Жан Тод иска да възроди идеята за общ двигател във всички автомобилни надпревари

Жан Тод иска да възроди идеята за общ двигател във всички автомобилни надпревари

© Reuters



Президентът на Международната автомобилна федерация (ФИА) Жан Тод ще възобнови идеята за "глобален двигател", който да бъде използван и във Формула 1. Това заяви французинът, който наскоро започна своя трети мандат начело на организацията.


Концепцията за двигател, който да бъде използван в много автомобилни надпревари, се роди още в началото на 21 век. Тогава ФИА възложи на британската консултантска компания "Рикардо" да изготви потенциални правила, на които да се базира агрегат, използван най-малко в 11 надпревари по целия свят. През 2009 г. беше изготвен доклад, който предложи Формула 1, Индикар, останалите състезания с едноместни автомобили, ралитата, надпреварите в туристически автомобили, както и прототипите да ползват различни версии на един и същ двигател.


В крайна сметка идеята беше отхвърлена заради неяснота около разходите, както и различните цели на всеки един производител в спорта.




Сега съществуват различни правила за всяка надпревара, а според Тод разходите около създаването на един двигател за Формула 1 са прекалено големи.


"Мисля, че е възможно да се направи така, че един двигател от Формула 1 да се използва и в други автомобилни надпревари. Сега всяка една от тях си има различни правила, ползва различни мотори. Знам, че на този етап е трудно, но защо да не опитаме", каза Тод.


Според него в най-скоро време може да се започне със Световния шампионат за издръжливост и по-конкретно клас LMP1, където участват прототипите. В момента Формула 1 използва двигатели, които са проектирани да издържат пет надпревари, което ги прави съвместими със състезанията за издръжливост като "24-те часа на Льо Ман".


Тод изтъкна и факта, че трябва да се реагира на отлива на производители от легендарната надпревара. През 2016 г. "Ауди" се отказа, а след победата си през 2017 г., същото направи и "Порше".


Все още не е ясно как биха реагирали производителите от Формула 1 на подобна идея. Сегашното споразумение за двигателите изтича през 2020 г., а предложените 1.6-литрови V6, хибридни, но с 3000 оборота по-малко и стандартизирана електроника доведе до заплаха от "Ферари", че ще напуснат спорта.


Последният опит за обединяване на технологиите между Формула 1 и друга надпревара беше през 1993 г. Тогава имаше идея Световния шампионат за спортни автомобили да ползва 3.5-литровите мотори от Формула 1.

Ключови думи към статията:

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2318 Неутрално

    Бе дай направо всички коли да ги карат еднакви шофьори! Ще ги произвеждат в Дженерал иелектрик!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1849 Неутрално

    Това не е просто ТЪПО, това е направо вдлъбнато.

  3. 3 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4827 Любопитно

    Ако се прокара това решение....това окончателно ще убие интригата във Формула 1.По смислено би било опростяване на сегашните двигатели и вдигане лимита за изразходвано гориво!Както и премахване на DRS.

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  4. 4 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1513 Неутрално

    Не знам за общ двигател, но като гледам актуалните теми на обществото, май първо ще има автомобили с педали.
    По един педал във автомобил, де.

  5. 5 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 575 Неутрално

    Тод имаше вид на интелигентен човек. Очевидно само видът, както е в неговия случай не е достатъчен. Това ми напомня на едно предложение на Стефан Цанев/направено абсолютно сериозно преди време, в едно интервю, по една телевизия/, който искаше новините да се правят на едно място/незнайно къде/, а телевизиите и радиата само да ги излъчват....

  6. 6 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 954 Неутрално

    Тоя кога успя да оглупее толкова бързо? Това е някаква болест, докато не беше шеф на ФИА си беше много разумен човек.

  7. 7 Профил на CINZANO - оправете си сайта!
    CINZANO - оправете си сайта!
    Рейтинг: 1225 Любопитно

    Тод продължава да "изненадва" с дебилни идеи. Май тъпаците от Либърти са му стъпили на вратлето...

    Мома, връщай 12 и 12А!
  8. 8 Профил на koalarevolution
    koalarevolution
    Рейтинг: 455 Неутрално

    Вече два пъти хващам по БНТ Формула Е... и е безкрайно пъти по интересно от Формула 1.

    След няколко десителетия Формула 1 ще е само спомен и история. Може и по-скоро.

    http://www.fiaformulae.com/en

  9. 9 Профил на diegos
    diegos
    Рейтинг: 878 Неутрално

    Най справедливо ще е, ако сложат таван на бюджета за всички отбори. Щото ако са с еднакви двигатели, няма да са с еднакви шасита. Тези с повече кинти ще направят по аеродинамично, с повече врътки, по леки материали и прочие. Прост пример. В този спорт играят гумите, спирачките, пилотите (вярно, с годините не е ясно какъв процент от победата им принадлежи)...

  10. 10 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    Ауди и Порше се отказват, за да насочат ресурс в електрическите си коли. Това е присъдата. Тези двигатели вече не са интересни. 100 и кусур години еволюция и идва една Тесла.

  11. 11 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 782 Неутрално

    Абе къде е Вагена, че ми липсва точно под такива теми?

  12. 12 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1513 Неутрално

    Доста години Ф1 беше двигател на прогреса в автомобилостроенето. Наложените рестрикции на иновациите не знам дали ще доведат до общ двигател, но упорито водят към общ зрител.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK