Мачове за износ: докъде ще се развие бизнес моделът с двубоите в чужбина

Двубоят между "Бостън" и "Филаделфия" се игра пред пълни трибуни в лондонската "О2 арена"

© Reuters

Двубоят между "Бостън" и "Филаделфия" се игра пред пълни трибуни в лондонската "О2 арена"



Спортът може да бъде много доходоносен бизнес в ръцете на тези, които умеят да го управляват. Важна роля при постигането на финансова печалба в световен план играе способността за продажба на съответния продукт на международния пазар.


Професионалните първенства на САЩ в баскетбола, американския футбол, бейзбола и хокея полагат големи усилия в тази сфера. Все повече политиката за развитие на всеки един от четирите спорта гледа към мащабни проекти отвъд океана.


Спортните ръководители в САЩ искат да уловят всяка възможност за инвестиции в чужбина, с които да бъде привлечена по-голяма фенска маса. А тя, от своя страна, е предпоставка за приходи в дългосрочен план.




Европейският футбол също опипва почвата в далечните земи - основно в Китай и САЩ. Макар да не е нов, този бизнес модел изглежда ще се прилага все повече в идните години.


Търсенето определя предлагането


Националната баскетболна лига (НБА) е водещ пример за глобална марка в спорта. Според "Форбс" всеки един от 30-те франчайза струва средно по 1.36 милиарда долара.


Финансовите приходи достигат огромни суми с новия договор от 2017 г. за телевизионното излъчване с ESPN и TNT на стойност 24 милиарда долара. Заедно със споразумението за колективно договаряне между играчите и лигата се отварят огромни международни възможности.


Само в Китай 400 милиона души гледат мачовете от НБА. В азиатската страна вече пета поредна година се играят по два двубоя от предсезонната подготовка на отборите.


Другите два доходоносни пазара за НБА са Мексико и Англия, където се провеждат мачове с по-голям залог от редовния сезон. За осма поредна година "О2 арена" в Лондон предложи интересен сблъсък, който противопостави водача в Източната конференция "Бостън селтикс" и "Филаделфия севънтисиксърс" на 11 януари.



"Приемаме се като глобална марка. Вършим ролята си като член на НБА, като играем в Лондон, но знаем също, че имаме много фенове в Европа. Сред всички спортове в САЩ, НБА носи далеч повече пари от международния бизнес чрез медийни права, лицензиране и продажба на билети", каза президентът на "Бостън" Рич Готъм пред Би Би Си.


Лигата има право да избира кои отбори да участват в мача в Лондон. Ръководителите на НБА разчитат на млади звезди като Кайри Ървинг и Джоел Ембийд, които да рекламират продукта и да го популяризират сред най-младите фенове.


"Ние не управляваме бизнес просто за да правим печалба, а да инвестираме в нашия продукт, в отбора, най-добрите играчи с най-конкурентни възможности и най-добри треньори", добави Готъм.


Комисионерът на НБА Адам Силвър е отворен за изиграването на повече мачове от редовния сезон отвъд океана. За момента обаче сгъстената програма и сложната логистиката са пречка за осъществяването на идеята.


Дай, за да получиш


Лондон приема мачове и от Националната футболна лига (НФЛ) вече десет години, като броят им продължава да расте. През есента на 2017 г. шоуто в столицата на Великобритания предостави възможност за наблюдаването на четири двубоя – по два на "Уембли" и в храма на английското ръгби - "Туикънъм".


Феновете в Англия прегърнаха с любопитство идеята за срещи от НФЛ, като само един от изиграните 21 мача досега не беше разпродаден напълно.


Средната цена на билетите за мач в Лондон е 130 долара, което е с 44 повече от пропуските в САЩ. "Уембли" побира 90 хиляди зрители, докато двубоите във Флорида са посетени от средно по 61 хиляди души. За 2015 г. лигата отчете печалба от 10 милиона долара от срещите в Лондон, съобщава "Блумбърг".


Схватка между състезателите на "Минесота вайкингс" и "Кливланд браунс" пред погледа на зрителите на стадион "Туикънъм"

Схватка между състезателите на "Минесота вайкингс" и "Кливланд браунс" пред погледа на зрителите на стадион "Туикънъм"


Парите от телевизионното излъчване заемат значителен дял от печалбата на отборите от НФЛ. Дори обявяването на програмата през сезона е медийно събитие в САЩ. Приходите на лигата от това перо за 2015 г. са 13.3 милиарда долара. По информация на Investopedia заедно със спонсорските договори всеки от 32-а отбора генерира средно 300 милиона долара годишно.


Тези числа са предпоставка за успех, но въпреки огромния зрителски интерес ръководството на НФЛ е на загуба от двубоите отвъд океана. Липсата на приходи се дължи на големите разходи по логистиката на тимовете и техните щабове, съчетано с високите наеми на стадионите и тренировъчните терени.


Инвестициите за популяризирането на НФЛ отвъд океана е проект с дългосрочната цел, чиито резултати ще се видят след време. Вицепрезидентът на НФЛ Марк Уоуър поясни, че общо 40 хиляди души са купили палетни билети и за четирите двубоя в Лондон през миналата година.


"Ако си мислите за това число като евентуални притежатели на сезонни карти, това е много добър показател за голямата фенска общност", заяви Уолър пред ESPN в края на септември. Според него по-големият зрителски интерес към американския футбол ще доведе до привличането на повече спонсори.


Основната задача пред ръководителите на лигите в САЩ е популяризирането на спорта сред най-младите

Основната задача пред ръководителите на лигите в САЩ е популяризирането на спорта сред най-младите


Следващата стъпка към полуляризирането на американския футбол отвъд океана е създаването на лондонски франчайз като част от НФЛ. По предварителни прогнози той трябва да се осъществи до 2023 г. Апетитни хапки за ръководителите на НФЛ представляват още Германия и Китай.


Останалите две първенства от голямата четворка на САЩ – безйболната лига (MLB) и Националната хокейна лига (НХЛ), също имат амбиция да разширят географията си.


До 2020 г. ръководството на MLB предвижда откриващият двубой от сезона да се играе на територията на Азия, като Япония е най-вероятният домакин през 2019 г. Планирани са също срещи от сериите в Мексико през април и май до 2021 г. включително.


Англия ще приеме мачове през лятото на 2019 и 2020 г. Обсъжданият вариант за арена на сблъсъците е олимпийският стадион в Лондон, на който играе футболният "Уест хем".


Двата мача от серията между "Кливланд индиънс" и "Минесота туинс" вече бяха насрочени за април в Сан Хуан, Пуерто Рико. Споразумението включва изиграването на още двубои в страната или Доминиканската република през 2020 г.


"MLB работи от известно време, за да разбере как да разшири влиянието си на международния пазар. Опитвате се да продадете продукта си по най-добрия начин при най-висока цена. Успяхме да стимулираме интереса на феновете от различни части на света, което преди десетилетия не сме и мислили, че може да бъде от полза за спорта", заяви мениджърът на "Минесота туинс" Пол Молитор.


От своя страна, НХЛ е насочила усилия към заемането на силни позиции на пазари с развита хокейна инфраструктура. Швеция и Китай са основните възможни домакини за момента, които покриват тези критерии.


Европейският опит


Идеята за стъпване на чужди пазари не е чужда и за европейския футбол. От години водещите европейски клубове правят лятната си подготовка в Азия, САЩ или Австралия. Най-големите имена дори участват в мини турнири помежду си, като събират огромни приходи и посещаемост.


Наситеният календар ограничава възможността за мачове в чужбина по време на сезона. Въпреки това примери за официални срещи извън съответната държава има - още през 1993 г. "Милан" и "Торино" играха във Вашингтон за Суперкупата на Италия. От тогава спорът за отличието се е водил в САЩ, Либия, Китай и Катар.


През 2009 г. "Лацио" победи "Интер" в Пекин и взе Суперкупата на Италия

© дда

През 2009 г. "Лацио" победи "Интер" в Пекин и взе Суперкупата на Италия


Проекти по обратната ос от Европа към света има, но те са на ниво обсъждане за момента. Ла Лига планира "Барселона" и "Реал" (Мадрид) да играят мачове от испанското първенство в САЩ и Китай, съобщи "Файненшъл таймс" през септември. Целта е да се използва огромният интерес към двата клуба, да се спечелят почитатели и да се привлекат нови спонсори и приходи. Миналото лято двата отбора се срещнаха в Маями пред 66 хиляди зрители по време на приятелския турнир International Champions Cup. Билетите на черния пазар стигнаха 10 000 долара.


"Ла Лига е глобален продукт и ние искаме да увеличим интереса по света. Като част от тези усилия обсъждаме възможността някои от мачовете да се играят извън Испания", каза тогава президентът на лигата Хавиер Тебас, цитиран от изданието.


Организаторите на International Champions Cup от Relevent, искат двубои от Висшата лига на Англия да се играят в САЩ, съобщи Би Би Си миналата есен. Подобна идея имаше още преди десет години, но тогава привърженици, политици и спортни коментатори я приеха с остро неодобрение.


"Бъдещето е да организираме официални мачове в САЩ, Китай и други места. Вече има лиги - не мога да кажа кои, защото разговорите са тайни - с които обсъждаме възможността да направим нещо занапред", каза директорът на Relevent Sports Чарли Стилиано.


Със сближаването на връзката между спорта и бизнеса изглежда ясно, че въпросът не е дали, а кога и как ще се развие изнасянето на мачове в чужбина.

Ключови думи към статията:

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5341 Любопитно

    "Испанските грандове "Барселона" и "Реал" (Мадрид) планират да играят мачове от първенството в САЩ и Китай. Целта е да се използва огромният интерес към двата клуба, да се спечелят почитатели и да се привлекат нови спонсори и приходи.
    Ла Лига планира "Барселона" и "Реал" (Мадрид) да играят мачове от испанското първенство в САЩ и Китай, съобщи "Файненшъл таймс" през септември. Целта е да се използва огромният интерес към двата клуба, да се спечелят почитатели и да се привлекат нови спонсори и приходи"


    ?!?!

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  2. 2 Профил на О, ко ма напрай!
    О, ко ма напрай!
    Рейтинг: 1900 Неутрално

    "Мачове за износ: докъде ще се развие бизнес моделът с двубоите в чужбина"

    Разхождаме се из Амстердам и водачът покани едно от момичетата зад стъклото в района на червените фенери да излезе и поговори с нас.
    Първият въпрос който и зададе един умник беше - какъв е вашия бизнес модел?

  3. 3 Профил на ultrasur
    ultrasur
    Рейтинг: 217 Весело

    До коментар [#2]
    Моделът и е: "
    1. като дойдох от ......я глътнах на шефа 2. гълтам на клиент 3. довечера ще гълтам на гаджето/сводника. Налапвам се с пари"





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK