-голямо уважение към колоездачите", коментира пред "Дневник" най-добрият български състезател в професионалното колоездене Николай Михайлов.


За разлика от България, по главните пътни артерии в много от европейските страни има отделна лента за велосипедисти с дължина метър и половина, разказва Михайлов, който през по-голямата част от годината тренира и се състезава в чужбина. Дори това обаче не може да спре увеличаващия се брой инциденти с блъснати колоездачи.


"Броят им продължава да расте и за съжаление нищо не се променя", заяви един от най-титулуваните испански състезатели Алехандро Валверде. "Нуждаем се от повече уважение от шофьорите и по-строги санкции", допълни той.


Сходно мнение изрази и сънародникът му Хоаким Родригес. "Не можем да продължаваме така. Трябва да се спре с това веднъж завинаги. Колко смъртни случая трябва да имаме, за да се предприемат някакви законодателни мерки? Уважавайте колоездачите", призова той.

Ключови думи към статията:

Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Истината е ,че трафикът стана много натоварен в цяла България и е много рисковано да се кара велосипед особено по натоварените извънградски пътища.И никакви промени в законите няма да променят положението,защото шофьорите не блъскат умишлено велосипедистите.Особено пък ,когато става въпрос за тирове,автобуси и други товарни автомобили на тесни пътища,тогава рискът за велосипедистите е огромен.И аз допреди 7-8 години карах почти всеки ден велосипед по извънградски маршрут,но вече ме е страх и не го правя.

  2. 2 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#1] от "mushashi":

    Защо така Мусаши, нали България статистически е остров на сигурността и спокойствито?

    Модератора е неадекватен!
  3. 3 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 1194 Неутрално

    До коментар [#1] от "mushashi":

    Или по скоро специално за България причината е че Ганьо знае че и да утрепе човек - пешеходец или колоездач най много 1-2 годинки условно.... Виж с колите повече внимават че ако блъсне някоя лъскава кола може бой да яде.... Та такъв е живота в дивият Булгаристан....

    п.п. Иначе от години се занимвам с колоездене в града и извънградско ... миналата есен два пъти бях умишлено бутнат от простаци на пътя.... И двата пъти бяха хора които изобщо не внимаваха и съвсем умишлено ме блъснаха.... единият поне изяде шамарите щото направи грешката да излезне и да ми вика при положение че ме блъсна на ВЕЛОАЛЕЯ!!!

    Pure Chewing Satisfaction
  4. 4 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 865 Неутрално

    Явно бъдещето на колоезденето е маунтийнбайк,защото в гората и на полето няма автомобили.

  5. 5 Профил на Stanko
    Stanko
    Рейтинг: 221 Неутрално

    И аз вече се отказах да се катеря до Пасарел с бегача. Просто товарните и лекотоварните автомобили станаха много. Не знам доколко има връзка с разсипването на БДЖ.

  6. 6 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1057 Неутрално

    Докато автомобили и велосипеди използват едно и също трасе така ще да е.
    Трябва да се направят оградени велосипедни алеи и само те да се използват от велосипедистите. Нарушителите (автомобили, заемащи велосипедна алея) или велосипедисти, каращи по шосето при наличие на велосипедна алея да се глобяват.
    Така ще бъде много по-безопасно за всички участници в движението.

  7. 7 Профил на le_bigmac
    le_bigmac
    Рейтинг: 360 Неутрално

    Не знам колко колоездачи трябва да загинат, за да разберат, че няма как да карат безопасно на едно и също място с машини, които убиват. Аз карам колело , децата ми също и първото нещо което им казах преди да ги науча е никога с колело на автомобилно шосе. Въобще не ме интересува кой е виновен при катастрофа, резултата е ,че колоездача винаги отива в болница, ако не и по-лошо. А аз искам децата да са живи и здрави. Има паркове, дотам по тротоара.

  8. 8 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 594 Весело

    До коментар [#4] от "dimitrov6": Да бе , така си мислиш ......тръгни из планината с колело и няма начин да не налетиш на някой урод с разтропано ендуро или АТВ. По правило карат даже по пътеките за туристи и задължително с пълна газ....Много рядко ще видиш някое возило да е регистритрано ( с номер ). Естествено полицията, горските стражари и охраната на парковете се правят на пръднали :-)

  9. 9 Профил на Stanko
    Stanko
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Не знам колко колоездачи трябва да загинат, за да разберат, че няма как да карат безопасно на едно и също място с машини, които убиват. Аз карам колело , децата ми също и първото нещо което им казах преди да ги науча е никога с колело на автомобилно шосе. Въобще не ме интересува кой е виновен при катастрофа, резултата е ,че колоездача винаги отива в болница, ако не и по-лошо. А аз искам децата да са живи и здрави. Има паркове, дотам по тротоара.
    —цитат от коментар 7 на le_bigmac


    Пълни глупости! Колелото е преди всичко средство за придвижване от точка А до точка Б!!! Има и хора които обичат да шофират извънградско за разпускане, но основното предназначение на автомобилите си остава транспорт. Разбира се нямам нищо против да си ползвате велосипедите и за семейни съботно-неделни забавления в парка или за стягане на краката, но моля ви, не налагайте погрешните си разбирания.

  10. 10 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#3] от "serpico":

    Да не мислите,че в другите държави дават по-големи присъди при катастрофи?Особено в страните от Западна Европа се налагат дори и по-леки от българските присъди.САЩ е изключение,но там правораздаването има съвсем друг характер.А и не винаги дават условни присъди-четох,че шофьорът на"Хамър",който блъсна пешеходец в Пазарджик е осъден на 3 години и половина затвор.И то при условие,че пешеходецът е пресичал неправилно.В посочените от вас случаи явно е можело да бъде избегната катастрофата.Но я си представете извънградски път ,на който се разминават два автобуса или два тира и помежду им се окаже велосипедист.Не искам да се окажа нито на мястото на велосипедиста,нито на мястото на шофьорите.Просто трябва да се съобразяваме с реалностите-трафикът е ужасен в почти цяла България.И да се кара велосипед по натоварен път е огромен риск.

  11. 11 Профил на на Иванка баща й
    на Иванка баща й
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#4] от "dimitrov6":

    Аз карам по черни пътища или планински за удоволствие, избягвам в града или извънградско.

    I'll be back...
  12. 12 Профил на на Иванка баща й
    на Иванка баща й
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Защото вече е доста опасно.

    I'll be back...
  13. 13 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 676 Неутрално

    Ще коментирам в качеството си на велосипедист-автомобилист, който много обича да ходи пеш. Не е правилно да се правят обобщаващи изказвания, които хвърлят вината само на един вид участник в движението и то с претенцията това обобщение да описва точно всички участници от този вид. Като велосипедист съм се убедил, че шофьорите в много от случаите са толерантни към велосипедистите и се стремят да минават покрай тях с необходимото внимание. Много по-често съм срещал пешеходци, които застрашават здравето и живота на велосипедистите, вместо автомобилисти, които да шофират с риск за околните велосипедисти. Разбира се, това далеч не винаги е така. Всяко стадо си има мърша, казва народът и в случая е така. При все това, докато ние се делим на велосипедисти, автомобилисти и пешеходци и се дърлим помежду си, държавата ни прибира данъците и нехае да променя средата по начин, който да намали конфликтните точки между тези групи. И тъй като няма изгледи скоро да започнем да изискваме от държавата това, което тя е поела ангажимент да прави като компенсация за отнетите ни чрез данъци средства, то нека поне се научим да бъдем по-толерантни помежду си както на пътя, така и извън него... Пък после нека ни наричат "толерасти". ;)

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  14. 14 Профил на le_bigmac
    le_bigmac
    Рейтинг: 360 Неутрално

    До коментар [#9] от "Стоян":

    Нещо си се объркал. Това е моя избор и нищо не налагам. Ако не ти харесва цъкаш минус. Довиждане и приятен ден!

  15. 15 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 495 Неутрално

    нека малко и колоездачите бъдат по-внимателни, да не се мушкат между колите и да не мислят, че са помазани от бога. и също да спазват правилата за движение - при пресичане на пътното платно според закона за движ по пътищата са приравнение на пешаци и тр да си БУТАТ велосипеда, а не да хвърчат. да не говорим за отвратителното каране на велосипедистите по тротоарите, блъскащи деца и не само деца. монетата има обикновено 2 страни (и един страничен ръб).

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  16. 16 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#10] от "mushashi":

    Мусаши,
    нали обичаш статистически данни!
    Ето ти малко данни и ела обясни за наказанията в другите страни по отношение на нарушения при шофиране.
    През великденската седмица (17-23 Април) в Испания са регистрирани 31 086 шофьора с превишена скорост, които са глобени между 100 и 600 евро в зависимост от нарушението. 4 шофьора които са карали с 80км/ч повече от разрешеното са АРЕСТУВАНИ и очакват произнасяне на присъдите си, които могат да бъдат затвот между 3 и 6 месеца. В информацията не уточняват това ефективна или условна присъда е, така, че не зная за това. Проверени са чрез спиране 581 294 автомобила. А общо са отчетени 14,8 милиона пътувания по магистралите на страната.

    Какво казваш за санкциите в другите страни, че са по-леки отколкото във България?
    Я дай пример за арестуван и осъден на затвор водач за превишена скорост във България. Подчертавам, че няма произшествие, просто е превишена допустимата скорост с 80 или повече км/ч.

    Модератора е неадекватен!
  17. 17 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2584 Весело

    “Шофьорите не ни приемат като равноправни водачи, но ние също сме участници в движението.”

    Впечатлението ми е че повечето колоездачи се смятат за “по-равни”, когато спорят с пешеходците и съотв. “по-равни”, когато се смятат за прецакани от шофьорите!
    Демек са априори по-равни!
    :-)

    I Want To Believe
  18. 18 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#16] от "ivan_":

    Пак не правиш разлика между елементарни неща-престъпление и административно нарушение.В България шофирането с превишена скорост не е престъпление,а административно нарушение така че няма как някой да бъде осъден заради това,а му се налага глоба.
    Коментара ми беше по повод присъдите за катастрофи,при които има жертви-почти навсякъде в ЕС те са не са високи.Просто политиката на европейските съдилища е такава,за разлика от тези в САЩ.

  19. 19 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#18] от "mushashi":

    Мусаши,

    Какво се опитваш да ми обясниш?
    Че правната система на Испания, която налага затвор за превишена скорост е с по-леки наказания отколкото българската, която санкционира това само с глоба?

    Или се опитваш да измислиш нови положения в правото според, които за по-леко нарушение са налага съеизмеримо по - тежко наказание, така ли?

    Щом те наказват с лишаване от свобода само за превишаване на скорост, без произшествие, без щети, без пострадали, смяташ ли , че някой ще ти повярва, че при произшествие със щети или не дай си боже с пострадали наказанието ще е по-леко?

    И ти като юрист как ще коментираш строгостта на системата в двете държави?
    В Испания шофирането с превишена скорост над 80 км/ч се третира като криминално деяние и съответно се санкционира като такова с лишаване от свобода, а във България същото е административно нарушение и се наказва с глоба.

    Коя система е с по-тежки рестриции казаваш?
    Или какво твърдеше, че са долу горе същите наказанията в Западна Европа и във България?

    П.С. Давай почвай пак да обясняваш как тази статистика не е вярна, защото ти не си видял никой да нарушава не знам си там какво...

    Модератора е неадекватен!
  20. 20 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#19] от "ivan_":

    Пак си пишеш някакви твои свободни съчинения.Даваш ми преведен испанският Наказателен кодекс,аз ти представям българският/а може и сам да го видиш има го в нета/ и правим сравнение за какви престъпления какви наказания се предвиждат.А и по-важното какви наказания са наложени при катастрофи с жертви.Щото всичко друго са празни приказки.
    И наистина вече ми писна от твоите заяждания.Нямам повече намерение да си губя времето с теб.

  21. 21 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3589 Неутрално

    Първо, в България условията при които можеш да си караш колелото са ужасни...! Тесни, стари и разбити пътища! Прахоляк, дупки, боклуци, кучета...! Има участъци, където колелото ти може да се разпадне от вибрации, заради смотания асфалт. Да не говорим за хилядите димящи и смърдящи камиони и автобуси, които минават ГТП без да отговарят на абсолютно никакви изисквания...!
    Който е ходил из Европа е виждал, колко са широки платната, както и лентите и канавките покрай тях. За чистота, да не говорим. В Испания, Франция, Италия..., навсякъде по шосетата стотици и хиляди колоездачи...! Ходил съм и в това градче Олива, което се споменава в статията. Пак стотици колоездачи по пътищата. Вярно, че инциденти стават навсякъде, но в България е нещо, което е извън всякакви норми!

    Бивш tww09306483.
  22. 22 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Весело

    До коментар [#20] от "mushashi":

    Мусаши,

    много бързо премина на написаното от мен в послеписа.

    Сещаш ли се, че това ти искане е лесно осъществимо.
    Има само една сламка, за която да се хванеш и тя е, че съответния нормативен акт е на испански (което е логично все пак е декрет на краля на Испания).

    Така, че от сега знам какво ще ти е следващото измислено оправдание - това не е така дай ми заверен от външно министерство превод:)

    http://www.dgt.es/es/prensa/notas-de-prensa/2017/20170428-mas-30-000-conductores-denunciados-durante-ultima-campania-control-velocidad.shtml

    линка е към даните от коментара, ако го отвориш ще стигнеш до:
    "4 de los conductores denunciados incurrieron en delito y fueron puestos a disposición judicial por exceder en más de 80 km/h la velocidad permitida en la vía, según se recoge en el Código Penal."

    което грубо казано гласи, че 4 от нарушителите са шофирали с повече от 80 км/ч над допустумата скорост и съответно са в състав на престъпление съгласно "Código Penal"
    (което е испанския еквивалент на Наказателен кодекс) и са предадени на правосъдието за определяне на присъда.

    Та ти как си го представяш, като юрист, в кое общество се гледа по строго на нарушенията на пътя:
    в това, в което превишената скорост е криминално престъпление (Кралство Испания)
    или
    в това, в което превишената скорост е административно нарушение (България)

    Няма нужда от отговора ти, питането е риторично!

    Ако имаш малко самоуважение към себе си като човек, ще знаеш, че не може винаги и за всичко да си прав!

    Ако ли нямаш можеш да продължаваш както си прецениш!


    Модератора е неадекватен!
  23. 23 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#18] от "mushashi":

    На теб Мусши, ти липсва елементарна логика!

    Нали точно това ти обяснявам!

    Административното нарушение е по-леко от криминалното деяние!

    Съответно в Испания шофиране с превишена скорост повече от 80км/ч- криминално деяние
    във България шофиране с превишена скорост над 80км/ч - административно нарушение

    Испанската система е по-строга и санкционира по-тежко нарушенията по-пътищата.
    Принципно по-тежко!
    Едно и също деяние, което е административно нарушение във България в Испания е КРИМИНАЛНО престъпление.

    Дано да не ти четат писаният преподавателите ти в университета и колегите ти от адвокатска колегия, че може и да ти поискат дипломата.

    Модератора е неадекватен!
  24. 24 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#22] от "ivan_":

    И по едно деяние ли съдиш в коя държава се наказват по-строго престъпленията при шофиране?Казах ти дай да видим испанският НК какви наказания предвижда за катастрофи с жертви,тежки и средни телесни повреди,материални щети,шофиране в нетрезво състояние и така нататък.И да ги сравним с българският и тогава могат да се правят съответните изводи.
    Всичките ти спорове са такива-представяш някакъв факт,я доказан,я не и от него правиш съответните генерални изводи.На това му викат заяждане на дребно.И наистина това беше последният ми коментар към теб.

  25. 25 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#24] от "mushashi":

    Аз давам данни от официална страница на испанския еквивалент на КАТ, от часта за прес съобщения и информации.
    Ти за разлика от това не даваш НИКАКВИ ДАННИ.

    Може и само един пример да ти давам, но той е конкретен и ясен.
    Шофиране с превишаване на допустимо разрешената скорост с 80 или повече километра в час.

    А ТИ МУСАШИ КАКЪВ ПРИМЕР ИЛИ ДОКАЗАТЕЛСТВО ИЛИ ДАННИ ПРЕДОСТАВЯШ?
    Защото гледам ти кометарите и не виждам нищо такова!

    Модератора е неадекватен!
  26. 26 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#23] от "ivan_":

    Прав си.Аз нищо не разбирам от право.Ти разбираш.Браво.

  27. 27 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Весело

    До коментар [#24] от "mushashi":

    Я виж от вчера, дето се подкрепяхте за корупцията с Читател, днес той под статията
    "Румънски бизнесмен отива в затвора заради унищожаването на паметник на културата" в Дневник какъв кометар 21 относно корупцията във България прави
    "защото всички са наясно, че дори и да протестират, са безсилни към една корумпирана от горе до долу държава."

    Вчера ти подкрепяше обясненията как във България нямало корупция, а днес пише че България е корумпирана от долу до горе държава.

    Не е ли забавно?

    Модератора е неадекватен!
  28. 28 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Весело

    До коментар [#24] от "mushashi":

    Лично ти вчера Мусаши под друга статия писа, че пътищата в България, в момента са много по безопасни и посочи за доказателство факта че загиналите на пътя са намалели, а днес под тази статия първия ти кометар е, че от седем годи не караш колело по пътя защото станало много рисковано.

    Кое от двете е Мусаши?

    Модератора е неадекватен!
  29. 29 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#26] от "mushashi":

    Не не казвам това, казвам, че неясно защо се опитваш да подържаш нещо, което не е коректно!

    Не е задължително да познаваш наказателната политика на Испания.
    Давам ти пример, че в Испания е въведено по-тежко наказание за определено пътно нарушение.
    Ти обаче вместо да кажеш:
    Еми добре така е, не знаех!
    И да приключим!
    Почваш както се казва да се опитваш да носиш от девет кладенеца вода, за да изкараш бялото черно!

    Модератора е неадекватен!
  30. 30 Профил на chasovnik
    chasovnik
    Рейтинг: 448 Гневно

    малко суха теория от ЗДвП: "Чл. 82. Забранено е движението на велосипедисти в група за тренировка, ако пред и зад групата няма придружители с автомобил или мотоциклет".
    И така винаги когато пътувам по "подбалканския път" има групи от разни с шарени фЛанелки-ВоЛоКоЛоЕзДеРи, които си въртят пИдалите в групички от по 4-6 до 10 маймунека в комплект. Къде им е автомобила и/или мотоциклета? Е няма го!!!!
    Миналата седмица щях да си пукам клаксона, но те милите заобикалят локвите по пътя за да не се подмокрят при двойно разминаване с автомобили.
    "Пази велосипедиста" ама как като те сами не се пазят. Писна ми разни колоездачи да ми се качват по главата по тротоарите в София и да ми обясняват, че по шосето не можели да карат, защото колите ги засичали, а в същото време има велоалеи.... КЪШ от тука....

  31. 31 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#28] от "ivan_":

    Пак лъжеш.Не съм написал,че сега е по-безопасно,а че има по-малко жертви,но медиите отразяват всяка катастрофа и хората остават с впечатление,че сега има най-много жертви.Причините за високият брой жертви тогава бяха съветските автомобили,които не предлагаха никаква сигурност на возещите се в автомобила.А днешният ми коментар е насочен към карането на велосипед,което в момента е много по-опасно заради нарасналият трафик.В единият случай сравнявам всички жертви на ПТП,а във вторият само за велосипедистите.Но ти преиначаваш думите ми и ми приписваш неща,които не съм написал.
    Ясно е ,че по този начин четкаш егото си,но на мен вече наистина ми писна от глупостите ти.

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  33. 33 Профил на radost.petrova
    radost.petrova
    Рейтинг: 305 Неутрално

    Да вземем да разсеем някои митове и легенди. Четем ЗДвП. Велосипедът е ППС, има право да се движи по пътищата, само на пътното платно, освен ако не е забранено със знак на съответната улица или извънградски път. По тротоарите имат право да се движат с велосипед само деца до 12 г. и техните придружители. Изрично изискване за бутане на велосипед при пресичане няма в закона. Има въведено правило в практиката, при което при движение по тротоар (това е законно само в описания случай по-горе) или при смяна на посоката на движение, велосипедистът трябва да премине по пешеходна пътека бутайки колелото. При всички останали случаи, когато велосипедът се движи по пътя в качеството си на ППС, той може да извършва всички указани в закона маневри - изпреварване, престрояване в съответна лента преди кръстовище и т.н., включително пресичане.
    После да вземем да си кажем шофьорските кривици - движение в градска среда масово над максимално допустимата по закон 50 км/ч; движение в квартални/жилищни зони масов с над 30 км/ч, правене на всякакви нарушения задължително с мръсна газ, неподаване на мигачи, внезапно тръгване без включени габарити и подаден мигач, безогледно паркиране ... всичко това принуждава по-неопитните велосипедисти да се бутат по тротоарите, където пък пречат на пешеходците.
    Да си кажем също че всички грешим, че простакът нарушител е такъв независимо от превозното средство, но правото се налага от контролните органи и съда, а не на пътя.
    И накрая да си признаем, че градовете ни биха били едни по-добри места с повече пехеходци и велосипедисти, отколкото с повече автомобили. Нека не си разваляме дните и да се научим да споделяме пътя, без да воюваме там едни с други. Да си научим правилата, да си включим светлините и да убием газта.

  34. 34 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#31] от "mushashi":

    Твоя кометар от вчера:

    "Ами аз когато бях ученик медиите не отразяваха всеки случай на побой между ученици.Сега един шамар да си ударят и веднага е водеща новина.Само за пример -през 1990г има 1529 загинали при катастрофи.За миналата година са 700.Като броят на автомобилите е в пъти повече и трафикът е в пъти по-натоварен.Ама всяка катастрофа сега се отразява обстойно от медите и хората си мислят,че сега е най-страшно по пътищата."

    Модератора е неадекватен!
  35. 35 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Разстроено

    До коментар [#30] от "chasovnik":

    Гази, гази наред!

    Модератора е неадекватен!
  36. 36 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Разстроено

    До коментар [#33] от "radost.petrova":

    +++

    Модератора е неадекватен!
  37. 37 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#24] от "mushashi":

    Разгледах испанския еквивалент на наказателен кодекс.
    С уговорката, че е правна тематика и испанският ми не е перфектен на подобна тематика, най-лекото възможно наказание във въпросният кодекс е разписано в член 142 и според мен следва да е състав на пречинена смът по непредпазливост на едно лице с МПС или мотор.
    Предвиденото за налагане наказание в този случай е лишаване от свобода за срок от 1 до 4 години, плюс лишаване от право за управление на МПС за срок от 1 до 6 години, ако извършителя професионално се занимава с това (в смисъл е упражняваш професията шофьор) се лишава и от правото да упражнява тази професия за период от 3 до 6 години, като допълнение се смята, че превозното средство управлявано от виновния е оръжие на престъплението и се конфискува.

    За това наказание жертвата не трябва да е непълнолетна или дете, не трябва да е лице в неравностойно положение и не трябва да е длъжностно лице по време на изпълняване на служебните си задължения. Също така не трябва да е уязвим учасник в движението като , велосипедист, пешеходец или ездач. Също така мястото на инцидента не трябва да е с особен режим на регулиране на движението, като жилищна зона, район на училище и т.н.

    Което и да е налице от последно изброените наказанието автоматично става по-тежко в смисъл повече от 4 години, или между горната половина на от 1 до 4 години (това предполагам е минимум 2 максимум 4 години).

    Също така, това наказание не се прилага ако извършителя е бил под въздействието на алкохол, наркотични вещества, шофирал е без право на това, неизправно МПС, с отнета книжка или под някакво запрещение. В тези случаи автоматично отпада възможността да бъде "непредпазливост", защото подобно поведение се третира директно като "явно безрасъдно" и се отива на по-високи наказания.
    (За твоя информация състава "явно безрасъдно" сам по себе се води до налагане на наказание лишаване от свобода от три до шест месеца, плюс лишаване от право на управление до 4 години, като става въпрос без наличието на произшествие)

    От това което намирам във българския НК подобното наказание е:
    Чл. 122. (1) (Изм. - ДВ, бр. 26 от 2010 г.) Който причини другиму смърт по непредпазливост, се наказва с лишаване от свобода до пет години.

    От изложеното по-горе няма как да се говори за по-леко наказание в Испания отколкото във България.
    Имай в предвид, че испанския наказателен кодекс е доста "по-подробен" и много по-ясно обхваща възможните обстоятелства.

    Модератора е неадекватен!
  38. 38 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#37] от "ivan_":

    Хахаха.Браво ,юристе.Викаш в българският НК подобни престъпления се уреждат само с един член.
    Както и си мислех в Испания се предвиждат по-леки наказания за тези престъпления.В България за причинена смърт по непредпазливост при управление на МПС наказанието е от 2 до 6 години лишаване от свобода.Като при определени случаи може да достигне и до 20 години лишаване от свобода. За умишлено причинена смърт при управление на МПС може да се наложи и доживотен затвор.Сам си намери къде в Наказателният кодекс са уредени тези престъпления.

  39. 39 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 808 Неутрално

    За мен (един дърт и все още жив колоездач и пешеходец от София) истината е следната - твърде много права и възможности се дадоха на автомобилите, собствениците им и техните водачи. И те се разпищолиха. Няма вече нормално движение по пътищата. Няма нормален звук (бучат някакви странни машини и гъргорят потресавщо грозно). Няма нормална градина, парк, тротоар (без разбити от паркиране на тежките бракми плочки), детска площадка, просто тревна площ... Навсякъде света ни (средата, която обитаваме) бива завзета от тенекиени мръсни и димящи машини. Няма нормален въздух. Дишаме отровите от бракмите и праха от калта, където са се "паркирвали"...
    Докато не почнат да се отнемат тези безкрайни права и удобства за бракмите и техните роби няма как да живеем нормално. Ще падат жертви, ще има смърт, децата ще се раждат с астма и всякакви респираторни проблеми, онкологиите ще се множат, ще се страда драматично от затлъстяване, холестерол, хипертония (и мъдро ще се говори как храната е виновна, а не тоталното обездвижване и бракмозависимост), ще се водят децата през девет планини в десета, та там да дишат, играят или просто ходят.
    Нямаме нормална среда за живеене и то основни заради бракмите.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  40. 40 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2317 Неутрално

    До коментар [#38] от "mushashi":

    Защо ти трябваше да продължаваш да се правиш на интересен?
    Съвсем коректно ти оставих възможност да затвориш темата по удобен за теб начин, запазвайки достойнството ти!

    Ти не пожела, да се възползваш, О.К.!

    Да разгледаме тогава възможността за подвеждане под отговорност във България съглано член 342 и следващите го.
    Та там е оставена възможност при определени обстоятелства управлявайки МПС да нарушиш правилата за движение в резултат да настъпи смърт на едно лице и да се отървеш със присъда ПРОБАЦИЯ или до две години затвор (което ако не греша за България е почти винаги условно наказание без реално излежаване на присъдата).

    Както и да го погледна в Испания такава "опция" пред съда няма.
    Има ли смърт на пътя наказанието започва от МИНИМУМ една година затвор. Няма законово основание за по-малка присъда.

    Мусаши, в живота приятелю не е задължително винаги да печелиш!
    Когато работиш със хора, не е добра политика/практика да ги натикваш във ъгъла затваряйки им пътя, за каквото и да остъпление или бегство, защото това винаги означава, че са принудени да се бият.

    Наистина ли вярваш, че на родния си език няма да открия съответните текстове в закона, при положение, че на чужд език, в чужд закон съм ти дал толкова детайлно ситуацията, очевадно "откривайки" необходимите текстове?

    Има една история относно кралицата на Франция, която извикала оглавяващия шахматния кралски клуб и го помолила да излъчат член на клуба, който да изиграе партия шах с нея. Задачата била изключително сложна за въпросният господин, защото трябвало внимателно да избере точно този член на клуба, който не само да успее да загуби въпросната партия, но и да го направи с необходимия за това финес, за да не накърни чувствата на кралицата.

    Замисли се по подобни въпроси Мусаши!
    Ясно, че си адвокат и работата ти изисква да "мачкаш без пощада", но също така си и човек, съпруг и баща, както се казва не се оставяй на "адвокатската страна".

    П.С. За Испания съм ти дал за сравнение само опцията за възможно най-лекото наказание при смърт на пътя. Надявам се осъзнаваш, че има и по-тежки.

    Модератора е неадекватен!
  41. 41 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2155 Неутрално

    Който иска, кара. Който не иска, мрънка и си търси оправдания защо лети със 100 в 20 годишния си Гоуф а не кара колело. Аз много искам да съм модерен и екологичен с коело, ама то в България няма условия, за това!
    Е толкова искам, че даже всеки ден си обличам сутрин анцуга Адидас, и се качвам в Гоуфа.

  42. 42 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Тъй като съм хем пешеходец, хем колоездач, карам и кола, а и съм юрист, но не се занимавам с наказателно право, да дам мойте 5 стотинки.
    Първо културата на придвижване навсякъде е много ниска. За шофьорите в и около София положението е доста тежко, но и в други населени места и региони има уникални изпълнения. Аз в Перник особено преживяване съм имал само когато майка с количка не разбра, че и направих път да мине по пешеходна пътека, но в Дупница и Благоевград много ме притеснява да карам кола, защото там това правилото на дясностоящия, знаци за предимство, особено в кръгови движения никой за нищо ги няма. Това по конкретни мои спомени от минали години и все пак инцидентни посещения.
    Пешеходците също не спазват правилата.
    Колоездачите и те често карат в насрещното, но най-опасното според мен нарушение е именно това, споменато по-горе с карането в група и то често по пътища със завои, които са и тесни. Вярно е че да изпревариш не е основно човешко право, но никой шофьор не е във възторг да кара с 30 зад група шосейкаджии, които си лафят лежерно.
    От друга страна и велосипедистите не могат да карат по крайната част на пътя, защото е разбит и става една ...
    Решението е очевидно - отделна лента за велосипедисти, даже мисля, че между българските градчета Павликени и Бяла Черква има нещо такова.
    Около София останаха малко спокойни пътища за каране и то в крайна сметка една кола на половин час стига да те отнесе например в Искърското дефиле към Своге.

  43. 43 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2155 Неутрално

    До коментар [#42] от "victortrt":

    Сега аз нещо не те разбрах. В и около София ли е тежко, или извън и около извън бе спазват десностоящия?
    Не че нещо, ама преди да пишете глупости, първо помислете какво пишете





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK