Готови за старт: Ще донесе ли Формула 1 непредвидими състезания, или борбата остава с два коня

Готови за старт: Ще донесе ли Формула 1 непредвидими състезания, или борбата остава с два коня

© Associated Press



Формула 1 е на прага на новия си сезон, изпълнен с 21 старта. Състезателната година ще започне в неделя на пистата "Албърт парк" в Австралия, заобиколена от познатите въпроси. Люис Хамилтън или Себастиан Фетел? "Мерцедес" или "Ферари"? Кой ще бъде световен шампион за пети път?


За пръв път в историята двама четирикратни световни шампиони ще застанат един срещу друг в спор за титлата.


След като 2017 г. беше преходна не само за новите правила, но и за новите собственици на спорта от "Либърти медиа", сега обещанията са феновете по света да видят много по-голямо зрелище, по-интересни състезания и много нововъведения.


Картината от тестовете




Денят се познава по сутринта, казват старите хора. В света на Формула 1 сутринта - това са предсезонните тестове. Тази година обаче изпитанията в Барселона се проведоха при тежки условия, почти постоянни валежи и не разкриха напълно възможностите на част от отборите.


В отличник на пистата "Каталуня" се превърна Фетел, който постави нов неофициален рекорд на трасето. Пилотът на "Ферари" не само че подобри досегашното постижение, но свали секунда от него с 1:17.182 мин. Това се случи с най-новите смеси на "Пирели" хиперсофт, които ще бъдат най-меките гуми, използвани някога във Формула 1.


От "Ферари" обаче не бързаха да изпадат в еуфория най-вече защото не видяха пряко сравнение на своето квалификационно темпо с това на "Мерцедес". Все пак от отбора могат да са обнадеждени, тъй като в серия от къси стинтове болидът на Фетел изглеждаше впечатляващо, като той направи няколко обиколки в рамките на около десета по-слаби от рекордния му опит.


"Ферари" беше и единственият от топ отборите, който работи много върху новите гуми. Това се видя и във второто място на Кими Райконен в таблицата с най-добрите времена на "Каталуня".


За втора поредна година обаче "Мерцедес" показа отлична издръжливост и завъртя над 1000 обиколки в тестовете. Световните шампиони единствени преминаха тази граница, а в километри дистанцията им беше близо 5000.


В последните години обаче се наблюдава зависимост, че много рядко отборът, който записва най-добрите резултати и е най-бърз в тестовете, триумфира и с титлата. "Мерцедес" работи по-консервативно в изпитанията напоследък, а след това впечатляващо развива болида си в течение на годината.


В тестовете не се видя много и от "Макларън", който дори беше с доста различна версия на болида MCL33 от това, което ще има на разположение след няколко дни на "Албърт парк". Тимът от Уокинг направи най-голяма стъпка напред спрямо темпото си от миналия сезон, сравнено с всички останали. Фернандо Алонсо даде трети резултат с гумите хиперсофт, само на половин секунда зад Фетел и Райконен.


От "Форс Индия" също "скриха" доста от темпото си, след като през миналата година впечатлиха, нареждайки се зад първите три тима.


По отношение на скоростта очаквано "Мерцедес" постигна топ резултат с 334.3 км/ч, но "Ред бул" не остана много назад с 331. Проблемът на "биковете" остава надеждността на френските мотори, които миналата година се оказаха препъникамък в битката за титлата.


Промените в правилата


Сезон 2018 във Формула 1 не носи драстични промени в правилата за разлика от предходната година, когато имаше революционни изменения. В технически аспект болидите вече няма да разполагат с модерните от 2017 г. "акулски перки" и разположените върху тях Т-образни крила. Системите за окачването, които биха могли да променят представянето на аеродинамиката, също са забранени от новия сезон.


В задната част на болидите ги няма и т.нар. маймунски седалки върху изпускателни тръби, но най-голямата промяна в техническите правила за 2018 г. е използването на ореола (halo). Системата за сигурност вече е задължителна и ще защитава пилотите от директен удар в каската. Въвеждането на halo увеличи и тежестта на болидите на 734 килограма.


Дизайнът на ореола е един и същ, но отборите могат да използват свободно аеродинамични елементи върху него. От "Ферари" заложиха на малки крила, докато от "Мерцедес" не, поне в тестовете.


Системата за сигурност halo вече е задължителна за ползване.

© Reuters

Системата за сигурност halo вече е задължителна за ползване.


По отношение на спортните правила пилотите вече ще имат максимум три, а не както досега четири двигателя за целия сезон. За предстоящите 21 старта е необходимо всеки агрегат да издържи седем различни състезания, а това беше най-голямото изпитание за инженерите.


Намален е и броят на отделните елементи по задвижващата система. Батериите на разположение за цял сезон ще са само две, моторгенераторите на кинетичната енергия (MGU-K) също два, а моторгенераторите на изгорелите газове (MGU-H) и турбокомпресорите – по три.


Изменение има и на наказанията, които се трупат за смяна на елементи по задвижващата система. От 2018 г. пилот, който е наказан с 15 места или повече, автоматично ще стартира от дъното на колоната.


Разлики между отделните смеси на "Пирели"
Медиум и софт: 0.8 сек
Софт и суперсофт: 0.4 сек
Суперсофт и ултрасофт: 0.6 сек
Ултрасофт и хиперсофт: 0.7/0.8 сек

Промяната в гумите ще бъде само в увеличения брой на отделните смеси. От пет за сух асфалт те вече са седем – хиперсофт, ултрасофт, суперсофт, софт, медиум, хард и суперхард. За мокро време гумите остават два типа – интермедиа и напълно мокри.


От "Пирели" обещаха, че новите гуми ще предложат много по-голяма битка на пистата и ще бъдат с една идея по-меки от всички, които бяха използвани през 2017 г. През миналия сезон имаше оплаквания от отборите заради прекалено голямата издръжливост на смесите и че не можеха да се използват различни стратегии.


Фаворитите на пистата


Всички експерти и фенове очакват и през 2018 г. голямата битка да се води между Люис Хамилтън и Себастиан Фетел. Двамата направиха много красиви дуели преди година, от които победител излезе Хамилтън. Британецът се възползва по най-добрия начин от силния болид на "Мерцедес", но и успя да покаже по-голяма психологическа устойчивост в решителните моменти.


Феноменалната серия на Хамилтън след лятната пауза също му помогна да превъзмогне разочарованията от 2016 г. и да спечели убедително титлата.


Както предполага битката между двама големи шампиони, борбата между асовете на "Мерцедес" и "Ферари" беше ожесточена преди година. Тя премина от остри реплики до буквално блъскане на пистата, но завърши джентълменски, както повелява Формула 1.


Сблъсъкът между Хамилтън и Фетел в Баку остана емблематичен за сезон 2017.

© Associated Press

Сблъсъкът между Хамилтън и Фетел в Баку остана емблематичен за сезон 2017.


"Каквото беше преди година е забравено, защото започваме от начало – нови болиди, нов сезон, нова битка", каза Хамилтън при пристигането си в Мелбърн. Британецът заяви, че единствената му мисъл е пета световна титла.


"Мисля, че през този сезон ще трябва да вдигнем сериозно темпото, за да се преборим с останалите. Продължавам да вярвам, че "Мерцедес" е най-добрият отбор, но трябва да го докажем", добави шампионът.


Неговият съперник Фетел се опита да свали напрежението преди първото състезание. "Битката с Люис не е нищо по-специално от битката, която съм имал с другите пилоти. Той е много добър, но не го разглеждам различно", каза германецът.


Очакванията върху германеца не са малки. "Ферари" няма титла от 2007 г., а Фетел от 2013 г., когато караше за "Ред бул". Той също има какво да доказва.


Верстапен, Рикардо или Алонсо


"Дайте ми най-бързата кола и ще стана световен шампион", заяви Макс Верстапен в навечерието на новия сезон. Холандецът ясно показа, че има нужната скорост, а също и характер да се бори, след като измъкна две победи през миналия сезон.


Основният въпрос в "Ред бул" обаче е дали най-накрая "биковете" ще успеят да извадят конкурентен болид, за да се борят с "Мерцедес" и "Ферари". Преди година проблемите съпътстваха техните пилоти, които отпаднаха общо 13 пъти.


В "Ред бул" също трябва да бъде решен и проблемът с йерархията, защото там водещ пилот няма. Докато в "Мерцедес" и "Ферари" ситуацията е ясна, "биковете" разчитат на здравословна битка между Верстапен и Даниел Рикардо, макар и 20-годишният холандец да се радва на малко по-голяма популярност.


Рикардо показа в края на миналия сезон, че не е много доволен от ситуацията, след като съотборникът му подписа нов дългосрочен договор. Дали "биковете" показаха негласно кой ще бъде техният лидер или принуждават Рикардо да направи силна година и да си заслужи нов договор, предстои да се види.


Макс Верстапен иска по-силен болид за новия сезон.

© Reuters

Макс Верстапен иска по-силен болид за новия сезон.


Фернандо Алонсо също очаква с нетърпение новия сезон. Годината ще бъде сред най-важните за него, защото двукратният световен шампион година след година гледа как други печелят титлите и се радват на успехи, а той трупа провали и отпадания. Проблемите с "Макларън" принудиха испанеца да търси утеха другаде, като преди година се опита в "Индианаполис 500", а сега ще кара в "Льо Ман", преследвайки "Тройната корона" на мотоспорта.


При Алонсо въпрос с мотивацията никога не е стоял, като испанецът е показал много пъти устрема си към върха. "Аз съм готов да се боря за титлата и искам да получа още един шанс. Знам какво мога, знам как да побеждавам, не съм го забравил. Мисля, че тази година ще бъдем по-напред в класирането, и вярвам, че ще покажем напредък", каза испанецът.


За "Макларън" годината ще бъде много важна, защото британците са длъжни да покажат развитие. Досега те хвърлиха всичката вина за провалените три сезона върху "Хонда" и двигателите на японския производител. След промените обаче тежестта вече пада върху отбора.


Отборите вече са на стартовата редица със запалени двигатели, а за почитателите остава надеждата да гледат непредвидими състезания.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 837 Неутрално

    сичко е ясно още от сега.
    хамълтънът - световен шампион. сички на зеленото сукно искат това.....
    ферари за съспенс и толкова.
    така си пичелът парите, така ше бъде. и не, борба нема да има. само имитациа на такава.
    формула 1 на сапун.

  2. 2 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4704 Неутрално

    Един отбор от има ярко предимство в борбата за световната титла при пилотите. Единствените, които от години фаворизират единия пилот, за сметка на другия, който служи като "патерица"...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  3. 3 Профил на kdesen
    kdesen
    Рейтинг: 320 Неутрално

    Дори да стане така, че един отбор да има преднина пред останалите, новите гуми обещават интересни състезания и обрати

  4. 4 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1213 Неутрално

    Ако под два коня визират битката за 2-ро място са прави, в противен случай Мерц нямат реален конкурент. Дано все пак се променят нещата от последните сезони.

  5. 5 Профил на VladyG
    VladyG
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Интересна статия, но прекалено много се набляга на завързан шампионат между Мерцедес и Ферари. Според доста от анализаторите всъщност Ред Бул са пред черните кончета и доста близо до сребърните стрели. Останаха малко дни, надявам се на наистина силна борба между най-малко 3 тима, какво повече да искаме като фенове!

    Vladislav Georgiev
  6. 6 Профил на julesta
    julesta
    Рейтинг: 559 Неутрално
  7. 7 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 452 Неутрално

    Успех на най-великия отбор във формула 1 ... SCUDERIA FERRARI

  8. 8 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1790 Неутрално

    Добра статия, но това, което не се споменава е, че много отбори се опитват да обдухват част от задното крило

    https://www.motorsport.com/f1/news/renault-ramps-up-blown-wing-push-1012196/

    https://www.autosport.com/f1/news/134657/how-teams-are-getting-around-blown-aero-rules

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  9. 9 Профил на graham
    graham
    Рейтинг: 531 Весело

    До коментар [#8] от "deutschwagen":

    буахахахаха, какви мили думи за напълно дженерик материал : ) една оригинална мисъл няма в текста. ма то беше ясно с тая школовка на автора : )))

  10. 10 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1790 Неутрално

    До коментар [#9] от "graham":

    Зависи от очакванията:) Според мен авторът се е постарал. Поровил се е, дава детайли за правилата, има някое полезно инфо, като календар, и дори интерактивна графика - мисля, за пръв път в Дневник за моторните спортове.
    Мога само да поспоря дали резултатите от тестовете показват нещо относно скоростта която можем да очакваме. Можеше и да спомене Ботас, ама май не е толкова интересн след миналия сезон. Или да се спомене факта, че получи удължение на договора само за една година:)
    Така или иначе, това е всичкото което знаем за момента относно новия сезон.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  11. 11 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    Ферари размаза всички на тестовете,но според коментаторите редбул били пред Ферари-как стана тая работа.Кой са тези коментатори да не би да е пак Гинка от Пазарджик.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK