Готови за старт: Ще донесе ли Формула 1 непредвидими състезания, или борбата остава с два коня

Готови за старт: Ще донесе ли Формула 1 непредвидими състезания, или борбата остава с два коня

© Associated Press



Формула 1 е на прага на новия си сезон, изпълнен с 21 старта. Състезателната година ще започне в неделя на пистата "Албърт парк" в Австралия, заобиколена от познатите въпроси. Люис Хамилтън или Себастиан Фетел? "Мерцедес" или "Ферари"? Кой ще бъде световен шампион за пети път?


За пръв път в историята двама четирикратни световни шампиони ще застанат един срещу друг в спор за титлата.


След като 2017 г. беше преходна не само за новите правила, но и за новите собственици на спорта от "Либърти медиа", сега обещанията са феновете по света да видят много по-голямо зрелище, по-интересни състезания и много нововъведения.


Картината от тестовете




Денят се познава по сутринта, казват старите хора. В света на Формула 1 сутринта - това са предсезонните тестове. Тази година обаче изпитанията в Барселона се проведоха при тежки условия, почти постоянни валежи и не разкриха напълно възможностите на част от отборите.


В отличник на пистата "Каталуня" се превърна Фетел, който постави нов неофициален рекорд на трасето. Пилотът на "Ферари" не само че подобри досегашното постижение, но свали секунда от него с 1:17.182 мин. Това се случи с най-новите смеси на "Пирели" хиперсофт, които ще бъдат най-меките гуми, използвани някога във Формула 1.


От "Ферари" обаче не бързаха да изпадат в еуфория най-вече защото не видяха пряко сравнение на своето квалификационно темпо с това на "Мерцедес". Все пак от отбора могат да са обнадеждени, тъй като в серия от къси стинтове болидът на Фетел изглеждаше впечатляващо, като той направи няколко обиколки в рамките на около десета по-слаби от рекордния му опит.


"Ферари" беше и единственият от топ отборите, който работи много върху новите гуми. Това се видя и във второто място на Кими Райконен в таблицата с най-добрите времена на "Каталуня".


За втора поредна година обаче "Мерцедес" показа отлична издръжливост и завъртя над 1000 обиколки в тестовете. Световните шампиони единствени преминаха тази граница, а в километри дистанцията им беше близо 5000.


В последните години обаче се наблюдава зависимост, че много рядко отборът, който записва най-добрите резултати и е най-бърз в тестовете, триумфира и с титлата. "Мерцедес" работи по-консервативно в изпитанията напоследък, а след това впечатляващо развива болида си в течение на годината.


В тестовете не се видя много и от "Макларън", който дори беше с доста различна версия на болида MCL33 от това, което ще има на разположение след няколко дни на "Албърт парк". Тимът от Уокинг направи най-голяма стъпка напред спрямо темпото си от миналия сезон, сравнено с всички останали. Фернандо Алонсо даде трети резултат с гумите хиперсофт, само на половин секунда зад Фетел и Райконен.


От "Форс Индия" също "скриха" доста от темпото си, след като през миналата година впечатлиха, нареждайки се зад първите три тима.


По отношение на скоростта очаквано "Мерцедес" постигна топ резултат с 334.3 км/ч, но "Ред бул" не остана много назад с 331. Проблемът на "биковете" остава надеждността на френските мотори, които миналата година се оказаха препъникамък в битката за титлата.


Промените в правилата


Сезон 2018 във Формула 1 не носи драстични промени в правилата за разлика от предходната година, когато имаше революционни изменения. В технически аспект болидите вече няма да разполагат с модерните от 2017 г. "акулски перки" и разположените върху тях Т-образни крила. Системите за окачването, които биха могли да променят представянето на аеродинамиката, също са забранени от новия сезон.


В задната част на болидите ги няма и т.нар. маймунски седалки върху изпускателни тръби, но най-голямата промяна в техническите правила за 2018 г. е използването на ореола (halo). Системата за сигурност вече е задължителна и ще защитава пилотите от директен удар в каската. Въвеждането на halo увеличи и тежестта на болидите на 734 килограма.


Дизайнът на ореола е един и същ, но отборите могат да използват свободно аеродинамични елементи върху него. От "Ферари" заложиха на малки крила, докато от "Мерцедес" не, поне в тестовете.


Системата за сигурност halo вече е задължителна за ползване.

© Reuters

Системата за сигурност halo вече е задължителна за ползване.


По отношение на спортните правила пилотите вече ще имат максимум три, а не както досега четири двигателя за целия сезон. За предстоящите 21 старта е необходимо всеки агрегат да издържи седем различни състезания, а това беше най-голямото изпитание за инженерите.


Намален е и броят на отделните елементи по задвижващата система. Батериите на разположение за цял сезон ще са само две, моторгенераторите на кинетичната енергия (MGU-K) също два, а моторгенераторите на изгорелите газове (MGU-H) и турбокомпресорите – по три.


Изменение има и на наказанията, които се трупат за смяна на елементи по задвижващата система. От 2018 г. пилот, който е наказан с 15 места или повече, автоматично ще стартира от дъното на колоната.


Разлики между отделните смеси на "Пирели"
Медиум и софт: 0.8 сек
Софт и суперсофт: 0.4 сек
Суперсофт и ултрасофт: 0.6 сек
Ултрасофт и хиперсофт: 0.7/0.8 сек

Промяната в гумите ще бъде само в увеличения брой на отделните смеси. От пет за сух асфалт те вече са седем – хиперсофт, ултрасофт, суперсофт, софт, медиум, хард и суперхард. За мокро време гумите остават два типа – интермедиа и напълно мокри.


От "Пирели" обещаха, че новите гуми ще предложат много по-голяма битка на пистата и ще бъдат с една идея по-меки от всички, които бяха използвани през 2017 г. През миналия сезон имаше оплаквания от отборите заради прекалено голямата издръжливост на смесите и че не можеха да се използват различни стратегии.


Фаворитите на пистата


Всички експерти и фенове очакват и през 2018 г. голямата битка да се води между Люис Хамилтън и Себастиан Фетел. Двамата направиха много красиви дуели преди година, от които победител излезе Хамилтън. Британецът се възползва по най-добрия начин от силния болид на "Мерцедес", но и успя да покаже по-голяма психологическа устойчивост в решителните моменти.


Феноменалната серия на Хамилтън след лятната пауза също му помогна да превъзмогне разочарованията от 2016 г. и да спечели убедително титлата.


Както предполага битката между двама големи шампиони, борбата между асовете на "Мерцедес" и "Ферари" беше ожесточена преди година. Тя премина от остри реплики до буквално блъскане на пистата, но завърши джентълменски, както повелява Формула 1.


Сблъсъкът между Хамилтън и Фетел в Баку остана емблематичен за сезон 2017.

© Associated Press

Сблъсъкът между Хамилтън и Фетел в Баку остана емблематичен за сезон 2017.


"Каквото беше преди година е забравено, защото започваме от начало – нови болиди, нов сезон, нова битка", каза Хамилтън при пристигането си в Мелбърн. Британецът заяви, че единствената му мисъл е пета световна титла.


"Мисля, че през този сезон ще трябва да вдигнем сериозно темпото, за да се преборим с останалите. Продължавам да вярвам, че "Мерцедес" е най-добрият отбор, но трябва да го докажем", добави шампионът.


Неговият съперник Фетел се опита да свали напрежението преди първото състезание. "Битката с Люис не е нищо по-специално от битката, която съм имал с другите пилоти. Той е много добър, но не го разглеждам различно", каза германецът.


Очакванията върху германеца не са малки. "Ферари" няма титла от 2007 г., а Фетел от 2013 г., когато караше за "Ред бул". Той също има какво да доказва.


Верстапен, Рикардо или Алонсо


"Дайте ми най-бързата кола и ще стана световен шампион", заяви Макс Верстапен в навечерието на новия сезон. Холандецът ясно показа, че има нужната скорост, а също и характер да се бори, след като измъкна две победи през миналия сезон.


Основният въпрос в "Ред бул" обаче е дали най-накрая "биковете" ще успеят да извадят конкурентен болид, за да се борят с "Мерцедес" и "Ферари". Преди година проблемите съпътстваха техните пилоти, които отпаднаха общо 13 пъти.


В "Ред бул" също трябва да бъде решен и проблемът с йерархията, защото там водещ пилот няма. Докато в "Мерцедес" и "Ферари" ситуацията е ясна, "биковете" разчитат на здравословна битка между Верстапен и Даниел Рикардо, макар и 20-годишният холандец да се радва на малко по-голяма популярност.


Рикардо показа в края на миналия сезон, че не е много доволен от ситуацията, след като съотборникът му подписа нов дългосрочен договор. Дали "биковете" показаха негласно кой ще бъде техният лидер или принуждават Рикардо да направи силна година и да си заслужи нов договор, предстои да се види.


Макс Верстапен иска по-силен болид за новия сезон.

© Reuters

Макс Верстапен иска по-силен болид за новия сезон.


Фернандо Алонсо също очаква с нетърпение новия сезон. Годината ще бъде сред най-важните за него, защото двукратният световен шампион година след година гледа как други печелят титлите и се радват на успехи, а той трупа провали и отпадания. Проблемите с "Макларън" принудиха испанеца да търси утеха другаде, като преди година се опита в "Индианаполис 500", а сега ще кара в "Льо Ман", преследвайки "Тройната корона" на мотоспорта.


При Алонсо въпрос с мотивацията никога не е стоял, като испанецът е показал много пъти устрема си към върха. "Аз съм готов да се боря за титлата и искам да получа още един шанс. Знам какво мога, знам как да побеждавам, не съм го забравил. Мисля, че тази година ще бъдем по-напред в класирането, и вярвам, че ще покажем напредък", каза испанецът.


За "Макларън" годината ще бъде много важна, защото британците са длъжни да покажат развитие. Досега те хвърлиха всичката вина за провалените три сезона върху "Хонда" и двигателите на японския производител. След промените обаче тежестта вече пада върху отбора.


Отборите вече са на стартовата редица със запалени двигатели, а за почитателите остава надеждата да гледат непредвидими състезания.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 651 Неутрално

    сичко е ясно още от сега.
    хамълтънът - световен шампион. сички на зеленото сукно искат това.....
    ферари за съспенс и толкова.
    така си пичелът парите, така ше бъде. и не, борба нема да има. само имитациа на такава.
    формула 1 на сапун.

  2. 2 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3897 Неутрално

    Един отбор от има ярко предимство в борбата за световната титла при пилотите. Единствените, които от години фаворизират единия пилот, за сметка на другия, който служи като "патерица"...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  3. 3 Профил на kdesen
    kdesen
    Рейтинг: 308 Неутрално

    Дори да стане така, че един отбор да има преднина пред останалите, новите гуми обещават интересни състезания и обрати

  4. 4 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 794 Неутрално

    Ако под два коня визират битката за 2-ро място са прави, в противен случай Мерц нямат реален конкурент. Дано все пак се променят нещата от последните сезони.

  5. 5 Профил на VladyG
    VladyG
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Интересна статия, но прекалено много се набляга на завързан шампионат между Мерцедес и Ферари. Според доста от анализаторите всъщност Ред Бул са пред черните кончета и доста близо до сребърните стрели. Останаха малко дни, надявам се на наистина силна борба между най-малко 3 тима, какво повече да искаме като фенове!

    Vladislav Georgiev
  6. 6 Профил на julesta
    julesta
    Рейтинг: 463 Неутрално
  7. 7 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Успех на най-великия отбор във формула 1 ... SCUDERIA FERRARI

  8. 8 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1824 Неутрално

    Добра статия, но това, което не се споменава е, че много отбори се опитват да обдухват част от задното крило

    https://www.motorsport.com/f1/news/renault-ramps-up-blown-wing-push-1012196/

    https://www.autosport.com/f1/news/134657/how-teams-are-getting-around-blown-aero-rules

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  9. 9 Профил на graham
    graham
    Рейтинг: 561 Весело

    До коментар [#8] от "deutschwagen":

    буахахахаха, какви мили думи за напълно дженерик материал : ) една оригинална мисъл няма в текста. ма то беше ясно с тая школовка на автора : )))

  10. 10 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1824 Неутрално

    До коментар [#9] от "graham":

    Зависи от очакванията:) Според мен авторът се е постарал. Поровил се е, дава детайли за правилата, има някое полезно инфо, като календар, и дори интерактивна графика - мисля, за пръв път в Дневник за моторните спортове.
    Мога само да поспоря дали резултатите от тестовете показват нещо относно скоростта която можем да очакваме. Можеше и да спомене Ботас, ама май не е толкова интересн след миналия сезон. Или да се спомене факта, че получи удължение на договора само за една година:)
    Така или иначе, това е всичкото което знаем за момента относно новия сезон.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  11. 11 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 971 Неутрално

    Ферари размаза всички на тестовете,но според коментаторите редбул били пред Ферари-как стана тая работа.Кой са тези коментатори да не би да е пак Гинка от Пазарджик.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK