"Дакар 2019": Надпревара към неизвестното през пясъчните дюни на Перу

"Дакар 2019": Надпревара към неизвестното през пясъчните дюни на Перу

© Red Bull Content Pool



Със спринтов етап между Лима и Писко (84 км) стартира 41-ото издание на най-известната офроуд надпревара в света - рали "Дакар". През 2019 г. за пръв път в историята на състезанието то ще се проведе в рамките на само една държава – Перу. Страната се завърна като домакин през 2018-а след няколкогодишно отсъствие, а впоследствие остана и единствен кандидат да приеме ралито.


"Дакар" включва десет етапа и 3000 състезателни километра. Присъствието единствено на етапи в Перу означава, че пясъчните дюни ще играят огромна роля за това кои ще бъдат новите шампиони.


Тазгодишното състезание предлага много нови предизвикателства и е сочено от специалистите като едно от най-непредвидимите. Основната причина за това е оттеглянето на заводския тим на "Пежо". В последните три години френската марка неизменно печелеше в основната категория на автомобилите, а през 2017 г. дори окупира целия подиум.




При камионите и мотоциклетите битката ще бъде не по-малко оспорвана.


Маршрутът


Десет етапа, 3000 състезателни километра и общо 5000, които екипажите ще трябва да изминат – това включва "Дакар" през 2019 г. Точно 70% от целия маршрут в 41-ото издание на състезанието е покрит от пясъчни дюни, което прави предстоящата надпревара още по-трудна.


По традиция се стартира от тихоокеанското крайбрежие на Писко, а развръзката ще настъпи в пустинята Сечура. И тази година организаторите няма да пропуснат характерните пресъхнали езера във вътрешността на Перу, които образуват каньони.



По-лесен за преодоляване е само първият етап, който е с дължина само 84 километра. След това дистанцията става много по-сериозна и най-късият етап преди последното изпитание е 301 километра.


Шампионът при мотоциклетистите Матиас Валкнер изрази притеснение, че тазгодишният "Дакар" ще бъде монотонен заради наличието на толкова много пясъчни дюни.


"Със сигурност голямата надморска височина в Боливия и отсечките от WRC в Аржентина ще ни липсват. Най-готиният "Дакар" за мен беше през 2015 г., когато за 10 дни изпитах четирите сезона. Сега със 70% пясъчни дюни има риск да е еднообразно и монотонно", каза австриецът.


Фотогалерия: Приключението "Дакар 2018" >


Победителят при бъгитата Карлос Сайнц обаче не споделя това мнение и очаква "Дакар" да бъде изпълнен с още повече стрес и драма.


През 2019 г. организаторите са се погрижили и за някои нововъведения. Ще има два масови старта в петия и деветия етап. Първият е при навлизането в дюните Ило в пустинята (345 км за мотоциклетите и четириколките и 517 за бъгитата и камионите), а вторият - в деветата отсечка около Писко (313 км). Освен това във втория етап първи по трасето ще бъдат пуснати автомобилите, като в тази ситуация работата на навигаторите ще бъде от голямо значение.


В осмия етап също ще има нововъведение. Редът на тръгване ще бъде 10-те най-бързи мотоциклета, 10-те коли и петте камиона от предишния етап. По този начин организаторите искат да направят още по-оспорвана битката.


Участниците ще имат и друга новост по пътя, която включва маратонски етап. След края на четвъртата отсечка, която стартира от Арекипа, екипажите ще бъдат насочени към два различни бивака. Мотоциклетите и АТВ-четириколките ще са в Мокехуа, а бъгитата, SxS категорията и камионите - в Такна. В следващия етап те ще потеглят от двата различни бивака, за да стигнат отново в Арекипа, където ще бъде и почивният ден в ралито.


Бъгито на "Мини", с което тимът на X Raid ще участва през 2019 г.

© Red Bull Content Pool

Бъгито на "Мини", с което тимът на X Raid ще участва през 2019 г.


През тази година отпадналите преди средата на надпреварата ще имат възможност да се върнат и да продължат участието си. Това важи за всички категории без мотоциклетите и ще става след почивния ден. Участниците обаче ще са в различна категория и няма да стартират сред първите 25 във всеки етап.


Фаворитите


Отсъствието на заводски отбор на "Пежо" прави тазгодишното състезание много отворено и може да размести сериозно пластовете. Макар да няма твърд фаворит, много сериозно се обсъжда името на миналогодишния втори Насер ал Атия с "Тойота".


Катарският пилот е шампион от 2011 и 2015 г., като има и още четири подиума. През миналата година той изпитваше огромни проблеми в етапите на голяма надморска височина в Боливия, но във всички останали моменти поддържаше скоростта на "Пежо" или дори беше по-бърз. Съотборникът му Жиниел де Вилиер също показа отлична скорост през 2018 г. и има надежди за добро представяне.


Карлос Сайнц, Сирил Депре и Стефан Петерханзел се преместиха от "Пежо" в "Мини"

© Reuters

Карлос Сайнц, Сирил Депре и Стефан Петерханзел се преместиха от "Пежо" в "Мини"


Най-голямата въпросителна е как ще се представи отборът на "Мини", в чиито редици преминаха звездите на "Пежо" Стефан Петерханзел, Карлос Сайнц и Сирил Депре. Тримата имат общо 20 победи в "Дакар" и предвождат т.нар. дрийм тим. Проблемът пред "Мини" може да бъде надеждността на тяхното бъги.


"Направихме първия си тест с бъгито през юни и оттогава развитието е много сериозно. Разбира се, нямахме цяла година, както при "Тойота", така че ще видим какво ще се случи", каза Сайнц преди началото на ралито.


Завръщане в "Дакар" прави и Себастиен Льоб, който беше в "Пежо" заедно с Депре, Петерханзел и Сайнц. Подобно на тримата той също говореше за отказване, но избра да кара и през 2019 г. Деветкратният световен шампион отново ще пилотира "Пежо" 3008DKR, но участва като частен пилот с подкрепата на "Ред бул" и Bardahl.


"Разликата е в подготовката. В последните години правех по три петдневни теста и участвах в по две ралита преди "Дакар", а сега имах само един тест. На първо място съм тук да участвам и не мога да кажа дали ще спечеля. Трудно е да се предвиди състезание като "Дакар", каза Льоб.


Идва ли краят на доминацията на КТМ и "Камаз"


В категориите на мотоциклетите и камионите имената, които се споменават в последните близо две десетилетия, са КТМ и "Камаз". През 21 век неизменно КТМ печели при мотоциклетите, а сега битката ще бъде между трима пилоти на тази марка.


Шампионите от 2016 г. (Тоби Прайс), 2017 г. (Сам Съндърланд) и 2018 г. (Матиас Валкнер) ще спорят помежду си за №1 в КТМ и титлата през тази година. "Хонда" ще разчита на Жоан Бареда, Кевин Бенавидес и Пауло Гонсалвеш. "Ямаха" също има амбиции да вземе първа победа от 1998 г., а основен пилот на тима е Адриен ван Беверен.


Херард де Рой (вдясно) се завръща с единствената цел отново да победи пилотите на "Камаз"

© Associated Press

Херард де Рой (вдясно) се завръща с единствената цел отново да победи пилотите на "Камаз"


При камионите "Камаз" има 15 титли от последните 18 издания на "Дакар". През 2019 г. обаче Едуард Николаев и Айрат Мардеев ще имат сериозна конкуренция в лицето на Херард де Рой. Холандецът се завръща със своя камион "Ивеко", като именно той беше пилотът, разбил доминацията на руската марка през 2012 и 2016 г.


Рали "Дакар" 2019 започва на 7 януари и завършва на 17-и. Ежедневни дневници от състезанието ще бъдат излъчвани в ефира на "Евроспорт" всеки ден след полунощ.


"Дакар 2019" в цифри
334 – толкова са екипажите, които застават на старт (167 мотоциклета и АТВ четириколки, 126 автомобила, включително 30 в SxS категорията, 41 камиона).


135 – броят на новобранците в "Дакар", които ще бъдат в 97 превозни средства.


42 – толкова са легендите. Статусът легенда на "Дакар" се придобива при най-малко 10 участия в ралито.


17 – рекорден брой жени участват в "Дакар" от 2009 г. Включително два изцяло дамски отбора.


16 – на толкова години е най-младият участник в историята. Мичел ван ден Бринк е механик в състезателен камион.

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5320 Неутрално

    Много дюни, много нещо...

    скоростен индекс "Y"
  2. 2 Профил на KRAFTWERK
    KRAFTWERK
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    Когато Петър Цанков участваше ,следях всички етапи, сега разбирам ,че дори има проблем с набирането на домакини....

  3. 3 Профил на unp44546507
    unp44546507
    Рейтинг: 271 Неутрално

    Мога да посъветвам залог- Тоби Прайс при мотоциклетите на 5.50 коефициент.

  4. 4 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1656 Неутрално

    Върховно изпитание за машини, хора и производители! Фен съм от самото африканско начало.

  5. 5 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2837 Неутрално

    До коментар [#2] от "KRAFTWERK":

    ... От оригинала, остана само името "Дакар".

  6. 6 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 1232 Весело

    Все ми се иска да следя и гледам по ТВто събития като това и накрая, като се прибера, жената, детето, вечерята, детето и... К*р.

    - A witty saying proves nothing. Voltaire




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK