Как китайският бизнес иска да стане големият печеливш от световното в Русия

Как китайският бизнес иска да стане големият печеливш от световното в Русия

© Associated Press



Привличането на спонсори за световното първенство по футбол се превърна в задача с повишена трудност за ФИФА. С доза неудовлетворение организацията привлече по-малко инвестиции, отколкото се надяваше, като се опита да изчисти лошата си репутация след тежките корупционни скандали и да превъзмогне политическите настроения срещу Русия.


Подобно на маркетинговата програма TOP (The Olympic Partners) на Международния олимпийски комитет, ФИФА разделя спонсорите за световното в три категории. Съществената разлика е, че досега не са се провеждали олимпийски игри, без да са били запълвани всички спонсорски места.


За шампионата на планетата в Русия 16 от всички 36 пакета са заети, което е с три по-малко в сравнение с надпреварата преди четири години в Бразилия. Свободни останаха едно от осемте места за генерални партньори, три от осемте позиции за спонсори и 16 от 20-те за местни партньори.




Едва пет са руските компании, които са се ангажирали с мондиала. От тях единствено "Газпром" е официален партньор на ФИФА, а Алфа банк, гигантът в добива на диаманти "Алроса", мобилният оператор "Ростелеком" и Руските държавни железници са регионални партньори.


Сред главните причини за слабия спонсорски интерес към форума е мащабният корупционен скандал във ФИФА през 2015 г., който доведе до оттеглянето на редица важни за организацията компании. Традиционните партньори "Сони", "Емирейтс", "Кастрол", "Континентал" и "Джонсън & Джонсън" вкупом решиха да не подновяват своите договори с ФИФА, докато "Кока-Кола", "Хюндай", "Адидас" и "Виза" останаха лоялни.


Как китайският бизнес иска да стане големият печеливш от световното в Русия

© Associated Press


"Очевидно ФИФА се превърна в токсична марка. Това е корумпирана организация. В днешно време компаниите се интересуват от собствения си имидж, така че може да разберете защо ФИФА не е привлекателен проект", коментира експертът по спортен маркетинг и бивш служител на ФИФА Патрик Нали.


Спасение от Изток


Нежеланието за финансиране на следващите два шампионата в Русия и Катар от редица западноевропейски и американски компании заради политически причини се превърна в отлична възможност за китайските фирми. С огромния си интерес към инвестиции във футбола азиатците уловиха възможността да пробият на световния пазар, като рекламират своите марки на най-големия футболен форум.


Това помогна на ФИФА да "закрепи" положението, като организацията успя да обвърже турнира с пет китайски спонсора. Това са най-голямата местна компания за недвижими имоти "Уанда груп", производителят на електроника "Хайсенс", марката смартфони "Виво", фирмата за млечни продукти Mengniu Diary и доставчикът на електрически автомобили и мотоциклети Yadea.


Китайските компании съзряха добра възможност да се покажат пред света

© Associated Press

Китайските компании съзряха добра възможност да се покажат пред света


Водени от амбицията на президента Си Дзинпин да превърне страната във футболна суперсила до 2050 г., привличането на китайски инвестиции не беше повлияно от провала на националния отбор в квалификациите за световното. Само "Виво" подписа шестгодишен договор с ФИФА на стойност 400 милиона долара за шампионатите в Русия, Катар 2022 и Купата на конфедерациите през 2021 г.


"Китайската визия за етика и управление е различна от западните стандарти. Китайските компании могат лесно да кажат: "ФИФА е продължила напред". Китай иска да домакинства световното първенство и някой ден да спечели турнира, а сигурно желае и свой президент на ФИФА. Спасяването на ФИФА със спонсорските договори ще помогне неизмеримо за постигането на тези мечти", казва професорът по спортно предприемачество в Салфордския университет Саймън Чадуик.


А сега накъде


ФИФА разчита много на печалба в годините, в които се провежда световно първенство, за да покрива предишни загуби. За 2018 г. организацията ще се стреми да излезе на плюс предвид загубите от 369 милиона долара за 2016 г. и очакваните задължения от близо 400 милиона долара за финансовата 2017 г.


Приходите от спонсори в четиригодишния цикъл за Бразилия 2014 бяха 1.65 млрд. долара, или с около един милиард повече в сравнение с шампионата в Южна Африка през 2010 г. В най-добрия случай се очаква резултатите за Русия 2018 да достигнат нивата от предишния мондиал.


Президентът на ФИФА Джани Инфантино има трудната задача да измъкне организацията от проблемите

© Reuters

Президентът на ФИФА Джани Инфантино има трудната задача да измъкне организацията от проблемите


ФИФА се намира в труден период, като президентът Джани Инфантино се опитва всячески да реши проблемите на организацията. Заставането му на поста през 2016 г. беше обвързано с обещание да финансира с близо 1 милиард долара 211-те федерации, които членуват в организацията.


Този ангажимент, продължаващите съдебни разходи около корупционния скандал и слабият спонсорски интерес към световното обаче могат да се окажат удар по амбициите на Инфантино да бъде преизбран през 2019 г.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK