Умението да се наспиваш - тайното оръжие на Хамилтън и "Мерцедес" в търсене на нова титла

Умението да се наспиваш - тайното оръжие на Хамилтън и "Мерцедес" в търсене на нова титла

© Reuters



Формула 1 е спорт, в който хилядните от секундата решават състезания и титли. Не цялата битка обаче се води на пистата, а с четири поредни световни титли зад гърба си "Мерцедес" е отборът, който знае, че и най-малките детайли могат да изиграят роля.


В навечерието на новия сезон във Формула 1 се разбра, че "сребърните стрели" имат специално "оръжие". И не, това не е някакво нововъведение по болида W09, а става въпрос за експерти по съня, които са наети от отбора.


По време на зимната пауза от "Мерцедес" освен върху развитието на болида са работили и върху това как да подобрят представянето на всеки един член от състезателния екип. И тук не става въпрос само за Люис Хамилтън и Валтери Ботас, а за техните механици, дузините инженери, шефът Тото Волф и всички останали в гаража.




Първите четири състезания от календара са в Австралия, Бахрейн, Китай и Азербайджан. Само между тези четири старта отборите ще изминат 23 хиляди километра, а организмът им ще бъде подложен на общо 19-часова смяна на времето. При това без да се брои колко километри са изминати от базите в Европа до първия старт в Мелбърн.


Точно заради това от ",Мерцедес" наемат специалисти, които да научат всички в екипа как да се справят с тези трудности и едновременно да продължат да са продуктивни.


"Научно доказано е, че човек се нуждае от един ден за аклиматизация за всяка часова зона, която преминава. От Европа до Мелбърн те са общо десет, но няма как да отидеш десет дни по-рано, не и във Формула 1", споделят специалистите по съня.


Стивън Локли е професор в Медицинския факултет в Харвард, като според него е много важно дали човек пристига в Австралия сутрин или вечер. Това може да играе ключова роля при аклиматизацията.


"Един от важните фактори, които обяснихме на всички в екипа, е, че те трябва да знаят кога да избягват светлината. Ако видиш светлина в грешното време, това кара организма ти да чувства още по-зле тази часова разлика", обяснява професорът.


Той добавя, че за всеки е изготвен план, според който да се ляга в определени часове, да се избягва светлината, с което "организмът се залъгва".


"Използваме мелатонин, който не е силен като нормалните хапчета за сън. Той помага да заспиш в грешното време за твоя организъм, против изградените навици. Препоръчваме и кофеин, но в малки дози, не като директен стимулант, а просто да поддържа хората будни, когато е необходимо", добавя професор Локли пред "Телеграф".


Идеята е била харесана от шефа на отбора Тото Волф, който постоянно се интересува от това как да направи тима си още по-добър.


"Според мен е очевидно, че ако подобрим начина, по който спим, то това може да доведе до по-добро представяне на пистата. Ще сме по-отпочинали и свежи", казва Волф.


В "Мерцедес" обръщат сериозно внимание на детайлите.

© Reuters

В "Мерцедес" обръщат сериозно внимание на детайлите.


В основата на промяната е финландката Анастийна Хинтса. Тя е дъщеря на покойния ментор на Хамилтън доктор Аки Хинтса. Специалистът дълги години беше определян за гуруто, който изгради британеца като най-големия професионалист в моторния спорт.


"Нашата задача е да убедим хората, че могат да подобрят представянето си, ако спят повече. Да, във Формула 1 често се работи и по 19 часа на ден, но след това може да се окаже, че си направил смяната на гуми в бокса за 2.2 секунди и си загубил състезанието, защото противникът го е направил за 2.1", казва Анастийна Хинтса.


По нейни препоръки и изчисления 15 минути повече сън могат да се окажат решаващи, а освен това липсата на сън се отразява на организма така, както при наличие на алкохол в кръвта.


Така например световният шампион Хамилтън спи далеч от своя мобилен телефон, дори и той да е изключен. Според изчисленията на специалистите от екипа на Хинтса това прави съня му по-здравословен.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK