Фетел срещу Хамилтън - борбата започва отначало

Фетел срещу Хамилтън - борбата започва отначало

© Associated Press



Десет състезания след началото на сезона във Формула 1 и 3022 изминати километра една-единствена точка дели Себастиан Фетел и Люис Хамилтън (177 срещу 176). Дуелът между двамата най-успешни пилоти в последните сезони обещава да бъде и едно от най-оспорваните съперничества, което спортът е виждал.


Категоричната победа на Хамилтън в домашното Гран при на Великобритания обърна ситуацията в шампионата с краката нагоре. Комфортният аванс на Фетел се стопи и така състезанията през лятото се чакат с още по-голям интерес.


Какво е разпределението на силите в средата на сезона


Дотук минаха десет състезания, като в тях надмощието между "Мерцедес" и "Ферари" е поделено. Фетел има три победи, а Хамилтън с една повече. Германецът обаче успя да се качи повече пъти на подиума – още четири (извън победите) срещу два, което и до момента носи крехкия му аванс.




С две победи и три втори места в първите пет старта "Ферари" и Фетел дадоха сериозна заявка да прекъснат доминацията на "Мерцедес". Германецът не беше събирал толкова голям актив в началото на сезона от 2011 г. и всички побързаха да го представят като сигурен шампион.


След състезанието в Монако, където Фетел спечели третата си победа и се откъсна с 25 точки пред Хамилтън, германецът изглеждаше непобедим. Тогава съвсем логично шефът на "Мерцедес" Ники Лауда заключи: "Можем да спечелим титлата само ако Себастиан започне да получава механични проблеми."


Оттам обаче последва и спадът в представянето на "Ферари". Фетел спечели 129 точки в първите шест старта, а в последните четири взе 48. При това в три от тях не успя да се качи на подиума.


За сметка на това Хамилтън няма най-добрия си сезон и едва напоследък започна да показва качествата си. Британецът тръгна в сезона, обременен от тежките психологически битки с бившия си съотборник Нико Розберг, а освен това на пистата се бореше със своя "Мерцедес".



В началото на годината "сребърните стрели" имаха огромни проблеми с новите гуми и тяхното поведение и въпреки че Хамилтън спечели в Китай и Испания, той постоянно лъкатушеше в представянето си. Благодарение на големия си опит обаче британецът успя да ограничи щетите в състезанията в Русия, Монако и Австрия, когато "Мерцедес" имаше огромни проблеми.


Състезанието, което обърна ситуацията, беше това в Канада, където Хамилтън винаги е показвал блестяща скорост. Той беше неудържим в Монреал, а инцидентът с Фетел в Баку повлия на крайното му класиране. В Австрия Хамилтън стартира назад заради смяната на скоростната си кутия, като четвъртото място беше максимум, а на "Силвърстоун" се състезаваше сам със себе си.


Ходовете на отборите


В битката за титлата могат да се откроят няколко много важни момента, които винаги оказват влияние. На първо място печели този отбор и пилот, който успява в течение на сезона да развие колата си и да извлече максимума от нея. От настоящите пилоти едва ли има по-опитни в това отношение от Хамилтън и Фетел, които спечелиха седем от последните девет шампионата.


При "Ферари" и "Мерцедес" обаче изглежда, че пътят, по който се поема, е различен. Германците разполагат с най-мощния двигател, а италианците се опитват в течение на сезона да наваксат изоставането.


Себастиан Фетел започна много силно сезона, но в последните четири състезания три път не успя да се качи на подиума.

© Reuters

Себастиан Фетел започна много силно сезона, но в последните четири състезания три път не успя да се качи на подиума.


Те обаче вече са в опасната зона, след като от ограничените четири агрегата за цялата година, Фетел използва три. Освен това четирикратният шампион смени четири турбокомпресора и три моторгенератора на изгорелите газове, които по-късно през сезона вероятно ще му генерират и наказания на стартовата решетка.


За сметка на това "Мерцедес" доста по-рано успяха да открият пропуските си и да решат проблемите, които по-дългата база на болида създаваше с новите по-широки гуми на "Пирели". От трудното загряване на гумите и внезапната загуба на темпо вече няма и помен, а Хамилтън и Валтери Ботас показват отчайващо за техните конкуренти темпо.


Йерархията в отборите е другият ключов момент. Ако в "Мерцедес" Хамилтън и Ботас са оставени да се състезават един срещу друг, защото няма драстична разлика в темпото им, то във "Ферари" е ясно, че Фетел е №1. Кими Райконен изглежда загубил скоростта си, а освен това рядко допринася за увеличаване на точковия актив на отбора.


Ако Ботас е отлична карта в ръцете на "Мерцедес" и показва темпо, което му позволява да се класира близо до Хамилтън, то Райконен много рядко може да се бори с останалите и за момента показва, че се е примирил с периферна роля.


Ботас е голям коз за "Мерцедес", но едва ли в по-късен етап от сезона финландецът ще бъде оставен да се бори наравно с останалите за победи. В момента той е на 22 точки зад Фетел и при още няколко силни състезания може да се окаже реален претендент.


В "Мерцедес" обаче едва ли ще рискуват да се борят с двамата пилоти, за да не се повтори ситуацията от 2007 г. Тогава "Макларън" позволи на Хамилтън и Фернандо Алонсо да имат равни права, а от това се възползва Райконен, който спечели титлата.


Освен Ботас обаче сериозен фактор в един момент може да се окаже "Ред бул". Тимът започна много трудно сезона, но в последните няколко състезания се намесва редовно в битката за челните позиции. "Биковете" не са в състояние да играят по-сериозна роля, но могат да се окажат неволен арбитър на дуела между Хамилтън и Фетел.


Силните и слабите страни


"Квалификационното темпо на "Мерцедес" тотално променя играта", каза преди дни Фетел. Наистина "сребърните стрели" са безапелационни дотук в квалификациите, като техен болид стартира от полпозишън в осем от досегашните десет състезания. Само в Русия (Фетел) и Монако (Райконен) "Ферари" успя да бъде по-напред.


"Мерцедес" спечели осем от 10-те квалификации и има недостижимо темпо в една обиколка.

© Reuters

"Мерцедес" спечели осем от 10-те квалификации и има недостижимо темпо в една обиколка.


Специалният квалификационен режим на "Мерцедес" стана пословичен. Твърди се, че германците успяват да изгарят повече масло и да генерират по-голяма мощ на двигателя в една обиколка, а "Ферари" така и не успява да отговори.


Освен това силата на двигателя на "Мерцедес" дава огромно предимство на Хамилтън на пистите, където се търси максимална мощ. Във Великобритания обаче, където по принцип двигателите не са натоварени напълно, асът на "Мерцедес" отново имаше предимство.


Фетел е доказал, че когато всичко е направено за него, рядко допуска грешки. Германецът няма равен тогава, когато денят е перфектен, но появят ли се и най-малките проблеми с темпото или техниката, не успява да се пребори. В това отношение Хамилтън е по-големият биткаджия, което се вижда и от началото на този сезон.


До края на сезона освен използваните двигатели и компонентите по задвижващата система, които могат да генерират наказания, влияние ще окажат и отношенията между Хамилтън и Фетел. След сблъсъка им в Баку и бурята, която се разрази, двамата заровиха томахавката. Не е ясно обаче какво ще се случи при още един подобен инцидент.


Къде ще се реши битката


След по-малко от две седмици предстои 11-ият старт за сезона в Унгария. Пистата "Хунгароринг" по презумпция трябва да даде предимство на "Ферари" заради това, че бавните завои са по-удобни за късата база на италианците, а двигателят не играе толкова голяма роля.


Освен това в Унгария състезанието редовно е споходено от рекордно високи температури, а през този сезон "Ферари" работи отлично при тях. За развръзката на титлата обаче най-важни винаги са се оказвали стартовете след лятната пауза. След "Хунгароринг" предстои едномесечно прекъсване, което освен с почивка е свързано с много работа.


По традиция този, който спечели двата старта след паузата, в Белгия и Италия, става и шампион. В последните осем сезона имаше само две изключения – 2010 и 2012 г., когато Фетел не спечели нито на "Спа", нито на "Монца", но накрая триумфира.


И двамата съперници са доказали, че финалните спринтове не са им проблем и в края на сезона се чувстват най-силни. През сезон 2017 обаче ключова роля няма да играят толкова броят победи, а постоянството.


Миналата година Нико Розберг успя да грабне трофея, макар че имаше девет победи срещу 11 за Хамилтън. Същото важи за Фетел през 2010 и 2012 г., когато стана шампион с рекордно ниския брой от по пет победи.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ''zms15783''
    ''zms15783''
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Едва ли може да се нарече "отначало". Да поддържат нивото е достатъчно.

  2. 2 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1565 Любопитно

    "шефът на "Мерцедес" Ники Лауда заключи: "Можем да спечелим титлата само ако Себастиан започне да получава механични проблеми.""

    и наистина - в последното състезание на пистата "Силвърстоун" Фетел имаше проблем в последната обиколка и от 3-то място отиде на 7-мо.

  3. 3 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2717 Неутрално

    До коментар [#2] от "plamen_b":

    Лауда не е за Мерцедес - там се иска като Шумахер - с кураж и постоянство, Лауда бе с поведение на хиена - страхлив, освен ако не е с група хиени или в гръб. Идеален е за сегашните разбирания във Ферари.

  4. 4 Профил на Миньора
    Миньора
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Между другото на клипа се вижда гузната и плаха реакция на Хамилтън с махането на ръчичката което ясно показва, че нарочно е намалил рязко скороста след SC.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK