За едното красно име: потръгва ли бизнес моделът с кръщаването на зали и стадиони

"Армеец" даде името си на най-голямата зала в България, като в момента тече вторият период от договора, подновен миналата година

© LAP.bg

"Армеец" даде името си на най-голямата зала в България, като в момента тече вторият период от договора, подновен миналата година



От "Универсиада", "Фестивална", "Триадица", "Конгресна" до "Георги Аспарухов" и "Христо Ботев". Дълги години спортните зали и стадионите в България носеха неутрални имена или бяха кръщавани на личности.


В последното десетилетие в страната започна да се прилага моделът за кръщаването на съоръженията на компании. Практика, която вече е утвърден източник на солидни приходи за големите клубове и организации по света.


Първият значим пробив в България беше направен с "Арена Армеец София" при откриването ѝ преди седем години. Дълго време наричана "новата зала", тя получи своето име срещу шестгодишен договор за по 1.08 млн. лева на година. Миналото лято споразумението беше подновено при по-добри условия.




В същото време се появиха и нови примери. След края на проточилия се ремонт "Фестивална" се превърна в "Асикс арена" с договор за по 100 хил. лева годишно, многофункционалната зала в Русе няколко пъти смени името си и вече се казва "Арена Монбат", а официалното име на стадиона на футболния "Левски" вече е "Виваком арена Георги Аспарухов".


Дайте ни нещо ново


Първо и най-важно условие в уравнението е да има нещо ново. Интересът на компаниите се привлича тогава, когато на мястото на морално изтощените съоръжения се появи нова зала или стадион.


Такъв беше случаят и с "Арена Армеец", която бързо зае огромната празнина от липсваща голяма многофункционална зала в България и започна да приема спортни, културни и развлекателни събития.


"Официалното подписване на договора за генерално спонсорство на "Арена Армеец София" е продължение на тази корпоративно-социална политика на ЗАД "Армеец", като целта ни е да дадем своя принос за поддържането на залата в сегашния безупречен вид, за да може в столицата ни да има модерна сграда, където да се провеждат както спортни, така и музикални и културни събития не само от национален, но и от световен ранг", заявиха от "Армеец" пред "Дневник".


Фотогалерия: Откриването на "Асикс арена" - надежда за атлетиката и благодарности към Борисов >


Любомир Ганев, който е представител на "Асикс Европа" за България, изтъкна важността от изграждането на съвременна спортна инфраструктура и посочи, че ключов момент за бъдещето е поддръжката ѝ. По думите му тъкмо тук важна роля имат договорите с отделни компании, които осигуряват съществени приходи.


"Когато получих предложение от министъра на спорта (Красен Кралев), веднага приех. Това е начинът да се прави спорт. В момента спортът разчита прекалено много на държавата, а не трябва да е така", заяви Ганев пред "Дневник".


Във футбола инфраструктурата в България е в плачевно състояние. В Първа лига на пръстите на едната ръка се броят отборите, чиито стадиони са с имена на компании. В списъка попада и този на "Верея" - "Трейс арена".



"Лудогорец" е най-близо до това да има стадион на европейско ниво, като вече модернизира три от четирите трибуни на съоръжението в Разград. Изпълнителният директор на клуба Ангел Петричев каза пред "Дневник", че ръководството е водило разговори за името на "Лудогорец арена", но досега не е получило задоволително финансово предложение.


Малко по-различен е казусът с "Левски". Сините имаха планове вече да играят на изцяло модернизиран стадион, а вместо това за момента разполагат единствено с реконструиран, но незавършен сектор А. Въпреки това клубът има договор за шест години с "Виваком" за името на съоръжението. Ключът към него на практика е свързан с това, че собственикът Спас Русев ръководи и БТК.


Ползите да бъдеш кръстник


От "Виваком" отчитат, че добавянето на името на компанията е било "уникална възможност за засилване на целия ефект" от сътрудничеството с "Левски". "Основната цел на това решение е да изпратим послание към привържениците на клуба, че "Виваком" е не само спонсор на отбора, но и партньор, който се интересува от феновете и работи за това футболът отново да се превърне в любима, позитивна игра за българските зрители, а мачовете и стадионите – сигурно и приятно място за споделени позитивни емоции", се казва в отговора от компанията до "Дневник".


"Държахме името на Георги Аспарухов да остане в името, тъй като добре съзнаваме, че той е много повече от личност, свързана с клуба. Целта ни в добавеното наименование на стадиона беше да бъдем припознати от "12-ия играч на отбора като 13-ия такъв", допълват от "Виваком".


"Доволни сме от партньорството по този проект", обявиха от "Армеец" за договора за "Арена Армеец София". "То е изключително важно за нас, защото началото му съвпадна с петнадесетата годишнина от основаването на компанията, а наименованието на залата има и емоционална стойност – предвид факта, че съществува историческа връзка с мястото, на което е изградена. Затова през 2017 г. подновихме договора за сътрудничество."


Ганев изтъкна, че ползите при получаване на името на "Асикс арена" са имиджови. "Има допълнителна реклама, която, ако се пресметне, е по-добре да бъде дадена по този начин и парите да отидат пряко за спорта, отколкото да се плати за реклама в телевизия", посочи той.


На въпрос дали водят преговори за името на други спортни съоръжения от "Виваком" отговориха: "Именуване на спортно съоръжение е знакова крачка за сътрудничество с клуб като ПФК "Левски", който има многобройна и активно действаща фенска маса. Но при работата ни с националния ансамбъл по художествена гимнастика, който също подкрепяме например, този инструмент не би работил. Затова се стремим да реализираме разнообразни, персонално насочени кампании".


"Арена Монбат" в Русе

© "Монбат"

"Арена Монбат" в Русе


Ключов ход направи и "Монбат" с получаване на името на залата в Русе два месеца преди мачовете от световното първенство по волейбол за мъже. "Успешните компании са отговорни не само към акционерите си, но и към обществото като цяло. Щастлив съм, че "Монбат" може да изрази социалната си отговорност в толкова важни за цялото общество области като спорта и културата", каза членът на Съвета на директорите на "Монбат" АД Петър Бозаджиев.


Най-пресният пример дойде от тениса, където ОББ даде името си на националния тенис център. "Горд съм, че това емблематично за поколения тенисисти място ще носи името "Национален ОББ тенис център". Целта ни е това сътрудничество да стане дългосрочно, защото то отговаря напълно на нашата корпоративна култура - на уважение и отговорност към нашите колеги, клиенти и обществото. По този начин ОББ цели да изгради устойчиви практики и успешни примери, заставайки зад здравословния начин на живот и повишаване на спортната култура сред хората от всички възрасти", заяви главният изпълнителен директор на ОББ Петър Андронов.


Оказва се, че интерес от компаниите има, но те търсят на първо място качество, за да предоставят името си. От министерството на спорта преди време казаха, че вече има разговори с "Кауфланд" за строящата се зала в Бургас. Има и примери на нови съоръжения, които не са се възползвали от тези възможности като залите в Ботевград и Пловдив.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK