"Дакар 2018": Голямото приключение в преследване на невъзможното

"Дакар 2018": Голямото приключение в преследване на невъзможното

© Associated Press



"Дакар" е много повече от автомобилна надпревара. Това е битка с природата и с теб самия. Нещо, създадено, за да те тества".


Така създателят на най-известната офроуд надпревара рали "Дакар" Тиери Сабин описва състезанието превърнало се в легенда. Днес започва 40-ото издание, което ще даде отговор на въпроса кои са най-добрите пилоти на "Дакар" за 2018 г.


За десета юбилейна година надпреварата ще се проведе в Южна Америка, където се премести през 2009 г. Точно преди 10 години изданието на "Дакар" беше отменено от традиционния начин, по който се провеждаше, заради заплаха от терористични заплахи на територията на Мавритания. Това се случи часове преди началото на състезанието, а година по-късно "Дакар" се премести в Южна Америка.




"От гледна точка на разнообразието и различните условия Южна Америка предлага съвсем други предизвикателства, в сравнение с Африка, това вдъхна нов живот на надпреварата", казват много от опитните състезатели.


Маршрутът


14 етапа, близо 9000 километра и много неизвестни, това е "Дакар" 2018. За тазгодишното издание на надпреварата Перу се завръща като една от страните домакин. В последните четири години тя отсъстваше от маршрута, но включването ѝ означава, че "Дакар" ще бъде доста по-разнообразен от миналата година, когато приличаше много на кръг от Световния рали шампионат (WRC).


Първите пет дни преминават изцяло на територията на Перу, като състезателите ще имат много разнообразни терени за преодоляване. Стартира се от Тихоокеанското крайбрежие, преди колоната да се насочи към пустинята Сечура, а след това се преминава и през характерните пресъхнали езера във вътрешността на страната, които образуват каньони.


След навлизането в Боливия и почивният ден на 12 януари, екипажите имат още по-тежки условия, с които да се справят. Освен пясъчните дюни, състезателите ще бъдат предизвикани от голямата надморска височина (между 3500 и 4000 метра) и постоянно променящата се обстановка.



"В Боливия не знаеш какво да очакваш. Времето се променя толкова динамично, високо в планините започва да вали и температурите падат до минус 5 градуса, а след това става много горещо. Липсата на кислород също те измаря допълнително. Там ми се случи полицай да ми даде вълнен шал, което буквално ми спаси живота", казва мотоциклетистът Макс Хънт, който ще участва в "Дакар" за втора година.


След само три дни в Боливия колоната се отправя към Аржентина, където е време и за решителните действия. От дъждовните пейзажи и високата надморска височина се преминава към близо 45-градусови жеги и дълги пасажи без никаква растителност.


Черешката на тортата обаче ще бъде 11-ият етап от Белен до Фиамбала и след това Чилесито. Неслучайно спортният директор на "Дакар" Марк Кома (петкратен победител при моторите – бел. ред.) обяви, че "отсечката ще раздели момчетата от мъжете". Тя предлага пясъчни дюни, в които лесно може да се затъне и всичко да бъде загубено.


"Който иска да финишира на предно място в Кордоба" ще трябва да се представи доста добре в този 11-и етап", каза Кома.


Финалът е на 20 януари в Кордоба с един от най-късите етапи – 286 километра.


Лебедовата песен на легендите


Тазгодишното издание на "Дакар" със сигурност ще остане в историята, след като ще бъде последно за легендарната френска марка "Пежо". Производителят, който е вторият най-успешен в "Дакар" с шест титли (1987-90 и 2016-17) прекратява програмата си и се надява да се раздели със състезанието с нова победа.


След новината за оттеглянето на "Пежо" се заговори под сурдинка и за пенсиониране на Стефан Петерханзел. Мистър Дакар, както е по-известен 52-годишният французин, има 13 победи и отново е сочен за фаворит №1.


"Все още не съм решил дали ще продължавам. Това не е нещо, което да прецениш толкова лесно. Нека да мине състезанието и ще говорим, но сега мисля само за надпреварата", каза Петерханзел.


13-кратният победител Стефан Петерханзел отново е фаворит №1 при автомобилите.

© Reuters

13-кратният победител Стефан Петерханзел отново е фаворит №1 при автомобилите.


Французинът предвожда своеобразния "дрийм тим" на "Пежо", заедно с Карлос Сайнц, Сирил Деспре и Себастиен Льоб. От четиримата само Льоб не е бил победител в "Дакар", но според специалистите именно деветкратният шампион във WRC може да победи по-опитния си сънародник. За него това също ще бъде последно участие.


"Дакар" 2018 ще бъде лебедова песен и за Карлос Сайнц. Испанецът спечели през 2010 г., а година по-късно беше трети, но след това записа пет поредни отпадания.


"На 55 години вече идва краят на една дълга кариера. Още имам мотивация да го правя и сега продължавам да мисля само за победата, но човек трябва да си дава и реална оценка", каза легендарният испанец.


Извън четворката на "Пежо", с шансове са двукратният шампион Насер ал Атия ("Тойота"), както и Нани Рома, печелил по веднъж при мотоциклетите и автомобилите.


От треньорската пейка зад волана в "Дакар"


Общо 523 състезателя подадоха заявка за участие в тазгодишното издание на надпреварата и ще застанат на старта в Лима днес. От тях най-много са при автомобилите – 193, а най-малко в най-новата категория UTV, едва 13.


Действащите шампиони от миналата година ще стартират, като Стефан Петерханзел, Сам Съндърланд, Едуард Николаев и Сергей Карякин са основни фаворити при автомобилите, мотоциклетите, камионите и АТВ-четириколките. Единствено шампионът при UTV бъгитата от 2017 г. Леандро Торес не заяви участие.


Футболният треньор Андре Вилаш-Боаш (крайният вдясно) е най-интересното име, което застава на старта в Лима.

© Reuters

Футболният треньор Андре Вилаш-Боаш (крайният вдясно) е най-интересното име, което застава на старта в Лима.


Безспорно най-любопитното име по пътищата на Перу, Боливия и Аржентина ще бъде Андре Вилаш Боаш. Португалският треньор по футбол е един от 16-те дебютанти в състезанието и преследва детската си мечта, както той се изрази.


Един от най-известните ученици на Жозе Моуриньо е без работа от миналия ноември, когато напусна китайския тим "Шанхай", завършил на второ място в местната Суперлига.


"Много отдавна имам идея да участвам в "Дакар" и ето, че мога да го направя в юбилейното 40-о издание. Мисля, че има символика, защото и аз съм на 40 години и съм много развълнуван. Първоначално мислех да се състезавам на мотор, но подготовката е по-сложна", казва Вилаш Боаш, който ще застане зад волана на "Тойота Хайлукс".


Неговата връзка с "Дакар" не е случайна, след като чичо му Педро участва в началото на 80-те години и дори завършва, след което пише книга с приключенията си в състезанието.


В категорията на мотоциклетите въпросителните не са много, след като отдавна една марка доминира в надпреварата на две колела. В последните 17 години КТМ неизменно печели при мотоциклетите, като през 2018 г. основният фаворит отново е Сам Съндърланд. Неговите съотборници от "Ред бул КТМ" Матиас Валкнер, Тоби Прайс и Антоан Мео също имат надежди за успех. Освен това състезателите на КТМ ще карат и най-новата версия на модела 450, който е с редица подобрения.


Основен съперник на състезателите на КТМ ще бъде испанецът Жоан Бареда с "Хонда", който обаче доскоро лекуваше контузия в ръката.


При АТВ-четириколките конкуренцията е доста голяма и макар категорията да е доминирана от южноамериканци, фаворити са двама европейци. Победителят от миналата година Сергей Карякин се надява на нов успех, както и първият шампион от 2009 г. Йозеф Махачек. Сериозни неща се очакват и от Аксел Дюри, който завърши пети в дебюта си през 2017 г.


При камионите въпросителни няма, след като основната неизвестна е кой от пилотите на "Камаз" ще спечели надпреварата. Руската марка доминира с 14 победи от последните 17 издания, а последните двама шампиони Едуард Николаев и Айрат Мардеев отново са на старт. С шансове е и третият пилот на "Камаз" Дмитрий Сотников.


Още по-важно е отсъствието на холандеца Джералд де Рой, който единствен спря доминацията на руснаците с титли през 2012 и 2016 г.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 769 Разстроено

    Тъжно ми е да го кажа, но в рали "Дакар" вече я няма онази магия и онези мега-сблъсъци между големи марки и големи пилоти. Няма я и онази безкрайна сахарска шир и храсталаците на Мали, където всеки се губеше. Няма го вече и този ентусиазъм от първите години в Аржентина и Чили.

    Помня едни знаменити кадри в един безумен пепелак на един кръстопът в пустинята в Чили, където двама фенове, голи до кръста, в безумен вятър, едвам удържаха един дълъг крив 5-метров прът, на върха на който се вееше чилийското знаме, а на 2 метра от тях заливайки ги с кълбета пепел и прах профучаваха мотоциклетите и автомобилите. Няма го това вече :(

  2. 2 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1230 Любопитно

    Невероятно изпитание, невероятни пилоти и страхавити маршрути! Какво още му трябва на човек...?

  3. 3 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3917 Неутрално

    Чакам с нетърпение старта.

    Gunter glieben glauchen globen
  4. 4 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1763 Неутрално

    До коментар [#1] от "Smoke":

    Много си прав! Мисля, че 2009 беше последното истинско рали, или може би 2010.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK