Вижда ли се краят на доминацията на "Мерцедес" и Хамилтън във Формула 1

Вижда ли се краят на доминацията на "Мерцедес" и Хамилтън във Формула 1

© Reuters



Сезон 2018 във Формула 1 вече е в историята, а с това измина още една година от турбохибридната ера в спорта. Епоха, която започна през 2014 г. и до момента се доминира от един отбор и един пилот - "Мерцедес" и Люис Хамилтън.


Пета поредна година и пета поредна титла както при полотите, така и при конструкторите, доказа превъзходството на отбора.


Надмощието на "Сребърните стрели" през сезона беше голямо. В крайното класиране при пилототите Хамилтън завърши с рекордните 408 точки, на 80 пред най-близкия си преследвач Себастиан Фетел. При конструкторите "Мерцедес" завърши с 655 и 84 повече от "Ферари".




Никоя доминация, особено в спорта, не продължава вечно. Има ли шансове след пет години на върха през 2019 г. да има смяна на караула?


Какво прави "Мерцедес" доминираща сила


От 2014 г. до този момент са се провели точно 100 състезания във Формула 1, от които 74 са спечелени от "Мерцедес". А от тези 74 старта, точно 51 са победи на Хамилтън, което го затвърждава като №1 на своето време. Вече петкратният световен шампион изобщо не мисли да спира дотук, а вече обяви, че има сериозни планове за новия сезон.


Без съмнение голямото предимство на отбора се дължи на двигателя, който от 2014 г. е №1 сред задвижващите системи. Предимството на мотора на "Мерцедес" през настоящия сезон обаче намаля, като тогава на преден план излязоха пилотските качества.


Твърденията, че през втората половина на сезона предимството в мощността на "Мерцедес" спрямо другите задвижващи системи може да се разгледа от проекцията на резултатите на Хамилтън и съотборника му Валтери Ботас. След лятната пауза британецът взе шест победи и беше на подиума в осем от деветте старта. В същия период Ботас записа едва три подиума срещу пет преди това.


"Това е годината, в която имах най-трудни отношения с болида ми, но това го прави много специален. Мисля, че научих много неща в течение на сезона", каза Хамилтън в Абу Даби, признавайки, че не е имал най-добрият болид в голяма част от годината.


Това се доказва и от първата година, в която съотборник на световния шампион не успява да вземе нито една победа. С изключение на старта в Русия, когато Хамилтън спечели след заповед от бокса, в друг момент Ботас беше оставен при равни условия със световния шампион. В края на сезона грешките на финландеца зачестиха, а и с представянето си той беше далеч от изходните позиции да спори за победите.


"Титла №5 доказа какъв пилот е Люис. Дори и на моменти да не разполагаше с най-добрия болид, той успя да извлече повече от максимума от пакета, спечелвайки състезания, които не се развиваха в негова полза", смята експертът на Sky Sports Мартин Брандъл.


Според директора на "Мерцедес" Тото Волф всяка доминация малко или много отблъсква феновете. "Виждали сме го преди с "Ферари", а след това и с "Ред бул".


"Мога да заявя най-отговорно, че хората в "Мерцедес" не губят мотивация с всяка изминала титла, дори напротив – всички се стараят да бъдат дори по-добри. Летвата е вдигната много високо, затова се опитваме всяка година да се надскачаме", смята австриецът.


В исторически план "Мерцедес" доминира повече от всеки друг отбор, който е печелил поредни титли. В последните 35 години случаите са четири - "Макларън", който взима седем титли при пилотите между 1984 и 1991 г., "Ферари" (пет титли между 2000 и 2004 г. с Михаел Шумахер), "Ред бул" с четири титли в ерата "Фетел" и сега "Мерцедес".


По отношение на брой стартове и победи обаче "Сребърните стрели са далеч пред всички останали. (виж таблицата).


По отношение на трофеите "Ферари" е равен с "Мерцедес" - пет дубъла титла при конструкторите и пилотите (2000-04), но "Сребърните стрели" вече мислят за шестатата поредна догодина.


Какво да очакваме през 2019 г.


Настоящите правила във Формула 1 и задвижващите системи, които се използват остават до края на сезон 2020, т.е. още две години. Дотогава е много малко вероятно да има и сериозно разместване на пластовете, като това през 2014 г., когато приключи ерата на "Ред бул".


В последните години обаче се наблюдава сериозно скъсяване на разликата между "Мерцедес" и останалите (виж таблица 1). В първите три сезона от турбохибридната ера "Сребърните стрели" печелеха между 85 и 90% от състезанията, за последните два сезона са съответно 60 и 52%.


Фотогалерия: Красивият завършек на сезон 2018 във Формула 1 >


На подиума в Абу Даби Хамилтън изуми всички, като се съблече, но това изглеждаше като хвърляне на ръкавицата към неговите съперници. Британският пилот неслучайно показа татуировката на гърба си Still I Rise (Продължавам да се издигам - от англ.), сякаш за да им каже, че не мисли да спира дотук.


"Исках да завърша годината силно, точно както планирам да започна и следващия сезон. Мисля, че това е много важно в днешно време, защото психологията играе голяма роля във Формула 1", каза Хамилтън след последния старт.


След като промяна в правилата няма да има, очакванията са именно "Мерцедес", "Ферари" и "Ред бул" да имат водеща роля. Тимът на "биковете" обаче ще бъде с нова задвижваща система, след като преминава на "Хонда" след 12 години с двигатели на "Рено".


"Мисля, че и през 2019 г. моят най-голям съперник ще бъде Себастиан (Фетел). За "Ред бул" не съм убеден, те имат добра кола, но все пак ще са с нов двигател, а това изисква време", добави световният шампион.


Голяма мотивация за него е и преследването на рекордите. Хамилтън е по петите на върховите постижения на Михаел Шумахер, като обеща поне да опита да се доближи до тях.


Факти от сезона
5 – Люис Хамилтън спечели петата си световна титла и се изравни с легендата Хуан Мануел Фанджо. Пред него е единствено Михаел Шумахер със седем титли. Британецът завърши сезона с рекордните 408 точки.


11 – Макс Верстапен записа 11 подиума през сезона. Толкова имаше сумарно за предходните си три сезона в шампионата.


24 – Хамилтън е спечелил полпозишън на 24 от всички 26 писти, на които се е състезавал. Единствените две, на които е пропуснал това вече не са в календара – Турция и Индия.


49 – За пръв път от 49 години (1969 г.) на стартовата решетка нямаше пилот от Бразилия.


52 – Себастиан Фетел спечели 52-ата си победа във Формула 1 (Гран при на Белгия) и има 111 подиума. В двете категории германецът е трети зад Шумахер (91 победи и 155 подиума) и Хамилтън (73 и 134).


113 – Кими Райконен спечели състезание след пауза от 113 старта: в Гран при на САЩ, след като предишната му победа беше в Австралия 2013. Това е най-голямата пауза между две победи за един пилот.


312 – Фернандо Алонсо слага край на кариерата си във Формула 1 след 312 старта (втори във вечната ранглиста).


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4739 Неутрално

    "Хамилтън завърши с рекордните 408 точки, на 80 пред най-близкия си преследвач..."


    По-точно, 88 точки.

    скоростен индекс "Y"
  2. 2 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1015 Неутрално

    Вижда ли се краят на доминацията на "Мерцедес" и Хамилтън във Формула 1?

    Да, вижда се. До м.Март 2019г. Мерцедес няма да спечели нито едно състезание.

  3. 3 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2765 Неутрално

    В началото на сезона нещата изглеждаха по-равностойни. Но след края на сезона това заглавие не е на място.

  4. 4 Профил на Paris Hilton
    Paris Hilton
    Рейтинг: 359 Неутрално

    Много зависи от новите изискавания към колите! Спомнете си тимът Браун (бивша Хонда)... как направи смешни Ферари и Макларен ;-) Ще стане ясно през март 2019!

  5. 5 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2536 Неутрално

    Хами ще надмине Шуми, ако е жив и здрав.
    Мноого е добър.

  6. 6 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4739 Неутрално

    До коментар [#4] от "Paris Hilton":

    През 2021, тогава ще са големите промени...

    скоростен индекс "Y"
  7. 7 Профил на galin83
    galin83
    Рейтинг: 453 Неутрално

    След приемането на новите правила може да има разместване на картите. Но все повече се говори, че няма да правят промени в правилата на двигателите, защото Порше и Астън Мартин може и да не влезат в шампионата и да си останат старите кучета.
    Иначе безпорно Хамилтън се доказа за поредна година. Догодина ще е много трудно за съперниците му да го надвият.

  8. 8 Профил на kdesen
    kdesen
    Рейтинг: 310 Неутрално

    Аз ли нещо не съм наред, или това са най-сбърканите и не-информативни диаграми, които някой би могъл да измисли?

  9. 9 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2726 Любопитно

    Чудесен анализ. Дали доминацията на Мерц е към края си? Едва ли. Надявам се да е така, но по-голямо разместване се очаква през 2021.

  10. 10 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4838 Неутрално

    Едва ли догодина ще има разместване.....Тази година двигателите на Мерц.са работили в състезание със 75%от мощноста си!!!!Само в Италия са били с 90%!Което говори много....

    До истината се достига с познание!
  11. 11 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10360 Весело

    Вижда се :) Само, ако спре да се развива :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  12. 12 Профил на Indiana Jones
    Indiana Jones
    Рейтинг: 280 Неутрално



    [quote]Пета поредна година и пета поредна титла както при полотите, така и при конструкторите, доказа превъзходството на...[/quote]

    "Дневник", изобщо мислите ли, преди да напишете нещо?

    It’s not the years, honey. It’s the mileage.
  13. 13 Профил на Indiana Jones
    Indiana Jones
    Рейтинг: 280 Неутрално

    Чудесен анализ. Дали доминацията на Мерц е към края си? Едва ли. Надявам се да е така, но по-голямо разместване се очаква през 2021.
    —цитат от коментар 9 на arcanum


    Още втория параграф поставя целия "анализ" под съмнение...

    It’s not the years, honey. It’s the mileage.
  14. 14 Профил на Indiana Jones
    Indiana Jones
    Рейтинг: 280 Весело

    Уупс! Май тоя път аз се изказах неподготвен... Сори!

    It’s not the years, honey. It’s the mileage.
  15. 15 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 2028 Неутрално

    По-скоро не, но човек никога не знае. Фетел може да се стегне или обратно, Леклерк да се окаже новия спасител на Ферари. След години провали Хонда могат точно за Ред Бул и Макс да направят двигател като за Сена.
    Но това са много оптимистични прогнози. Трезвият реализъм подсказва, че Хамилтън е фаворитът и за следващата година.

  16. 16 Профил на miho45
    miho45
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Датата е,добра кола,добър пилот,какво повече да се иска.....

  17. 17 Профил на The HunteR
    The HunteR
    Рейтинг: 412 Неутрално

    На мен ми е интересно, че досега не ми е попадал коментар относно rake-ът (наклонът на цялото шаси) и правилата за следващата година. През 2018 Мерцедесът беше по-чувствителен, когато следва друг болид сравнение с Ферари и Ред Бул, които имат повече рейк. Изглежда ми (може да греша разбира се) че точно заради това опростеното предно крило ще повлияе негативно повече на Мерцедес. Ферари имат страхотна кола, двигател и развитие през последните години, но им остава да изкоренят грешките си по време на състезание. Верстапен завърши 3ти шампионата с доста отпадания, което е показателно за уменията му и скоростта на Ред Бул в неделя - имайки предвид представянето на Торо Росо е много вероятно Ред Бул да са в най-лошият случай на същото изоставане.

  18. 18 Профил на miho45
    miho45
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#16] от "miho45":

    Извинявам се за допуснатата грешка:Да се чете ."Да, така е......



  19. 19 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 453 Неутрално

    Програмата на Мерцедес е за 5 години, тоест трябва да хване и следващия сезон, преди големите промени 2020, но във формулата никой не спи, така че преди предсезонните тестове всичко е в сферата на гадаенето

    I shave with Occam's razor




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK