Полет към абсолютната нула: От любовта към авиацията до световната титла

Засилваш се и излиташ... Земята под краката ти изчезва и политаш от 750 метра надморска височина с ясна цел - да кацнеш върху кръгче с диаметър 2 см... Сега можете да затворите очи и само да опитате да си го представите. Да, дори и така е много трудно да се постигне, а в действителност със сигурност е още по-сложно.


Преди седмица българският парапланерист Цветан Цолов стана световен шампион по целно кацане. Той триумфира във Вльора, Албания в оспорвано състезание, в което участваха 150 души от 28 държави.


Тъкмо кацането възможно най-близо до центъра на т.нар. "палачинка" е основната цел на всички в дисциплината. И всеки сантиметър встрани означава отдалечаване от медалите.




Нулата е най-високата оценка в целното кацане и се дава при перфектен опит

© Цветан Цолов

Нулата е най-високата оценка в целното кацане и се дава при перфектен опит


Когато да си кръгла нула е нещо хубаво


В България парапланеризмът се свързва основно с красивите парашути, реещи се в небето край някоя планина. Спортната му страна е малко позната, като вероятно най-популярен е Веселин Овчаров - единственият български състезател на "Ред бул".


Преди седмица Цолов постигна голям успех, с който се надява да привлече вниманието към парапланеризма и състезателната му форма. Дисциплините са три - акробатика, кроскънтри и целно кацане. Световното във Вльора беше само по целно кацане.


"Задачата на участниците е да кацнат възможно най-близо до центъра на "палачинката" или "баницата", както я наричаме разговорно", казва Цолов пред "Дневник". Въпросната "палачинка" е кръгъл плащ, в средата на който има 17-сантиметров кръг с електронен датчик. Най-вътрешните 2 см диаметър са абсолютната нула - голямата цел на състезателите.


В средата на "палачинката" има електронен датчик, но има и съдии

© Цветан Цолов

В средата на "палачинката" има електронен датчик, но има и съдии


Извън тези 17 см до десетия метър задачата за проследяването е на съдиите. Цолов обаче обяснява, че на практика ако си извън 17-те сантиметра, няма особено значение къде точно си стъпил. "Всеки сантиметър те изпраща назад в класирането. В центъра на "палачинката" отчитането е електронно и го няма субективния фактор."


Отчита се първото докосване на крака при кацането. Всеки участник има по девет опита, от които най-лошият се анулира, а сантиметрите от останалите осем се събират. Цолов стана световен шампион със 7 см (три нули, две по 1 см, един опит с 2 см и един с 3 см). Отказал се е от най-лошия си опит, при който е бил на 2 метра от центъра.


Цветан Цолов на най-високото място на почетната стълбичка

© Цветан Цолов

Цветан Цолов на най-високото място на почетната стълбичка


Големият триумф


За състезанията изискването е полетът да става при поне 60 метра денивелация. Във Вльора участниците са се засилвали от 750 м и са кацали на брега на морето. "Като цяло трудността е една и съща - виждаш го и знаеш къде трябва да кацнеш. Проблемът идва от напрежението. Колкото е по-високо, толкова повече се изразходваш психически. Сега полетът беше 5-6 минути", разказва Цолов.


Българинът заяви, че се бори с комисията по целно кацане към международната федерация (ФАИ). Според него е нужно да се направят промени, защото при сегашните правила невинаги състезателите са равнопоставени. "Когато състезанието е през лятото, тогава на наш език то е много "термично" - има вятър и до голяма степен влияе късметът кой при какви условия ще лети. Сега във Вльора кацахме на морския бряг, където имаше сравнително еднакви условия и постоянен вятър. Според мен най-доброто време за състезания е късно есента", обяснява той.


Цветан Цолов

© Юлия Лазарова, Цветан Цолов

Цветан Цолов


В момента правилата са такива, че ако при кацането вятърът е над 7 м/с състезателят има право да избере да направи нови опит. "Моят стил е такъв, че обичам да кацам при вятър. Но можеш да не се подпишеш и да летиш отново - няма ограничения", добави българинът.


До последно Цолов не е имал очаквания за световната титла, а накрая с постоянство е запазил позицията си. "Най-важното е, че издържах психически, защото при последните опити станаха големи размествания. Трепване на глезена при кацането и промяна с един градус може да те остави с няколко места по-назад."


Любовта към летенето


За България, чиято федерация тази година е без държавно финансиране, световната титла е огромен успех. Състезателите сами финансират участието си и въпреки това в целното кацане в последните години има добри резултати. Водещите сили в дисциплината са няколко азиатски отбора като Китай и Индонезия, както и Сърбия, Словения и Чехия.


Цолов е обнадежден, че успехът му ще помогне за привличане на вниманието, а оттам и на средства.


Полет към абсолютната нула: От любовта към авиацията до световната титла

© Цветан Цолов


Той самият е силно свързан с летенето и носи в себе си любовта към авиацията. Съпругата му Риманте Цолова е от Литва и също е световна шампионка по парапланеризъм. Двамата имат школа за обучение на парапланеристи.


По думите му в България има около 1000 парапланеристи-любители, т.е. такива, които имат екипировка. "Може би половината са активни и веднъж седмично летят", казва Цолов и посочва, че веднъж опитали, хората се свързват с летенето. "От 100 човека двама ще станат състезатели, десет ще се откажат. но много продължават за удоволствие."


Полет към абсолютната нула: От любовта към авиацията до световната титла

© Цветан Цолов


Екипировка не се наема, а в основния си вид струва около 6000 лева. Един базов курс за обучение струва около 1000 лева. "Имаме много качествени инструктори и училища. В България имаме и прекрасни планини, които създават отлични условия за парапланеризъм. Това е най-евтиният начин да се озовеш във въздуха и да летиш", добавя Цолов.


Според него е по-опасно да караш кола и в пъти по-опасно да караш мотор. "Не съм имал тежки инциденти. Да, екстремен спорт е и трябва да подходиш с респект. Ако го подцениш, тогава е опасно. Изглежда лесно и всъщност е лесно - разпъваш крилото, затичваш се по хълма и политаш. Но задължително човек трябва да е минал обучение."


Световният шампион казва, че няма любимо място за полет. Усеща красотата и при преминаване над морето, и при есенен полет над обагрената Витоша.


Полет към абсолютната нула: От любовта към авиацията до световната титла

© Цветан Цолов


Той се занимава с парапланеризъм от около 20 години и има богат опит. Разказва, че е минал пред различни етапи. "В началото е акробатиката, там пробваш какво ще стане, ако направиш това или онова. После е кроскънтрито. Летенето дава широк диапазон от емоции - има адреналин, има и просто удоволствие от това да летиш час-два." И дава пример с Веселин Овчаров. "Той е най-добрият български акропилот и е единственият наш "Ред бул" пилот, което е огромно признание. Много му се радваме. За съжаление не участва в целно кацане, макар според мен да има отлични качества, но се е насочил в друга посока."


Докато гледа към бъдещето и се опитва да привлича нови любители на парапланеризма, Цолов се връща и към миналото. "В началото на миналия век сме били водеща страна в авиацията. От известно време търся къде се къса тази връзка, така че от водеща страна сега да сме най-отзад." Той има надежда, че ходът на събитията ще се промени и авиацията в страната отново ще тръгне в успешен полет.


Полет към абсолютната нула: От любовта към авиацията до световната титла

© Цветан Цолов

Ключови думи към статията:

Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2895 Неутрално

    На това се казва - От любов към спорта.Браво.

  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12655 Неутрално

    Красив спорт на смели хора :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 927 Неутрално

    Още един българин във световните класации, браво !!!

  4. 4 Профил на artdaisy
    artdaisy
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Най-важното качество в пилотирането на планер е ИНТЕЛЕКТЪТ!!! Като казвам планер – това значи класически планер, делта планер, парапланер – при тях разчиташ единствено на разума си, на хармонията с природата... Няма мотор, който да те тегли, да те „измъкне“ от критична ситуация – природните „стихии“ са средата в която живееш...

  5. 5 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1194 Гневно

    Къде ли се е скъсала връзката в нашата авиация???
    Според мене когато през 1954 година завод 14 е закрит и на самолетостроенето е сложен край.
    На който му е любопитно да прочете за Лаз 7 и 7м.
    А ако иска да го види София площад на авияцията там седи един на два пилона.
    Тъжното е че съвецките другари никога не успяха да направят такъв добър самолет.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  6. 6 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 869 Неутрално

    Къде ли се е скъсала връзката в нашата авиация???Според мене когато през 1954 година завод 14 е закрит и на самолетостроенето е сложен край.На който му е любопитно да прочете за Лаз 7 и 7м.А ако иска да го види София площад на авияцията там седи един на два пилона.Тъжното е че съвецките другари никога не успяха да направят такъв добър самолет.
    —цитат от коментар 5 на dedoliben


    Къса се в резултат на 'братското' социалистическо разделение на труда наложено от СССР. Дори част от оборудването на заводите е изнесено непосредствено след окупацията на България. Една васална полусъветска 'република' има единственото 'право' да бъде придатък на съветската сатрапия. В резултат на това е унищожено цялото самолетостроене. Спускат ни се мръсните задачки, като урано-добив, цветни метали, недоносчето Кремиковци и т.н. Разпределението в СИВ е такова, че прави НРБ абсолютно зависима. Унищожават се и наченките на автомобилостроенето.

  7. 7 Профил на kozhouharov
    kozhouharov
    Рейтинг: 388 Гневно

    Не разбирам как един спорт който учи не просто на дисциплина и другите бла, бла, ами и на много технически умения няма финансиране, а примерно един спорт като борбата който учи също на дисциплина в прилагането на рекет и други подобни незаконни дейности има финансиране от държавата?
    ОЛИГОФРЕНСКО е да се финансират спортове които в най-добрия случай произвеждат охранител, а в най-общия престъпници!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK