Георги Дончев – пилотът джентълмен, който се бори за титлата в Porsche Sports Cup

Георги Дончев се представя силно в Porsche Sports Cup

© Анелия Николова

Георги Дончев се представя силно в Porsche Sports Cup



Автомобилните пилоти често са описвани като луди глави и хора, които постоянно търсят адреналина. Част от тях обаче се смятат за затворени типове, които не са себе си, когато са далеч от колите си. Вглъбени в пътя си (буквално и преносно), те преследват своите цели с отлично премерен риск.


В тази характеристика попада и българският пилот Георги Дончев, състезаващ се в Porsche Sports Cup. На пистата се бори за всеки сантиметър при скорости от над 250 км/ч. На улицата обаче твърди, че кара бавно и спазва всички ограничения.


Дончев участва в престижните надпревари в Германия Porsche Sports Cup и е сред големите фаворити за титлата в своя клас 5d-991 GT3 Cup на Endurance сериите. В последния състезателен уикенд на известната писта "Хокенхайм" взе първо и трето място, които го изкачиха трети в общото класиране.




"Сериите на "Порше" са няколко вида – най-престижната е Суперкъп, която е поддържаща на Формула 1 и състезанията са в същите уикенди, на същите писти, след това е Карера къп, която се провежда в много страни, а нашият шампионат е третият. Това не значи, че нивото е по-ниско, но се влиза по-лесно", обяснява Дончев пред "Дневник".


Страст на колела


"Откакто се помня, говоря само за коли, но реално започнах да се занимавам с този спорт в Щатите – там учихме с брат ми. Той ме заведе на писта, качи ме на състезателно "Порше" и така започна всичко. Карах си любителски. По-късно аз продължих, а брат ми се отказа", разказва Дончев.


Той започва със състезателните коли на 22 години. Възраст, на която пилотите традиционно вече са натрупали 4-5-годишен опит на високо ниво. "Влязох покрай колеги и приятели, с които сме били заедно по различни събития. Отидох на едно състезание и толкова се запалих, че веднага се записах за следващото. Не стана, защото колата се счупи, но после я продадох, взех състезателна и от тогава съм на пистата. Ако броим и 2014 г., когато участвах в един старт, вече три сезона съм в сериите на "Порше".



Между блясъка и реалността


Според Дончев автомобилният спорт не е този бляскав образ, за който се представя, а по-скоро е чиста емоция за въвлечените в него. "Блясъкът идва от хубавите коли, но не е това, което хората си мислят. Дори може да се каже, че пилотите, когато са извън колите, са много обикновени и скромни хора – в ежедневието карат нормални коли, спят в евтини хотели, дори са малко свити. Някои ги беше страх от мен в началото, защото съм по-едър", разказва Дончев.


Щрих в тази картина е фактът, че пилотът е син на бизнесмена Сашо Дончев. Състезателят дава ясно да се разбере, че се стреми да разграничава двете неща и да бъде самостоятелен в постигането на целите си в спорта. "Това никога не съм го коментирал и затова не го афиширам. Не мога да кажа дали помага, при положение, че не говоря за това. Предпочитам и да не се правят асоциации, че баща ми е публична личност, а аз съм пилот", обяснява той.


И продължава темата с предизвикателствата пред участието си в надпревара като Porsche Sports Cup. "Състезавам се с лични средства, но се надявам след време да намеря и спонсори. Разходите са големи, защото например само един чифт гуми е 1000 евро. В моторния спорт всичко, което не е Формула 1, не носи толкова пари".


Състезанията от класа на Дончев са много конкурентни, като на старт застават минимум 17 автомобила. Всяка кола има двама пилоти – един професионалист и един т.нар. "джентълмен" (той не получава пари от собственика, а участва чрез спонсори или лични средства) - като българина.


Една от целите на Дончев е да участва в 24-часово състезание

Една от целите на Дончев е да участва в 24-часово състезание


Всеки участник обаче притежава лиценз от ФИА. Състезанията са две по 50 минути, като задължително има спиране в бокса. "Смяната на пилотите е най-важният етап от едно състезание, защото включва много планиране. Има определен прозорец, в който трябва да се сменим, но и да не губим време", казва Дончев.


Негов съотборник в отбора на SCHUTZ Motorsport (Overdrive Racing) е един от най-обещаващите немски пилоти – Марвин Дийнст. Германецът е шампион във Формула 4, а през миналия уикнед участва в "24-те часа на Льо Ман" и завърши на шесто място в класа за частни пилоти GTE Am.


Надпреварите Porsche Sports Cup се провеждат на едни от най-популярните писти в Европа. Дончев и колегите му карат на "Нюрбургринг", "Спа" и "Ред Бул ринг", които приемат и Формула 1, "Ошерслебен", и два пъти на "Хокенхайм".


Чиста надпревара с "бавни" коли


Въпреки че участва в автомобилна надпревара на писта, Дончев не може да прави никакви подобрения по колата си. "Нямаме никакъв тунинг, всичко по колите е създадено от "Порше" до последния болт. Колите ни са еднакви и се проверяват преди и след всяко състезание. Не се регистрират изобщо, нямат дори талон и не се карат по пътищата".


Състезателното "Порше" на пилота дори не може да развие максимална скорост, като някои от серийните автомобили, които се движат по улиците.


Георги Дончев – пилотът джентълмен, който се бори за титлата в Porsche Sports Cup


"Нашите коли не развиват толкова висока максимална скорост. Дори стрийт вариантът на моя автомобил вдига повече, отколкото аз на писта. Ние обаче гоним висока средна скорост и по-бързо стигане до максималната скорост. Най-високата скорост при нас е на "Хокенхайм" - може би 260-262 км/ч, но не на всяка писта се развиват такива скорости".


В тази обстановка ключов фактор е представянето на пилотите. Според Дончев качиш ли се в автомобила, забравяш за опасностите, които те дебнат на пистата, независимо че се движиш с повече от 200 км/ч. "Най-нервно е преди старт, тогава дори когато ме заговарят, не ми е приятно. Аз не мисля за нищо, просто се концентрирам. Около 15-20 минути преди старт съм в колата, абсолютно сам".


В надпреварите, в които българинът се състезава, правилата за сигурност са на най-високо ниво. Задължително пилотите са връзвани с шест точкови колани, използват системата "Ханс", която защитава от счупване на врата и задължително носят негоримо облекло.


"Преди две години катастрофирах сериозно на "Ред Бул ринг", имах проблеми цял уикенд и стартирах отзад. Бях решен, че ще ги смачкам, защото първото състезание беше лошо. Случи се така, че настигнах един пилот на правата, той без причина натисна рязко спирачките и за да не го ударя, се забих в стената. Нямах контузии, но колата беше разбита".


По думите на българина емоциите в автомобилния спорт пречат и превъзбудата трябва да бъде контролирана. "Не одобрявам прекалено агресивните пилоти, тези които на всяка цена ще минат. Хората може и да не вярват, но не е толкова трудно да си спокоен, когато караш с 250 км/ч или повече".


Въпреки мерките за сигурност пилотът смята, че всичките му роднини се притесняват за него и вече по-рядко ходят на пистата. "Моите близки са ми фенове, гледат ме, но сега по-рядко. Трудно е да разберат, че няма толкова опасност за мен на пистата. Жена ми миналия сезон идваше на всички състезания - тя е запалена, даже помагаше да се чисти чакъла от колите. След като се ударих, започна да идва по-рядко", разказва Дончев.


Българският пилот се стреми да се развива и да достига по-високи нива

Българският пилот се стреми да се развива и да достига по-високи нива


Следващата голяма цел - 24


Амбициите на Дончев надхвърлят фирмените състезания на "Порше". Следващата цел е влизане в по-горния клас Карера къп, където конкуренцията е още по-голяма. Желаното от него развитие обаче е скок към състезанията GT3, където участват всякакви производители.


"Искам да участвам и в 24-часово състезание. Миналата година имах покана за такава надпревара в Дубай, но не можах да събера пари. Стана така обаче, че отборът, който ме покани, после спечели. Има и много други състезания – "24-те часа на Нюбургринг", например".


Българинът е устремен в пътя си и "продължава, защото обича високите скорости и моторспорта". "Виждам, че мога да се подобрявам и го правя. Ако стигнеш до ниво и не си най-бързия, но не можеш да мръднеш, смисъл няма", допълва Дончев.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (7)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2024 Любопитно

    Това синчето на ямболския олигарх Сашо ли е, или да?

  2. 2 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1907 Неутрално

    Хубаво е още да има къде да се чуе двигателия на Мецгер.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  3. 3 Профил на krf54523578
    krf54523578
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Това е българската журналистика сега. Надминаха дори мазненето по Тодор Живков. Авторът не се ли чувства поне малко неудобно ?

  4. 4 Профил на piliferus
    piliferus
    Рейтинг: 391 Неутрално

    Спомних си един от най-кратките вицове от едно време. Разказвачът започва: "Един български джентълмен..." и публиката: "Ха ха ха"

  5. 5 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2497 Неутрално




    Дончев-младши дава газ до ламарината.


  6. 6 Профил на Милош
    Милош
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Българин е сред големите претенденти за купата в автомобилни серии на Порше. А дали е Дончев или Пенчев все си е новина.

  7. 7 Профил на kozhouharov
    kozhouharov
    Рейтинг: 374 Весело

    Горкия, не е могъл да събере пари :( Шъ ревна от мъка! :(
    Пича си кара за кеф - това значи джентълмен(както и Кралев), не е професионалист който както казва спи в най-евтиния хотел и т.н. за да събере пари и да направи кариера, защото иначе остава на улицата. Всъщност той плаща на Диенст да кара и да спи в евтиния хотел, не отбора. Отбора може да плаща когато има спонсори или помощ от производителя(което няма как да стане в този шампионат), както примерно в Карера Кап са топ пилотите.
    Може би 95% в този шампионат са джентълмени, все пак е аматьорски, но няколко сред които и Дончев си плащат на професионалист като Диенст да участва заедно с тях за да се бори за подиуми и да ги обучава.
    Така че, реално си търси спонсори за да плаща на Диенст да го обучава ;) А Диенст го прави за да си плати примерно наема... вероятно разликата м/у тях като скорост се измерва в секундИ, както при всички джентълмен пилоти.
    Anyways, kакто американците казват - "lucky sperm"... Дончев, Кралев, Лефтеров, Арабаджиев ;)
    Тъпото е, че има от време на време някое момче което стигне аха да стигне до формулите и има скорост, но "компанията" на баща му е кварталния сервиз(както е Диенст) и медийте не се интересуват много, много от него... Имаше дори едно момче което шамареше някои от горе-споменатите елитни синчета със спонсор сервиза на дядо! :(
    А още по-тъпото е, че вместо както в Европа правят местните джентълмен пилоти да хване някое местно момче и да му помогне да карат заедно, той си е избрал да помогне на германеца Диенст. Не е като да няма българчета дето едвам цялото им семейство и роднини събират пари да карат или пък изобщо са спрели...
    Но, негови са си парите, такъв път си е избрал, но да не очаква някой да почне да му се кланя за подиумите и победите със шампиона на Ф4 зад волана ;)





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK